Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Standing Committee on the 

Environment, Communications, Information Technology and the Arts 
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation
Supplementary Estimates Hearings 30, 31 October 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 1

Topic: In Program breaks – extra staff 

Hansard Page: ECITA 3

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—It was reported by Amanda Meade in the Australian on 19 October 2006:

We hear management has had to put an extra staff member on to handle the number of complaints, and the tally is so high staff have had to stop logging each call.

Did you have to put on an extra staff member?............

Mr Brown—…. I am not aware of any change in that regard.

Senator CONROY—If there is any change to that—extra staff having been involved in receiving the phone calls—please let us know. Take that on notice.

Answer: 

During the first 2 weeks of the phased introduction of in-program breaks SBS rostered an extra casual phone operator for 5 hours (5pm to 10pm) on the nights of the 9th, 12th and 16th October 2006 and for 4 hours (6pm to 10pm) on the 18th October 2006. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 2

Topic: In-program breaks – Community Advisory Committee position 

Hansard Page: ECITA 5

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Did the community express a position; did it take a view?

Mr Brown—I do not believe it did.

Senator CONROY—There wasn’t a motion?

Mr Brown—On this, I do not believe there was.

Senator CONROY—Do you want to take that on notice?

Mr Brown—Yes.

Answer: 

Members of the Community Advisory Committee (CAC) made general comments but the CAC did not move any motion.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 3

Topic: In Program breaks – Legal advice 

Hansard Page: ECITA 6

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—So, under the new advertising guidelines, SBS has decided to give the term ‘natural program break’ a wider meaning. Did the board seek legal advice on whether its new policy was consistent with the act?

Mr Brown—SBS obtained legal advice at the senior counsel level.

Senator CONROY—Was that external to the organisation?

Mr Brown—Yes, it was external.

Senator CONROY—How much did that cost?

Mr Brown—I would have to take that on notice.

Answer: 

SBS's external legal costs to date are $17,457.00 (inclusive of GST).  

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 4

Topic: Programs on starvation in Gaza Strip
Hansard Page: ECITA 16

Senator Allison asked:

Senator ALLISON—…Can you advise whether programs—documentaries or otherwise—have been run in recent times about the problems of starvation for many Palestinians in the Gaza Strip?

Mr Brown—I would have to take that on notice.
Answer: 

SBS reported on ‘the problems of starvation in the Gaza Strip’ on the following dates:

20 March 2006
World News Australia

9 June 2006

World News Australia (BBC report)
9 July 2006

World News Australia

1 September 2006
World News Australia (CNN report)
2 September 2006 
World News Australia

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 5

Topic: Cluster bombs
Hansard Page: ECITA 17

Senator Allison asked:

Senator ALLISON—Thank you. Could you also provide, on notice as well, what reporting there has been of the post ceasefire in Lebanon with regard to the cluster bombs and the call for Lebanon to ask Israel to provide maps of where those cluster bombs were dropped, because I understand that there are more than 1,000 locations that are not known. Has that been the subject of reporting on SBS?

Mr Brown—I would have to take that on notice. I am aware of that particular story, but I cannot recall exactly what our coverage has been.

Answer: 

SBS reported on ‘cluster bombs’ on the following dates: 

22 August 2006 
World News Australia (BBC report)
31 August 2006
World News Australia

25 September 2006 
World News Australia (BBC report)
20 October 2006 
World News Australia

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 6

Topic: Housing in Lebanon
Hansard Page: ECITA 17

Senator Allison asked:

Senator ALLISON—Just one other point: housing in Lebanon. As I understand it, not much has been done by way of reconstruction yet. Bridges, ports and so forth have had priority. Has there been any coverage of the need for temporary housing, for housing which, particularly in southern Lebanon, will stop people freezing when the snows come shortly? Has that been an issue that has been covered by SBS?

Mr Brown—I believe that that sort of material has generally been covered by SBS news and current affairs, but, again, let me take that on notice to give you specifics.

Senator ALLISON—Yes. Thank you very much.

Answer: 

SBS reported on ‘housing in Lebanon’ on the following dates: 

16 August 2006 
World News Australia

17 August 2006   
World News Australia (ABC America)

24 August 2006 
World News Australia (CNN)
1 October 2006 
World News Australia (BBC)
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 7

Topic: Hezbollah – ‘so-called terrorist organisation’
Hansard Page: ECITA 24

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—……Mr Brown, I would like to take you to 3 August 2006—…..when you state:

Israel and the US laid the blame squarely at the feet of the so-called terrorist organisation.

You are referring to Hezbollah as a ‘so-called terrorist organisation’. Given what we know and what we have heard for years and years, how can SBS still refer to Hezbollah as a ‘so-called terrorist organisation’?

Mr Brown—Was that on a World News Australia program?

