Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation

Budget Estimates Hearings 22, 23 and 24 May 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 176

Topic: Television Program jtv 
Hansard Page: ECITA 123/124

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—You mentioned jtv before, and I want to take you to some job adverts and other ads for ABC programs. How much are you budgeting to spend on your new TV show jtv?
Mr Dalton—I will take it on notice.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I have noticed that you have been advertising a number of jobs with some very attractive salaries, and I will give you copies of no less than 11 jobs in Sydney and Melbourne, totalling salary ranges of $611,000 through to $744,000. This would be in addition to other costs such as studio, production, camera crews and music rights. What is the total cost? 

Mr Dalton—We have a budget. I am just saying I do not have the figure for that at the moment.

Answer: 

jtv consists of 18 weekly magazine programs of 30 minutes each and 18 weekly programs of 2 hours each on the ABC’s main channel; and 18 weekly omnibus programs of 2 hours each on ABC2, during 2006.

The total budget for jtv is $1.77 million in cash, labour and facilities, at an average cost per hour of $21,909.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 177

Topic: Advertisements on Channel 7 
Hansard Page: ECITA 124

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Whilst I appreciate the comments that were made about funding, why has it been necessary for your Sydney local radio station to take out advertisements on Channel 7 pushing viewers to tune into ABC 702 and morning programs by Virginia Trioli and Adam Spencer? How much did it cost to make those advertisements, and how much is it costing to screen them on Channel 7?

Ms Howard—I can get you that information. I will take the question on notice.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Is Channel 7 the only station where you are screening them?

Ms Howard—I am not sure; I cannot recall.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Perhaps you might get back.

Ms Howard—We are also showing them on our own ABC television.

Answer: 

The cost of production of the television advertisements for 702 ABC Sydney’s Virginia Trioli and Adam Spencer  was $27,196. The costs to screen them on Channel 7 was $87,569. There was no cost incurred from screening them on ABC TV.

The advertisements were screened on Channel 7 and ABC TV.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 178

Topic: Ratings for Virginia Trioli 
Hansard Page: ECITA 124

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Having dumped Ms Loane, how much is it costing the taxpayers of Australia to boost Ms Trioli’s ratings.

Ms Howard—Ms Trioli’s ratings are being boosted all on their own. She is doing very well, thank you.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Perhaps you would like to provide me with some details on that.

Answer: 

Virginia Trioli joined 702 ABC Sydney as the Mornings presenter in late October 2005 and her first full radio ratings survey was the first survey of 2006. Her share has increased in every survey since Survey 1 of 2006, from 5.8 per cent to 8.5 per cent for the last survey – Survey 4 - released on 20 June, an increase of 2.7 points and only half a point behind former Mornings presenter Sally Loane’s result in the equivalent Survey 4 last year over the same timeslot.

Ms Trioli's average share for the first four surveys this year is 7.0 per cent, 1 share point behind Ms Loane's average for the equivalent timeslot over the same period last year. Similarly, Ms Trioli has increased her reach in each of the four surveys for 2006. Her average weekly reach in Survey 1 was 241,000, increasing by 78,000 to 319,000 in Survey 4, with an average Survey 1 to 4 reach of just under 300,000 compared with Ms Loane's average of just over 300,000 for the same period last year.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 179

Topic: Cost of Local Radio Awards 
Hansard Page: ECITA 124

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—And how much does the ABC spend each year on its in-house local radio awards?

Ms Howard—We have provided that several times to the Senate and I am sure you will find that in previous estimates we have given you—

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Please provide the latest ones.

Ms Howard—As I said to Senator Campbell earlier, we have a two-day training forum for the staff who are nominated for those awards, and the awards are an evening in the middle of those awards.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Please give us some details on its cost. 

Answer: 

The cost of the two day training Forum was $31,677.22.

The cost of staging the ABC Local Radio Awards was $53,689.26.

The cost of staff travel and accommodation for the two day Forum and Awards was $69,347.70.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 180

Topic: Terry Lane The National Interest 23 October 
Hansard Page: ECITA 124

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Moving on to Australia’s alleged secret police on Terry Lane. Why did Terry Lane have a look at this? Radio National’s The National Interest of 23 October make three references to Australia’s secret police, as he describes it, trying to make Australia under John Howard seem like a communist East Germany. Australia, as you all know, does not have a secret police. I will give you a copy of the transcript and I would appreciate if you could investigate it and please explain why this allegation of secret police is made on Mr Lane’s program.

Answer: 

Terry Lane presented the The National Interest for many years, and it contained some at times controversial opinion and comment by the presenter. Late Night Live and Counterpoint are two other examples of programs that include commentary by the presenter. The views expressed in these programs are the personal opinions of the commentators and their guests.

On Sunday 23 October 2005, Terry Lane interviewed the Chief Minister of the Australian Capital Territory, Mr Jon Stanhope, in response to his decision to publish draft anti-terrorism legislation on his website. Terry Lane twice used the formulation ‘secret police’ in his questions to Mr Stanhope. 

