Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation

Budget Estimates Hearings 22, 23 and 24 May 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 243

Topic: Opinion Polls – lack of balance
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to two opinion polls SBS ran on the World News Australia section of your website. 

SBS Quiz on occasion of 10th Anniversary of Mr Howard as Prime Minister

On Friday March 3 you had a story about the Prime Minister’s 10th anniversary. And there was an associated poll which asked about the PM’s contribution to Australia, and there were four options:

a) The PM has been good for Australia 

b) The PM has been bad for Australia 

c) Don’t know or don’t care and 

d) the PM has made Australians live in a climate of fear.

Why is SBS presenting such a biased view of the PM. They offer two negative choices but only one positive choice. The ‘fear” interpretation is an invention of the left-wing commentariat and no responsible media like SBS should be trying to foist it on the public.

SBS TV website opinion poll Budget 2006

I refer to another poll linked to this month’s Budget. It asked “What difference will the Budget make for you?” It gave five options:

a) The tax cuts will off set the interest rate rise on my mortgage.

b) It will make no difference to me. 

c) I think small business should have got more help. 

d) I welcome funding for mental health. 

e) I dislike the way indigenous health has been ignored.

The Budget allocated an extra $136.7 million to indigenous health, bringing the annual total to $573 million a year. The information was easily accessible on page 24 of the Budget booklet under the headline “Strengthening Indigenous Communities”. (attached)  And the spending does not include indigenous Australians who access mainstream health care. So the total is even higher. The Government is spending $3.3 billion on indigenous programmes in 2006-2007, which is double the amount spent in the Howard government’s first year. Why did you fail to examine this material which was readily and obviously available.

But as far as SBS is concerned, it’s a case of “never let a fact stand in the way of a good story.”  Why did SBS ignore these worthy initiatives in the Budget.

This instance clearly demonstrates that SBS is too busy trying to perpetuate the myth that the Howard Government ignores indigenous Australians, while at the same time encouraging people to believe that the Howard Government has made Australians live in a climate of fear.

Why are you adopting the agenda of the far-left. At the very least why didn’t you provide an alternative question such as “Mr Howard has made Australia a more optimistic place?”

Who drafts these polls? Are you comfortable about this sort of bias?

How many people participated in the polls?

Answer: 

The poll question and optional answers are written by the Supervising Producer in consultation with the other web producers. SBS does not believe the polls conducted on the website are biased – see further detail below.

In regard to the first opinion poll referred to, the details provided are incorrect. The poll in question was posted on March 2, 2006. The question asked was: How would you rate John Howard's decade in power? The options were:

1. A job well done

2. Leadership that plays on fear

3. Time for a change

4. I don't care 

There was one negative reference to the Prime Minister (option 2), which is offset by the positive option 1, option 3 relates to the much publicised leadership aspirations of Mr Costello and option 4 is neutral. 

SBS consider the options available in the second poll are balanced. Two could be characterised as positive, two negative and one neutral. Option ‘e) I dislike the way indigenous health has been ignored’ reflected criticism from the Australian Medical Association of spending on Indigenous health. 
It is not correct to claim that SBS attempts to “perpetuate” a particular view of the Howard Government’s policies toward Indigenous Australians. SBS News’ coverage of the Budget included extensive reporting of the new spending on Indigenous issues – see response to Question 244.

There were 129 responses to the first poll and 57 to the second.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 244

Topic: SBS Budget Coverage - AAP
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to your Budget coverage on World News Home dated 9 May 2006 (attached). Why was it that the story posted on your web site was sourced from AAP, and didn’t even mention the investment in indigenous health?

Answer: 

All of SBS’s web news Budget coverage on the night was courtesy of AAP. The SBS Webdesk did not have the resources to attend the budget lockup and does not have a web bureau presence in Canberra. 

Not including reference to the Indigenous health spending was an oversight, but most of the Indigenous spending announced in the Budget was included on the night. We refer to the extensive reporting in our main bulletins on Budget night about Indigenous spending headlined: BUDGET: BOARDING SCHOOL SCHEME

The story was run in our national coverage as well as on our main Indigenous site for the SBS program Living Black.

The story included the Government’s planned $10m aboriginal boarding school scheme; $48m for a community store network; $20m sports academy scheme; $55m drug abuse program; $107m home loan scheme for Indigenous communities; $22m for housing loan scheme for low income families.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 245

Topic: Insight – submissions for changes to industrial relations laws
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Staying with this outrageous lack of balance I refer to the attached "Call for Submission" on your Insight web site where you call for submissions regarding changes to Industrial Relations laws. Here is another example of loading the programme the left-wing way.

You invite people onto the programme who have:

a) Noticed things have changed 

b) Been dismissed or threatened with dismissal, and 

c) Have you as an employer felt free to hire more staff. 