Senator FIERRAVANTI-WELLS—It was SBS radio, on World View. I will provide it for you. Here we are. What is Hezbollah? It is a ‘so-called terrorist organisation’.

Mr Brown—Our policy on the use of the words ‘terrorist’ or ‘terrorism’ is that it is not for SBS to assign that label but to permit any quoting of that.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—There was no quote. This is on SBS radio, on World View—no quote, no nothing.

Mr Brown—I will look into that.

Answer: 

The term was used after careful consideration. This was a program specifically about the nature of Hezbollah. An integral part of the story was looking at the different views about Hezbollah. A US academic who wrote his thesis on Israeli-Iranian relations, a Jewish Australian academic who has focused on Israeli and Jewish issues, and a community leader from the Arab-Australian community discussed the merits of labelling the organisation terrorist.
Four countries – the United States, Canada, Israel and the Netherlands – term the entire Hezbollah organisation a terrorist group. Australia and Britain consider only Hezbollah’s External Security Organisation (ESO) a terrorist group. The European Union, for example, does not list Hezbollah or any group within it as a terrorist organisation. The World View story made a clear distinction between Hezbollah and its ESO. 

The Federal Government’s Australian National Security website, attached to the Attorney-General’s Department website, describes Hezbollah this way:

While it began as a militia, the group has evolved into a multifaceted organisation including political, social and military components. The functions of the organisation include legitimate political and social activities. However, the Hezbollah External Security Organisation (ESO) comprises a distinct terrorist wing.

SBS policy is to avoid labelling any group as terrorist or any person as a terrorist, but we, of course, may quote those who do. “So-called terrorist organisation” was intended to indicate the latter. The Macquarie Dictionary defines “so-called” as “called or designated thus”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 8

Topic: Answer to Question 254 from May Budget Estimates 2006
Hansard Page: ECITA 26

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—…..on the last occasion I actually provided you with the material that led to my question in relation to question No. 254. I provided you with information. It was there. I will provide it to you again.  Could you please have another look at it in black and white and then come back and answer the question again, if you would not mind. That is the point of my complaint. I actually provided the material to you.

Mr Brown—Certainly.
Answer: 

As noted in its response to Question on Notice 254 from the May 2006 Budget Estimates hearings, SBS did not have access to the original quote from the Israeli military source and could only rely on the source copy provided by the wire agency. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 9

Topic: Abu Bakar Bashir – reference to Jemaah Islamiah as a militant group

Hansard Page: ECITA 26

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I want to take you to a story that was published on 14 June about Abu Bakar Bashir, the spiritual head of the terrorist organisation Jemaah Islamiah…..You refer to him as the alleged spiritual head of the Jemaah Islamiah militant group.

Mr Brown—Sorry, what program was this?

Senator FIERRAVANTI-WELLS—This is on 14 June. You refer to him on SBS world news—again, I will provide this to you—

Mr Brown—So this is television: World News Australia.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—You refer to him as part of a militant group, yet here is the same report on Sky News online referring to ‘the terrorist group Jemaah Islamiah’. Did your reporters change ‘terrorist’ to ‘militant’ or do you regard Jemaah Islamiah as a militant group rather than a terrorist group?

………………………….

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will provide you with that and perhaps you might have a look at that as well. 

Answer: 

SBS no longer has the source material as it has been five months since the story was written. The author of the story is no longer employed by SBS. 
The stories are not the same, and may have come from different sources, so it may well be that Sky News changed “militant” to “terrorist”.  However, if the original copy referred to Jemaah Islamiah as a “terrorist group” without attribution, it would have been changed, in accordance with our policy on the use of the word “terrorist”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 10

Topic: Use of language

Hansard Page: ECITA 26/27

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—You refer to Hamas’s campaign of terror against Israel as ‘armed resistance’. Isn’t that the language that they are using and you are siding with them? You are using their language.

Mr Brown—My understanding of this answer is that, while those words are used by that organisation and similar organisations, it is not an inappropriate use of words on its own anyhow. Your point was that we did not do that for Israel. I am not sure that is the case; I would have thought that there would be occasions when describing Israeli activities that we may coincidently use their words as well.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Please feel free to provide them to me because I could not really find any. If you can I would be most grateful. 

Answer: 

Two examples are the use of the Israeli terms “security barrier” or “security fence” and “targeted killing”. The term "targeted killings" is the Israeli use: the Palestinians insist they are assassinations or murders. The term "security barrier" or "barrier" (and "fence") are Israeli terms: the Palestinians call it the "wall" or the "apartheid wall".

Examples of SBS use include: 

23 November 2006 - World News Australia - Sarah Bamford - "targeted killings"

In the face of on going rocket attacks Israel's security cabinet has approved more military raids and "targeted killings" of militants in Gaza.

7 March 2006 - World News Australia - Garry McNab - "targeted killings"

Chaotic scenes in Gaza City after another targeted killing …an airstrike that claimed the lives of two Islamic Jihad militants.