In the context of these interviews, Mr Lane was using the term ‘secret police’ as shorthand to describe the security organisation ASIO. ASIO has powers to detain, interrogate and to conduct surveillance and its operations are conducted with a much higher degree of secrecy than the operations of federal and state police. This formulation of ASIO as “secret police” involves a degree of deliberate hyperbole on Mr Lane’s part. 

At no point did Terry Lane compare Australia to East Germany. Mr Lane’s use of the term ‘secret police’ in his questions was part of a robust discussion with both interviewees about matters of public interest. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 181

Topic: Tony Eastley Interview with Gough Whitlam 
Hansard Page: ECITA 125

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Moving now to some of your answers on the previous estimates. For example, you were asked about Tony Eastley on AM promoting Gough Whitlam’s view of the dismissal by saying: ‘As you say in your book, the Constitution was subverted.’ In your answer you replied: ‘You say in your book’ indicated it was Mr Whitlam’s view being presented. I do not agree with this. Mr Eastley made the statement ‘as you say’, which clearly indicates that he was accepting that as a statement of fact. I will try again: why did Mr Eastley present Mr Whitlam’s opinion as fact? You will probably have to go back and have a look at your answer, which I will provide it as well as the transcript. I would appreciate if you could have a look at this and provide me with a proper answer next time I ask it.

Answer: 

The ABC stands by its previous answer to this question. Tony Eastley was not quoting Mr Whitlam’s view as fact, but as Mr Whitlam’s view, as expressed in his book.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 182

Topic: Number of Crew at Cole Inquiry 
Hansard Page: ECITA 126

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—When, for example, Mr Beazley attended the May Day rally, you had four ABC microphones set up with all the attendant staff. Mark Vaile appeared at the Cole Inquiry and there were 14 ABC reporters and production staff present. Why did you need 14?

Mr Green—I wish to have that confirmed. 

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Please explain to me why there were 14 ABC reporters and production staff present on that day. 

Answer: 

In relation to the number of ABC reporters attending a single event, these staff are filing for the biggest – and the most diverse - range of news and current affairs outlets in the country and the demands of these outlets are quite different.

Mr Vaile’s appearance at the Cole Inquiry was a significant news event and was covered by a number of ABC programs including TV News (Midday Report and 7.00pm TV News), 7.30 Report, Lateline, AM, The World today, PM, hourly news bulletins on radio, Local Radio morning programs, Radio National Breakfast and Local Radio Country Hour programs.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 183

Topic: Use of Term ‘Boat People’ 
Hansard Page: ECITA 126

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Now, I want to take you to a couple of other things. As to the use of the word ‘boat people’ in the headlines of Sydney’s 7 pm TV news on 13 April, I had understood that the word ‘boat people’ had been banned, so why is it still in use?

Mr Green—I am not aware of it. Mr Cameron?

Mr Cameron—It should not be, but it sounds like a slip; I have not heard about this one but now I have.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Will you investigate that and get back to me?

Answer: 

The term “boat people” was used in the introduction to a television story about the Government’s intention to process off-shore, asylum seekers who arrive illegally. The Style Guide advises staff not to use the term “boat people” and the producer concerned has been reminded of this. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 184

Topic: Errors of Historical Accuracy
Hansard Page: ECITA 126/127

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I go back now to examples of ABC errors of history. For example, Rachel Carbonell on Lateline of 19 April said, ‘But perhaps not as worried as President Ronald Reagan was during the world oil shortages of the 1970s.’ Wrong. Ronald Reagan was elected in November 1980, inaugurated in January 1981; he left office in January 1989. Rafael Epstein on World Today, ‘When Elizabeth became Queen in 1953’; well, she became Queen in 1952. ABC online, ‘Edmund Hillary conquering Mount Everest 63 years ago,’ when really it was 53 years ago. You may say that is trivial; but what is the role of your supervisors? What is the process for picking up these sorts of things? Probably you will dismiss them as trivial, no doubt—

Mr Green—No, we are committed to accuracy, and there is a very rigorous process of supervision, but I would invite you, not in order that you might necessarily come to a different position, to come in and sit through the way in which some of our material is produced in terms of our television news, and see the sorts of checks that are going on.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Obviously there are not that many checks because these sorts of things are happening. I am raising it in the hope that you will make your staff more aware of making sure that these checks and balances, if they are in place, are adhered to.

Senator RONALDSON—Could you take that on notice, the processes used to—

Mr Green—The editorial management processes of the corporation?

Senator RONALDSON—The sorts of things you are talking about in the invitation you extended to my colleague. I am sure these could be put in writing as I would be interested to know those processes. 

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Perhaps you might take those three instances and just see if indeed they were raised.