But where was d) Have you as a worker found it easier to get a job? 

Answer: 

Prospective viewers were asked to contact the program by completing the questionnaire referred to in the question. SBS considers that anyone wishing to respond along the lines suggested by the Senator could have indicated so by responding to option a). 
The questions were not loaded in any particular way and the program that went to air was entirely balanced in its coverage of the political debate.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 246

Topic: SBS Radio Newsroom – Lack of Balance
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

In Radio News why is there a lack of balance in the following reports:  

11 May 2006 headlined “Labor says casuals workers will lose” which appears to be just a write up of the ALP press release (attached). It makes various accusations about the government. But it does not contain any balancing comment from the government. Why not?.

31 March 2006 headlined “Voters abandon Coalition over IR". (attached)  Again the source seems to be a press release from Unions New South Wales. And once again, there is no balance in terms of a response from the Government.

11 May 2006 headlined “Charitable miners docked pay” and the thrust of the story was that a mining company had used the IR changes to dock pay from workers raising money for the Beaconsfield miners (attached). Again, there was no comment from the mining company. It was all just the union.

8 March 2006 headlined “Don’t cut Qantas jobs – Unions” and again it was just a one-sided spray from the union with no comment from Qantas. I notice even the ABC managed to report both sides of the story. Both are attached.

And I monitored your web site on those days and there was no subsequent, balancing story in any of these instances.

Answer: 

The stories raised by the Senator have been examined against SBS editorial guidelines and conform to them. The specific stories are an accurate representation of the positions of the people mentioned within them. The question of balance is one which has been addressed across a number of weeks through numerous stories surrounding the IR debate and involving all interested parties. For example: 

On 29 March 2006, SBS Radio News reported “IR High Court Challenge” on the Australian Chamber of Commerce and Industry’s call for state and territory governments and unions to abandon a High Court challenge to the new industrial relations laws. 

On 2 April 2006, SBS Radio News also reported “Minister’s Guest Worker ‘Concern’” covering the response by Workplace Relations Minister Kevin Andrews to union claims employers are bringing in workers from overseas. 

On 13 June 2006, SBS Radio News reported “Andrews: Labour AWA Scheme Weak” outlining the Workplace Relations Minister’s views on Labor’s proposal to abolish AWAs if it wins office. 

Comment is regularly sought from the Government on industrial relations issues but is not always provided by the relevant Minister's office.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 247

Topic: World View

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to some stories from World View. 11 March 2006 “Operation Babylift” (attached). The story begins “It has been 36 years since the Vietnam War ended.

When did the Vietnam War end?

Who checks these stories before they are published?

I refer to this line in the story’s introduction


“Vietnamese orphans growing up in White Australia.”  

Is it fair to describe Australia in the late 1970s as “white Australia”? What about indigenous Australians, Maori, Chinese, people from the Mediterranean?

Answer: 

The President of South Vietnam, Duong Van Minh, announced his country’s surrender to the forces of North Vietnam on 30 April 1975. The ‘36 years’ was a typographical error and should have read ‘31 years’. 
Stories are sub-edited by the program's executive producer before they go to air and are posted online. 
This story was in no way denying or denigrating the multi-racial nature of Australia in the 1970s. But, taken in the context of personal stories of these Vietnamese orphans, their Australian environment was a dramatically non-Asian one through their eyes. They were raised by Caucasian parents in predominantly Anglo-Celtic neighbourhoods.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 248

Topic: World View
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Radio news on 3 May 2006 headlined “Australian killed in Iraq” (attached). In fact, three Fijians were killed and an Australian was injured. Who checks this material before it is published?

Answer: 

SBS acknowledges the error referred to by the Senator regarding the injury toll in an attack in Iraq. 

The story contained a simple subediting error. While every effort is made to ensure mistakes are detected and rectified, where more than 100 news items are produced each day - errors are occasionally made. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 249

Topic: World View
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to World View, about the Freeport mine in West Papua (attached). It says:

“the mine is owned by the United States.”  

The mine is 90% owned by a private American company, not “the United States”, and 10% owned by the Indonesian government, so the statement is false or at least misleading. Why was this mistake made?

Answer: 

SBS accepts that the description used is ambiguous and that it should have read ‘…by a United States company’.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 250

Topic: World View
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Radio news from 12 May 2006 about David Hicks (attached):

“Adelaide born Mr Hicks has recently become a British citizen.”  

Has Hicks taken the oath and pledge? No. While he has won the latest stage in a legal battle, it is by no means certain that the legal process has ended, and that is complete AND he takes the oath and pledge, he’s not a citizen as such, is he?