5 April 2006 - World News Australia - Ashliegh Nghiem- "barrier"

It used to be frequented by Jews visiting Rachel's Tomb, Judaism's 3rd holiest site, but the construction of Israel's barrier has created a Palestinian enclave. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 11

Topic: Salef Saqqaf

Hansard Page: ECITA 28

Senator Fierravanti-Wells asked:

FIERRAVANTI-WELLS—……All I want to know is: what is this person’s [Mr Salef Saqqaf] connection with SBS?

CHAIR—Could you take that on notice, Mr Brown?

FIERRAVANTI-WELLS— … The questions I want answered is: can you find out whether this fellow does have links to the Muslim Brotherhood and whether he has been promoting those sorts of views in the time he has been working on SBS? Also, if he has done work on SBS, has that been monitored? Are you aware of what this fellow is saying? If he has done work on SBS, what language has it been broadcast in?

Answer: 

Saleh Saqqaf has worked intermittently as an Arabic-language broadcaster on SBS Radio since 1994. From 1994 to 1996, he worked on a permanent part-time basis with the program and as a tradelister (a casual). 
Mr Saqqaf left for Singapore in 1996 to take a job with the Walt Disney company. He continued in that role through 2001, then returned to Australia and resumed working with the Arabic program as a tradelister late that year. From October 2001 until February 2006 he worked on a casual or temporary basis as a producer with the program. He remains on the program’s list of available tradelisters.

SBS has found no reason to believe Mr Saqqaf has any link to the Muslim Brotherhood. In all of Mr Saqqaf’s time with SBS, the Arabic program has received only one complaint about his work, involving an interview he conducted in January 2005 with a senior Jordanian journalist prior to the Iraqi elections. The basis of the complaint was in regard to the Jordanian reporter’s analysis of the pre-election scene. The SBS Audience Affairs Manager investigated the complaint and found the content of the interview consistent with the SBS Codes of Practice.

The executive producer of the Arabic program has regularly monitored Mr Saqqaf’s Arabic-language broadcasting and, over the years, has found nothing of concern to her.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 12

Topic: SBS television coverage

Hansard Page: ECITA 32

Senator Brown asked:

What percentage of Australians still cannot receive SBS, and what is being done to fix that up? Both television and radio, but television first.

Answer: 

Approximately 98% of Australians are able to receive SBS television via terrestrial transmission. SBS does not have any plans to extend its analogue television network. By December 2006, SBS had converted over 60% of its analogue television broadcast sites to digital. SBS expects to complete the conversion of the remaining analogue television sites during the next two years.

Householders unable to access SBS television from a terrestrial broadcast site can access it by installing direct-to-home satellite reception equipment. SBS television is also available to subscribers to pay television services provided by Foxtel, Austar and Optus Vision.

An estimated 70% of Australians are able to receive SBS Radio via terrestrial FM or AM broadcasts. Sydney, Melbourne, Wollongong and Canberra are able to receive the full range of SBS Radio language programs (which are available on two frequencies in those cities). Brisbane, Perth, Darwin, Hobart, Adelaide, Newcastle and some smaller regional centres receive the SBS National Radio Network (NRN) which, due to SBS only having one transmitter in those cities, carries only half the number of programs are available in Sydney, Melbourne, Wollongong and Canberra. 

National broadcaster‑related service extensions or enhancements are dependent on the provision of appropriate additional funding and the availability of suitable spectrum capacity for the proposed service extension. Funding for such works would generally need to be considered by the Australian Government in the Budget context and in light of competing national broadcaster related priorities.

SBS Radio services can be received through a digital set top box or integrated digital television receiver tuned to SBS digital terrestrial television transmissions.

NRN is available via direct-to-home satellite receiving equipment, as well as to subscribers to pay television services provided by Foxtel, Austar and Optus Vision.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 13

Topic: Fundraisers

Hansard Page: ECITA 32

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Could you provide us with a list of people who have spoken at fundraisers in, say, the last three years and let us know whether this is quite a frequent occurrence of SBS staff?

Mr Brown—I can, and I hope it will be a very short list.

Answer: 

Apart from the Max Civili case mentioned at the last Senate Estimates (ECITA p.32) the only staff member SBS is aware of who has spoken at a political party fundraiser over the last three years is Mr Thang Ngo, then National Manager Radio Sales and Marketing, who spoke at a fundraiser for the Unity Party (on 7 March 2004). Mr Ngo was a candidate for local government elections to the Fairfield Council held on 27 March 2004. Mr Ngo took annual leave from SBS for the period between 27 February 2004 and 26 March 2004.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2
 





Question: 14

Topic: Online forum (Vietnamese Nurses)

Hansard Page: ECITA 32

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—…. At the last estimates you conceded that there had been a failure to adequately manage an online forum about Vietnamese nurses, which resulted in the site being hacked with multiple pornographic references of Asian school girls and so forth. ……. You have informed us that, as a result of this episode, you have taken steps to make sure that your management of this kind of forum is more professional. Do you want to comment on that and the steps you may have taken in relation to that?

