Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
AnswerS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation 

Supplementary Budget Estimates Hearings 3 and 4 November 2003
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
AnswerS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation 

Supplementary Budget Estimates Hearings 3 and 4 November 2003

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 2

Topic: Vietnamese News Service
Hansard Page: ECITA 4

Senator Conroy asked:

Have you signed an MOU with VTV? What is the form of arrangement you have with them?

Mr Milan …. It is by way of a letter of agreement, rather than a memorandum of understanding.

Senator Conroy Can we get a copy of that?

Answer:

A copy of the terms of the Licence Agreement between VTV and SBS is attached. Personal information in relation to the signatories has been deleted.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 003

Topic: Vietnamese News Service
Hansard Page: ECITA 4  

Senator Conroy asked:

Without breaching any confidences, could you give us a copy of emails, papers or any information on the discussions you are having with the board on that. …. I was wondering if we could get anything new that is available. Could we also have any supporting documentation that went towards the discussion [that went to the board].
Answer: 

This question relates to the Board position on the Thoi Su Vietnamese news program (the “program”).

At its 5 December 2003 meeting, the SBS Board considered the issue of the continuation of the program in light of the inadvertent failure to conduct appropriate consultations with representatives of the Vietnamese community before introducing the service, as well as claims of community hurt.

The Board has subsequently released the following grounds for its decision:

The Board, having carefully considered the recommendations of its Community Advisory Committee, and all other relevant material submitted by Management, determines as follows:

The Board regrets that SBS, inadvertently but unacceptably nonetheless, failed to honour a written pledge from a former senior member of management to conduct appropriate consultations with representatives of the Vietnamese community before introducing the Thoi Su news program into the World Watch schedule.

Because of this breach the Board is especially concerned that these broadcasts are reported to be causing a significant level of emotional distress among some Vietnamese. 

The Board therefore directs Management to immediately suspend broadcasts of Thoi Su news pending further consultations with all sections of the Vietnamese community. Such consultations should have the specific purpose of investigating whether an alternative source of Vietnamese language TV news programming exists that is better suited to the needs of a significant majority within the Vietnamese community in Australia. 

The Board, meanwhile, reaffirms that existing policies for the selection and broadcast of World Watch news programs shall continue to apply with the following qualification. A decision on whether to introduce a new program to the World Watch schedule should be based not only on the size of the language community within Australia but also on careful assessment of all available programming sources in that language to determine which, if any, is best suited to serving the community’s particular needs.

The Board wishes that this decision be immediately communicated to all concerned parties, including SBS staff.

The SBS Board keeps confidential its working documents and discussions as well as communications to the Board relating to its deliberations.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 4

Topic: Vietnamese News Service
Hansard Page: ECITA 8  

Senator Bishop asked:

So the 'yes' campaign has lifted from minimal to around 10%, so it is still 90% opposed.

Mr Milan. We have not compiled the statistics that way. If you are interested, I am happy to look through the records and supply that information.

Answer: 

See response to Question 22.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 5

Topic: Middle East Reporting

Hansard Page: ECITA 10 

Senator Santoro asked:

My question concerns a report that SBS TV news screened on the third anniversary of the start of the current violence in Israel and the Palestinian territories. I will cite one instance only, but there were in fact several around the time of the anniversary. Jane Braslin’s story showed footage of Israeli tank fighter planes dropping bombs, a Palestinian car burning after a targeted killing and other material, but there was no footage of the aftermath of any Palestinian attacks. In other words, as others have pointed out, according to SBS the story of the past three years in Israel and the Palestinian territories is one of Israeli actions against Palestinians. Palestinian attacks are apparently not part of the story according to SBS. Do you think this is an accurate presentation of the facts as they unfortunately exist in the Israeli-Palestinian conflict?

Mr Milan  Without actually knowing the context, seeing the entire bulletin, I could not possibly answer that question.

Senator Santoro  I would like you to look at the facts as I have outlined them and ascertain that they are the facts…
Answer: 

The information in the Senator’s question does not correlate with SBS’ records.

The third anniversary of the “start of the current violence in Israel and the Palestinian territories” was marked on 28 September. On that date, SBS News showed a report prepared by Janet Haslett that was introduced as marking the third anniversary of the intifada. That report contained extensive coverage of an attack on a Jewish settlement on the West Bank and condemnation of the attack from an Israeli official.

On 30 September, SBS News ran a report by Jane Braslin, also about the intifada in the West Bank and Gaza. In the same item, suicide bombings against Israel were reported in the context of the trial by Israel of Marwan Barghouti who is accused of masterminding a series of bombings.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 6

Topic: Complaints

Hansard Page: ECITA 10  

Senator Santoro asked:

Are you able to detail - and perhaps you can take these questions on notice - how many complaints SBS received relating to news and current affairs program content in the financial years 2000-01, 2001-02 and 2002-03?

Would you also be able to let the committee know in how many of these complaints for each of the financial years 2000-01, 2001-02 and 2002-03 did the complainant subsequently express a view that they were satisfied with the remedy provided by SBS? Would you be able to assist the committee by providing the details of SBS's response to each of those complaints?

Why don't you, then, provide us with the details of their responses?  …  I just asked you how many people were happy with your response. Maybe you can also tell us how many were unhappy or did not answer at all. 
Answer: 

SBS has provided information on written complaints (fax or letter). Under SBS’ Codes of Practice, SBS’ formal complaints process is triggered on receipt of a fax or letter. 

By way of background, in SBS’ experience, audiences are more likely to complain than express approval about programming. Similarly, audiences tend not to write to SBS expressing satisfaction with the response provided. For this reason, SBS has listed those complainants who have expressed dissatisfaction after receiving SBS’ response.

The following table sets out the number of written complaints SBS received relating to news and current affairs program content on SBS television in the financial years 2000-01, 2001-02, and 2002-03. The table also sets out the number of follow up letters SBS received from complainants expressing dissatisfaction with the response received, and the number of complainants who subsequently made a complaint to the Australian Broadcasting Authority (ABA).

Note: In certain circumstances, SBS received a series of complaints about a particular issue as part of an organised campaign. The list below does not include letters without a forwarding address or matters the subject of petitions.

	Financial year
	Number of complaints
	Follow up letters (expressing dissatisfaction)
	ABA Investigations

	2000-01
	147
	3
	1

	2001-02
	88
	3
	-

	2002-03
	119
	4
	4


SBS responds to formal complaints in writing. On one occasion however (in the 2001-02 financial year), in response to a series of complaints received from one complainant, SBS rang the complainant to express concern about the issues raised in the correspondence, and to set up a meeting, in person, to address the concerns of the complainant, indicating the seriousness with which SBS treated the complaint.

Outcome 1., Output 1.1, 1.2 





Question: 7

Topic: Executive Management Team

Hansard Page: ECITA 20

Senator Mackay asked:

Could you advise how many of your executive management team are of non-Anglo-Saxon or non-Anglo-Celtic origin?

Could you also take on notice how many of your executive management team are not of European, Australian or North American origin?

Answer: 

The executive management team is made up of the Operations and Initiatives Executive of which there are 7 members.

SBS notes that employees cannot be compelled by law to provide information about their origin. The information was requested on a voluntary basis.

