Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation

Budget Estimates Hearings 22, 23 and 24 May 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 142

Topic: Tulloh Memo
Hansard Page: ECITA 80

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—You remembered Mr Tulloh’s memo, so presumably you saw it or were told about it. You will provide the committee with a copy of it, I take it?

Mr Cameron—Quite possibly, if it is still in circulation.

Answer: 

The ABC has not been able to locate a copy of John Tulloh’s original memo about terrorism and the UN. A later memo from John Tulloh, dated 26-02-04, is attached. John Tulloh no longer works for the ABC. 

The UN list is no longer used as a guide by ABC News and Current Affairs.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 143

Topic: Tulloh Memo - 2
Hansard Page: ECITA 81

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—Can I be clear about what I want. I want to know when this document was sent out by Mr Tulloh, and I want to know whether there was a memo, which presumably there was, indicating that the Tulloh rules no longer applied. I do not think this committee, or anyone else in the Australian community, would accept that something as important as that to be overturned would not have required a formal internal decision and communication to the people that Mr Tulloh’s memo had been communicated to.

Mr Green—We will take that on notice. 

Answer: 

The ABC Board considered the issue of labelling in March 2005 and issued an amendment to the Editorial Policies. The adherence to the UN list (see the memo from John Tulloh in answer to Question 142) ceased with this amendment.

The Editorial Policies with regard to labelling state:

6.14 Labelling of groups and individuals

6.14.1 As a general rule, the ABC does not label groups or individuals.

6.14.2 The ABC prefers clear, thorough reporting rather than the use of labels to describe groups or individuals.

6.14.3 The overriding objective for the ABC is to report the facts clearly, accurately and impartially to enable our audiences to make their own judgements and form their own conclusions. At times, labels can provide valuable information or context. However, if inappropriately applied, they can also be seen as subjective, over simplistic or as portraying stereotypes.

6.14.4 Where labels have been ascribed to an individual or group by a third party, this will be made clear within the broadcast.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 144

Topic: Breaches of UN Rule
Hansard Page: ECITA 82

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—Just off the top of your head, do you remember whether there were any memos from news executives issued to your journalists when they breached the UN rule? Are you aware, historically, of that ever occurring?

Mr Cameron—It may well be the case again.

Senator RONALDSON—Will you take that on notice?

Mr Cameron—I will. 

Answer: 

No.

Editorial transgressions are usually dealt with on an individual basis by the appropriate manager.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 145

Topic: Salary Budget in SA Office 

Hansard Page: ECITA 88

Senator Wortley asked:

Senator WORTLEY—What sort of cost is this high staff turnover to the taxpayer and what was the impact on the salary budget for South Australia, particularly given that some of the positions were not filled for some time?

Mr Cameron—Off the top of my head, the salary budget in South Australia is about the same as it is with all other program areas around Australia, that is, running a fraction under.

Senator WORTLEY—So the state director came in with money to spare?

Mr Cameron—The state news editor?

Senator WORTLEY—Yes, the state news editor.

Mr Cameron—I do not have the figures, but I suspect a very modest amount.

Senator WORTLEY—Would you be able to provide us with the figures for that?

Mr Cameron—If that is appropriate, and I presume it is, yes.

Answer: 

See attached table. 

The table shows, from left to right, the salaries expenditure for News and Current Affairs in South Australia for 2004-05, the amount originally budgeted, and the variation, or underspend, compared with the budget. The following three columns show the same figures for 2005-06. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 146

Topic: SA Newsroom
Hansard Page: ECITA 89

Senator Wortley asked:

Senator WORTLEY—At the additional estimates in February I asked that you take on notice and look into the journalists who have replaced the senior journalists leaving the South Australia newsroom. I have not been able to locate a breakdown of those figures. Do you know if they were provided?

Mr Cameron—I thought they were. I was told they were.

Senator WORTLEY—What I have located is the journalists and banding structure in each of the newsrooms but not the senior journalists, who they were replaced by and their banding structure. In fact, more significant than their banding structure, I think, would be the point level. As you are aware, there is a significant difference between the bottom end of a band and the top end of a band.

Mr Cameron—I can give you that, if that is what you want, yes.

Answer: 

Since mid-2004, 22 staff have left News and Current Affairs in South Australia and/or the ABC.

Their salary points at the time they left:

3 on Point 11

4 on Point 12 

1 on Point 16

1 on Point 19

1 on Point 20

1 on Point 21

2 on Point 25

2 on Point 28

4 on Point 30

1 on Point 31

1 on Point 33

1 on Point 34
In the same period, 23 people have been appointed in South Australia.

Their salary points at the time they were appointed were:

4 on Point 10

3 on Point 11

2 on Point 12 (two have now moved to Point 14)

1 on Point 13 (one has now moved to Point 14)

1 on Point 14

3 on Point 15 (two have now moved to Point 16)

1 on Point 18 (now moved to Point 19)

1 on Point 20

1 on point 22

1 on Point 23

1 on Point 24 (now moved to Point 25)

2 on Point 27

1 on Point 30

1 on Point 31

News and Current Affairs regularly fill positions by promoting and training an existing staff member to fulfil a more senior role that has been vacated. That way we are creating a career path for journalists and create some opportunity within the budget to pay them extra when they have shown they can do the job.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 147

Topic: Training of New Journalists
Hansard Page: ECITA 89

Senator Wortley asked:

Senator WORTLEY—Are you able to confirm that in the overwhelming majority of cases the journalists were replaced by journalists with less experience and at lower band levels but expected to fulfil the same or similar roles and responsibilities?

Mr Cameron—To the first part of your question—that is likely, because that is often the case. To the second part—I would have to have a look at that.