Mr Brown—I am not in a position to specifically address that.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Perhaps you might take that on notice.

Answer: 

SBS has taken the following steps to improve the security and integrity of the user submissions to its online forums.

New forum management procedures
The SBS Online department has appointed a Senior Producer (Online Audience Development) to oversee user-generated content, and in particular its compliance with the published terms and conditions of SBS website usage. This content includes submissions to forums or ‘live chats’ of the kind featured on the Vietnam Nurse website. The Senior Producer has responsibility for responding to any issues that are raised by the various SBS Online staff who monitor and moderate the content of forums on a daily basis. 

A new process for double-checking forum security is now operating based on a schedule and roster for all planned web forums. SBS Online staff moderate forums during the scheduled periods and lock them at the conclusion to prevent any unmoderated access. The Senior Producer performs a routine check that forums have been locked in accordance with the schedule.

Upgrade of forum software and review of policies
SBS Online developers are currently upgrading the forum administration software to further improve detection of malicious intrusion attempts and to better manage security issues. This security upgrade is due to be completed in March 2007 as part of an overhaul of the online content management system. Following the system upgrade, users will be required to complete a new forum registration process.

A review of the terms and conditions of SBS website usage (and related policies on user-generated content) will also be completed before March 2007. It will be a condition of the new registration process that users agree to the revised terms of usage before posting any messages or uploading any content to the SBS domain. 

The security model being implemented will allow for a more streamlined approach to content filtering and user management and for a broader range of options for dealing with possible breaches of the registration terms and conditions.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 15

Topic: Vacancies at SBS Radio

Hansard Page: ECITA 38

Senator Wortley asked:

Senator WORTLEY—I think my question is to Mr Ingram. How many vacancies are there currently in SBS radio? Where do the vacancies occur? How long has each position been vacant? And when does SBS expect to fill those vacancies?

Mr Ingram—If you do not mind, I will take that on notice.

Answer: 

SBS constantly reviews staffing levels and, at any moment, will have positions which are unfilled. The corporation determines whether or not it wishes to fill those vacancies and, if so, which employment types or combination of types best meet the needs of the organisation – for example, ongoing, fixed-term contract, or workplace agreement, full-time or part-time, casual backfilling, etc. 

SBS has recently appointed a new Director of Radio, who is leading a review of the division’s structures and staffing. Pending the outcome of that review, vacancies will be filled on a temporary basis.

At 22 Nov 2006, the only positions SBS was actively seeking to fill were:
· Executive Producer, World View. This will be a temporary appointment, as the incumbent has been seconded to the Digital Content Development Unit from March 2006 until June 2007. SBS has advertised this position and expects to fill it within weeks.

· Executive Producer, Malay language program. SBS has had difficulties finding a suitably qualified person to work the part-time hours required and will attempt again in early 2007.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2
 





Question: 16

Topic: Prison ships to hold refugees

Hansard Page: ECITA 38/39

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—In a report on SBS world news on 3 August, you had a story headlined ‘Prison ships to hold refugees’, which referred to a federal government plan to temporarily hold illegal fishermen and asylum seekers on a ship in Australian waters. These people are not refugees, yet your headline said clearly ‘Prison ships to hold refugees’. As we all know, you cannot be a refugee until you are assessed to be one. Surely this is just an attempt to put a negative, demonising spin on the government’s proposal.

Mr Brown—I will take that one on notice. 

Answer: 

The headline used by SBS was incorrect.  The body of the story refers to “asylum seekers” and the headline should also have done so. The staff member responsible is no longer employed by SBS. However, a memo had been sent to all staff in the past, specifying the correct use of terms such as “refugees”, “asylum seekers”, “boat people” and other related terms.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 17

Topic: Guestbooks

Hansard Page: ECITA 39

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—My question goes to two things. If you do look at the guestbooks, you can see that there is quite a robust exchange—in fact, bullying in some instances—of different views. ………..  I am going to put these on notice, but it really goes to the question of your responsibilities in relation to the guestbook. Does somebody monitor this? What sort of procedures do you have in place? ABC has a moderator and there is some sort of procedure in place. The question is about putting the examples to you but also asking you what procedures are in place to deal with some of the most outlandish things: how long you leave this stuff on there and that sort of thing. So it goes to not only quantity but also is a quality issue.

Mr Brown—I will take that on notice.

Answer: 

The Dateline guestbook is monitored by the programme’s executive producer for legal questions and general appropriateness. The Dateline guestbook contains 50 postings at any one time and they are displaced by the most recent postings. It is difficult, therefore, to say how long any posting will be on the web - see also response to Q28.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2
 





Question: 18

Topic: SBS Staff in Israel and Lebanon

Hansard Page: ECITA 41

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—Do you know how many SBS staff were in either Lebanon or Israel?