Answer: 

SBS acknowledges the error referred to by the Senator in the story regarding David Hicks

The story contained a simple subediting error. While every effort is made to ensure mistakes are detected and rectified, where more than 100 news items are produced each day - errors are occasionally made.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 251

Topic: World View
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

World View of 8 March 2006 headlined “Hams (sic) rejects Al Qaeda.” (attached). It is a very pro-Hamas item which makes some dubious claims such as “how Hamas has changed in Government”, which I know from my own reading on this subject, is a highly contentious assertion.

But as if to reinforce the “good guys” impression of Hamas, World View published the same story again a full six days later on 14 March 2006 (attached). Was that so no-one who might be feeling ill-disposed towards Hamas doesn’t miss the propaganda from your reporter Nicholas Perpitch and the gentleman from the Arab League.

Answer: 

The interview was balanced in itself and within the context of other interviews at the time. 

The claim - that the decision by the new Hamas leadership to reject Al-Qaeda's call for it to renounce previous peace agreements between the Palestinian Authority and Israel, ‘shows how (Hamas) has changed in government’ - is the opinion credited to one Middle East expert. 

This expert is a former Arab League ambassador to the United Nations and is now employed as the head of the Centre for the Global South at the American University in Washington D.C.

The comments regarding Hamas’s behaviour in government were comments from the Professor being interviewed. In light of experience in other conflicts around the world such as Northern Ireland, questions about whether there could be a similar possibility of moderation were legitimate. The interviewer also pointed out that to many people Hamas was a terrorist organisation and questioned the possibility of change. 

The introduction to the story stated that this decision "...could prove a significant step for the group (Hamas)". Final judgement of different opinions is left to the listener/reader.

This first reference (8 March) is when the story was first uploaded onto the SBS website. The reloading on 14 March was to correct a mistake spotted in the headline – ‘Hams’ - to ‘Hamas’. This story went to air on 7 March (dated in online archives 8 March). 
The interview was one of a number at the time related to the Hamas election victory, including interviews with Israeli spokesmen and pro-Israel lobby groups in the US. For example, a story ran the next day questioning whether Hamas was beyond change. On the 13 March (dated in online archives 10 March), World View aired a contrasting view from an associate director of the Middle East Forum in the US. Daniel Mandel stated that Hamas could not be reformed and any negotiations would be a waste of time. 

SBS rejects the claim that the World View journalist named by the Senator was a propagandist. He is, in fact, Jewish, has family in Israel and was recently nominated for a national media award for a feature on the 60th anniversary of the liberation of Auschwitz. He finds the accusation highly offensive.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 253

Topic: George Negus – promotion for program on Palestinian women

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to another example from SBS and Mr Negus. It is a promo at the end of your Dateline program of 5 April 2006 for an upcoming programme about Palestinian women (attached):

“She had three sons killed by the Israeli military”.

The woman in question had three sons who died all right. One was killed during a shooting attack on the Jewish community of Atzmona in which he murdered five unarmed Israeli teenage boys and wounded another 17 before he was shot in self-defence. He told his mum of his intentions prior to the attack and she gave her blessing.

Her eldest was the tech guy, a designer of Kassam rockets used to attack civilians in Israel. He was killed while assembling a prototype aerial drone designed to fly over Israeli territory and drop bombs on civilian targets. It blew up and killed him.

“Martyr” number three went to meet his 72 virgins on the way to launch Kassam rockets into Israel. The rocket-laden car in which he was travelling was hit by an Israeli air strike.

And yet Mr Negus’s promo created a highly misleading impression. 

Answer: 

The program promotion to which the Senator refers was for a programme about the role of female voters in the election of the Hamas government and Palestinian women’s newfound representation in that government. The “promo” was some 10 seconds in duration and in such a short time it isn’t always possible to convey the full complexity of each report. 

The woman referred to in the promotion is Mariam Farhat. She was termed the “Mother of the Martyrs” by Hamas. In the story itself, we say “Mariam Farhat, the so called Mother of the Martyrs, featured prominently in the Hamas election campaign. Farhat is featured in a campaign video farewelling one of her sons as he prepares to attack Israel, killing five before being killed himself. It’s the use of violence, including suicide bombers and targeting civilians, that has led the US and Australia to proscribe Hamas as a terrorist organisation.”

Mr Negus has no involvement in the production and scheduling of Dateline promos.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 254

Topic: Labelling – use of the word "terrorist"
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I previously asked why you changed the words of Israeli spokesmen and leaders from terrorist to militant and we got back an answer about not taking sides.

So let me ask again. I quoted an item “Israeli military sources said it was the shi’ite militant group Hezbollah”.

Is that what the Israeli sources said? No, they said “terrorist”. So when you publish or broadcast a statement that someone said something, you are not being accurate because Israel didn’t say that.

