Bao2

SBS-EXECUTIVE
gon152 attachment

20,07 2004 11:03 FAX 61 2 84303047

SES ECorpovration - Auvstralia's multicultural! broadcaster

Ofiice of the Managing Director

13 July 2004

Dr Colin Rubanstein

Australiaflsrael & Jewish Affairs Council
Levei 1

22 Albert Road

SOUTH MELBOURNE VIC 3208

Dear Dr Rubensisin

| am now in 2 position to provide a formal response {o your facsimile of December 18, 2003
regarding complaints of “unsatisfactory coverage” of Middle East iasues in SBS television
programs in 2002 and 2003. Let me again apologise for the delays in providing this
response,

The most recent of these delays was caused by SBS reviewing the internal process by
which these complaints were being handled. That review led to the mafter being placed
directly info the hands of the Head of Television. His report, as received by me, is attached
to this letter. It is self explanatory and you should regard it as the official respense by SBS
to the complaints your organisation has made, You are, of course, aware that should you be
dissatisfied with this response you are entitled to refer your complaints to the Australian
Broadeast Authority for its consideration. ‘

| am conscious, though, that your facsimile of December 19 formed just one part of the
recent dialogue between AIJAC and SBS regarding ceverage of Middle East affairs and,
more particularly, the manner in which SBS handles formal complaints by viewers, including
members of your organisation. As a conseguence of our meetings and correspondence,
SBS management does have a clear understanding of the concerns of ALJAC regarding
Middle East coverage. The review of your claims relating to SBS coverage of news ltems
from 2003 {referred o in my letter of 16. April 2004) added to that appreciation. | understand
your one on ong meetings with the Director of News and Current Affairs have also besn
helpful. | regard this opening up of lines of communication as a positive step towards a
mutual understanding of the positions of both organisations.

More particularly, your submission to the SBS Board Committee responsible for
recommending changes to our Codes of Practice has been seriously considered as we work
towards establishing a more objective internal process for the handling of complaints. | am
pleased to tell you that this initiative is now well advanced. The Board has recently received
and approved recommendations from its committes. Before adopting the proposed new
complaints handling process there will be a further opportunity for your organisation and
others to comment on its suitability.

Let me assure you that SBS is committed to achieving the highest standards of editorial
perfarmance and to ensuring that complaints regarding failure to meet those standards are
fairly and objectively assessed. '

Kind regards

NIGEL MILAN
Managing Director

4 i R T R R A e T e
R R R e s S e TR R
i RIS R R b




Hoces

SB5-EXECUTIVE
gon152 attachment

20,07 2004 11:04 FAX 61 2 94303047

SBS RESPONSE TO
COMPLAINTS BY AIJAC
12 JULY 2004

Background

This report is in response to the formal complaints Pcdéed by The Australia/israsl &
Jewish Affairs Council by facsimile oh December 18, 2003,

} am aware that those complaints form part of a broader range of concerns about SBS
Television coverage of Middis East issues. During face to face meetings and in other
correspondence AIJAC has raised concerns abouf other 8BS news, current affairs and
dacumentary coverage and has specificaily challenged the process by which SBS
handies complaints about such coverage.

These matters have already, or are being, addressed elsewhere and although they may
be seen to form a backdrop against which the December 19 complaints are set, they
have not played any part in my consideration of the complaints fisted in the December 186

facsimile,

Approach

That facsimile requested that SBS investigate four specific instances of SRS covarage of
Middle East issues that AIJAC claims are not satssfactory .

AIUAC also supplied a further description of items broadcast during 2002 and 2003 which
it claimed demonstrated “inappropriate choice of language, selectivity and editorialising,
and blatant factual errors.” In addition, it claimed the broadeasting by SBS of a
documentary by John Pilger entitled "Breaking the Silence” demonsirated the existence
of a culture within SBS that allowed “continuing problems with the SBS coverage of
fsrael” to flourish.