Mr Brown—No, I would have to take that on notice. 

Answer: 

World News Australia reporter Garry McNab and camera operator Ryan Sheridan were in Beirut and southern Lebanon for SBS News during the final week of the conflict, and for several days after the ceasefire.  Dateline reporter Thom Cookes was in Gaza and Israel in the first few days of the Lebanon conflict and filed several phone reports from Gaza, Jerusalem, and the site of a Hezbollah missile attack in Haifa.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 19

Topic: Dateline 5 April 2006 – reference to terrorist acts

Hansard Page: ECITA 48

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—He asks:

... do you accept the fact—again of reliable and responsible commentators—that what has been going on in Gaza in recent days, including the bombing ... amounts under Geneva Conventions to a war crime?

If you think that is justifiable, we know where we are going on this. On 5 April 2006, there was a reference on Dateline to terrorist acts.

Mr Brown—In what context?

Senator RONALDSON—It states:

ETA has waged a horrific campaign on the Spanish state for decades. It has killed over 800 people in terrorist acts over the past 20 years.  

Is that okay?

Mr Brown—I suspect not.

Senator RONALDSON—You will be doing something about it?

Mr Brown—I will take it on notice.

Answer: 

The reporter who wrote the script for the ETA segment has been reprimanded for not following the SBS guideline in relation to references to use of the word “terrorist”. All production staff at Dateline have been reminded of the SBS guideline referring to the use of the term “terrorist”.

Outcome 1, Output 1 1.1, 1.2 





Question: 20

Topic: Nadim Houry interview on Dateline
Hansard Page: ECITA 49

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—…………………..

On 26 July, Nadim Huory, the Human Rights Watch representative in Lebanon, was interviewed by Mr Negus on Dateline. I will give you this quote from Mr Negus. He says:

It would appear the Israelis feel as though they have a free hand.

Is that an objective or an impartial comment?

Mr Brown—It is hard for me to judge the quality of an interview and the appropriateness of a question without seeing the entire interview. That may have been said in response to something that the interviewee said.

Senator RONALDSON—It was not a response; it was a direct question. Do you think that is appropriate?

Mr Brown—Questions flow from answers. I would rather take that on notice and have a look at the totality of the interview.

Answer: 

SBS considers the line of questioning was appropriate. The complete question to Nadim Houry from George Negus was, “What can you do anyway, Nadim? It would appear the Israelis feel as though they have a free hand. If you were to now be able to document and provide evidence of this sort of stuff, what could be done?”

The above question follows two preceding answers which put George Negus’ question in the context that Israel, according to Mr Houry, had already broken international law on several occasions.

(1) Nadim Houry   “And it’s also not a question of simply of ‘deliberately’. There is something under international law which is ‘indiscriminate attacks’. So basically (Israeli) attacks that target a certain area where, you know, there is a very, very high likelihood that civilians are going to be injured – that is also prohibited.”  

(2) Nadim Houry   “We have documented a few (Israeli) incidents where, clearly, something went wrong and there’s at least a very good presumption that there was a violation of humanitarian law.”

After that answer, George Negus asked another question which goes to the unlawful behaviour of both Israel and Hezbollah. “It sounds to me like you’re saying, where both sides are concerned, the rules have been thrown out the window?”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 21

Topic: Dateline 26 July – Human Rights Watch

Hansard Page: ECITA 49

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—On the 26th, as I said, Mr Negus interviewed a Human Rights Watch representative from Lebanon who described the actions in Lebanon as war crimes. On 5 August, in a report from Israel, the director of Human Rights Watch said that ‘lobbing rockets blindly into civilian areas is without doubt a war crime’. I will repeat what he said: ‘Lobbing rockets blindly into civilian areas is without doubt a war crime.’ Why would that war crime not be discussed by Dateline when the Human Rights Watch item from Lebanon some weeks before was given substantial airplay?

Mr Brown—I do not know whether it was or was not. Again, I will take that on notice. 
Answer: 

The comment of 5 August 2006 that “Lobbing rockets blindly into civilian areas is without doubt a war crime” was attributed to Executive Director of Human Rights Watch, Kenneth Roth, in an article Israel/Lebanon: Hezbollah Must End Attacks on Civilians on the Human Rights Watch (HRW) website. The article attacked the use of indiscriminate force by both sides of the conflict in the Middle East, in particular Hezbollah. 