How many other times do you state that someone said something, when in fact they said something different? 
In your answer to question 208 from February Estimates (attached) you state that SBS will not label a group or individual as terrorists unless directly quoting individuals. Isn’t “Israeli military sources said it was the shi’ite militant group” a quote. I mean you are representing them as saying something they didn’t say.

And if biased wire agencies employ jiggery-pokery with quotation marks, why do you follow suit? Are your editorial policies dictated by wire agencies?

Answer: 

SBS stands by the response it provided previously, which outlined its policy with regard to use of the term “terrorist”. 
As part of its news gathering process, SBS relies on copy provided by wire agencies for news stories. In the instance cited by the Senator, SBS was reporting on copy provided by a wire agency which was in the form of an indirect quote. As such, SBS accurately reported the original source material from the news agency, including the news agency’s reporting of what was said. SBS is satisfied with the professionalism and integrity of our wire agency sources. 

SBS editorial policies are not dictated by wire agencies. Where necessary, SBS will apply its own editorial policies and guidelines to the material it creates, using the agency copy as a source.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 255

Topic: SBS News Content
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

On SBS TV news of February 9, 2006, Mary Kostakidis announced:

“The Palestinian militant group Hamas has held out the prospect of a two state solution and a long truce with Israel, but only if the Jewish state returns to its 1967 borders.”  

In her report, Vesna Nazor said:

“There’s talk of a truce, provided Israel withdraws from occupied land”. 

Neither of them mentioned Hamas’ other demand – that Israel allows the return of the refugees and their descendants, which would mean the end of Israel. Why?

Answer: 

By way of comparison, other contemporaneous reports on this issue referred prominently to the indication that Hamas was prepared to talk about a truce, subject to a return by Israel to its 1967 borders. They did not mention Hamas insisting on the “right of return” as it is known, as a pre-condition of a truce. The Hamas leader who made the statement, Khaled Meshaal, certainly made clear that the right of return, amongst several other conditions, was something that had to be discussed, but the main condition was the withdrawal to the 1967 borders, which was a departure from earlier Hamas statements.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 256

Topic: SBS News Content

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

On SBS TV news of 29 January 2006, SBS adopted Hamas phraseology when Prue Lewarne said that Hamas “refuses to back down from armed resistance”. Why is SBS adopting the language of one side of the conflict?

Answer: 

SBS has not ‘adopted’ the language of one side of the conflict. Rather, in the course of  reporting a story, the language used may coincide with that commonly used by the individuals or organisations concerned. In this instance, the reporter was not quoting either directly or indirectly but was using language which was descriptive and not uncommon in the context of the story. 

We do not consider the language referred to has particular significance that indicates a bias for or against either side of the conflict.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 257

Topic: Dateline 15 February 2006
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

In her Dateline report of 15 February 2006, on the further photos of Iraqi prisoners being abused at Abu Ghraib, why did Olivia Rousset claim:

“There have been ten government investigations into the abuse and torture of detainees in Iraq, Afghanistan and Guantanamo Bay, but no high ranking officials have been held accountable.” 

She appears to have forgotten Brigadier General Janis Karpinski, who was in charge of the jail, but was demoted in the wake of the scandal. 

Why was the only interviewee for Rousset’s report Amrit Singh of the American Civil Liberties union, a body highly critical of the US administration? Where was the balance? 

Answer: 

Janis Karpinski was, by her own testimony, not in charge of the interrogators, not involved in the formulation of policy governing interrogation techniques and kept in the dark about important reports concerning the treatment of prisoners.

The interview with the American Civil Liberties Union was central to this story, as the ACLU had taken legal action against the US Government to secure the release of these photos. Efforts to obtain a response from the US Government or US Defense officials proved fruitless, being either declined or not responded to.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 258

Topic: Dateline – 25 January 2006

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

When George Negus interviewed Shimon Peres on Dateline of 25 January 2006, why did he express his skewed opinion of Ariel Sharon, asking, 

“This man who is regarded by so many people as anything but a man of peace. A man who has been accused of murdering women and children. A man who has been seen as the butcher of Sabwa and Shatilla. What was his motivation for suddenly feeling, at this point in his life, that maybe he was an instrument of peace, not war?”

Answer: 

SBS considers the introduction to the interview was not “skewed”. Mr Negus’ approach is a common devil’s advocate interviewing technique. Mr Negus was not expressing an opinion but putting forward the views of others so that the interview subject can respond to them. As the basis for the claims that many people hold these views, SBS draws the Senator’s attention to the following:
· Ariel Sharon was investigated by an Israeli Supreme Court commission and resigned as Minister of Defence as a consequence of being found indirectly responsible for the Sabra and Shatila massacre of men, women and children in Beirut in the eighties.

· The Kahan Commission which investigated the massacre in 1983 concluded that “Minister of Defence [Sharon] bears personal responsibility” and should “draw the appropriate personal conclusions arising out of the defects revealed with regard to the manner in which he discharged the duties of his office.” 