Each of the individual members of the Operations and Initiatives Executive has declined to answer this question.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 8

Topic: TV Programs In Lote

Hansard Page: ECITA 22

Senator Mackay asked:

…how many of the television programs in languages other than English are broadcast during prime time - 6pm to 10pm?
Answer: 

SBS notes the ambiguity in this question, referring as it does both to “prime time” and the period 6.00-10.00pm. As the industry-recognised standard for prime time is 6.00-10.30pm, we have assumed, for the purposes of this and subsequent questions relating to this matter, that the question was intended to address “prime time” as that term is commonly understood.

From 1 July 2002 to 30 June 2003:

· the number of total programs broadcast in languages other than English was 857, representing 29% of the total number of programs (2927) broadcast in this period.

· excluding News and Current Affairs coverage and SBS produced sports programs from the total number of programs broadcast in the above period, the percentage of programs broadcast in languages other than English was 51% (857 programs out of 1677 programs).

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 9

Topic: Tv Programs In Lote

Hansard Page: ECITA 22  

Senator Bishop asked:

a) What is the annual average percentage of programming in languages other than English since 1993 on SBS?

b) What is the current annual percentage of programming in languages other than English on SBS’s main TV channel?
c) What is the current percentage of programming in languages other than English outside the hours of 6pm to 10pm on SBS’s main television channel?

Answer: 

(a) 53.57%

(b) 52.75%

(c) 71.12%

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 10

Topic: Arts Sponsorships Or Donations


Hansard Page: ECITA 23

Senator Lundy asked:

Could you provide me with details of any arts sponsorships or donations SBS has made over the last three financial years.

Mr Milan  All of our sponsorships are nonfinancial, and they would be in kind.

Senator Lundy  Please detail them.
Answer: 
Note: In all cases, SBS supplied market value is matched by broadly equivalent received value from the sponsored entity.

	
	SBS Supplied 

Market Value

(in-kind, unless otherwise specified)

	SBS Sponsorships 2000-2001
	

	Historic Houses Trust   

· “Bamaradbanga” Exhibition at the Museum of Sydney

· Sydney at Federation: A photographic Exhibition at The Museum of Sydney
· An Encounter with Signor Augusto Lorenzini, Italian Artist and Decorator at Elizabeth Bay House
	TV Airtime

$80,000

	Musica Viva – 2000/2001

Season media sponsor
	TV Airtime

$100,000

	Maritime Museum – Welcome Wall

SBS supports events associated with the Welcome Wall, developed in 1999, each year on SBS TV and Radio
	TV airtime

$30,000

	Museum of Contemporary Art 

Media Sponsor of the Museum. The focus of SBS’ promotional efforts is on exhibitions with particular synergy with SBS
	TV Airtime

$200,000

	The Melbourne Festival October 2000

SBS was a media sponsor of the Festival
	TV Airtime

$51,065

	Dutch Consulate – Ann Frank Exhibition

SBS Television and Radio sponsorship
	TV Airtime  $80,000 

Radio Airtime $20,000

	Tjibaou Exhibition

SBS Radio
	Radio Airtime

$3,840

	Carnivale 2000

SBS Radio
	$20,240

	SBS Sponsorships 2001-2002


	

	Australian Business Arts Foundation

SBS provides the video input into the Awards Night each year
	TV Production            

$38,000

          

	Historic Houses Trust 

· "Sydney As Setting":  an Exhibition of Paintings about Sydney

· Hyde Park Barracks: an Exhibition of early Sydney settlement items

· Museum of Sydney Exhibition of Leunig cartoons which had been broadcast (in animation) on SBS TV
	TV Airtime

$140,000  

	State Library of Victoria


"Dinny Ahearn Prize for Translation": SBS supports this biennial event with a cash prize
	Cash $15,000

	Maritime Museum

New names event at Welcome Wall
	Events promoted through SBS Radio language programs

	Adelaide Festival

· Indigenous Film Festival “Shedding Light”

· SBS Radio
	TV Airtime

$100,000 

Radio Airtime

$20,200

	Australian Chamber Orchestra

SBS publicity and promotion of the ACO
	TV Airtime

$100,000

	Queensland Biennial Festival of Music

· SBS supported the Barcaldine Opening Ceremony at The Tree of Knowledge (location of SBS Self Help transmission site).

· International Music Program July 2001
	TV Airtime

$20,000

	Real Life Film Festival

Inaugural event for international Documentary films
	TV Airtime

$76,580

	Message Sticks Festival

First Indigenous festival at the Opera House. Sponsorship involved a small cash donation
	Cash

$15,000

	Biennale of Sydney 2002

Media sponsor
	TV Airtime

$100,000

	World Orchestras 

SBS sponsored three events (two in the 2001-02 financial year and one the following year): the visits of the Pittsburg, BBC Symphony and the Israeli Philharmonic Orchestras
	TV Airtime

$60,000

	National Library of Australia Canberra

SBS’ sponsorship of The Worlds’ Treasures Exhibition was an "enhanced business" sponsorship as the library paid $80,000 cash towards the cost of airtime
	TV Airtime

$200,000

	Carnivale 2001

SBS Radio
	Radio Airtime

$19,992

	Italian Film Festival

SBS Radio
	Radio Airtime

$3,625

	Melbourne International Festival

SBS Radio
	Radio Airtime

$50,000

	SBS Sponsorships 2002-2003


	

	Australian Business Arts Foundation

SBS provided the video input into the Awards Night
	TV Production            

$38,000

	Maritime Museum

As above
	Events promoted through SBS Radio language programs

	Australian Chamber Orchestra

Media Sponsor of the 2003 season
	TV Airtime

$100,000

	Bangarra Dance Company

Media Sponsor of the 2003 Season
	TV Airtime

$80,802

	Historic Houses Trust

SBS sponsored three Exhibitions in the 2002-03 financial year:

· Lure of the South Seas

· India China & Australia

· Italiani De Sydney
	TV Airtime

$195,000

	Diversity @ Work

SBS TV promoted and supported an awards event held in Melbourne in May 2003
	TV Airtime

$50,000

	M.I.L.K.

SBS’ promotion of this photographic exhibition, presented at the Sydney Opera House, included the rights to use montages of the images as TV fillers
	TV Airtime/ Production  

$200,000

	Henschel Quartet

Six city concert tour of the Goethe Institute quartet
	TV Airtime

$50,000

	Welcome Wall

SBS Radio
	Radio Airtime

$5,022

	German Film Festival

SBS Radio
	Radio Airtime

$4,650

	10th Greek Film Festival

SBS Radio
	Radio Airtime

$5,000

	Sydney Asia Pacific Film Festival

SBS Radio
	Radio Airtime

$20,400

	Italian Film Fest

SBS Radio
	Radio Airtime

$5,146

	Womadelaid 2003

SBS Radio
	Radio Airtime

$20,160

	Sydney Film Festival

SBS Radio
	Radio Airtime

$2,520

	Spanish Film Festival 03

SBS Radio
	Radio Airtime

$4,600

	Melbourne International Festival

SBS Radio has a sponsorship arrangements with the Melbourne International Festival.
	Radio Airtime

$50,000

	Arts Award

SBS Radio
	$30,000 prize (Note: prize money was not provided by SBS but obtained from external sponsors)


Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 11

Topic: Overseas Travel By SBS Staff

Written Question on Notice: 
Senator Mackay asked:

Can the SBS provide information on all the staff who have traveled overseas over the last two years and the cost, purpose and duration of such overseas travel for all SBS staff over the past two years?
Answer: 

For the 2001-02 and 2002-03 financial years, the details are as follows:

2001 – 2002

Number of staff who travelled overseas:                                                            69

Number of trips:                                                                                               111

Cost of trips:                                                                                            $m0.783

Number of trips categorised by purpose:

· News & Current Affairs:                                                                             28

· Other Productions (incl. Sport & SBS Productions):                                  31

· Film Markets & Festivals:                                                                           23

· Broadcast Industry & Management Conferences & Meetings:                   29

Duration of trips (total number of days)                                                         1208

Duration of trips (average days per trip):                                                        10.9

2002 – 2003

Number of staff who travelled overseas:                                                           61

Number of trips:                                                                                                89

Cost of trips:                                                                                            $m0.568
Number of trips categorised by purpose:

· News & Current Affairs:                                                                            30

· Other Productions (incl. Sport & SBS Productions):                                 22

· Film Markets & Festivals:                                                                         16

· Broadcast Industry & Management Conferences & Meetings:                 21

Duration of trips (total number of days)                                                          845

Duration of trips (average days per trip):                                                          9.5

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 012

Topic: MIDDLE EAST REPORTING

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

An item on SBS news on 8 October 2003 showed Israeli Prime Minister Ariel Sharon telling a media conference in Hebrew, ‘Israel will not be deterred from protecting its citizens, and will strike its enemies in every place and in every way. At the same time, we will not miss any opening or opportunity to reach an agreement with our neighbours for the peace that we all long for,’ but only provided captions translating the first sentence.

Was the erroneous position thus represented corrected as requested and if not, why not?
Answer: 

The media conference of Israeli Prime Minister Ariel Sharon and the translation to which the Senator refers was supplied to SBS on 8 October by Associated Press Television News (APTN). While both sentences were supplied to SBS and SBS broadcast both sentences, APTN provided a translation of the first sentence only.

SBS was not aware of the truncated translation and subtitling at the time of broadcast. It was drawn to the attention of SBS in correspondence after the event. 

After considering the matters raised in correspondence and reviewing the entire broadcast, SBS determined that the content was contextually appropriate given that the story was about the right of Israel to defend itself. SBS reported both Prime Minister Sharon's justification for the Israeli air strike against Syria and the endorsement of that action by the President of the United States, George W Bush.

Given the above circumstances, it was not considered necessary to broadcast an on-air clarification.

SBS has responded to both complainants who wrote in about this issue, explaining the circumstances. 

.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 13

Topic: Middle East Reporting

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

On 3 October 2003, SBS TV News carried a report by Cassandra Hall reporting Palestinian leader Yasser Arafat as saying the Israeli security fence under construction ‘will claim 60 per cent of Palestinian land’. This is obviously a wild exaggeration but was reported as a statement of fact with no questioning or alternative point of view. 

Yet when an Israeli politician or spokesman makes a statement, SBS will report that he ‘claims’ rather than ‘says’ this. The reporter will often immediately cast doubt on the ‘claim’.

What measures does SBS have in place to monitor its news coverage to ensure that standards of objective journalism are adhered to?

Answer: 

The item to which the Senator refers is an accurate report of Yasser Arafat's statement and was presented as his comment rather than fact. It is not correct to suggest that SBS casts doubt on statements by Israeli politicians or spokespeople by describing their statements as "claims". In the very item the Senator cites, the SBS script prefaces an Israeli assertion with the words "Israel says."

However, in answer to the question about measures in place, SBS notes that its News Department is committed to the principle of objective journalism. Organisational measures in place to achieve this include:

· the involvement of the most experienced and senior editorial staff in the production and supervision of every item from its assignment to the sub-editing process;

· vetting before broadcast;

· the requirement for all staff to be familiar with and observe the SBS Codes of Practice and Editorial Guidelines;

· the requirement for staff to observe industry standards also, including the journalists’ Code of Ethics;

· finally, all editorial processes at SBS are ultimately subject to an overarching policy of upward referral that ensures the consideration of extraordinary content, potentially at the highest level of the organisation. The principles governing upward referral are found at Guideline 2.3 of the SBS Editorial Guidelines. Guideline 2.3 states, in part:

Employees with delegated powers are responsible for referring to the next level of authority any matter on which the need for further guidance is advisable. Upward referral protects individuals and enables SBS to allocate appropriate resources for dealing with important and sensitive issues.

Employees who have editorial responsibility will be expected to exercise that responsibility on a day-to-day basis. Where someone presenting, producing, acquiring or commissioning a program is in doubt about an editorial question, he or she must refer it to the next most senior person. If the employee does not refer the matter, he or she is held responsible for the decision.

Programs which are controversial or likely to have an out of the ordinary impact in the community must automatically be referred up.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 14

Topic: Middle East Reporting

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

SBS’s Middle East news and current affairs coverage shows remarkable consistency in terms of anti-Israel bias. For example, on 1 June 2003, SBS screened a Palestinian-made film, ‘Jenin, Jenin’, which was produced by someone who appeared to be a member of a terrorist organisation and has not been shown on regular Western television networks. The film’s message was that there had been large-scale and deliberate killings by Israeli forces at the Jenin refugee camp in April 2002.

Yet long before SBS screened this ‘documentary’, the United Nations, Amnesty International and Human Rights Watch had concluded there was no massacre at Jenin. Palestinian sources also agree that there were Palestinian casualties in the action at Jenin, but that most of the about 55 fatalities were combatants who were killed in a fierce action in which many Israeli soldiers also died. None of this information was included in the SBS introduction to the documentary.

Why was this information not disclosed and do you agree that without it, screening the documentary was an irresponsible and inflammatory act?
Answer: 

SBS does not accept the Senator’s broad assertion in the opening sentence about SBS’ Middle East news and current affairs coverage. 

In relation to the specific question about the program Jenin Jenin, attached for the Senator’s information is a copy of a letter of a response to a complainant which addresses the issues raised in this question. SBS notes that the documentary The Battle of Jenin was broadcast immediately preceding Jenin Jenin, and the purpose and effect of this scheduling decision is dealt with in more detail in the attachment. 

Further to the matters raised in the attached letter, SBS notes:

· It is not customary for SBS, or, any other broadcaster SBS knows of, to conduct background checks on the producers, directors or writers of programs that are acquired.

· According to recent reports, the Israeli Supreme Court recently overturned the Israeli Film Board’s decision to ban the film Jenin Jenin in Israel. 

Taking into account the above matters, SBS does not agree with the Senator’s description of the act of broadcasting this program.

ATTACHMENT QON14
OFFICE OF THE MANAGING DIRECTOR

29 July 2003

Dr Colin Rubenstein

Executive Director
Australia/Israel & Jewish Affairs Council

Level 1, 22 Albert Road

South Melbourne
VICTORIA 3205
Dear Dr Rubenstein
Further to my initial reply to you of 2 July 2003, I am now in a position to respond to the issues raised in your letter of 12 June 2003.

Your letter raises two areas of concern:

1. The screening of the documentary Jenin, Jenin, on SBS Television on 1 June 2003 on the basis that you are concerned about substantial factual inaccuracies in it; and

2. SBS complaints handling procedures in cases such as this.

Each is responded to in turn below.

1. The documentary

Your letter notes, at the outset, SBS’ obligation under its Act to provide news and information that is accurate. SBS’ Codes of Practice identify how that applies to particular programs, such as the documentary complained of. For example:

SBS believes in the right of its audiences to make up its own mind after a fair, objective, balanced and professional presentation of the issues. SBS provides a forum for views on important issues to be communicated to audiences and seeks to present the widest range of opinion over time.