AlJAC has not sought investigations or responses for either the general list of

“unsatisfactory coverage” examples in 2002 and 2003 or the John Pilger documentary.
indeed, in many of the cases listed, a specific breach of the SBS Codes of Prastice is nat
identified. Rather, SBS has been invited to consider this additional material to determine
whether, together with the outcome of its investigations into the four specific complaints,
an acknowledgement is warranted by SBS "of the shortcomings in its coverage in relation
to Israel in news, current affairs 2nd documsantary programs over the last decade.”

Givan that that determination is substartiaily dependent on the outcome of the
investigation into the four specific complaints, i is appropriate to deaf with those matters
first.




lroo4d

SES-EXECUTIVE
gon152 attachment

20/07 2004 11:04 FAX 61 2 94303047

Although the complainant did not specify which of the SBS Codes of Praciice it claimed
were breached it js reasonable to assume that the complaints concerning the three nsws
items related to Code 2.4.1 which deals with the need for accuracy, balance, fairmess
and objectivity, The relevant portion of that Code is:

2.4 NEWS AND CURRENT AFFAIRS

2.4.1 introduction

Section 10(1){c) of the SBS Act makes it a duty of the SBS Board {0 .. .ensure
by means of the SB&8’s programming policies, that the gathering and presentation
by the SBS of news and information is accurate and is bafanced over Hime and
geross the schedule of programs broadcast.”

SBS belizves in the right of its audisnce to make up its own mind afier a fair,
objective, balanced and professional presentation of the issues. SBS provides a
forum for views on important issues io be communicated to audiences and seeks
to present the widest range of apinion aver time, ...

Accuracy is the highest priority of news and current affairs and SBS will take all
reasonable steps to ensure timely acknowledgement and carraction of any errors

of fact...”

Complaints

AIJAC complaint: On Septernber 30, Jane Braslin reported on the third
anniversary of the commencement of the current violsnce. Her story showed
footage of Israeli tank fire, planes drapping bombs, a Palestinian car burning after
a targeted kilfing and Mohammed al-Durra being shol. After discussing Ariel
Sharon’s walk on the Temple Mount, she said, "But Arisf Sharon went on to
become a hard line prime minister, responding to the intifade by reoccupying
parts of the ternitories, imposing closuras, expanding Jewish setflements and with
an unrefenting campaign of attacks on militants.” There was no vision of the
aftermath of any Palestinian aftacks and the only mention of suicide bombings.
was in a relaled stary in which she explained the charges against Marwan
Barghouti. Clearly Ms Brasiin's depiction of the situstion shows only one side of
the story, representing it as three years of Israeli violence against Palestinians.
This is no less than a gross distortion of reality and reflects a high degree of anti-
Israel bias.

SBS broadcast two items on this subject ai the time. Although the complaint refers to
only the second item, the suggestion that SBS coverage of this event lacked balance
necessitates a review of both relevant items.

T




oos

SBS-EXECUTIVE
gon152 attachment

20,07 2004 11:04 FAX 81 2 94303047

1 item: The third anniversary of the “start of the current violence in Israel and the
Palestinian territories” was marked on 28 Saptember 2003, On that date, 8BS News
showed a report prepared by Janst Haslett that was introduced by news of the new
Cabinet for the incoming Palestinian Prime Minister, which coincided with demonstrations
marking the third anniversary of the Palestinian uprising. The report then referred te the
new Prime Minister's offer of a ceasefire and the recent US accusation that the
Palestinians were failing {o rein-in militanis. The accompanying footage showed
Palestinian militants demoenstrating, while chanting and firing automatic weapons into the

air.

The report then referred to the celebrations to mark the New Year in [srael being
subdued due 1o an attack which killed a man and baby In a Jewish settlement. The report
showed IDF footage of the home in which the aftack occurred and commentary from an
Israeli government spokesman on the significance to the peace process of this latest
attack. A Palestinian spokesman then condemned the attack, but said it should be
viewed in the context of the Israeli cccupation and Isragli violence against Palestinians.