Answer: 

The basic principle that operates in ABC News and Current Affairs is that every story should be seen by at least two sets of eyes before it goes to air on radio or television, or is posted online. That is, as well as the reporter, a producer or sub-editor should check the story before it goes to air. 

This sub-editing process is designed to ensure that stories conform to our Editorial Policies and are in line with our Style Guide. Sub-editors and/or producers will also be making judgements about the length of the story, where it sits in a bulletin, how it is read or presented and how newsworthy it is.

For a typical radio news bulletin, a story is assigned to a reporter by a chief-of-staff or an executive producer. A discussion takes place between the reporter and the producer about the nature of the story, the significance of the story, the angles to be chased and so on. The reporter then covers the story, writes in, and also includes any interview or audio content. This story is then ‘subbed’ by a bulletin producer before going to air. On some occasions, several people will look at it and listen to the audio before it goes to air, depending on deadlines and pressure of work.

For a typical television news bulletin, the process is similar. A chief-of-staff or day editor will assign a story to a reporter, who will cover the story with a camera crew, return to the office and write a script, including all ‘grabs’ of interviews. This script will be approved by a television producer before editing begins, and the finished product will usually be seen by the producer before it goes to air as well, for a final check.

Invariably, each ABC newsroom around the country has a slightly different structure, reflecting their size and the nature of their output, but the principles are the same for each. Stories are ‘subbed’ by a second person before they go to air.

Inevitably, given the nature of the news business, the pressures of deadlines and the flow of copy, there are practical, human limits to how thorough and rigorous this fact-checking and quality control can be. Occasionally, errors are made.

One obvious exception to the ‘second pair of eyes’ principle is, of course, live reporting from the field, which goes to air instantly. In these cases, we rely on the professionalism and training of our journalistic staff to do their job properly. 

Similar processes occur in other areas of News and Current Affairs, such as radio and TV current affairs programs.

The Online Newsrooms also have teams of producers who check all copy before it is posted online. 

Output is monitored as it goes to air by senior staff and managers. As well as daily monitoring of all our programming, formal reviews are also held regularly.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 185

Topic: Editorial Breaches 
Hansard Page: ECITA 127

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I have some questions about management of staff over editorial breaches. It follows from some previous answers, but I will put those on notice. Mr Anderson made a really unfortunate joke about the trapped miners in Tasmania on the Glass House of 3 May. I have not even begun on the Glass House. Could you provide me with that transcript and also your comments in relation to what I believe were quite inappropriate comments? 

Answer: 

Transcript:

Wil Anderson: “Miracle in Tasmania! 2 miners trapped in the Beaconsfield gold mine were found alive and well, if a bit squashed. Now they’re mini-miners!  Still it’s terrific news. And Tasmania is also a great chance to do very well in this year’s national ‘hide and seek’ championships. And now the government knows people can survive in a dark hole with no food and little water, look out for another review of our refugee policy”.

The Glass House aims to take a humorous look at the week in review and the issues that have been discussed in the media. Each week, the panel and guests present their views on a range of subjects in an irreverent and light-hearted fashion. The series uses actual news and other events as a starting point for satirical and comedic treatment. The collapse of the Beaconsfield Mine was a major story across all media platforms, as was the discovery of the surviving miners. 

It was not the intention of the ABC to upset or cause distress to the miners’ families and friends. The satirical remarks were intended as a commentary on the small space in which the men had survived. In a later episode, the panel commented positively on the news of finding the men and the successful search and rescue efforts.

As stated on previous occasions, while the ABC accepts that The Glass House’s satire and comedy may not be to everyone’s taste, the ABC’s Editorial Policies acknowledge that there may be occasions where satirical or comedic material is broadcast that may disturb or offend some viewers. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 186

Topic: Editorial Breaches - 2
Hansard Page: ECITA 127

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will also put on notice some references and comments made by Rafael Epstein in relation to the Queen on her eightieth birthday. In this instance—and I will provide you with the details—he trashes the Queen with the help of a commentator whom he describes as a republican and a communist from Mr Epstein’s favourite newspaper, The Independent, where the Queen and her family are referred to as emotional cripples with warped psyches. I find that terribly offensive, but I will provide that for you and perhaps you will give me your views on that.

Answer: 

Rafael Epstein’s item on the Queen’s 80th birthday was broadcast in Correspondents Report and was called ‘Reflections on Monarchy’. It contained an interview with Lord Rees-Mogg and an interview with Johann Hari. The views expressed in the report were those of the two interviewees, not Rafael Epstein. The ABC believes the report was fair and balanced.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 187

Topic: Use of Term “Party Drugs”
Hansard Page: ECITA 127

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I want to raise something about party drugs, and the 7.30 Report spends a lot of program time examining the issue of mental health. I want to focus particularly on a recent quote by the parliamentary secretary, Christopher Pyne, when he said, ‘I don’t think there’s any such thing as a party drug; it’s an insidious terminology which has crept into our vernacular and does people a great deal of harm.’ His remarks have been supported by noted drug expert Dr Paul Dillon. What is ABC’s policy on this expression ‘party drug’? I will provide to you about 20 examples I have found which refer to party drugs; for example, Mark Colvin on PM in November last year and Anne Barker on Lateline in April last year. What is your policy in relation to the use of this terminology? Also, Mr Dillon has said that he does not use this terminology, but you seem in parts to have cited him. I will put it on notice, but can you have a look at the examples and come back to me on your use and your policy of use of this terminology, ‘party drugs’? 