In assessing the issues raised in your letter, SBS has given consideration to what is required under the Codes of Practices and the circumstances in which the documentary complained of was screened.

Before addressing your specific concerns, I acknowledge that the contents of this documentary were very controversial and SBS was aware, prior to broadcast that if it was to be put to air, it should be done so responsibly. 

Matters taken into account in the programming decision

I am advised by the Acting Head Programmer that, having given substantial consideration to the sensitivities around this documentary, the following approach was taken:

· given the high profile and continuing debate and discussion about the conflict which occurred in Jenin, the subject matter was appropriate for broadcast; 

· the documentary Jenin Jenin itself had generated considerable debate and was, in that sense, considered to be of appropriate interest;

· while you indicate that Jenin Jenin appears not to have been shown on television in any other Western country (we are unable to verify this) SBS was aware at the time of programming it that it had been shown at the International Documentary Festival in Amsterdam, the Tel Aviv Cinematheque, Tel-Aviv University's School of Law and at a number of universities in North America;

· the programmers were conscious that the documentary was made in a style which was highly emotive, subjective and which included many serious claims, some of which appeared to lack independent verification. That being said, they were presented as the perspectives of people who claimed to have been exposed to or directly affected by the events;

· given the level of interest in this issue, the series of interviews with inhabitants of the camp was regarded as reflecting a set of views and opinions, which though presented very emotionally, were themselves of interest to viewers. 

Bearing in mind the above factors, the SBS programming management determined that Jenin Jenin should not be aired on its own and an appropriate counterbalancing program was sought. This was to ensure that SBS audiences were given the widest range of perspectives on these events. 

In light of the sensitivities, it was determined that Jenin Jenin and the other program should be shown back to back rather than leaving a period of days or weeks in between, as is often the practice when SBS broadcasts alternate perspectives on a controversial issue.

The other documentary, The Battle of Jenin, which was chosen to balance Jenin Jenin, takes a more structured and objective approach to the issues. The decision was made to broadcast The Battle of Jenin before Jenin Jenin.  It was felt that audiences interested in the issue would be likely to watch both programs and would be able to view the latter in the context of the former. 

Review of the programs following complaints

Having received many complaints about the broadcasting of Jenin Jenin, SBS undertook a review of both programs in light of the Codes. The following outlines what SBS believes are its obligations under its Codes. In my view, though a controversial decision, I believe the manner in which the programming was handled fulfilled SBS’ obligations. In coming to this conclusion the following were taken into account:

· Jenin Jenin does, as you suggest, contain a number of strong allegations which are not backed up with factual evidence within the program;

· I accept that the perspectives of the Palestinians interviewed in Jenin Jenin are presented emotively;

· Many of the Jenin residents interviewed in Jenin Jenin do show animosity for the IDF and the Israeli administration, who they blame for the conflict. A small number of these comments could be described as showing racial hatred or anti-semitism. These comments are not condoned by SBS as the broadcaster and this would be clear to viewers. However, you would agree that the expression of those views is of legitimate interest and reflects the extreme level of fear and misunderstanding underlying some positions taken in the Middle East conflict. I note that some of the statements complained of were made by a camp inhabitant who had been involved in the conflict and was not presented as a “Palestinian spokesperson” as suggested in your letter.

· Despite the above, viewers who watched The Battle of Jenin first would have, through viewing the earlier program, been led to question or challenge elements of the second;

· The facts surrounding some aspects of the Jenin conflict remain in dispute. The reports you mention in your letter, while inconclusive in some respects and not specific to allegations made in the Jenin Jenin documentary, certainly make some extremely serious allegations themselves about those involved in the Jenin conflict;

· You correctly note that these authorities have accepted there was no massacre. Jenin Jenin, for all its strong claims, does not at any time mention a “massacre” nor does it contain allegations about the numbers killed in that conflict.

I acknowledge that, if some viewers only saw Jenin Jenin without having seen the other documentary, they could have received an imbalanced view of the events. I note that the viewing audience for The Battle of Jenin was in fact significantly larger than that for Jenin Jenin.

In light of the above comments generally, I believe that while the two programs do not match up allegation for allegation (coming, as they do, from entirely different sources and perspectives) viewers of both would have been in a position to assess (and perhaps question) the personal statements and views in Jenin Jenin in light of the arguments and other material presented in The Battle of Jenin.

2. Complaints Handling 

Contrary to your concerns about SBS complaints handling processes, I am confident that the complaints surrounding this programming decision have been given proper consideration, as outlined above. 

However, you may be interested to know that SBS is currently reviewing its internal processes and your comments and concerns will be passed on to those who have been tasked to undertake this process.

You will appreciate that SBS programming staff daily have to make difficult and sensitive judgment calls about programming decisions dealing with many complex international conflicts and domestic issues. SBS attempts to provide as great a balance as possible, but recognises that this is not always to the satisfaction of those directly interested in the subject matter. I hope this response addresses at least some of your concerns. 

Kind regards

Nigel Milan 

Managing Director 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 15

Topic: Middle East Reporting

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

The B’nai B’rith Anti-Defamation Commission of Australia and New Zealand lodged a formal complaint with SBS about the screening of ‘Jenin, Jenin’. The SBS response was to send a letter from Mark Atkin, SBS’s Acting Network Programmer.

Mr Atkin acknowledged that ‘Jenin, Jenin’ had been ‘made from a Palestinian perspective’ and agreed that complete balance within a programme ‘might be considered the best approach’, but argued that this was not feasible. He quoted the SBS charter, which states that programming ‘can be controversial and provocative and may at times be distasteful or offensive to some’. The ultimate aim, Mr Atkin wrote, was to ensure ‘a balance of views over time’.

Please provide a full list of all complaints made to SBS about news and current affairs coverage (including documentary films) of the Israeli-Palestinian conflict over the past three years (from June 2000 to the present), the action taken by SBS, and the response of complainants to SBS’s own response to their complaints.
Answer: 

SBS provides the following information on written complaints relating to news and current affairs coverage of the Israeli-Palestinian conflict, including documentary content on Dateline.

In accordance with its Codes of Practice, SBS responds to formal complaints in writing. However, on one occasion (in the 2001-02 financial year), in response to a series of complaints received from one complainant, SBS rang the complainant personally to express concern about the issues raised in the correspondence and to set up a meeting, in person, to address the concerns of the complainant.

The following table sets out the number of written complaints SBS received from July 2000 to the present, the number of follow up letters SBS received from complainants expressing dissatisfaction with the response from SBS, and the number of complainants who subsequently made a complaint to the Australian Broadcasting Authority (ABA).

	
	No. of complaints

re news and current affairs coverage of the Israeli-Palestinian conflict
	Follow up letters (expressing dissatisfaction)
	ABA Investigations *



	July 2000 – June 2001
	23
	-
	1

	July 2001 – June 2002
	23
	1
	-

	July 2002 – June 2003
	20
	-
	4

	July 2003 – present
	13
	2
	1


* In each of the investigations listed above, the ABA finding on the substance of the complaint was that SBS had not breached its Codes of Practice. (In one instance, SBS admitted a breach in not having provided a timely reply.)

Outcome 1. Output 1.1, 1.2 





Question: 16

Topic: Middle East Reporting

Written Question on Notice:   

Senator Santoro asked:

An analysis of SBS documentaries by the Australia Israel and Jewish Affairs Council, covering the past decade and the past year in particular, reveals a pattern favouring overwhelmingly pro-Palestinian documentaries or material severely critical of Israel no matter how biased and unreliable, as Questions 1-3 above indicate.