Senator WORTLEY—Would you be able provide details of the formal training provided for these new journalists who have come in at lower levels to replace senior journalists?

Mr Cameron—Yes. 

Answer: 

In relation to changes in the South Australian newsroom, refer to answer to Question 146.

Every year a regional training conference is held. Senior staff from interstate are flown in to present training sessions. External experts are also used. Of the three conferences held under Tom O’Byrne’s leadership, one ran for five days, the other two ran for three days. Regional journalists, new staff members (depending on their level of experience) and cadets are given training in these areas:

ABC induction course

Editorial Policies

 “creating a better workplace” (anti-bullying) course

Bushfire training

Legal

How to write, shoot and edit a TV Story

How to write for Radio News and Current Affairs

Audio editing

Radio Bulletin Presentation

Interviewing skills and techniques

Cultural and Disability sensitivity

Political Reporting

Working in the Regions

Police Reporting

Court Reporting

Filing from the Field

The State Editor also set up a system where on a rotational basis each regional journalist is seconded to the Adelaide newsroom for three months to sharpen their radio skills and to give them TV reporting experience.

As in every newsroom, a lot of training is “on the job”. Scripts and stories are checked daily by senior staff, who give feedback. There is also a mentoring program where senior staff are given responsibility for individual junior journalists. They then hold regular meetings to talk about their work and any problems in the workplace. There are also two full-time positions - a regional editor and a regional sub-editor, who monitor and help regional journalists on a daily basis. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 148

Topic: Anti-Bullying Review 

Hansard Page: ECITA 90

Senator Campbell asked:

Senator GEORGE CAMPBELL—What has been the cost of the review so far?

Mr Pendleton—The cost of the review to date is about $130,000.

Senator GEORGE CAMPBELL—$130,000?

Mr Pendleton—Can I check that for you?

Senator GEORGE CAMPBELL—Yes, you can confirm it, if you like.

Answer: 

The cost to the ABC of the IHR Australia Review was $148,525.42 plus GST.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 149

Topic: Introduction of New Technology 
Hansard Page: ECITA 90


Senator Wortley asked:

Senator WORTLEY—Firstly, what is the cost of the implementation of the new technology and what were the indicators for the trial, in particular those developed to gauge the immediacy, quality and integrity of the program?

Mr Cameron—I will have to give you a proper answer in writing on that one. I do not know the cost. It would be modest. The other answers would need a proper response.

Senator WORTLEY—So you will take that on notice?

Mr Cameron—Yes.

Senator WORTLEY—When is it expected to be completed and the staff to be made aware of the outcome?

Mr Cameron—I will have to let you know.

Senator WORTLEY—Was it going to be a three-month trial or a six-month trial?

Mr Cameron—Again, I am not certain.

Senator WORTLEY—Would you take that on notice?

Mr Cameron—Yes, I will.

Answer: 

The changes to these work practices and technology were only ever a "trial" in the sense that they would be reviewed or re-worked if they compromised program quality. To date, the new practices are working effectively.

There is negligible cost involved in the implementation of the new technology. 

The technology allows for a reduction of shifts in the Radio News linesroom. This, in turn, opens up the potential for a combined roster with the Radio Current Affairs linesroom, which maintains current levels of technical support with an efficient, effective roster. The new technology is internally developed software that allows presenters to play audio material themselves.

In relation to the changes affecting Radio Current Affairs, these are simply the adoption of some of the existing capabilities of the software, iNews, which is the operating platform journalists use. These capabilities have been in use in Television since the introduction of a computerised news system. They allow the timing of bulletins using the iNews system rather than the labour-intensive duplication of the studio producer typing information from an iNews screen into a separate computer program which does the same thing.

A senior member of the News and Current Affairs team has been working with Radio Current Affairs Executive Producers and journalists and has adapted iNews to address almost every functional concern expressed before the implementation process.

Any compromise in quality, immediacy and integrity would be immediately apparent on air, and there has been no such compromise. The Director of News and Current Affairs, John Cameron, has given assurances on not compromising the integrity of flagship programs. 

After a long period of consultation the implementation process began in February and is now nearing completion. No firm time frame has been placed on the process as we are determined to identify and address issues as they arise and take the time necessary to ensure practical solutions are integrated into a revised production process. News and Current Affairs will deem the process complete when journalists are producing and timing the programs on air, in the studio, without the need for a studio producer position.

Regular meetings are held on a formal and informal basis and each time a major change is made it is discussed before and debriefed after. As well there is a scheduled meeting between the Network Editor and EPs each Friday at which particular issues may be discussed along with general business.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 150

Topic: First Run Australian TV Drama 

Hansard Page: ECITA 91

Senator Wortley asked:

Senator WORTLEY—Is it the case that, in the past four years, the ABC’s development of first-run Australian drama has gone from 103 hours down to 13 hours?

Mr Dalton—I think that those figures would be in that sort of vicinity, yes.

Senator WORTLEY—You do not yet have an idea of what the projected outcome for this year would be, for the first 12 months of the new funding?

Mr Dalton—Do you mean what we expect to be the hours of Australian drama that go to air this financial year, or in production?

Senator WORTLEY—Production.

Mr Dalton—I can probably get back to you in a few minutes.

Answer: 

The number of hours of content generated will depend on issues such as type of project submissions received from the independent production sector, the type of programs commissioned by ABC Television, and the co-financing arrangements that are in place. 

ABC Television is committed to maximising the value of this investment and will work with local and international sources of finance to achieve this. While it is difficult to predict the hours that will be commissioned prior to receiving any project submissions, the ABC would hope to commission between 20 and 30 hours of drama, documentary and children’s programs.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 151

Topic: Staff Dispute – Mr Cox 

Hansard Page: ECITA 95/96

Senator Campbell asked:

Senator GEORGE CAMPBELL—I understand that Mr Cox has serious concerns with the ABC—and I do not know if you are in breach of the Privacy Act; I have not had time to look at it—that his Comcare report and assessments by a doctor in respect to his situation have been made available to his immediate management. In fact, I understand that five people in the ABC have had copies of that report. Can I ask you why that was circulated so widely?