Answer: 

ABC News and Current Affairs prefers that the term ‘party drugs’ not be used unless it is attributed to someone. There has been no reference in the News and Current Affairs Style Guide about this until now. The revised Style Guide will, however, include an appropriate reference. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 188

Topic: ABC Legal Expenses 
Hansard Page: ECITA 128

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Can somebody look at that and tell me how much of your legal expenses—and I would like a breakdown, so could you take this on notice—was actually in defamation and other legal payouts? Could you break down those legal payouts?

Mr Green—Yes, most certainly.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—With 15 in-house lawyers, why do you have $2.6 million? Surely, if you have 15 in-house lawyers, these lawyers must be providing some advice in relation to programming so that you do not get yourself into the problems of being sued for defamation down the track?

Mr Pendleton—The $2 million within that is a range of costs that relate to the engagement of external legal advice or counsel and senior counsel in relation to matters. …..

Senator FIERRAVANTI-WELLS—So, the $2.6 million would include something like the $60,000 payout to Paul Everingham after a defamation proceeding from ABC Radio current affairs?

Mr Pendleton—I am not sure about that particular matter.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Perhaps you might look at that as well.

Answer: 

In addition to in-house counsel, ABC Legal Costs for 2005-06 were $2.535m, comprising:

Barristers and Solicitors:
$2.216m

Court Costs:


$10,745

Damages:


$185,000

Other Legal expenses:

$123,271

The damages costs is a net figure taking into account the settlement of two matters and refunds received. It does not include settlement of the matter involving Mr Everingham which was concluded in 2001.

ABC Legal Services provides legal advice about a diverse range of issues, including employment issues, negotiation and drafting of commercial contracts (including content acquisition, creation and distribution agreements, the full range of consumer publishing agreements, Events agreements, logo licences, Access Agreements and Talent contracts) broadcasting regulatory issues, tax, trade practices, FOI applications, Judicial Review applications, audience and consumer complaints, the application of state and federal laws to the activities of the Corporation, commercial leasing arrangements, satellite and other technology for the distribution of broadcasts, copyright, intellectual property issues, claims against the corporation and its officers for tortious activity, interpretation of contracts, statutes (including the ABC Act) and Government policy directives, developments in the law which affect the ABC's activities, procurement activities (including drafting Expressions of interests, Tender documents and then the negotiation and drafting of contracts with successful tenderers), sale and acquisition of real property, ABC Shop retail leases, ABC Centre licensing arrangements, international distribution and acquisition agreements and national regulation of competitions and games of chance. 

In addition, ABC Legal Services provides a 24 hour service for content makers across the Corporation's platforms which allows those content makers to refer legal issues ( contempt, trespass, injurious falsehood, defamation, nuisance, negligence, blasphemy etc.) before publication and regularly reviews weekly programmes with topical or controversial content. As well, ABC Legal Services provides training programmes for content makers across the Corporation so that staff are kept up to date about developments in the law of defamation, contempt and copyright.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 189

Topic: Transcript The Chaser’s War on Everything 19 May 
Hansard Page: ECITA 128

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS— Could you please provide me with a transcript of the program of The Chaser’s War on Everything of last Friday, 19 May? I was particularly disgusted by the comments relating to the Prime Minister. I would like to know how many complaints you may received about that. 

Mr Green—I did not see the program, but I will certainly have a look at the transcript.

Answer: 

Six complaints were received about the 19 May episode of The Chaser’s War on Everything. None specifically mentioned the Prime Minister.

The program is not transcribed. A tape can be made available.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 190

Topic: Sue Howard Interview with Margaret Simons 
Hansard Page: ECITA 129

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Ms Howard, I would like to take you to an article by a Paul Gray entitled ‘ABC’s culture of contempt’ in the Australian of 16 September 2005. This article cites an interview that you did with Margaret Simons in the Robert Manne edited book, Do Not Disturb. It contains a reference to bias.

Ms Howard—I am sorry; I did no such interview with Margaret Simons.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Well, you were quoted. I will give you a copy of it. I will raise it. 

Ms Howard—I am sorry; I am not aware of having done anything of the kind.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will give you a copy of this. It contains a reference to bias, and it says: ‘If there is bias at the ABC, it is a vague middleclassness associated with the background of the presenters and program makers, Howard says. She asserts, “It is not party political bias.” Howard also directly confirms what many critics of the ABC’s ideological culture believe, that the corporation is effectively governed as a workers’ collective.’