What steps does SBS take to ensure that contentious current affairs documentary material is balanced and objective? Please detail the management and editorial process involved in this vetting procedure.
Answer: 

SBS is in the process of addressing the matters raised by AIJAC in its report, directly with AIJAC. Given that it is a very detailed and complex document, SBS believes it would be wrong to prejudge the outcome of its deliberations. The response to this question is therefore limited to general observations about SBS programming.

The SBS Codes of Practice set out SBS’ obligations in relation to programming. The Codes delineate SBS’ obligations in relation to news and current affairs programs from other programs, such as documentaries. The Codes dealing with accuracy and objectivity in news and current affairs reporting, therefore, do not apply to documentaries, which are considered to be a distinct genre. This is a view supported by the Australian Broadcasting Authority (ABA) in its findings of investigations into complaints against SBS.

The relevant section of the Codes is section 1 (Introduction), which provides:

SBS believes that its audiences are best served by exposure to a wide range of cultures, values and perspectives. As a result, SBS’s programming can be controversial and provocative, and may at times be distasteful or offensive to some. SBS will present diversity carefully and responsibly, ensuring a balance of views over time.

This requires SBS to provide balance across the schedule of programs broadcast, rather than within a particular program. 

For documentaries, achieving balance is rarely possible within each program because most documentaries are made from a particular point of view to tell a particular story. Since it is the job of SBS to present many points of view, balance is generally achieved by scheduling a range of programs about a particular topic over a period of time.

SBS believes this is a more viable approach than broadcasting only those documentaries that, despite still being informed by a particular point of view, strive, in the interest of "balance," to present alternative views in the same documentary. In such cases, the program often fails to present all points of view to the satisfaction of the proponents of those views. On occasion, SBS receives a complaint of bias in one documentary where another is held up as an example of a balanced documentary and, from another complainant, the same allegations in reverse.

In relation to management and editorial processes, the selection process for imported documentary material, particularly documentaries dealing with potentially controversial subjects, is one of consultation and upward referral:

· Programs are assessed by experienced reviewers with knowledge of the issues, including the matters of contention, and previously acquired programming on the subject.

· The program is then presented to SBS Television’s regular documentary panel for assessment.

· If any serious questions arise, the matter is upwardly referred to the Network Programmer or the program is viewed by another assessor.

· If a decision is made to recommend the program for purchase, a recommendation, including supporting documentation, is then made to the Head of Television for approval.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 017

Topic: MIDDLE EAST REPORTING

Written Question on Notice:   

Senator Santoro asked:

Nearly 20 years ago, a major review within SBS observed that ‘SBS, which is there to act in the public interest, has a duty to discover how the public reacts to its programmes, to seriously consider these reactions and to effect changes when these are justified’.

The review stated that SBS was not merely to be a passive recipient of public comment, but to ‘face and interact with the audience, to be challenged on programme issues and respond to them, to actively seek and listen to advice and at the same time explain why programming decisions are made’. (SBS Public Consultation, discussion paper prepared for the SBS board meeting, 29 November 1983.)

Today, many critics of SBS coverage of the Middle East detect (1) a pattern of factual inaccuracy; (2) bias in selection of facts and distribution of emphasis in reportage; (3) biased choice of language; and (4) reportage that regularly spills over into covert or overt editorialising. 

These critics also detect a lack of responsiveness to reasoned and documented complaints.

Please provide the committee with a reasoned and documented response to these assertions by critics of SBS.
Answer: 

This question raises a number of broad issues, many of which are the subject of correspondence from AIJAC.

As outlined in response to question 16, SBS is in the process of addressing the matters raised by AIJAC in its report directly with AIJAC. Given that it is a very detailed and complex document, SBS does not wish to pre-empt the outcome of its considerations. The intention of SBS is to publicly report the outcome of this issue and SBS is happy to provide this to the Committee in due course. Therefore this answer is limited to more general comments on the issues.

Like all broadcasters, SBS regularly receives a diverse range of feedback about its programming. SBS responds to complaints about individual programs, but notes that opinion is often divided. The same program, for example, can generate both approval and disapproval. 

It is certainly not the intention of SBS to engage in any of the conduct suggested. SBS has Codes of Practice relating specifically to News and Current Affairs. Code 2.4 includes provisions relating to accuracy in the gathering and presentation by SBS of news and information as well as a requirement for balance over time and across the schedule of programs broadcast. Code 2.4 sets out that “SBS believes in the right of its audience to make up its own mind after a fair, objective, balanced and professional presentation of the issues.” 

The SBS Codes of Practice, however, also provide that not all programs will meet with the approval of all audiences:

SBS believes that its audiences are best served by exposure to a wide range of cultures, values and perspectives. As a result, SBS’s programming can be controversial and provocative, and may at times be distasteful or offensive to some. (Introduction)

Part 11 of the Broadcasting Services Act 1992 sets out a procedure for review of SBS decisions concerning complaints relating to its broadcasting and datacasting services.

Section 150 Complaints relating to national broadcasting services or datacasting services provided by the ABC or SBS
If:

(a) a person has made a complaint to the Australian Broadcasting Corporation or the Special Broadcasting Service Corporation on the ground that the Corporation has, in providing a national broadcasting service or a datacasting service, acted contrary to a code of practice developed by the Corporation and notified to the ABA; and

(b) either:

(i) the person has not received a response within 60 days after making the complaint; or

(ii) the person has received a response within that period but considers that response to be inadequate;

the person may make a complaint to the ABA about the matter.

Section 151 Investigation of complaints relating to the ABC or SBS by the ABA

(1)
Subject to subsection (2), the ABA must investigate the complaint.

(2)
The ABA need not investigate the complaint if it is satisfied that:

(a)
the complaint is frivolous or vexatious or was not made in good faith; or

(b)
the complaint is not relevant to a code of practice developed by the Corporation.

In the last three years, 11 complaints into alleged breaches of SBS’ Codes of Practice have been referred to and investigated by the ABA. Of these, 5 relate to Middle East coverage. In each of the 11 investigations, the ABA’s finding on the substance of the complaint was that SBS had not breached its Codes of Practice. There was one breach finding, where SBS conceded it had failed to provide a timely reply.

Nevertheless, SBS takes very seriously the current assertions by critics about its complaints handling processes. A review of SBS’ complaints procedure is currently underway. The review is considering various criticisms of SBS complaints handling, including those 

documented in the report referred to above. SBS will be publicly reporting the outcome of the review process. A copy of that report will be provided to the Committee.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 18

Topic: Middle East Reporting

Written Question on Notice:   

Senator Santoro asked:

In relation to the recent war against the Saddam Hussein regime in Iraq, it is interesting to note that SBS made the decision to broadcast the BBC ‘Panorama’ programme ‘The Case Against War’. It broadcast this programme on 21 January 2003.

Why did SBS not broadcast the companion Panorama piece to this documentary, entitled ‘The Case Against Saddam’?