Ms Howard—I do not believe it has been circulated widely, but I am very happy to find that out.

Senator GEORGE CAMPBELL—Would you have a look at the Privacy Act to see whether or not this practice in fact breaches it?

Answer: 

The medical report of the assessment of Mr Cox was obtained from Comcare by the HR Manager Tasmania. It was distributed only to managers dealing with the matter. 

The ABC did not breach the Privacy Act 1988 when it released the medical report to ABC personnel dealing with matters relating to the employment of Mr Cox. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 152

Topic: Staff Training - 2
Hansard Page: ECITA 96

Senator Campbell asked:

Senator GEORGE CAMPBELL—As I understand it, there is no training being taken, that the down time has been allocated against the training budget.

Mr Pendleton—Within production resources?

Senator GEORGE CAMPBELL—Yes.

Mr Pendleton—That is not my understanding.

Senator GEORGE CAMPBELL—Can I ask you to take that on notice?

Mr Pendleton—I can look into that for you.

Senator GEORGE CAMPBELL—Make some inquiries, because that is the clear understanding of people who work in that area.

Mr Pendleton—We have procedures that sit around how the training time is allocated, how you actually tag time that you spend on training towards training and have it credited as part of a budget. There are processes and procedures in place to actually have that vetted by human resources before it is credited.

Senator GEORGE CAMPBELL—I am being told that it is not being applied in this area.

Mr Pendleton—I will look into that.

Answer: 

The Production Resources training budget has been reviewed and there is no evidence of branch managers allocating down time to training budgets.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 153

Topic: Local Radio Awards Training
Hansard Page: ECITA 96

Senator Campbell asked:

Senator GEORGE CAMPBELL—Does the ABC regard the local radio awards as training?

Ms Howard—No, the awards are not training. The two-day forum which is conducted for the finalists and the winners of the awards is training, but the awards themselves are not.

Senator GEORGE CAMPBELL—How much of the training budget is spent on that?

Ms Howard—I could not tell you offhand, but I am happy to take it on notice. 

Answer: 

The cost of the two day training Forum was $31,677.22.

The cost of staff travel and accommodation for the two day Forum and Awards was $69,347.70.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 154

Topic: Performance Against Training Targets 

Hansard Page: ECITA 96/97

Senator Campbell asked:

Senator GEORGE CAMPBELL—Is the ABC capable of accounting for the money that is spent on training and matching that against outcomes?

Mr Pendleton—We regularly report to the board on performance against the training targets that we have.

Senator GEORGE CAMPBELL—Is it possible to make that information available to this committee?

Mr Pendleton—I can.

Answer: 

The table below shows the ABC’s performance against the training budget per ABC division for 2005/06:

	
	Year to Date $’000

	Year to Date $’000
	Year to Date $’000

	
	Actual
	Budget
	Variance


	News and Current Affairs
	1,010
	1,089
	(79)

	Television
	378
	442
	(64)

	International
	74
	109
	(35)

	Radio
	1,158
	1,115
	43

	New Media
	302
	175
	127

	Business Services
	632
	483
	149

	Technology & Distribution
	668
	451
	217

	Technical Services
	459
	274
	185

	Production Resources
	1028
	996
	32

	ABC Enterprises
	268
	264
	4

	Human Resources
	225
	145
	80

	Corporate Strategy & Communication
	153
	116
	37

	Total
	6,355
	5,659
	696


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 155

Topic: Programming on ABC2 

Hansard Page: ECITA 101

Senator Adams asked:

Senator ADAMS—Can you tell me what percentage of TV programming is shown on ABC2 that is not shown on ABC’s analogue channel?

Mr Green—Yes, I would be happy to get back on notice to you on that.

Senator ADAMS—Also this one may have to be on notice too. What percentages of the programs shown of ABC2 are produced locally?

Answer: 

In an average week, direct repeats from ABC TV main channel or the archives constitute less than 60 per cent of the total airtime on ABC2. Almost all of this is locally produced. 
Over 40 per cent of ABC2’s airtime contains material mostly not carried by the main channel. A little more than 7 per cent is produced for ABC2 exclusively and the balance is acquired for ABC2. The balance of around 33 per cent may include a small proportion of material that may have also been purchased for the main channel (for example, some children’s programming).

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 156

Topic: Netball Audience 
Hansard Page: ECITA 102

Senator Adams asked:

Senator ADAMS—As you have got such great coverage, and this might be a survey that you could do perhaps, what would you say is the age of the viewer that watches netball?

Mr Dalton—I think there is a concern with—

ACTING CHAIR—Or who is likely to watch the netball that you have replaced her for.

Mr Dalton—We can certainly give you some information about the demographics if you would like me to follow up on that. 

Answer: 

In 2005, the audience for the ABC’s national broadcast of the Commonwealth Bank Trophy netball competition on Saturday mornings comprised 46 per cent men and 54 per cent women. The largest segment of the audience is people aged 25 to 39 years.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 157

Topic: Relationship with Parliamentary Library 
Hansard Page: ECITA 105

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Would you be charging the Parliamentary Library for access to archival ABC material on news and current affairs if they went to your website?

Mr Green—We have a very good relationship with the Parliamentary Library.

Senator CONROY—Sounds like it is going to get a bit rocky very soon.

Mr Green—No. I would have to take that on notice. I would be very surprised if that was the case. But can I take that on notice, and I will give you a description of the relationship between the ABC archive and library services and other public archival entities.