· The Commission recommended that then Israeli Prime Minister, Menachem Begin remove Sharon from office if he did not resign. Sharon did resign as Minister of Defence, though he subsequently assumed other cabinet positions.

· Ariel Sharon was also generally held responsible for the unsuccessful invasion of Lebanon in 1982 when many other civilians died.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 259 

Topic: SBS TV News 15 March 2006
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

When SBS TV News of 15 March 2006, reported on Israel’s raid on the Jericho jail there were two mentions that the monitors withdrew “for safety reasons”. But why did SBS not report that the monitors felt their safety was threatened because of the continued failure by the Palestinian Authority to comply with the agreement under which they were there.

Answer: 

The first mention of the “safety” of the monitors was in a report by Jeremy Bowen of the BBC, outlining the background to the Israeli incursion into the Jericho jail, run in SBS’s 6.30pm bulletin on March 15. Bowen’s exact words were: “In the House of Commons the Foreign Secretary insisted that Britain’s monitors were pulled out of Jericho prison because of concerns about their safety, without collusion with the Palestinians or Israel.”

This was then followed by a clip of Jack Straw in which he said: "We deliberately decided not to tell anybody of the exact timing of the withdrawal, both because of the risk to the safety of our monitors, but also precisely to ensure there could be no collusion with the Israeli defence forces."

The 9.30 News bulletin on that night included a live phone interview with James Reynolds of the BBC in Gaza, in which he said: “…  Clearly in the last few weeks there have been concerns raised by Jack Straw with the Palestinians, but on the day itself the evidence we’ve been able to piece together suggests that it took everyone by some surprise.”

Therefore, it is untrue to suggest that SBS ignored the British concerns about Palestinian Authority procedures and their impact on the security of the British monitors.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 260

Topic: SBS TV News 29 March 2006
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

When newsreader Amrita Sheema on SBS TV of 29 March 2006, gave a rundown of the Israeli election results in which she reported the numbers of mandates won by each party in the parliament, why did she not mention the Arab parties? To the casual observer, it seemed that only Jewish parties have seats in the Israeli Parliament. 

Answer: 

The parties mentioned in the setup piece were those in contention to be included in the new Israeli Government. Obviously they would not include parties with a specifically pro-Palestinian agenda. The list was put together in consultation with the Chief Executive Officer of the New South Wales Jewish Board of Deputies. 

Furthermore, SBS believes it is not appropriate to characterise the parties in question as “Jewish” and “Arab”. Some of the parties mentioned in our report e.g. Kadima and Labour, include Arabs in their parliamentary representation, and conversely, one of those not mentioned has a Jewish representative. The parties were not characterised as “Jewish” or “Arab” in our setup piece, therefore a casual observer should have gained no such impression. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 261

Topic: SBS TV News 8 April 2006
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

When newsreader Lee Lin Chin on SBS TV of 8 April 2006, announced:
“At least six Palestinians including a seven year old girl have been killed in an Israeli air-strike on a militant base in Gaza” 

and Vesna Nazor reported:

“Israeli aircraft targeted a car as it was leaving a militant training camp in southern Gaza. Six Palestinians were killed, including a militant commander and his seven year old daughter,”

Why did SBS create the impression that the other four Palestinians killed were civilians, whereas they were all also terrorists?
Answer: 

SBS News did not create the impression that those killed were civilians. Nor did it imply they were combatants given the absence of specific information about the allegiances of those killed, or what their activities or intentions were on the day in question. Neither did it state that they were terrorists, which the Senator states they were. 

If the Senator could provide more detailed information about the sources for such information, then we could investigate the report further.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 262

Topic: SBS TV News 5 April 2006
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

When Mary Kostakidis announced on SBS TV News of 5 April 2006:
“Israeli warplanes have launched an attack on the Gaza compound of Palestinian President Mahmoud Abbas. It was one of a series of attacks which left one Palestinian dead and nine injured, including a 6-month-old baby,"

and Ashleigh Nghiem then reported:

“Chaos on the streets of Gaza just 100 metres from the office of Palestinian President Mahmoud Abbas. Israeli warplanes launched three missiles into his compound, injuring two people and leaving a trail of destruction. The Palestinian President emerged in the West Bank to condemn the violence. ‘This escalation is inexcusable and we don't know of any reason for it besides the desire to obstruct Palestinian life and destroy our institutions,’ he says. The warplanes also had the town of Beit Lahia in northern Gaza in their sights, the raids there killing a Palestinian man and leaving seven others wounded, including this baby girl.” 

In fact, the attack on Beit Lahia was by artillery, not planes, the strikes were in response to continuous Palestinian rocket attacks on Israel from Gaza, and the shells that hit Beit Lahia were fired at a rocket launch site. Why didn’t the SBS report provide this vital context? 