Answer: 

SBS was not able to broadcast the Panorama program, The Case Against Saddam because the BBC advised that the rights had already been purchased by the ABC. SBS understands the program was shown on “Four Corners”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 19

Topic: Morgan Tsvangirai


Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

The Robert Mugabe ‘Sting’

Why did SBS choose to screen a documentary it knew was likely to be based on falsehood and implicating Zimbabwe opposition leader Morgan Tsvangirai in a non-existent plot to assassinate President Robert Mugabe, given that seven months before screening the show (Dateline, 13 February 2002) it had been told the originator, Israeli Ari Ben-Menashe, was a con-man (and not a highly experienced Mossad agent) 
Answer: 

The Tsvangirai story is currently the subject of ongoing litigation preventing a detailed response to this question. However, SBS stands by the program and the process by which it was put to air and does not agree with the inferences drawn by the Senator.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 020

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) What representation did SBS management make to the SBS Board regarding the political content, or the lack thereof, in the VTV program?  Were any documents presented? Will SBS table these documents to the Estimates Committee?

(b) Were any transcripts of the VTV program presented to the SBS Board by SBS management to support its assessment that the program was not political?  Would SBS table these transcripts?

(c) Mr Phil Martin, SBS Head of News and Current Affairs, was quoted in The Age (15 October 2003) to have said that of the 143 emails received by him objecting to the VTV program, 123 were from the same email address. Would SBS table these 123 emails showing the same address?  [It is understood that these e-mails had been forwarded to SBS from one address, but all show individual initiating authors and addresses. The question is, had SBS management read these e-mails, or had simply counted the number?]
Answer: 

(a) To the extent that this question requests SBS to disclose Board deliberations, SBS notes that communications to and within the Board relating to the Board’s deliberations are confidential. 

SBS also notes that the relevant Code of Practice applied in considering the program is Code 2.4.3, which states:  

SBS Television broadcasts, substantially unedited, news and current affairs programs from other countries. Much of the material is in non-English languages and unsubtitled. In selecting such programming, SBS endeavours to ensure a level of quality which is appropriate to the SBS schedule. These programs are drawn from a variety of overseas sources – government, commercial and public – and are often produced and interpreted from particular editorial perspectives. Prior to broadcast, SBS will clearly identify the source of the programs so that audiences can exercise their own judgment about how issues and information are presented.

The issue of “political content or lack thereof” is not a matter required to be considered under the Codes of Practice. The Codes of Practice are determined by the SBS Board in accordance with section 10(1)(j) of the SBS Act.

At its 5 December 2003 meeting, the SBS Board:
"reaffirmed that existing policies for the selection and broadcast of World Watch news programs shall continue to apply with the following qualification. A decision on whether to introduce a new program to the World Watch schedule should be based not only on the size of the language community within Australia but also on careful assessment of all available programming sources in that language to determine which, if any, is best suited to serving the community’s particular needs."

(b) In relation to the communications that are the subject of Board deliberation, SBS notes that these materials are confidential. 

However, SBS reiterates the point made in (a) above that the issue of whether or not the program “was not political” was not a matter required to be considered by SBS Management under the SBS Codes of Practice.

In response to Question 1, SBS has tabled transcripts of the program considered by SBS Management prior to broadcast.

(c) SBS does not hold copies of e-mails of complaints for the period referred to by Mr Martin. (For further information, refer to the response to Question 24.)

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 21

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Please provide full details of the arrangements made between SBS and VTV4 of Vietnam to supply SBS with a daily 30-minute news broadcast bulletin. What is the cost of this arrangement to SBS?

Answer: 

A copy of the terms of the Licence Agreement between VTV and SBS is attached. There is no additional cost outside the normal WorldWatch operating costs.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 22

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Expressions of support or protest

Up to close of business 2 November 2003, how many of the following has SBS received in relation to the Thoi Su programme?

· Letters expressing opposition

· Emails expressing opposition

· Telephone calls expressing opposition

· Letters expressing support

· Emails expressing support

· Telephone calls expressing support

If the ratio is different from the 90%/10% figure Mr. Milan gave at the Senate Estimates on 3 November, please explain the discrepancy.

Please also provide the above numbers for the period to the most recent day of counting.
Answer: 

Up to close of business 2 November 2003

Emails and telephone calls opposed:
3,697
(95% of total emails & phone calls)

Emails and telephone calls in support:
212
(5% of total emails & phone calls)

Letters expressing opposition:
34
(87% of total letters)

Letters expressing support:
5
(13% of total letters)

From 3 November 2003 to 14 November 2003 (being the most recent day of counting)
Emails and telephone calls opposed:
4,701
(98% of total emails & phone calls)

Emails and telephone calls in support:
85
(2% of total emails & phone calls)

Letters expressing opposition:
25
(69%)

Letters expressing support:
11
(31%)

In relation to those letters that require translation and contain no English, of which SBS has received 14 to date (up until 14 November), SBS is unable to determine if they are for or against until they have been translated.

We note that in one instance, 5 letters expressing opposition to the service were received from the same complainant.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 23

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Staff answering calls to 1800 500 727 who can understand spoken Vietnamese

Does SBS have staff who can speak Vietnamese to staff the 1800 500 727 number? If not, why has it not planned to provide such staff, and does it plan to?

Answer: 

SBS Radio broadcasts in 68 languages. On SBS Television last year, over 100 different languages were broadcast. It would clearly be impractical to have speakers of all such languages available to staff the 1800 number at all times.

However, SBS has a well-established system for dealing with callers who do not speak English. When the switchboard staff receive a call from someone who does not speak English, they immediately attempt to find someone who speaks the caller’s preferred language to take the call (usually from SBS Radio or Subtitling).

In relation to this issue, in the relevant period and since this issue arose, SBS switchboard has received fewer than 10 calls from complainants who requested to speak to somebody in Vietnamese. In every case, the caller was connected with a Vietnamese speaker to register their complaint.

In the circumstances, there is no apparent need for current arrangements to change.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 024

Topic: VIETNAMESE NEWS SERVICE

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Mr Phil Martin's public statement about 123 emails from the same address

SBS Head of News and Current Affairs, Mr Phil Martin, was reported (The Age, Oct 15) reportedly said (The Age, 15 October) that 123 of 143 emails received about the Vietnamese News Programme, 123 came from the same address. The implication was that they came from the same person. 

(a) Is the report in The Age accurate?

(b) If so, did Mr. Martin read the 123 emails?

(c) If he did read them, does SBS agree that those 123 emails, while they came from the same forwarding address (set up, I am told, by the VCA to count and forward), had individual writers' names and addresses? In that case, how does SBS respond to a charge that it gave the public information it knew to be incorrect?

(d) If he did not read them, should he in fact have done so before making his claim? What does SBS say to the charge that his not reading them before making the public claim gave an impression that he did not care about complaints?
Answer: 

(a) The report is correct. The implication that the emails came from the same person is not. The information given by Mr Martin was correct and accurate, as outlined below.

(b) The emails contained an identical message, which Mr Martin read.

(c) Mr Martin's comments to The Melbourne Age and other media outlets referred to e-mails received in the weekend prior to 15 October. The context of the remark was that SBS was being subjected to a highly organised campaign and, as evidence, he pointed out that 123 of the 143 e-mails received by SBS came from an e-mail address set up by the protest organisers.

Mr Martin's information came, in the first instance, from the senior manager at SBS responsible for logging e-mails received. As it was an organised campaign, the message on each of the 123 e-mails was identical: "We are offended. Please STOP showing the Communist Party's news programs on Australian public television." Mr Martin subsequently viewed a list of names and addresses and noted that many, if not the majority, of the complainants' addresses were in the United States of America.

(d) Not applicable in light of the response to (b).