Answer: 

Current ABC news and current affairs material is available on the ABC's website. Other ABC content is made available subject to licensing and costs associated with audiovisual material, through the ABC's Radio TV and Online sales. 

The Parliamentary Library currently records, logs and stores digitally a significant amount of current ABC Television and Radio programming for Parliamentary use. 

The ABC is digitising some of its archival material for preservation purposes. However unlike the BBC, for example, the ABC does not own the same level of rights in its programming and it is therefore more complex for the ABC to make archival material freely available. The ABC is investigating the feasibility of making a selection of archival material available under creative commons.

The ABC currently charges for access to archival material to cover the costs of retrieving, dubbing and licensing. Should archival News and Current Affairs material be made available on the web, similar policies would apply. 

The Parliamentary Library and ABC Library have a professional relationship and exchange information as required. The Parliamentary Library rarely requires material from the ABC.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 158

Topic: Downloading of ABC Material 
Hansard Page: ECITA 109

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Now, the BBC is focused on delivering content on demand. It has announced plans to introduce downloadable software allowing people to view BBC programs a week after they have been broadcast. We have been discussing that. Is the ABC looking at this sort of initiative?

Mr Green—Not specifically that, but we are certainly looking at the whole downloading environment and the way in which we can progress that. 

Senator CONROY—Okay. How much will it cost to implement that sort of technology?

Mr Green—I have no idea. We will have to get back to you.

Answer: 

The ABC currently provides a range of content on demand. Options for the expansion of the range of content that can be delivered on demand are currently being examined. The ABC does not have an estimated cost at this time.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 159

Topic: Appointment of Managing Director 
Hansard Page: ECITA 110

Senator Conroy asked:

Senator CONROY— Can you take on notice and give us an answer as to whether Mr Scott was short-listed by the search firm that you engaged, Egon Zehnder, I think it was?

Mr Green—That is right.

Senator CONROY—Could you take that on notice?

Mr Green—Will do.

Senator CONROY— Can the ABC confirm reports that the board asked Egon Zehnder to prepare a revised short list of candidates after its initial presentation? I am happy for you to take that on notice.

Mr Green—Thank you.

Senator CONROY—Was Mr Scott on the initial list or only the revised list? Again, could you take that on notice? 

Senator CONROY—Did the ABC inform the minister that it was considering appointing 
Mr Scott?

Mr Green—I am not in a position to answer that.

Senator CONROY—If you could take that on notice. 

Answer: 

As is usual practice in recruitment processes, Egon Zehnder refined its short-list of candidates as the process developed. Mr Scott was short-listed.

The Board unanimously agreed to appoint Mr Scott and the Minister was duly advised.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 160

Topic: Red Symons 
Hansard Page: ECITA 112

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I have a CD of Mr Red Symons, on 4 October 2004, just before 7 am, which I cannot play due to standing orders. I will provide you with a copy of it. Ms Howard, did the staff at 774 Melbourne hold a referendum to reach this position? What authority does Mr Symons have to speak for the whole radio station?

Ms Howard—Absolutely none. I think we can assume he was joking.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will provide the CD to you. Please listen to it. 

Ms Howard—I would be delighted to listen to the CD. I cannot answer your questions until I  hear the context.

Answer: 

Red Symons was joking when he claimed “774 ABC Melbourne is of course supporting Senator John Kerry in his endeavour to become President of the United States.”. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 161

Topic: Prime Minister 
Hansard Page: ECITA 113/114

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I want to now move over to another reporting of the Kovco funeral. I note that the ABC has upheld another complaint of mine that you falsely stated that the Prime Minister had entered the hall where the funeral for Mr Kovco was held through the back door to avoid confrontation with the family. In a letter to me, Mr Dawson acknowledged the error by the reporter. Your editorial policies require mistakes to be corrected in a timely fashion. Can you explain to me where and when this mistake was corrected?

Mr Dawson—As I think the letter explains, the reporter checked the claim, found it was not true and did not include it in the report he filed later that evening on the 7 pm news.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Yes, I did read that. Non-repetition is not a correction.

Mr Dawson—That is true.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Were you happy to leave the impression for those who had only seen the midday version that the Prime Minister had sneaked in through the back door?

Mr Dawson—I do not think anybody would be happy about that.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—We have heard all night about your policy and the rules about correction. It is very clear: if you make an error you have to correct it. Nowhere can I see that you made that correction. In my view you deliberately wanted to leave the impression that the Prime Minister had ‘sneaked through the back door’. I think they were the words that were used.

Mr Dawson—I am not aware of any correction. I am happy to check whether there was a correction but I am not aware of any.

Answer: 

The ABC has acknowledged that it was a mistake to say the Prime Minister had entered the service through a back door, and an explanation has been provided as to how that mistake came to be made.

In determining whether an on-air correction is required, the ABC takes account of the circumstances (see Editorial Policies, Section 5.1.3) and in particular the likelihood that the audience would have been misinformed on a matter of editorial importance.

In this instance, there were various reports, both on the ABC and other media through the course of the day that the Prime Minister and the Defence Minister had entered through a back door, a front door or a side door at the start of the service. The latest advice on the day, having reviewed all of the 'pool' camera tapes, is that the Prime Minister had approached the building from a side street, and entered through the front door.

However, in all of the reports, it was common ground that the Prime Minister entered discreetly without approaching any Kovco family members, but that he met with and spoke to family members after the service in a warm manner, with no evidence of tension or controversy.

These key facts were included in all of our reports on the day.

In the case of the Midday Report version, the reporter stated that the Prime Minister and the Defence Minister entered the service “very quietly”, but afterwards they “followed the coffin outside” and there was “no sign of any anger or frustration from anyone”.