Dateline is a weekly program that covers a broad range of international issues. Subsequent to the HRW article on 5 August, Dateline reports on the Lebanon conflict (during the month of August) did not specifically focus on the issue of ‘war crimes’ but provided comment on a broad range of issues and stories central to the conflict.     
The Dateline interview of 26 July 2006 with Nadim Houry covered the issue from the perspective of a representative from the HRW organisation, although they were at the time in the early stages of gathering information. The interview discussed war crimes in terms of international law… 
GEORGE NEGUS: So whether or not the civilians are being deliberately targeted, civilians are being killed in the course of this conflict, quite clearly, whether it's by accident or design. 
NADIM HOURY:  Correct. And it's also not a question simply of 'deliberately'. There is something under international law which is "indiscriminate attacks". So basically attacks that target a certain area where you know there is a very, very high likelihood that civilians are going to be injured - that is also prohibited. 
…and the responsibilities of both sides involved in the conflict to abide by those rules...
GEORGE NEGUS: What can you do anyway, Nadim? It would appear the Israelis feel as though they have a free hand. If you were to now be able to document and provide evidence of this sort of stuff, what could be done? 
NADIM HOURY: The rules of law are really known and all the parties should take into account... they should really try to respect them, and by documenting them, even while the conflict is going, we hope there will be pressure - pressure on Israel, pressure from within Israel, to restrain itself and in the same way we have criticised Hezbollah for the attacks that it's using. And we hope that - we cannot control whether the fighting will go on or not. What we're trying to promote, what we're trying to lobby for, is that the rules of war are very clear and they should be abided by. 
…and

GEORGE NEGUS: It sounds to me like you're saying, where both sides are concerned, the rules have been thrown out the window. 
NADIM HOURY: Correct. Yes, that is absolutely correct. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 22

Topic: Dateline – Nick Lazaredes

Hansard Page: ECITA 52

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—………..Nick Lazaredes of the SBS Dateline program filed a report on the war in which he showed only damage in Lebanon and spoke only to Lebanese and to Franklin Lamb, whom he described as:

A former congressional aide and international law expert ...

Professor Lamb was extremely critical of Israel. That is not surprising, given that he is a research associate of an organisation called If America Knew, which is an organisation dedicated to stopping American support for Israel. Lazaredes did not mention that. Do you think that, if he was aware of it, he should have mentioned it?

Mr Brown—Again, I will take that on notice. I would like to look at those specific reports that you are talking about rather than isolated sentences. I will form a view and respond directly to that.

Senator RONALDSON—All right. On 21 September Mary Kostakidis announced:

Three Palestinian men, reported to be goatherds, died in an Israeli missile attack after approaching an area from where two rockets had been fired into Israel.

In actual fact, the Israelis had said that these two men were seen handling a rocket launcher. Again, there was no mention of that. On SBS news on 5 October, Prue Lewarne, speaking over scenes of Palestinians crying over covered bodies said:

It is scenes like this that fuel Hamas popularity on the Arab street. Two Palestinians killed after an Israeli air strike.

What she did not mention was that they were Islamic Jihad members.

Mr Brown—………………those sorts of complaints may well be the ones that have gone through the objective complaints system…………. Alternatively, if they have not gone through the formal complaints process and you are tabling them for questions on notice, then I am happy to respond to those.

Answer: 

The point of using Dr Lamb was more a discussion of what weapons were used and to what effect. Dr Lamb is a specialist in Israeli/US weapons. He was there in his capacity as a private citizen working on his book, working for a US politician and working for an American NGO, although we didn’t spell it out which one. The script clearly indicated that Dr Lamb was there hoping to prevent further US weapons sales to Israel.

The story about the “goatherds” has been the subject of a formal complaint and has been found to be in breach of the SBS Codes of Practice through not being specific about the Israeli version of what the Palestinians were doing. 
With regards to the two dead Palestinians in Prue Lewarne’s report, the point she was making was that Israeli attacks fuel support for Hamas. There was no attempt to misrepresent the status of the dead men.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 23

Topic: The President vs David Hicks

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Further to previous questions about the joint SBC TV and Film Finance Corporation film called “The President Versus David Hicks” which included in a promo: “what motivated this young Australian cowboy to become a freedom fighter for Islam.”  Is SBS comfortable with being a party to a film whose promo describes an accused terrorist in these terms, an accused terrorist who fought with terrorist organisations Lashka E Toiba, the Taliban and Al Qaeda? 

Answer: 

The ‘promo’ quoted was not an SBS promo used to promote its broadcast on SBS television. The quote provided is from promotional material on the website of the film’s distributors. The film was theatrically released (12 August 2004) after it was broadcast on SBS television (18 March 2004). SBS did not own the theatrical rights and played no role in its theatrical release nor in the manner in which it was promoted. SBS had no input to and has no control over the content of such material.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2
 





Question: 24

Topic: World View 8 May 2006 - Hamas

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to the issue of the World View broadcast of 8 May 2006 by your reporter with a Jewish background whom I called a propagandist for Hamas because of his report which I submitted last time.  I note that you made no attempt to analyse the actual report, rather, you just wrote about his family background.  The point was that his report was nothing more than a free kick for Hamas, which is why I objected.  In giving Hamas a free kick and not playing the devil’s advocate, he created the impression that he was simply allowing a propaganda voice piece for Hamas, rather than asking the hard questions.  Could SBS have a look at the actual report and provide comment?