Outcome 1.1, Output 1.1, 1.2 





Question: 025

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

At the Estimates hearing, Mr. Milan replied, in response to the question "Were any discussions held between you and the board about this program?, that "Yes, it was discussed at the last board meeting".

(a) Was the matter discussed at any other board meeting? If so, which ones?
(b) Also, please provide the Estimates Committee with copies of emails, papers, or information on the discussions. This request applies not just to the board meeting mentioned, but also preparation for that meeting and all the other relevant board meetings, and applies also whether or not Mr Milan himself was involved in the board discussion.
(c) Did SBS management make any representation to the board that the programme was suitable? If so, what was the specific representation? And on what assessment (interpretation of transcripts, discussions, etc.) was that representation based?
Answer: 

(a) Yes. The Board considered the broadcast of WorldWatch programming at its meetings of 24 June 2003, 5 September 2003, 17 October 2003 and 5 December 2003.

(b) SBS notes that communications to and within SBS relating to the Board’s deliberations in relation to the Thoi Su Vietnamese news program are confidential. 
(c) To the extent that this question relates to confidential communications within Board meetings, SBS refers to (b) above. However, SBS notes that it has publicly stated that the program was assessed in accordance with Code of Practice 2.4.3 and found to comply with that Code. Management consideration of the program included the transcripts provided in response to Question 1.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 26

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Numbers at rally

Regarding the Sydney demonstration on 28 October 2003, what did SBS TV news estimate the number of people in attendance at? How did Mr. Milan arrive at the estimate of "Somewhere north of 2000" given at the Estimates hearing?

Answer: 

In the introduction to the News item broadcast on Tuesday 28 October, the number was reported as “several thousand.”

SBS Management assessment of the crowd was “around 2000” while police estimated it between three and four thousand. The answer “somewhere north of 2000” covered both estimates.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 27

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Discussions with Vietnamese officials

As part of the screening of the Thoi Su programme, which Vietnamese officials (of VTV or others - specify) did SBS discuss the matter with?

Answer: 
Following representations made to VTV by SBS via French Television, the Manager International News Services met with three VTV officials:

Mr Dinh Quang Hung, Deputy Director General

Mr Nguyen Van Phuong, Director International Cooperation Department

Mr Nguyen Than Lam, Deputy Head of News and Current Affairs

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 028

Topic: VIETNAMESE NEWS SERVICE

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) Did the Thoi Su programme on or about Wednesday 15 October 2003 screen an interview with an official from the Communist Party's Fatherland Front, who expressed a desire for overseas Vietnamese to send money to a fund for helping the poor with housing, and did that interview end with a screen giving details such as bank account number to receive funds?

(b) If so, was this illegal fundraising without a licence?

(c) Was SBS aware of the illegality?

(d) Did SBS do anything about this?

Answer: 

(a) In relation to the program broadcast on 15 October 2003, there is no mention of such an item in the program.

(b) SBS is not in a position to verify the answer to this question.

(c) Not applicable in light of the above.

(d) Not applicable in light of the above.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 29

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

(a) In relation to the news service provided to SBS by VTV4 in Vietnam, please detail what measures are available to SBS to edit the supplied material.

(b) Who within SBS is responsible for editorial oversight of the supplied programme?
Answer: 

(a) The SBS Codes of Practice distinguish between editing procedures for its own News and Current Affairs programming (2.4.2) and those for the Overseas TV News and Current Affairs programs (2.4.3). Section 2.4.3 of the Codes provides:

SBS Television broadcasts, substantially unedited, news and current affairs programs from other countries. Much of the material is in non-English languages and unsubtitled.

WorldWatch and the World News Channel broadcast programs from other countries substantially unedited in order to retain their original identity and to avoid accidental or intentional misinterpretation. The source of each program, ie VTV Vietnam, is clearly identified so that audiences can exercise their own judgement about how issues and information are presented.

(b) The Manager International News Services, with upward referral as required in accordance with Editorial Guideline 2.3.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 30

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Given the level of opposition among leaders of the Australian Vietnamese community to the news programme provided by VTV4, can you provide details of what other sources of Vietnamese news SBS investigated prior to reaching agreement with VTV4?

Answer: 

There are no other television news services available from Vietnam by satellite in the Asia/Pacific region.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 31

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

SBS says that prior to its decision to accept news programming from VTV4 in Vietnam, it studied translated transcripts of its news broadcasts and discovered no instances of propaganda.

Please supply to the Committee copies of the translated transcripts studied by SBS staff and management and on which SBS concluded that propaganda was absent from the broadcasts.

Answer: 

SBS did not state that "it studied translated transcripts of its (VTV4) news broadcasts and discovered no instances of propaganda."

The purpose of obtaining transcripts of the program was not to determine whether it contained propaganda, but to determine whether the program complied with the SBS Codes of Practice.

The transcripts of the programs obtained and viewed by management are attached (as per Question 1).

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 32

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

What market research did SBS conduct or commission prior to its decision to investigate commencing a Vietnamese language component in its WorldWatch programme.

Answer: 

In 2000, SBS commissioned a survey of the Vietnamese community in Sydney, to determine whether a Television news bulletin produced in Vietnam would be acceptable to Australian audiences of Vietnamese background. Cultural Partners Australia was commissioned to undertake a survey of potential viewers in the Sydney region, to assess the potential for an imported Vietnamese Television news bulletin. A Sydney sample was asked the question:  

If the television news bulletin shown each day in Vietnam could be seen in Australia, would you be interested in watching it?

The Report into Research amongst Vietnamese People in Sydney (April 2000) found that 60% of respondents favoured such a news bulletin compared to 34% opposed.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 33

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

What is the overall cost to SBS of providing foreign-language news broadcasts to its WorldWatch audience?

Answer: 

The overall cost of WorldWatch and the World News Channel for the 2003-04 financial year is $1,347,000.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 34

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

What is the daily audience for all foreign-language news broadcasts shown on WorldWatch? Please specify the audited audience figures for each broadcast language group (estimate for Vietnamese if no audit figures are available, given the service commenced only on 6 October 2003).

Answer: 

See table attached. 

Note: It is extremely difficult to measure WorldWatch audiences because audiences are measured through the OzTAM people meter system, which is not necessarily representative of all ethnic demographics across Australia.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 35

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Please provide ratings figures, or viewer figures, regarding each of the individual programmes in the WorldWatch lineup. If SBS does not measure ratings, why not?

Answer: 

See attachment to question 34.

Note: It is extremely difficult to measure WorldWatch audiences because audiences are measured through the OzTAM people meter system, which is not necessarily representative of all ethnic demographics across Australia.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 36

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

List all programs (documentary or films) relating to Vietnam

For at least the past two (2) years, but preferably over as long a period as SBS has records, please provide:

(a) The names of documentaries relating to, or mainly to, Vietnam.

(b) For each such programme, please provide: The name and country of the director, and the producer; The date(s) of screening; Details (number and nature) of any complaints / compliments

(c) The names of films in which the main spoken language was Vietnamese.

(d) For each such programme, please provide: The name and country of the director, and the producer; The date(s) of screening; and details (number and nature) of any complaints / compliments

(e) Does SBS believe that its coverage relating to Vietnam, when all the above documentaries are considered, was balanced? If so, in which way was it balanced?
Answer: 

The attached table sets out responses to parts (a), (b), (c) and (d). 