In the case of the radio report on The World Today, the reporter stated that the Prime Minister “came out and spent a long time greeting them, the family members”, and there were “warm greetings all around” and “no evidence of tension”.

In the case of the 7pm TV News report, the reporter stated that the Prime Minister was “among the mourners” and later “offered his condolences”.

Given the inclusion of all of the key facts in all reports, the ABC does not consider that an on-air correction was warranted in relation to which specific door the Prime Minister entered through. Nevertheless, the ABC acknowledges the factual error.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 162

Topic: triple J Guest Book 
Hansard Page: ECITA 115

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS— You have allowed the Triple J breakfast show guest book to be used to promote a union rally against IR changes. Is the following an accurate quote from you ABC editorial policies:

8.2.2 All interactive features—

such as guest books—

should be moderated by appropriately trained production staff ...

Is this site monitored?  Who is the monitor?  Who is the moderator of this guest book and has he been spoken to? …

Ms Howard—I am very happy to find out who actually made that error and who was the moderator …

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Is Mr McDougall the moderator?

Ms Howard—I have no idea who moderates the Triple J guest book. 

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Perhaps you could find out and give me details on whether whoever moderates it changes every so often or whether it is the same person.

Answer: 

The Breakfast Show producer Alicia Brown moderates the Breakfast Show guestbook. When Ms Brown was on leave earlier this year, Mr McDougall stood in as the moderator. Mr McDougall was the moderator at the time the entry was posted. The posting was not promoting a union rally. The posting provided details of a music event, which was also a “Your Rights at Work” fundraiser associated  with Youth Week.

On review of the posting, which was prompted by a phone call from Senator Fierravanti-Wells, the post was found to be inconsistent with the brief of the guest book and it was for this reason that it was removed. The post was not in breach of the ABC Editorial Policies. As stated on the guest book page, it is a “… place to lay down your ideas for the breakfast show. Got a story you want to share with Jay and the Doctor, or an idea for a topic on the show?". The guest book is not intended as an events diary but it is intended to allow the listeners to comment or continue to engage with subject matter raised in the program. triple j management have spoken with the moderators to ensure that future postings are consistent with its brief. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 163

Topic: Comments by Cheryl Hall 
Hansard Page: ECITA 117

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I want to take you to more ABC bias over trade union protests. Can I ask you about a news report on Tuesday, 22 February 2006 by Cheryl Hall about the dispute at the Dana Car Parts: ‘Dana is the first company to use the new IR laws to cut wages.’  The laws had not come into effect at that point and the company was still in negotiations with its workers, so the wages had not actually been cut. The laws came into effect on 27 March. Therefore you would agree that the statement is patently inaccurate. Everybody knew about the IR legislation but you have gone to air and have not even bothered to check your facts. By all means take it on notice.

Mr Cameron—I will have to because I did not personally check those facts.

Answer: 

In Cheryl Hall’s report of industrial action at the company on 22 February 2006, the introduction said:

“Unions are threatening to take national industrial action if a Melbourne car parts company proceeds with a plan to cut wages by up to 20 percent.

They say it's an attempt to implement the Howard Government's new industrial laws before they come into force.

The Government's accused the unions of hysteria, saying the company's log of claims is part of normal negotiations.”

Ms Hall did say in the report that “Dana is the first company to use the new IR laws to cut wages”, however it is clear from the introduction and the rest of the report that IR laws were due to come into effect shortly.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 164

Topic: Double Standards 
Hansard Page: ECITA 119

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS— On the issue of double standards on leading with opposition reaction to the budget. Mr Cameron, in 2003 you wrote this memo, ‘We leave ourselves open to reasonable criticism when we place opposition comment ahead of government reaction on occasions. Let’s keep our news values in perspective.’ On the morning after the federal budget this month the presenter of Radio National 7 am news in Canberra led with the following ALP reaction to the budget. Two days later the 7 am news in Canberra had the following: ‘The federal opposition says a Beazley government would do more for childcare and training than the government. Kim Beazley has delivered his formal reply, as Louise Willis reports.’ Why was opposition reaction to the budget deemed more important than the content while reaction to Mr Beazley’s speech was relegated when the reaction was the story?  Mr Cameron I will provide it to you and you can no doubt provide me with your comment in relation to it.

Answer: 

There were three stories on various aspects of the budget in the 7am News that morning, including details of the key budget announcements. The budget had received extensive coverage on ABC Radio and TV the previous night. Leading with the ALP’s announcement that it would support a key part of the budget (the tax cuts) was an appropriate and relevant story almost 12 hours after the Treasurer’s speech. The ABC believes this coverage was appropriate.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 165

Topic: Double Standards - Length of Answers 
Hansard Page: ECITA 119

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Regarding double standards on length of answers; when the Prime Minister went on the 7.30 Report and was interviewed by Mr O’Brien—and again I will provide you with a copy of this—the Prime Minister gave a 15-line answer to a question. Mr O’Brien stated: ‘Let’s hope for some shorter ones now’ and he goes on, ‘it’s chewing up the interview time’. The PM was responding to a very complex issue—might I say typically rude and gratuitous of Mr O’Brien. A few weeks earlier when Mr O’Brien interviewed the Labor Party president Warren Mundine, a 22 line answer was unremarked by Mr O’Brien. One standard for the Labor Party and another one for the Prime Minister. Could you investigate the issue, Mr Cameron, and provide your comment to me.

Mr Cameron—For the record obviously I cannot agree with you but I will certainly look at the—

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will happily provide you with a copy of it and I hope you will speak to Mr O’Brien again.