- 2 jtern: On 30 September, SBS News ran a2 repor by Jane Braslin, also about the
intifada in the West Bank and Gaza. Following an introduction by Mary Kostakidis, the
report opened with vision of various protests marking the anniversary of the uprising. The
reporter provided a history of events, including explanations for the uprising from the -
Palestinian perspective — claiming it occurred because of Prime Minister Sharon’s 'walk
on the Temple Mount’ and the Israeli view, that it was unrelated fo that event and was

already planned.

A varigty of visioh was included in this section of the story, including that of tank and air
attacks, the well-known footage of Mohammed al-Durra, Prime Minister Sharon's walk on
the Temple Mount and Yasser Arafat after a recent itiness: '

The second half of the item dealt with the trial by Israel of Marwan Barghouti, the report
explaining that he is accused of masterminding the Intifada, including the murder of 25
leraeiis by suicide bombings. The accompanying footage showed his recent appearance
during the {rial and protesters waving placards of his image.

Finding

ALJAC claims the item “shows only one side of the story, representmg it as three years of
Israeli viclence against Palestinians”.

it is evident from reviewing the two items, however, that coverage of Pajestinian attacks
on Israelis was contained in the reports.

The first report contained footage of the attacks on Jewish seftlements provided by the
lsragli Defence Force, including the death of a man and chiid. The footage showing buile
holes throughout the hmme in which the attack acourred. The report also included the
response from an Israeli spokesperson {o the attack.

The second report, while not containing visuals of the aftermath of attacks on Jewish
settlernents, did coniain lengthy coverage, including visuals, of the frial of the person
accused of masterminding the intifada and suicide bombings that killed 26 lsrasiis.

This itern is found not fo have breached the SBS Codes of Practice and the
complaint is not upheld.

WWMMWWWM%}WWWWMWW%W T e

R R




doee
" - " ; ~EXE v
zuslr 2004 11:85 FaAX g1 2 $4303047 SBES-EXECUTIVE q0n152 attachment

i AlJAC complaint: On July 23 Mary Kostakidis announced, “There are

- unconfirmed reports that Israel has offered to refease 100 more Palestinian
prisoners from its jail. The issue is one of the major planks of the roadmap.” in
fact, the priscner refeass is not mentioned in the roadmap, This
misrepresentation of the terms of a crucisl document in the pesce process, which
was repeated in different forms on ather nights, imposed obligations upon lsraef
that wers simply norn-existent,

This item covered reports that Israsl had decided to release 100 more Palestinian
prisoners on the eve of talks between lsrael and the United States concerning the
Roadmap for peace in the Middle East.

Finding

SES accepts that the reference to the release of prisoners does not appear in the
Roadmap document itself. However, it is clearly stated as a component of the supporting
The Tenet Plan. Isragli-Palestinian Ceasefire and Security Plan, dated June 13, 2001,

which states, in part:

"Israel will release all Palestinians arresied in security sweeps who have no association
with terrorist activities.”

Al various points throughout the Roadmap itself are references to ifs implementation
through the Tenet work plan e.g. the first paragraph of Phase | of the Roadmap states

"Palestinians and israells resume security cooperation based an the Tenat work plan to
end violence, terrofism, and incitement through structured and effective Palestinian
security services.”

In the third point under the heading of Securify the Roadmap states

‘G0 takes no actions undermining trust, including deportations, attacks on civilians;
and other measures specified in the Tenet work plan.”

......

in the fifth point, under Secunty, it states

‘Restructuredfretrained Palestinian securlty forces and IDF counterparts progressivaly
resume securily cooperation and other undertakings in implemantation of the Tenet work

plan....”

While prisoner release does not feature in the Roadmap itself, it is clearly part of the
Tenet work plan which, in turn, is fied to the Roadmap. Prisoner release is therefors an
element of the peace process. This would tend to contradict the complaint that the SBS
news item “imposed obligations upon Israel that were simply non-existent”,

The item is found not to have breached the 8BS Codes of Practice and this
complaint is not upheid.