Ms Howard—I am sorry; I have absolutely no idea what the source is or what you are talking about.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will give you a copy of the article which I have here which quotes you and quotes an interview that you did, and I am sure that you will come back to me.

Ms Howard—I would be fascinated to see it.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Absolutely.

Answer: 

In early 2005, Sue Howard was interviewed by Margaret Simons for an article Ms Simons was writing for the periodical The Monthly. This article was subsequently reproduced in the Robert Manne edited book entitled Do Not Disturb: Is the Media Failing Australia?. There was no interview conducted with Ms Howard specifically for the Robert Manne book.

In the hearing, the Senator incorrectly quotes from the article by Paul Gray which draws material from the Simons article. The Senator states that Ms Howard “DIRECTLY confirm(s) what many critics of the ABC’s ideological culture believe, that the corporation is effectively governed as a workers’ collective.’  In fact Paul Gray stated "Howard INDIRECTLY confirms what many critics of the ABC's ideological culture believe: that the corporation is, effectively, governed as a worker's collective."  However, this is his own inference which he drew from Ms Howard’s response to Margaret Simons’ question: “Who would you say is leading the ABC?”. Her response was “That’s an interesting question. That’s as distinct from managing the ABC.”… “I would say the executive group. We take a robust view of leading our own patch.”. Ms Howard made no mention to Ms Simons of the ABC being run as a workers collective.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 191

Topic: Red Symons - 2
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to my comments at the Estimates hearing. The CD of 4 October 2004 referred to is enclosed.

Answer: 

Refer to the answer to Question 160.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 192

Topic: Style Guide 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

If, as the ABC maintains, the news and current affairs style guide is a “guideline” and not a rule book, why did Mr Cameron issue three memos (see enclosed) stating variously:

“The rules are not optional – they are mandatory”

“The guidelines must be treated as directives, not suggestions”

“Our editorial rules” (clearly in relation to style guide matters e.g. our troops, first names etc.)

Would the ABC provide copies of the first two memos of March 2003, and all other memos issued by news/caff management since March 2003, in order to help Senators understand ABC rules and guidelines.

Answer: 

A thorough understanding of the Style Guide is mandatory for all News and Current Affairs program-makers. But as has been pointed out previously, the Style Guide is not entirely prescriptive. As with any guide to style and language (and every major media organisation has one) there are exceptions to many of the guidelines within it and program-makers are expected to use their professional judgement and common sense in following the guidelines. 

The ABC is not clear which two memos of 2003 the Senator is referring to and does not keep a centralised register of every memo sent to staff.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 193

Topic: “More than” 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Please clarify whether the entry in the style guide warning against referring to “more than” because it can create the impression that the ABC is impressed with the size of the crowd is still in operation.

Why does the ABC persist in answers to Senate Estimates that “more than” is acceptable if the reporter had grounds to believe there really were “more than” the number quoted, when the style guide warns of the potential consequences of this.

Will the ABC answer the previous question on notice (February 2006 – No. 125) in regard to what those reporters could have known about the number of those present, when clearly they were not present.

In that answer, you stated that this would be OK if the ABC “had good reason to believe it really was more than the number mentioned” and “In the absence of evidence to the contrary, the ABC assumes that the former is the case”.

Surely the fact that Eleanor Hall was not in Texas, Hamish Robertson was not in Baghdad and Andrew Geoghan was not in Hong Kong, represents “evidence to the contrary.”  Do you not agree.

Why did Mr Cameron say that “more than 10,000” would be OK? What is a crowd of, say, 20,000 had been expected?  Would it still be OK.

Please consider a new example involving “more than” 100 miners going on strike and explain how this conforms to your style guide rules.

What steps is the ABC taking to manage this issue of crowd sizes, especially in respect of IR and the Iraq War.

And could you explain why the expression “strike action” is banned in the style guide. (Although I am not suggesting it was used on this occasion

Answer: 

The Style Guide says: 

Be cautious about the risk in saying  “at least a thousand” turned up, or “more than a thousand”, or “only a thousand”. It may sound like we’re impressed, or otherwise, with the numbers. Best to say “about a thousand”, and let others do the boasting or sneering, if necessary. We shouldn’t be offering a subjective judgement. Play it straight. 

The fact that the reporters mentioned were not physically present at the protest does not mean they did not have an appropriate basis for the descriptions used. Secondary sources are commonly used in news and current affairs coverage.

The expression “strike action” is not banned. The ABC prefers it not to be used as it considers it a tautology. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 194

Topic: “Our” rule 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

If the ABC’s Mr Cameron and Mr Green can tell May 2006 Senate Estimates that breaches of the “our” rule would have to be judged on their merit, why won’t the ABC address the 500 individual examples of breaches provided to the ABC by Senator Santoro.