Answer: 

Interviewers such as Kerry O’Brien use a variety of interview techniques depending on the person they are interviewing and the subject under discussion. Mr O’Brien’s interview with Warren Mundine on 8 March was no less testing on Mr Mundine than was his interview with the Prime Minister on 29 March.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 166

Topic: Comments by Craig McMurtrie 17 May 
Hansard Page: ECITA 119

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Regarding the Prime Minister’s visit to Washington, last Wednesday, 17 May, your reporter Craig McMurtrie was in Washington and was speaking to Fran Kelly on Radio National Breakfast.

They were discussing the Prime Minister’s visit with President Bush and media speculation about the Prime Minister’s future. Craig McMurtrie then volunteers his insight into his attitude towards his job. When asked by Ms Kelly about reporters’ questioning concerning the Prime Minister’s future he stated: ‘We were obviously trying to cause a bit of trouble by asking the question.’ Is it the role of your political correspondents to ‘cause trouble’ rather than purely report the facts?

Mr Cameron—I did not hear the particular interview, but I suspect there was a level of irony, humour and satire or whatever attached to that; it is a live Q and A and I would expect—

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Have a look at it and come back to me with an answer.

Answer: 

The ABC has reviewed the program segment and Craig McMurtrie was clearly making a light-hearted comment to Fran Kelly.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 167

Topic: Use of ‘Draconian’ 
Hansard Page: ECITA 119

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—At the last estimates and again in questions we raised your position regarding the counter-terror laws which you describe as ‘draconian’ Mr O’Brien on 7.30 Report 3 November stated: ‘The government finally tabled its draconian new counter-terrorism measures in the parliament today.’ When did the ABC decide that it would agree, again taking sides in this instance with civil liberty lobbies and others whose opinion it is that these laws area allegedly draconian? 

Mr Cameron—I am not sure if we have dealt with that but you are obviously tabling it now.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will provide it to you.

Answer: 

The Macquarie Dictionary describes ‘draconian’ as meaning harsh, rigorous, or severe. The ABC believes the 7.30 Report used the word appropriately and in context and that its audience would have understood the term as it was meant. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 168

Topic: Use of ‘Our’ by ABC Staff 
Hansard Page: ECITA 120

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I want to ask you another question about your answer in 123, and I will provide it to you. I do not know whether you have had a look at the answers that you provided on notice. I gave you 20 examples of the ‘our’ rule and you answered to me: ‘A number of the examples involved interviewees or third parties quoted using the word rather than ABC staff.’ I have them all here and I will give them to you again because you will find, and I will underline where the transgressions are, they were not interviewees; they were your staff, Mr Cameron. I will happily table them; I will give them back to you. They are your staff. Why not admit that they were your staff?

Mr Cameron—I will have a look at them.

Answer: 

As has been stated previously, the reference to “our” in the Style Guide is a guideline and there will be exceptions. Where lapses occur, the matter may be raised with the staff concerned. 

The ABC has considered the examples provided and is not particularly concerned about the references quoted. However, the “our” guideline will be included in the revised Style Guide and is regularly raised with reporters when there are lapses. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 169

Topic: Comments by Mark Tobin on 28 April 
Hansard Page: ECITA 120

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Mark Tobin on or about 28 April broadcast the following statement:

‘Mr Robb said it’s important that people who become citizens are able to assimilate easily into Australian society.’  This report followed the speech by Mr Robb at the Sydney Institute on 27 April. If Mr Tobin had actually read the speech, and I will give you a copy, he would have seen Mr Robb took great pains to make it clear he was talking about integration and not assimilation. I would appreciate if you could look at this speech carefully. Mr Robb used the word ‘assimilation’ once and that was only to differentiate it from the word ‘integration’. But your reporter Mr Tobin was very cavalier about the use of language and trying to infer a completely different message from the one that Mr Robb wanted to deliver. I want to ask you to seriously consider how this squares away with the legal requirement under your charter to take account of the multicultural nature of Australian society.

Answer: 

There was no intention by Mark Tobin to misrepresent Mr Robb’s speech.

Mr Tobin used the word “assimilate” as a variation of “integrate” because “integrating” was going to be used in the grab of actuality of Mr Robb. The actuality followed the sentence in which “assimilate” was used. 

The actuality stated “this is a genuine attempt to find even better ways of integrating because we have got some serious problems”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 170

Topic: Australian Story – Scott Rush 
Hansard Page: ECITA 120/121

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I move to Scott Rush and the ethical versus legal issue that arose in relation to an Australian Story. Ms Fleming, the executive producer of Australian Story, made a false statement to the Radio National program The Media Report on 23 February this year. In the Australian Story program about drug mule Scott Rush, when the AFP were strongly criticised—I think you might recall that story—the ABC withheld important information about Mr Rush’s criminal past and simply stated: ‘There are still legal constraints that prevent discussion of some issues.’ But when Ms Fleming was defending herself on The Media Report she said:

I think the really important thing that’s getting overlooked here is that the introduction to the story up front, right at the start of the story, made it clear, unequivocally, that because of legal and ethical constraints, there were some issues that we would not be able to discuss in the episode. We made that very clear upfront in the introduction.

This is simply not true. In the program she said absolutely nothing about ethics. She lied, and I want you to go back and examine whether there were in fact any legal reasons. I think there were not legal reasons preventing you reporting the facts of the matter; there were moral or ethical reasons, but your program chose to dress those up as legal reasons. I think that is a very serious matter.

Mr Cameron—We will look at it, but there was legal advice to that effect.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—You go back and examine the transcript; that is not what was said at the beginning of the program. I will leave you to take that one on notice and I will expect an answer on that one.