Answer: 

The reporter involved in the story is now overseas on extended leave, so we are unable to get additional background information on the sources for her statements about Beit Lahia. However, a web search indicates that the attacks on the town consisted of shelling from an Israeli naval ship off the Gaza coast, and land-based artillery batteries in Israel proper. If that proves to be the case, then the reporter will be reminded of the imperative of scrupulous accuracy and balance in all our reporting, even when the inaccuracy is of fine detail such as whether an attack, with the same effective end result, came from air, land or sea. 

We have reported many times on the attacks on southern Israel by Palestinian rockets: a regular viewer of SBS World News Australia would realise that Israeli shelling is often in response to such attacks, to the extent that to include such a coda risks becoming repetitive. In any case it is not practical in a short news report to provide a history to each incident especially when it has usually been provided as part of our ongoing coverage of the conflict.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 263

Topic: 9/11 – allegations of an inside job
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did your website publish the following (attached) on the 20 February from a viewer  – 

“Congratulations Dateline Forum readers. You are leading Australia. As many of you insisted repeatedly, 9/11 was obviously an inside job. Now we have the scientific proof.”. 

What follows is a long four page conspiracy theory about 9/11 that asserts the World Trade Centre buildings were brought down by controlled explosions set off by the Bush administration.

How can SBS claim that you are not encouraging anti-American feelings.

I note that you have conceded that you broadcast allegations of torture at Guantanamo Bay as facts rather than allegations.

Please advise when was the last time Dateline produced a programme about Iran, its nuclear programme and its threat to wipe Israel off the face of the earth? I have searched the Dateline archive going back nearly four years and can find nothing - certainly nothing recent. We get an almost weekly diatribe against the US while you ignore one of the greatest potential threats to global security.

Answer: 

The Dateline Guestbook is a lightly moderated site. SBS posts most material provided it is not defamatory or the like. We have refused to post material in the past that is racist, rude or unreasonably spiteful or personal in its criticism.

The comments to which the Senator refers are from the Forum readers, written for the Forum readers. The comments do not represent the opinions of Dateline. 

The last time Dateline did pieces from within Iran was in both April and May 2002. We have been seeking a visa to enter Iran to do further stories ever since but without success. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 264

Topic: SBS Australian Documentaries Vietnam Nurses
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to content on another of your forums – "SBS Australian Documentaries. Vietnam nurses. Topic." (attached)

I apologise for the language usage here but I am quoting from some shocking material on your own web site (attached):

N.I.G.G.E.R. C.U.N.T. I love C.U.N.T. Dating Rabbit Vibrators. XXX Photo Swingers, Personal Fetish, Teen Models, Asian schoolgirls …

And another site:  "SBS Australian Documentaries: View Topic – The Best #@%!$ Online! Find Real #@%!$ PARTNER!" (attached)

This includes free videos on what appear to be a range of pornographic topics.

Why was this material published on your website?

The content is pornographic and disgusting. Most of it is even worse than is quoted above. And it is all published on the SBS website, at the taxpayer’s expense. Please explain how this disgusting material has found its way to your web site.

This is what the Australian taxpayers are getting for their hard-earned money. Please explain how management of SBS has allowed this to happen.

Answer: 

On Tuesday 14 February 2006 there was a malicious topic posted on the forum, presumably as a result of an automatic script or code of some sort. This occurred again on 16, 17, 22 and 23 February 2006. The offending material was removed immediately after a report by a member of SBS staff on 23 February 2006.
SBS online forums are normally closely monitored during a limited period and then "locked" in order to prevent any further unmonitored postings. This is the first case of a failure of this procedure and is due to human error by the moderator of the forum. 
Although the material was viewable over a period of 2 weeks, the exposure was very limited. It occurred five months after the program went to air and after the website was promoted, a period when there was negligible traffic to the site and the site forum.

SBS has taken steps to ensure that this kind of oversight does not occur again. The work of forum moderators is now routinely checked by the supervising producer on the day following the close of a forum.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 265

Topic: New programs – how they fit into the Charter
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I have previously asked about whether SBS programmes fit the charter, or at least how they do. I have attached two new examples:

“Stripperella – Pamela Anderson provides the voice of Erotica Jones who is a stripper by night and superhero Stripperella by even later night. Back at the strip club her friend is dating a conjoined twin with a conflicting personality…” and on it goes.

“The mysterious geographic explorations of Jasper Morello. Set in a world of iron dirigibles and steam powered computers this gothic horror mystery tells the story of Jasper Morello, a disgraced navigator who flees his plague-ridden home on a desperate voyage to redeem himself. Animated.”

Please explain how either of these two examples fit into the SBS Charter.