Foo7

vo 0 .05 FaX 1303047
20/07 2004 11:05 FAX 61 2 9 ’ gqon152 attachment

5B5-EXECUTIVE

--------

ALJAC complaint: On March 14 Tony Townsend reported, “...an official [israel]
government report revealed the Israeli army has killed more than 360 innocent

| civilians during the latest intifada, At least g third of therm were children, 22%
came from hardline groups like Hamas and Islamic Jihad and 17% from Yasser
Arafat's Fatah movement.” The report did not describe the civilians as “innccent”
in fact, it painted out that many were killed while confronting Israeli troops with
stones efe. And to suggest that Hamas and Islamic Jihad members are "innocent
civilians” is extracrdinary. Once again, facts have bsen misrepresented in a way
that increases sympathiy for Palsstinians while painting Israsl in a more
unfavourable light than would have besn the case without the errors.

The report was about recent violence in the Middle East resulting in the deaths by lsraeli
forces of Palestinians and in one case two israelis by ‘friendly fire’. The item referred to
concern by human rights arganisations with the IDF's ‘open fire' regulations and also
noted an Isragli government report an deaths caused by the IDF during the uprising, The
reporter then drew several statistics from that report.

Finding

There is a factual error in this report and one that is acknowledged by the News and
Current Affairs Departrment now that it has been peinted out.

Because of the time elapsed between broadcast of the item (March 2003) and lodging of
the complaint (December 2003) the scurce material from which the item was prepared is
no longer held by SBS. | have relied on text coverage by three other news organisations,
Agence France Presse, Deutsche F’resse-Agentur and the Haaretz newspaper to
establish the content of the original report. It appears reasonable to assume that the
information they carried was the same as supplied to SBS News.

Those reports quoted the following statistics.

1,845 Palestinians had been killed by the IDF in the 28 months of the uprising;

385 of those 1,845 were described as being ‘Innocent civilians;

those described as “innocent civilians” included 130 under the age of 16;

324 people, around 17% {of the total1,945) were from Arafat’s Fatah movement:

j? peopie, around 22% {[of the totail, 8945) were members of Mamas and Istamic
ihad.

s e 8 g »

The 8BS item has been assessed line by line against the specifics of the complaint;

" an ofiicial government report revealed the Israeli army has killed more than 360
innacent civilians. At feast a third of them were children..

This is an accurate summary of part of the report and entirely consistent with the
treatment given by the three other news organisations quoted above, With regard to the
use of the ferm “innocent civilians’, that phrase is quoted by all three news organisations
in their description of the report. Deutsche Presse-Agentur specifically quates the repori
as saying “365 had nuthmg to de w:‘ch mifitant activity”, _

...22% came frorn hardiine groups like Harnrnas and Islamic Jihad and 17% from
Yasser Arafat's Fatah movement.”

T R e e A e S




doos

5BS-EXECUTIVE gon152 attachment

50,07 2004 11:08 FAX 81 2 94303047

This apportionment should have been applied, not to the "more than 360 innocent
civilians” but to the overall number killed, 1945, The error therefore would have heen
avoided if a full stop had been inserted after the word childran and if the next senience
had beean started with the phrase "Of the 1945 Palestinians killed during the intafada...

"

The item is found to have breached the SBS Codes of Practice with regard to
accuracy and the complaint is upheld.

5BS News and Current Affairs has acknowledged this breach and has advisaed that if it
had been peinted out at the time of broadeast it would have justified a correction being

broadcast at the earliest opportunity.

Having regard to the preparatory drafts of the item and the experience and standing,
here and overseas, of the journalist inyolved | accept that the error was inadvertent. With
regard to the AIJAC claim that the error “increases sympathy for Palestinians while
painting Israe! in a more unfavourable light”, | do not believe that the omission of tha toial

nurnber of Palestinians killed (1945) had this effect,

| ALJAC complaint:

! beliave you should investigate the airing on August 23, as part of the “As it
Happened” series, of “Dead in the Water’ a BBC documentary claiming to prove
that the Israeli air and naval sitack on the US spy ship USS Liberty during the Six
Day War was intentionial and part of a conspiracy. As the altached article from the
Sydney Morning Herald shows, US tapes of Israsli forces, released the previous
month, prove the Isreelis befieved they were attacking an Egyptian ship, and
ceased the aftack when they found out otherwise. This important information was
available a manth before the documentary was aired, yet no mention of it was
made either before or after the broadcast. The result was that the documentary
provided an incomplste and misleading account of the events with which it dealt.