Answer: 

The actual introduction to the episode of Australian Story did mention only legal constraints, not ethical constraints. However, in publicly explaining the position taken by the program, the program-makers have consistently referred to legal and ethical constraints. The two were intertwined. Hence the comment the Executive Producer, Deborah Fleming, made during the radio interview. The overarching point that was being made by Ms Fleming on The Media Report on Radio National was that the introduction to the episode did make it clear that some issues would not be discussed within the episode.

The ABC rejects any assertion that this was a “lie”. There was no intention to mislead or deceive. On the contrary, the intention was to be accountable and fully describe the processes involved in the decisions that were made in reporting the story of Lee and Christine Rush.

In relation to the Senator’s second point, the Senator maintains there were no legal reasons preventing reporting of the matters; there were only moral or ethical reasons dressed up as legal reasons.

The ABC rejects this interpretation. There were legal reasons preventing reporting of the matters, that is, according to the Macquarie Dictionary, reasons “relating to law”.

Details of Scott Rush's record were not reported (by any media) before his sentencing, in line with the usual practice in Australia, because of the risk of prejudicing his case. The details were not reported immediately after sentencing (by the ABC and most other major outlets) because of the possibility, confirmed by legal advice, that to do so could result in a death sentence being imposed on appeal. Until the appeal process is completed the ABC is advised that this risk remains.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 171

Topic: 9/11 Conspiracy Theory
Hansard Page: ECITA 121

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—In that case, please take on notice the number of times that this sort of 9-11 conspiracy theory is being advanced on different programs and where it is being covered. In these programs, is there an opposite point of view being given—a bit of balance on the alternative point of view?  Could you take that on notice. I will be most interested to see what your research elicits 

Answer: 

ABC Radio programs have not been advancing 9-11 conspiracy theories.

In the lecture broadcast on Radio National’s Big Ideas on 26 March 2006, Robert Fisk does not describe a 9-11 conspiracy theory in any detail. The ABC does not agree that the lecture gave the conspiracy theory “star billing” as asserted by Senator Fierravanti-Wells. Robert Fisk clearly labels the events of September 11 as an "international crime against humanity", carried out by "19 Arab murderers." In the lecture, Mr Fisk spends considerable time setting the context, as he sees it, for such an appalling act of mass homicide. His thesis is open for debate and dispute. 

In May 2005 Radio National broadcast a Background Briefing program on conspiracy theories (a transcript is available at: http://www.abc.net.au/rn/talks/bbing/stories/s1359701.htm). The program covered the views of Michael Ruppert, who believes that President Bush allowed September ll to happen so he could get control over oil and win support for the military occupation of central Asia. The program reported that this particular conspiracy theory was investigated by the September 11 Commission. The Commission exonerated President Bush in a public report, but some material was kept classified. The audience heard that the classification of this material has led to further theories. Overall, this program canvassed a wide range of conspiracy theories using comments from analysts and academics to examine why such theories, which are inherently implausible, have such currency. 

The program Big Ideas showcases talks and lectures and in depth discussions from around the country, featuring viewpoints on a range of important contemporary topics. However, the ABC does not endorse the views of any of the lecturers and speakers on the program. Senator Fierravanti-Wells stated in the hearing that:  “Phillip Adams endorses his (Robert Fisk’s) speech by saying: ‘It’s worth the effort to try to understand his point of view.’” In fact, in the lecture’s introduction, Phillip Adams stated “Agree with Bob or not, his views are passionate, and engaging, and worth the effort to understand his point of view”. At the conclusion of the lecture Phillip Adams closed with the statement “Not everyone agrees with him, but as always, his presentations are full of passion. Today’s a very good example.”.

Big Ideas will endeavour, over time, to record lecturers with differing views on the Middle East. One such speaker, Mark Steyn - a staunch critic of Fisk's thesis - will be a guest lecturer at Institute of Public Affairs and the Centre for Independent Studies later this year. Radio National hopes to record Mr Steyn's talk for broadcast in the Big Ideas slot.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 172

Topic: Interview with Gore Vidal 
Hansard Page: ECITA 121

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS— I now want to move on to Bob Carr and his flying off to the United States to interview another known left person, Gore Vidal, to present another anti-American opinion. Can you explain why this happened and how much it cost to send Bob Carr over to interview Gore Vidal in the US? What was the value of the exercise?

Mr Cameron—I thought we had done that but, if we have not, we will let you know.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Given that Mr Vidal often gives his opinions—in fact I saw a recent quote from him that he always takes advantage of any opportunity on television—I wonder why you had to go to the expense of sending Mr Carr over to the United States to interview him.

Mr Cameron—I can say, for what it is worth, without it being a full answer that we did not send him there; he was already there. But that is a very short answer and I will give you a more detailed answer.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Thank you, and please give me the cost as well.

Answer: 

Bob Carr was paid Foreign Correspondent’s standard freelance rate of $400 a day for five days (generally long days in excess of 10 hours), which included research, filming, scripting and narration (total $2,200 including GST). Mr Carr's airfares and hotels bills were his responsibility, not the ABC’s.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 173

Topic: Employment of Mr McDougall 
Hansard Page: ECITA 121/122

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I would like to move on to Mr McDougall and the Triple J breakfast program. I would like a straight answer on his employment.

When did his employment relationship, part-time or otherwise, begin with the ABC?

Ms Howard—Offhand I cannot tell you that, but it should not be that difficult to check and we can take that on notice.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I want you to go back and give me the full details of his employment, how long he has been employed and the various capacities in which he has been employed, part time or otherwise.

Ms Howard—I have been told that he was not employed by the ABC at the time that you asked the question about, when he put that CD compilation together. 

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I would like you to produce for me a detailed response on his whole history with the ABC, what he has done, when he was employed, and the various programs that he has worked on, whether that be fill-in or otherwise.

Ms Howard—Sure.