Answer: 

In fulfilling its Charter obligations, SBS television broadcasts programming consisting of a wide range of subject matter, across a broad range of genres (including news and current affairs, documentary programs, drama, comedy and general entertainment), from many perspectives, and presented using a variety of different styles and forms of expression.

Since 1997, the Monday night schedule has included a timeslot dedicated to alternative, inventive, sometimes provocative and often challenging programming including new styles of comedy and innovative animation series. Stripperella is consistent with the use of the Monday night timeslot over the past decade.
In line with SBS’s commitment to animation, SBS Independent (SBSi) commissions, along with drama, feature films and documentaries, sophisticated adult animation. These have included Animated Tales of the World, Home Movies, Quads, and the short clay-animation film Harvie Krumpet, which won the 2004 Academy Award for Best Short Film (Animated).

The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello, a highly original and engaging  30-minute animation commissioned by SBSi from the independent film industry, fulfils a number of Charter obligations through its use of diverse creative resources, its contribution to the diversity of television services, and its innovative form of expression.

Produced by a Melbourne-based independent production company, Jasper Morello uses a unique style of animation, dubbed “Shadowlands” by the film’s director Anthony Lucas. The production of Jasper Morello allowed Lucas to further develop his innovative storytelling form.

Like Harvie Krumpet, Jasper Morello has won a number of national and international awards including Australia’s most prestigious awards for animation (AFI Awards for Best Short Animation and Outstanding Achievement in a Non-Feature, Production Design; IF Award for Best Animation; and Yoram Gross Animation Award at the 2005 Dendy Awards) as well as nominations for an Academy Award and a British Academy of Film and Television Arts Award. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 266

Topic: Lo Scandaglio – Italian Program – 25 February 2006
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to a recent personal experience which highlights the left-wing bias of SBS. On 25 February 2006 I participated in a forum on the Italian program on the 10 years of the Howard Government. The 35 minute forum was conducted by Mr Umberto Martinengo. The participants were: an ALP member, a Greens member, a former ALP member, a unionist, a journalist and myself. As you can appreciate, this is not a balanced panel.

During the course of the forum I spoke twice and a short concluding remark – for no more than a few minutes at a time. When I sought to add to the debate, I was told to keep it short as others had to speak!!  In my 15 years of dealings with SBS, this was one of the worst examples of blatant political bias I have ever encountered.

Have there been complaints with Mr Martinengo in the past. If so, please provide details of what action, if any, was taken.

What action will you take in relation to this matter.

What role does the Head of Program in relation to such a matter and what action will SBS take in relation to his/her role regarding this matter.

Answer: 

The participants were: the Senator herself, a Liberal; Paolo Totaro, a journalist and academic and member of the Friends of Labor; Franca Arena, formerly ALP, then Independent and latterly critical of the ALP; Roberto Trafficante, Greens; Fabrizio Galimberti, an economist and journalist with Sole 24ore (Industry Association paper) and advisor to a former centre‑right Italian Prime Minister on the economy; and Renata Musolino, a THL unionist. 
The panel was balanced in that it represented the major stakeholders in the debate, i.e. both major parties and both wings of politics, employers, workers and the environment.
Overall, the Senator spoke for approximately the same amount of time as the other panelists and everyone was urged to be brief as the end approached and everyone had to give a concluding statement. This happens regularly towards the end of the hour and participants sometimes get a little frustrated when they believe they have further points to make. In their round tables, the Italian program tries to give roughly equal time though it is just as important to ensure that the range of different views is canvassed. Despite this, the Senator’s closing remarks were 58 percent longer than the next longest speaker.

SBS received one formal complaint against the Lo Scandagli’ segment. The complaint raised concerns as to balance in a broadcast on 26 February 2005. The complaint was referred to the SBS Office of Audience Affairs. It was found that the segment did not breach the SBS Codes of Practice. The complaint was subsequently referred to the Australian Communications and Media Authority (ACMA). ACMA also found no breach of the SBS Codes of Practice in this matter, noting “... the Lo Scandaglio segment has presented a range of views and guest speakers” and that the broadcast “…has not amounted to a breach of the code provision that relates to ensuring a balance of views over time”. 

The same complainant has written to SBS on a number of occasions. Where required, a response was provided by the Audience Affairs Manager or the program manager. Where necessary, the concerns raised have been discussed within the relevant SBS Radio language group.

SBS also responded to two questions from Senator Santoro concerning Mr Martinengo at the Senate Estimates hearings of 14 and 15 February 2005 (Questions 68 and 69). 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 267

Topic: Monitoring of Radio Programs
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to your answer to Question on notice 212 regarding the monitoring of radio programs. I note SBS Radio broadcasts 36 LOTE programs a day. Can you provide details of your programming, including details of the nature and content outline of each of the programs broadcast over a week.