Answer: 

In investigating the original questions on notice, an SBS Radio senior editorial manager examined the broadcast report in detail and determined that the interview was balanced in itself and within the context of other interviews at the time. The interview addressed three main points in the aftermath of Hamas winning the Palestinian elections and taking over government:
(1) Did the interviewee, a Middle East expert, believe Hamas’s rejection of al-Qaeda’s call for it to renounce previous peace agreements between the Palestinian Authority and Israel showed Hamas had changed after taking over government?

(2) What message did he believe Hamas’s decision would send to the West?

(3) What did he believe the decision said about al-Qaeda’s power and influence in the region?

The claim that the rejection of al-Qaeda’s call “shows how (Hamas) has changed in government” is an opinion credited to that expert. He is a former Arab League Ambassador to the United Nations, now employed as the head of the Centre for the Global South at the American University in Washington, D.C.

The comments regarding Hamas’s behaviour in government were comments from the professor being interviewed. In light of the experience in other conflicts around the world such as Northern Ireland, questions about whether there could be a similar possibility of moderation were legitimate. The interviewer, playing devil’s advocate, also pointed out that, to many people, Hamas was a terrorist organisation, and he questioned the possibility of any change.

The introduction to the story stated that the decision by Hamas “could prove a significant step for the group”. Final judgment of different opinions is left to the listener/reader.

The interview was one of a number at the time related to the Hamas election victory, including interviews with Israeli spokesmen and pro-Israel lobby groups in the US. For example, a story ran the next day questioning whether Hamas was beyond change. Five days later, World View aired a contrasting view from an Associate Director of the Middle East Forum in the United States.  Daniel Mandel, a Fellow in Middle East Studies at Melbourne University, stated that Hamas could not be reformed and any negotiations would be a waste of time.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 25

Topic: Dateline 30 August 2006 – Mexican elections

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to the report on Dateline on 30 August 2006 on the Mexican elections.  I can confirm that my complaint is that you use what I believe is a soft term, namely “leftist”, to describe the left-wing candidate, but then you use “right wing” to describe the conservative candidate.  It is being asserted that you should use “right wing” and then “left wing”.  Why did your reporter use a different term in this way?  Was the reporter trying to portray the left candidate in a more sympathetic way?

Answer: 

No, the reporter was not trying to portray the left candidate in a more sympathetic way. SBS does not consider the term “leftist” to be more favourable than “left wing”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 26

Topic: Dateline 26 June 2006 – Patrick Emerton

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to the report on the Dateline programme of 28 June 2006 which included an item which could be described as a left-wing “pro-civil liberties brigade” attack on the Government’s much-needed counter-terrorism laws.  The questions relates to the programme, and not the guest book.  Patrick Emerson, Monash University Law School said: 

“The Liberal Party of Australia fostered the doing of a terrorist act, namely the invasion of Iraq, but we know that no member of the Liberal Party of Australia is going to be prosecuted for being a member of a terrorist organisation.” 

As well as being an academic at Monash, Patrick Emerson led a workshop on The War on Terror at last year’s gathering of the far-left political group called “Now We The People.”  The man has far left wing views and he is not only provided with air time on Dateline, but SBS fails to meet basic ethical journalist principles by not disclosing his conflict of interest.  What does your Code say about declaring conflicts of interest?

Answer: 

The Senator only partially quotes Patrick Emerton's comments that were used in the story. The full quote by Dr Emerton in the story is:

PATRICK EMERTON, MONASH UNIVERSITY LAW SCHOOL: "Once you criminalise such a wide range of political violence, or threats of political violence, it's obvious you are not going to prosecute it all. So, for example, the Liberal Party of Australia fostered the doing of a terrorist act, namely the invasion of Iraq, but we know that no member of the Liberal Party of Australia is going to be prosecuted for being a member of a terrorist organisation. Like, that's so clearly commonsense. So you are relying on the Government to decide, who's legitimate politics, and who's not legitimate. And I think for nearly everyone there's a point at which where suddenly they're going to find themselves on the wrong side of that divide."

SBS notes that this is a view held amongst many lawyers, legal academics and the wider community, i.e. that one person's "terrorist" is someone else's "freedom fighter", and that attempting to legislate a legal definition of "terrorism" is extremely difficult. 
Dr Patrick Emerton's research field at the Monash University Law School is Anti-Terrorism, Human Rights and International law and SBS considers he is well qualified to comment. He has published widely on these issues and made numerous submissions to Federal Senate committees. 
Dr. Emerton’s academic views on this subject do not constitute a conflict of interest. The Attorney General, Philip Ruddock, featured prominently in this story, and was given an opportunity to put the government's position on these matters, which he did.  