How are Senators who are pursuing this issue to understand the operation of the “mandatory rule” if the ABC will not address the examples.

What action was taken involving the 7.30 Report after 40 breaches of the “our” rule in four months  (See enclosed)

Given your dire warnings about employment status for breaches of the “our” rule, and noting the 72 examples presented to the ABC involving Mr Quentin Dempster of Stateline NSW between March 2003 and October 2005, and given that Mr Cameron evidently spoke to Mr Dempster after this was raised by Senator Santoro in a speech of October 2005, what action will be taken in light of a further four breaches (enclosed).

October 21, 2005 “our most famous military venture”

February 10, 2006 “our TV screens” (they were SBS TV screens)

March 17, 2006 “our children” and “our regular politicians”

And how could Mr Dempster forget about this so quickly, given that he was apparently spoke to as recently as last October.

Answer: 

Refer answer to Question 168.

The examples quoted about Quentin Dempster have been raised with him. No further action is considered necessary. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 195

Topic: Lindsay McDougall 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Was Mr McDougall engaged for various spells since 2002 as the enclosed from your own web site indicates.

The “Rock Against Howard” compilation produced by Mr McDougall includes a track about John Howard called “Gun Him Down” (see enclosed).

Mr McDougall produced the “Tsunami” song which as the enclosed shows “attacks the government” and was broadcast from January 2005. Is Mr McDougall the moderator of the Breakfast show guest book.

If not, who is.

If he is, doesn’t the lack of moderation of the anti-Howard comments show his bias.

I refer to the enclosed Nielsen surveys which show that a five city average rating before they started (last survey of 2004) and up to the latest survey (2006, no. 3) has recorded a drop of almost 40%, including a 55% drop in Perth. Does the ABC now agree with my comments at the Estimates hearing.

Answer: 

Mr McDougall was first engaged and paid as an on-air presenter by the ABC on 30/6/04 alongside his on-air partner Jason Whalley. Mr McDougall has not appeared on triple j before this date other than as an unpaid guest presenter and programmer of the Frenzal Rhomb J Files in 2002 (refer Question 173 for the dates). 

As with other casual or part time presenters on the ABC such as Michael Duffy, Mr McDougall was not prevented during this time (30/6/04 until 10/1/05) from making political comment in his private capacity, particularly as he was presenting programs in which he was not required to cover political or contentious domestic policy issues. Mr McDougall was engaged on a casual basis to present music programs which had a satirical/comedic element. While engaged on air in this casual basis, Mr McDougall was required to comply with the ABC’s Editorial Policies. 

The song “Gun Him Down” by The Anyones was originally released by The Anyones on their self-titled album in 2003. It appeared on the Rock Against Howard compilation in 2004. As far as the ABC is aware, the song makes no reference to the Prime Minister. 

In the article provided by Senator Fierravanti-Wells, it is the journalist who claims that “The song (Tsuna-me) also sledges the Government’s aid package…”. This is the journalist’s interpretation of the song. The ABC believes the song’s lyrics took a satirical look at generous responses by individuals and Governments to tragic disasters such as the tsunami, while ongoing humanitarian crises do not receive the same level of support. These issues were also questioned in the wider media at the time. The song raised these issues in a manner in keeping with the satirical/comedic nature of the Breakfast Show and in a form in keeping with the mandate of triple j to appeal to a youth audience. 

Breakfast Show producer Alicia Brown moderates the Breakfast Show guestbook. Mr McDougall fills in in her absence. All guestbook moderators receive training in moderation from ABC New Media prior to using the guestbook. Moderators log in to an internal ABC website, select their program and go through the queue of messages on a daily basis. In some cases there are hundreds of entries to scan through. Once the entries have been scanned the decision is made to either publish the entire list as is, or delete entries or hold messages if they require upward referral. 

Entries to the guestbook provide the views of the listeners and not those of the moderators. Entries are not edited out if they provide a political comment. If the entry is related to discussion or satirical treatment of program material then it would be posted as long as it complies with the guest book’s rationale and is not in breach of the Editorial Policies, specifically section 8.3 “Interactivity involving audience contributions” and section 10 “Program Standards”. 

As explained in the answer to question on notice number 175 with regard to the Neilson survey data, the Senator has incorrectly interpreted the data about Triple J audience share. The Triple J audience has not fallen by 40 per cent as the Senator asserts.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 196

Topic: Tony Eastley 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why do you persist in your claim that when Mr Eastley said “as you say in your book the constitution was subverted”, this is actually “you say”, when patently, “as you say” is presenting an opinion as a fact.

Answer: 

Refer to answer to Question 181.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 197

Topic: Richard Aedy Media Report 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why do you persist with your claim that “it would be a police state” and “it’s still a police state” means Mr Aedy meant ‘it might be a police state”. “Is” and “would be” are not the same as “might be”.

And rather than the uninformative answer that you provided to question 134 from February Estimates about sympathy for terrorism, could you provide an answer.