Answer: 

Mr McDougall was first engaged and paid as an on-air presenter by the ABC on 30/6/04 alongside his on-air partner Jason Whalley. Mr McDougall has not appeared on triple j before this date other than as an unpaid guest presenter and programmer of the Frenzal Rhomb J Files in 2002.

Mr McDougall and Mr Whalley were engaged by triple j on a casual basis to present the following shows, prior to their permanent employment as Breakfast Show presenters on 10/1/05. These shifts are predominantly music programs in contrast to the Breakfast Show format.

30/6/04 – Mid Dawn co-host with Scott Dooley

6/7/04 – Mid Dawn
15/704 – Mid Dawn
22/7/04 – Mid Dawn
5/8/04 – Mid Dawn 

8/8/04 – Sunday Afternoon
12/8/04 – Mid Dawn
15/8/04 – Sunday Afternoon
19/8/04 – Mid Dawn
22/8/04 – Sunday Afternoon
26/8/04 – Mid Dawn
29/8/04 – Sunday Afternoon
2/9/04 – Mid Dawn
6/9/04 – 9/9/04 – fill in for triple j Drive program

13/9/04 – 15/9/04 – fill in for triple j Drive program

17/9/04 – fill in for triple j Drive program

20/9/04 – 24/9/04 – fill in for triple j Drive program

27/9/04 – 1/10/04 – fill in for triple j Drive program

4/10/04 – 8/10/04 – fill in for triple j Drive program

11/10/04 – 15/10/04 – fill in for triple j Drive program

30/10/04 – Saturday Afternoon
6/11/04 – Saturday Afternoon 
13/11/04 – Saturday Afternoon
20/11/04 – Saturday Afternoon
27/11/04 – Saturday Afternoon
4/12/04 – Saturday Afternoon
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 174

Topic: Comments by Mr McDougall 
Hansard Page: ECITA 123

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—If you listen to what I am about to say then you will understand the context in which I put it. It will save your time and my time as well:

Was listening this morning when you raised the issue of the right awful PM, Little Jackie Howard and the co-inkydink re terrorism threat. The post also calls Mr Howard a ‘little shitbag’ and ‘Pol Pot’. Is Mr McDougall the moderator? You have said earlier you are not sure of the moderator, but come back to me if he is the moderator of the guest book. This example alone raises two issues: (1) what was said on air that prompted the posting, and (2) why does Mr McDougall who, as I understand it, moderates that site—and you are going to confirm this or otherwise— allow such references as ‘shitbag’ and ‘Pol Pot’ to describe the Prime Minister to remain on that site? If he was not the moderator, how could a moderator allow that sort of stuff to stay on there?

Ms Howard—As I said I will find out about the moderator of that site and the processes. I cannot answer that question.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Could you also go through that guest book and look at the other descriptions. What is the role of your moderator? Isn’t there some quality control?

Ms Howard—There is absolutely quality control on the guest books.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Can you tell what is quality control about allowing our Prime Minister to be referred in those terms?

Ms Howard—I will take that issue on notice and see what I can find out about it.

Answer: 

Breakfast Show producer Alicia Brown is the moderator of the Breakfast Show guestbook. All guestbook moderators receive training in moderation from ABC New Media prior to using the guestbook. Moderators log in to an internal ABC website, select their program and go through the queue of messages on a daily basis. In some cases there are hundreds of entries to scan through. Once the entries have been scanned the decision is made to either publish the entire list as is, or delete entries or hold messages if they require upward referral. 

Entries to the guestbook provide the views of the listeners and not those of the moderators. Entries are not edited out if they provide a political comment. If the entry is related to discussion or satirical treatment of program material then it would be posted as long as it complied with the guest book’s rationale and was not in breach of the Editorial Policies, specifically section 8.2 “Interactivity involving audience contributions” and section 10 “Program Standards”. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 175

Topic: triple j Ratings 
Hansard Page: ECITA 123

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Now, Triple J breakfast have shed nearly 40 per cent of their audience, I believe, in little over a year. Are you happy about that? Also, you are advertising Triple J breakfast on ABC television. How much do these ads cost to produce?

Ms Howard—Very little.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Are you going to tell us how much?

Ms Howard—I cannot give you—

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Why don’t you take that on notice and tell us. Even ‘very little’ is too much.

Ms Howard—We are curious to know where you got the 40 per cent of the audience figure from? It is wrong.

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will produce that information to you.

Ms Howard—It is entirely wrong, I am afraid.

Answer: 

The advertisements for Triple J cost nothing to produce. Following the success of the triple j and Kastner and Partners “Enemy of Average” campaign, Kastner and Partners produced this additional Breakfast Show/ Boy Band commercial at no cost to the ABC. 
The Triple J breakfast program has not shed 40 per cent of its audience. The Senator has used share figures to come to this conclusion, but share is not a measure of audience size. Share of audience is the percentage of total radio listening in a given time period tuned to a particular station. Loss of share does not always mean loss of audience. 

In addition, the Senator has taken the Survey 3 2006 five city share figures, added the share of the five individual cities and divided by five. The Senator repeated this for Survey 8 2004. It is not valid to add the share of the five individual cities and then divide by five. A five city share is a weighted share result. Some cities have larger populations than others; therefore, the data is weighted to take into account the size of the available listening audience.

To compare the results of one survey with one program team (Wil and Adam) to one survey from another year with a different program team (Jay and the Doctor) and then draw a conclusion is problematic. Data should be viewed over a longer period of time to even out any fluctuations that may take place from one survey to another; including seasonal/sport/significant events, and consideration should be given to consumption of content on platforms other than radio such as podcasting, mobile phones and the internet. Triple j also has a significant following in regional Australia and other metropolitan areas in Australia. These audiences are not captured in the 5-city audience share figures. 


- 1 -

- 5 -