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 27

Topic: Question 243 from Budget Estimates 2006

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to your answer to question 243 from the last Estimates.  You provided a justification for an Online poll you conducted to mark the tenth anniversary of the Howard Government as follows:

“How would you rate John Howard’s decade in power. 1. A job well done 2. Leadership that plays on fear. 3. Time for a change. 4. I don’t care.” 

Where did SBS get this idea that the Prime Minister’s leadership plays on fear?  Did you get the idea, as proposed during Senate Estimates, from the Greens and Democrats leaders?  Are you adopting the political posture of those two parties?

Answer: 

Further to the reply already given to Question 243, World News Australia online does not adopt the “political posture” of any party.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 28

Topic: Dateline guestbook

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Further to the matter of the Dateline guest book, it is not a matter of the odd conspiracy theory.  My concern is the overall tone - it is flooded with conspiracy theories in fact.  There are other problems including the way in which two or three regular “far-left conspiracy theory types” bully other members of the forum because they disagree with their views.  So much for tolerance and harmony.  Enclosed are extensive examples and a detailed assessment and a response would be appreciated.  

And why do some of the posters apparently masquerade as Israelis and then make comments like this about the Prime Minister: 

“Little Johnny is a Zionist, we control him from Jerusalem”.

What procedures are in place for monitoring of the guestbook?  Who is responsible for this?  What criteria, if any, do you use for consideration of removal of material from the guestbook?

Answer: 

The Dateline Guestbook is a lightly moderated space for comments from our audience. It contains a wide range of views and while there is a robust exchange of those views SBS does not agree this constitutes bullying. 
SBS neither supports nor defends any posts to the guestbook, nor does it attempt to achieve any particular tone to the guest book entries. 
Posts are not deleted unless they are considered to be defamatory, too personal, abusive, racist or plain mad. SBS has no evidence to suggest that contributors to the guestbook are making up fictitious names, but in any case we are not in a position to verify the identities of anyone lodging a post.
See also response to Question 17 concerning monitoring of the guestbook.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2
 





Question: 29

Topic: Marian Farhat

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to your answers from previous Estimates about the Dateline programme of 12 April 2006 regarding a woman called Marian Farhat.  At October Estimates you explained that Dateline had stated that 

“Farhat is featured in a campaign video farewelling one of her sons as he prepared to attack Israel, killing five before being killed himself.”  

You went on to say:

“There is no suggestion here that we avoided the full explanation of these circumstances.” 

But the programme did NOT state that the “killing five” referred to five innocent civilians, mainly teenagers.  If you claim this was a “full explanation” why didn’t the programme state “five young teenagers” or “five civilians, mainly teenagers?"  Are you glossing over the fact that Palestinian terrorists indiscriminately target civilians?  This was a reasonably long-form programme which could easily have included the additional matter.
Answer: 

Not all details can be given in each story. The point of the story was not the detailed reporting of Marian Farhat’s family and its history but that she had just been elected as a member of the Palestinian parliament for the party linked to Hamas. The other central theme of that story was the rise in women’s representation in Palestinian politics in general.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 30

Topic: Complaints referred to at Budget Estimates 2006

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Could you provide details of the two upheld, and three partially upheld, complaints referred to at Estimates, as well as the complaints you rejected, including the reasons.

Answer: 

The two upheld and three partially upheld complaints referred to by Mr Brown at Senate Estimates on 30 October 2006 (ECITA p.12) relate to coverage of the Middle East conflict between Israel and Hezbollah. One of the complaints upheld related to a Dateline program ‘The Road from Damascus’ that no response was provided within a reasonable time period to the claim that Israel had deliberately targeted farm workers in the Bekaa Valley. The other upheld complaint concerned a World News Australia report on Bint Jbeil from 15 August 2006. SBS found that there were two breaches of Code 2.4.1 in respect of accuracy and fairness. 

The three partially upheld complaints were concerned with World News Australia items on the Middle East conflict. Two were specifically related to World News Australia items on 15 August 2006. The other related to World News Australia items over the period 

14-20 August 2006. It was determined that, only in so far as the World News Australia bulletin on 15 August contained the upheld Bint Jbeil report noted above, the three complaints were partially upheld in relation to the balance and fairness provisions of Code 2.4.1. 

At the time of the last Senate Estimates SBS had received 17 formal complaints concerning coverage of the Middle East conflict. All the complaints were dealt with in accordance with the SBS complaints handling process. The complaints dismissed either related to Code 2.1 prejudice, racism and discrimination or Code 2.4.1 balance, accuracy and impartiality and concerned either Dateline or World News Australia reports. The complaints that were rejected were dismissed as no breach of the SBS Codes of Practice was found.  


- 1 -

- 36 -