(e)
SBS Television is mindful of its obligation, in relation to programming, to provide balance across the schedule of programs broadcast. 

In line with this requirement, SBS Television aims to broadcast as wide a variety of programs from Vietnam as possible. Obviously, however, SBS is limited by the amount, quality and nature of programs available from Vietnam. Nevertheless, SBS strives to present a range of films and documentaries of interest to a wide range of viewers, and when programs expressing different viewpoints become available, these are considered by SBS Television’s programming area in line with the usual program assessment procedures.

While some of the programs listed in the attachment (such as Combat Women and Hanoi: Winter 46) present views associated with the communist side in the Vietnamese conflict, other programs broadcast by SBS in the last two years (for example Eleventh Child and Three Seasons) are either neutral on the question of the conflict or not concerned with it.

While acknowledging the abovementioned difficulties, SBS believes the breadth of programs on and about Vietnam broadcast on SBS Television complies with the requirement under its Codes of Practice to provide a balance of views over time. SBS also believes that it is legitimate for Australian audiences to be exposed to viewpoints that may not reflect Australian values, but that provide insight into the value systems of other cultures.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 037

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

SBS' Codes of Practice require SBS to identify the source of the programs so that audiences can exercise their own judgment about the way issues and information are presented.

(a) Does SBS regard the requirements elsewhere in the Codes of Practice - namely for its news and current affairs programs to be independent, impartial, and balanced - as not applying to materials presented in WorldWatch? If so, what is the legal basis for such exceptions?

(b) In preparing the above part of the Codes, did SBS check whether it might not meet the requirements of the SBS Act for SBS' news and current affairs to be accurate and balanced over time and across the schedule? Bear in mind that simply identifying the source of a program does not ensure that the program's news is accurate or balanced.
Answer: 

In response to both questions (a) and (b): 

· SBS’s Codes of Practice are developed by the Board under s10(1)(j) of the Special Broadcasting Service Act 1991 (SBS Act) in its discretion. They apply to all of SBS’ program activities, including Television, Radio and Online.

· The relevant Code for WorldWatch programming is 2.4.3 Overseas Television News and Current Affairs Programs, which provides:

SBS Television broadcasts, substantially unedited, news and current affairs programs from other countries. Much of the material is in non-English languages and unsubtitled. In selecting such programming, SBS endeavours to ensure a level of quality which is appropriate to the SBS schedule. These programs are drawn from a variety of overseas sources – government, commercial and public – and are often produced and interpreted from particular editorial perspectives. Prior to broadcast, SBS will clearly identify the source of the programs so that audiences can exercise their own judgment about how issues and information are presented.

The above Code was developed by the SBS Board with WorldWatch specifically in mind, particularly as the majority of news bulletins from other parts of the world broadcast as part of this service are state-based services. SBS’ first internationally-sourced foreign language news bulletin in 1990 was from the then Soviet Union, and viewers over time have had the opportunity to witness that society in transition through its news presentation.

At its 5 December 2003 meeting, the SBS Board:
reaffirmed that existing policies for the selection and broadcast of World Watch news programs shall continue to apply with the following qualification. A decision on whether to introduce a new program to the World Watch schedule should be based not only on the size of the language community within Australia but also on careful assessment of all available programming sources in that language to determine which, if any, is best suited to serving the community’s particular needs.

· The other sections of Code 2.4 are not relevant to a consideration of WorldWatch programming.

· Code 2.4.3 was introduced into the August 1994 edition of the Codes, following Board approval in May 1994. SBS can confirm that, in drafting the Code for endorsement by the Board, consideration was given to the matters raised in the Senator’s question. 

The SBS Codes of Practice first came into operation on 22 March 1993, and given interim status by the SBS Board prior to a process of public consultation. After the 1993 Codes of Practice had been in operation for 12 months, the Board decided to review them. The review process included considerable public exposure and extensive consultation, including internal consultation and discussion with Television and Radio Management, and the Executive.

As well as taking into account comments received from members of the SBS Community Advisory Committee, members of the public, community organisations and SBS staff, the review also took into account changes in SBS programming policy and initiatives, including the introduction of the WorldWatch overseas television news services.

A Board Paper on the revision of the SBS Codes or Practice was presented to the SBS Board’s May 1994 meeting. This paper set out the significant changes to the Codes, including the proposed new Code on news and current affairs programs from overseas and the recognition that they are derived from non-SBS editorial perspectives. 

The revised Codes were approved at the May 1994 Board meeting.

SBS notes that the WorldWatch broadcasts are delivered in fulfilment of SBS’ Charter objectives, including the following sections of the SBS Act:

6(1)
The principle function of SBS is to provide multilingual and multicultural radio and television services that inform, educate and entertain all Australians, and, in doing so, reflect Australia’s multicultural society.

6(2)(d)
contribute to the retention and continuing development of language and other cultural skills;

6(2)(e)
as far as practicable, inform, educate and entertain Australians in their preferred languages.

· SBS is advised that the current Codes of Practice comply with statutory requirements.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 38

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Chinese program from Beijing

In relation to WorldWatch's Chinese program from Beijing, please provide the number of objections (and the number of expressions of support, if any) at around the time the program went to air.

Answer: 

SBS has no record of objections or expressions of support at or around the time the Chinese News (Mandarin) program went to air in 1993.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 39

Topic: Vietnamese News Service

Written Question on Notice:

Senator Santoro asked:

Chinese program from Hong Kong


Information is sought in the same context and format as in Question 11, but in relation to the Chinese program from Hong Kong.

Answer: 

SBS has no record of objections or expressions of support at or around the time the Chinese News (Cantonese) program went to air in 1993.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 40

Topic: Complaints Procedure

Written Question on Notice: 

Senator Santoro asked:

Critics of SBS state that there is no proper complaints procedure that ever leads to change. Please detail:

(a) How many complaints SBS received relating to news and current affairs programme content in the financial years 2000-01, 2001-02 and 2002-03.

(b) In how many of these complaints, for each of the financial years 2000-01, 2001-02 and 2002-03 did the complainants subsequently express a view that they were satisfied with the remedy provided by SBS.

Answer: 

See response to question 6.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 41

Topic: Complaints Procedure

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) Please give details of the complaints procedure used by SBS. 

(b) Does SBS management and/or its board consider that an independent complaints reference body would provide greater accountability and more open responsiveness to the SBS audience? 

(c) Does SBS management and/or the board plan to institute an independent complaints system. If so, when? If not, why not?

Answer: 

(a) The current complaints procedure used by SBS is set out in section 7 of the Codes of Practice (Comments and Complaints about SBS Programming) and section 8 of the Editorial Guidelines (Handling Programming Complaints, Comments and Enquiries), which are attached.

It should be noted that the complaints mechanism contains provision for investigation of complaints alleging Code breaches by an independent body, the Australian Broadcasting Authority (ABA), as required by s150 of the Broadcasting Services Act 1992.

The published Codes of Practice also contain a flowchart of the complaints process (attached), which summarises the process for contacting SBS – for information, to make comment or to make a complaint. This was included in the latest edition of the document to present the process in a clear and user-friendly way to assist people in understanding the process and accessing the system.

(b) and (c) As noted at the hearings and publicly stated elsewhere, SBS management has commenced a review of SBS’ complaints procedure. The review is due for completion during 2004, at which time the findings will be reported to the Board for its consideration. SBS will be publicly reporting the outcome of the review process. A copy of that report will be provided to the Committee.


- 1 -

- 59 -