What point was Mr Aedy trying to make?

And could you explain why Mr Aedy stated “there aren’t enough people saying that” in response to a program guest’s left-wing opinions. Why does an ABC broadcaster in a sensitive area like counter-terror laws, take it upon himself to make this statement, which is clearly a partisan view?

In fact, his statement is false, because on the ABC there have been many people, programme guests and presenters (Tony Jones, Daniel Hoare and Kerry O’Brien to name but three) saying this very thing. 

Answer: 

Mr Aedy did not state, as the Senator claimed in the Estimates hearing of 13 February 2006, that Australia “is” being turned into a police state. Mr Aedy stated in response to comments by Geoffrey Barker about the hypothetical erosion of common law rights that: “Well the end point of it would be a police state…” Mr Aedy was using the conditional, implying that if the conditions of the erosion of common law rights came to pass, Australia “would be” a police state. He did not state that Australia is, in the present, a police state. Nor did he state that Australia will, in the future, be a police state.

The ABC accepts that it was not Mr Aedy’s role to comment “there aren’t enough people saying that” in response to Geoffrey Barker.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 198

Topic: Mark Vaile at the Cole Inquiry 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

There were reportedly 14 ABC editorial and production staff at Mr Vaile’s appearance before the Cole Inquiry.

Fran Kelly, Radio National Breakfast

Nick Grimm and Michael Brissenden, 7.30 Report

Mark Tobin and Nonee Walsh, Radio News

Michael Edwards, Lateline

Brendan Trembath, Radio Current Affairs

David Spicer and Jim Middleton, TV News

Two camera crews – four people - (morning and afternoon shift)

OB van operator 

Answer: 

ABC staff are filing for the biggest – and the most diverse - range of news and current affairs outlets in the country and the demands of these outlets are quite different.

So a news conference might be covered by a Radio News reporter (who, as well as having half-hour news deadlines, might also do Q&As for Local Radio stations across the country, and for ABC News Radio and Radio National Breakfast); someone doing a package or a Q&A for PM; a 7pm TV News reporter and a cameraman; and the 7.30 Report Political Editor. Where possible in these situations (and this happens very often, particularly in places like Canberra) audio and vision are shared. 

In addition, two reporters from the same program may be present at an event because they are covering different aspects of a story. In this case, for instance, David Spicer reported Minister Vaile’s appearance, while Jim Middleton provided the political analysis. 

Fran Kelly was not at the Cole Inquiry for Mr Vaile’s appearance.

Mr Vaile’s appearance before the Cole Inquiry was the biggest political news story of the day. Other media outlets also sent a number of reporters and camera crew. Media organisations make judgements about newsworthiness and deploy staff accordingly. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 199

Topic: Management of staff over Editorial Breaches 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

In respect of answers from Senate Estimates of October 2005, why is action involving staff after editorial breaches “a matter for the ABC” and “a crucial element of the ABC’s independence” (answer to Question 17) but full details are divulged about action taken involving staff breaches in the answers to questions 109-111.

Answer: 

As stated in the answer to Question 17 from the October 2005 Estimates, internal management of staff is a matter for the ABC.

The ABC has reviewed the answers to Questions 109 to 111. Each referred to a very specific example and in each case, the ABC explained how the error occurred and summarised the action that had been taken. There is no inconsistency between these answers.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 200

Topic: Edmond Roy’s Donkey 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Could we have a proper explanation that makes sense of Edmond Roy’s comment about a donkey and how there is a connection between Australian values and donkeys, because the answer about larrikinism makes no sense. There is no discernible connection between larrikinism and a donkey.

Answer: 

The ABC has nothing further to add to its previous response.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 201

Topic: Depleted Uranium 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

In answers to question on notice from February 2005 Estimates about depleted Uranium you have totally avoided any analysis of the article by Dr Whitehall. Your sole defence was one article. One article versus many.

Please respond to the critique of the Science Show, Lateline, Radio National Breakfast, The World Today, George Negus Tonight, Late Night Live, Rural News, Local ABC Rockhampton, Radio National, and the Conversation Hour.

Answer: 

The ABC’s answer to Question 178 from the February 2006 Estimates stated that the ABC had presented a range of perspectives on this issue. This has included Defence and UN representatives. The excerpt from Radio National’s Earthbeat program was cited as one example, not as the “sole defence”. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 202

Topic: War on Terror 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

What reference to the war on terror will be contained in the new style guide?

Similarly, will the reference to “freedom fighter” remain, given that Al Qaeda, the Bali bombers, 7/7 etc could hardly be considered as freedom fighters. What freedom are they fighting for?

When will the guide be published and could you provide two copies.

Answer: 

The next edition of the News and Current Affairs Style Guide has not yet been finalised. There will be no reference to freedom fighters.