You state that SBS has set up a number of mechanisms to ensure its output complies with SBS Codes of Practice and program standards. You state SBS has now approved a more formal monitoring process involving random checking of programs based on independent translations. When did this commence? How often and at what rate is the random checking occurring.

Answer: 

Attached are details of the nature and content outlines of programs broadcast in languages other than English (LOTE) over one week. For a broadcaster such as SBS Radio which must be responsive to changing events across a wide variety of languages, cultures, demographics and geographies, such samples will only ever be indicative. Further quarterly sampling will build up more precise data over full years.
The broad picture shows SBS Radio as an essentially talks based broadcaster producing news and current affairs (46 percent average) for its listening communities. Sport, talkback and music constitute 22 percent, marketing campaigns approximately four percent and programming about culture, lifestyle and living in Australia (including settlement information) constitutes 28 percent.
 
SBS utilises a number of methods to ensure its Radio programs comply with the SBS Codes of Practice and program standards. The addition of formal random program evaluation based on independent translations was introduced in May 2006. To date 22 programs have been translated and a similar number is expected over the next six months to December 2006.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 268

Topic: Expenditure on Legal Services
Written Question on Notice

Senator Ludwig asked:

(1) What sum did the department or agency spend during 2005-2006 on external legal services (including private firms, the Australian Government Solicitor and any others). 

(2) What sum did the department or agency spend on internal legal services. 

(3)   What is the department or agency's projected expenditure on legal services for 
2006-2007.
Answer: 

(1)  
$237,063 (to 28 June 2006)

(2) 
 $665,386 (to 27 June 2006)

(3)   
$   278,000   (external)

$   758,081   (internal)

$1,036,081   (total)

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 269

Topic: Executive Coaching/Leadership Training
Written Question on Notice

Senator Ludwig asked:

The following questions relate to the purchase of executive coaching and/or other leadership training services by the department/agency, broken down for each of the last four financial years.

Where available, please provide:
1. Total spending on these services.

2. The number of employees offered these services and their salary level.

3. The number of employees who have utilised these services and their salary level.

4. The names of all service providers engaged.

5. For each service purchased from a provider listed in the answer to the previous question, please provide:

a. The name and nature of the service purchased.

b. Whether the service is one-on-one or group based.

c. The number of employees who received the service.

d. The total number of hours involved for all employees.

e. The total amount spent on the service.

f. A description of the fees charged (e.g. per hour, complete package).

g. Where a service was provided at any location other than the department or agency's own premises, please provide:

i. The location used

ii. The number of employees who took part on each occasion

iii. The total number of hours involved for all employees who took part.
Answer: 

	Financial year
	2002/03
	2003/04
	2004/05
	2005/06

	1. Total spending on these services.
	$0
	$9,694
	$3,080
	$4,400

	2. The number of employees offered these services and their salary level.
	
	1. 1 x SES equivalent

2. 1 x SES equivalent  
	1. 1 x SES equivalent
	1. 1 x SES equivalent

	3. The number of employees who have utilised these services and their salary level.
	
	1. 1 x SES equivalent

2. 1 x SES equivalent  
	1. 1 x SES equivalent
	1. 1 x SES equivalent

	4. The names of all service providers engaged.
	
	1. MGSM (a)
2. PsychCoach
	1. PsychCoach
	1. PsychCoach

	5. For each service purchased from a provider listed in the answer to the previous question, please provide:
	
	
	
	

	a. The name and nature of the service purchased.
	
	1. MGSM – Foundations of Management Course

2. Executive Coaching
	1. Executive Coaching 
	1. Executive Coaching 

	b. Whether the service is one-on-one or group based.
	
	1. Group

2. One-on-one
	1. One
	1. One

	c. The number of employees who received the service.
	
	1. One

2. One
	1. One
	1. One



	d. The total number of hours involved for all employees.
	
	1. 48 (6 x 8hrs estimated) 

2. Five
	1. One
	1. Eleven

	e. The total amount spent on the service.
	
	1. $ 7,694

2. $ 2,000
	1. $3,080
	1. $4,400

	f. A description of the fees charged (e.g. per hour, complete package).
	
	1. Complete Package

2. Per hour
	1. Per hour
	1. Per hour

	g. Where a service was provided at any location other than the department or agency's own premises, please provide:
	
	
	
	

	i.  The location used
	
	1. MGSM facilities

Macquarie University

North Ryde

2. Sydney


	1. Sydney
	1. Sydney

	ii    The number of employees who took part on each occasion
	
	1. One

2. One
	1. One
	1. One

	iii   The total number of hours involved for all employees who took part.
	
	1. 6 day residential

2. Five
	1. Seven     
	1. Eleven


a) Macquarie Graduate School of Management (Macquarie University)


- 1 -

- 36 -