The Guide is expected to be distributed to News and Current Affairs staff in August, and copies can be made available.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 203

Topic: Boat People, Asylum Seekers or Refugees 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did Tony Eastley on AM of May 24, 2006, refer to people arriving by boat in northern Australia as “refugees”? By your own admission, a refugee is someone formally granted refugee status, which has not happened in this case. I note your London reporter correctly referred to asylum seekers, but why does Mr Eastley get it wrong so often?

Answer: 

This was a slip of the tongue and Mr Eastley has been reminded of the difference between asylum seekers and refugees. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 204

Topic: The Death Toll 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

I enclose examples of breaches of the guideline or rule on describing “rising death tolls”. Please note, an extensive search would reveal far more examples of this breach)

Will the ABC review the examples and explain how they fit with your style guide.

In particular, I draw your attention to “Death toll expected to rise in wake of Hurricane Katrina”, which is exactly the same as one reference in your style guide.

Answer: 

As the ABC has explained previously, a note such as the one about ‘death toll’ in the Style Guide does not mean that the usage is banned. The ABC does not believe the examples provided require action. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 205

Topic: Mr Osama Bin Laden 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

In previous answers, the ABC has not explained why Mr Faine referred to Mr Osama Bin Laden.

Answer: 

On 5 October, 774 ABC Melbourne Mornings presenter Jon Faine interviewed Fauzan Al Anshari, spokesman for Majelis Mujahidin Indonesia, founded and directed by Abu Bakar Bashir. During the interview, translated by Hidayat Djajamihardja from Radio Australia, Mr Faine questioned Mr Al Anshari's beliefs and values, as well as his interpretation of facts. The obvious language barriers meant that Mr Al Anshari was difficult to communicate with, and the interview was conducted slowly and with due respect to the guest's cultural and religious preferences. Mr Al Anshari explained the high regard in which he held Osama Bin Laden, and Mr Faine felt it was reasonable at that time, to refer to Bin Laden using the title “Mister” as a means of showing courtesy to his guest, as he is obliged to do under the ABC’s Editorial Policies and Code of Conduct. 

Mr Faine does not in the normal course of events refer to Osama Bin Laden as "Mr Bin Laden".

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 206

Topic: Remembrance Day 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

When Ms Lisa Sweeney returns from leave, would you ask her to clarify events in your Sydney newsroom of 11/11/04 in relation to previous claims about Remembrance Day.

Would you also ask your Sydney presenters about what Ms Sweeney said to them regarding this.

Answer: 

News and Current Affairs has checked with Lisa Sweeney and she has no recollection of making any such comment.

As outlined in previous answers, the ABC has no policy banning the wearing of poppies on Remembrance Day, and presenters are aware of this.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 207

Topic: Alan Kohler and Ethanol 
Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

Would the ABC provide an explanation of its finding in relation to this matter?

Answer: 

The Complaints Review Executive found the item met the requirements of the ABC Code of Practice, and found no evidence to support the Senator’s claim that Alan Kohler ‘accused the Prime Minister of personal corruption.

The ABC’s News and Current Affairs Division had planned the Alan Kohler segment on ‘Inside Business’ around the professional expertise and experience of the program presenter. The segment has been reviewed and modified reflecting that it was a commissioned piece. 
The segment is not inappropriate in the context of the current ABC Code of Practice, nor its editorial policies. 
As Alan Kohler has been retained as a specialist commentator, the coverage of the ethanol policy issue has been specifically assessed against Section 6.7.1 of ABC Editorial Policies. This requires the ABC to provide a range of views, on significant issues over time. Reports in other programs provided such a range; for instance, a report on PM on 22 September 2005 which preceded the Prime Minister’s meeting with the fuel companies which included comments from an economics consultant. A further story was on The 7.30 Report on 28 September which included comments from industry representatives who described the meeting as constructive with ‘no coercion or pressure’. 
The report mentioned that the main beneficiary of the Government’s policy would be a person who seemed to be a friend of the Prime Minister, and a donor to the Liberal Party, and the presenter then commented ‘maybe that’s what I’m missing’. The wording did not state that there was any contravention of public duty for personal gain. There was no ‘accusation’; but rather reportage of related material that had been in the public arena for some time. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 208

Topic: ABC Funding 
Written Question on Notice
Senator Conroy asked:

In the budget the ABC received an extra $88.2 million over the next three years.

How much of this money will go towards capital expenses?

How much of this money will go towards operational expenses? 

Answer: 

The ABC will allocate $45 million towards capital expenses and $43.2 million to operational expenses.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 209

Topic: New Services 
Written Question on Notice
Senator Conroy asked:

In the budget the ABC was allocated an extra $88.2 million above indexation. How much of this money will be spent on new services?

Answer: 

Of the $88.2 million in additional funding, $45 million is capital funding. The remaining $43.2 million will go towards:

· New Australian content for ABC TV - $30 million; and

· Maintaining and enhancing regional and local programming across Australia - 
$13.2 million.


- 1 -

- 39 -