This documentary investigates the attack on the US spy ship USS Liberty by Israeli

Defence Forces during the Six Day War. Specifically it explores the view, strongly heid
by some, including ex-crew members of the Liberty, that the attack was not a mistake,
but intentional and part of a conspiracy designed to bring the US into the war between

Israel and its Arab neighbours, including Egypt.
Finding

Code 2.4. 1 against-which the previous cemp)amts have been considered does not apply
to documentaries. This has been affirmed by the Australian Broadcasting Authority in its

finding: .

“Code 2.4.1 cavars news and current affairs programs. *..." (the program) is a
documentary... and is not 2 current affairs program. Therefcr@ Code 2.4.1 is not

applicable to this program...
(ABA Reference 2000/081 of 10 January 2001).

SBS responsibilities with regard o the selection and broadcast of documentaries are
covered in the introduction to the Codes of Practice:




- ECOTIV @oo
2us07 20034 11:08 FAX 81 Z 84303047 $BS-EXECUTIVE qon152 attachment

“SBS befieves that its audiences are best served by exposure 1o wide range of
cultures, values and perspectives. As a resulf, SBS's programming can be .
controversial and provocative, and may at {imes be distasteful or offensive to
some. SBS will present diversity carefully and responsibly, ensuring a balance of
views aver time.”

Documentaries, by their nature, often tell a story from the perspective of the documentary
mahkers. Dead in the Water approacheas the subject matter from the position of those who
hold a conviction that the attack on the Liberfy was deliberate. But it very clearly afforded
those who hold contrary views the oppertunity fo deny the suggestions of a conspzracy
and advance their own theoriss, Viewers of this program wiil have been left in no doubt
that there are two divergent opinions on the reasons for the attack. Both were wall

canvassed in the program.

With regard to the complaint that additional and more recent information should have
been reported either as an introduction to ar at the conclusion of the documentary, it is
important to recognise that this is a long-standing and intricate debate. Fresh information,
as the documentary demanstrates, will siowly continue to ermerge. The revelation that
twa Israeli pilots sent after the attack to check for survivors believed it to be an Egyptian
ship untit seeing the US flag flying, as reported in the Sydney Moming Herald does not,
in itself, invalidate the content or approach of the documentary Indeed it can be argued
that this information is no different to the account given in the program by an Isragli
torpedo boat crew member who was invalved in the attack on the Liberty. One of the
theories suggested in the documentary is that parts of the lsraeli military may have been
kept in the dark about the identity of their target. The evidence referred to in the
compiaint goes {o the knowledge of the pilots involvad. it doss not address the state of
knowiedge of cther parts of the lsrash military.

The documentary is found not to have breached the SBS Codes of Practice and the
complaint is not upheld.

Y TR A S R




@oLn

ZusuT Zuud 11:07 FAX 81 2 94303047 SES-EXECUTIVE q0n152 attachment

Request for General Acknowledgement

The complainant also requests that SBS acknowiedge “the shortcomings in its coverage
i relation to Israel in news, current affairs and decumentary programs over the last

decades”,

The four items which the complainant requested be investigated do not provide evidence
of such a genaral shortcoming. The one complaint upheld relates ta a regretiable, but
inadvertent, arror of fact,

The additional commentary by the complainant on some news items broadcast during
2002 and 2003 and the general allegation regarding the broadecasting of 2 John Pilger
documentary were provided as some sort of additional background to the four specific
complaints and cannot be regarded as the sort of evidence necessary to justify such an

acknowledgement.

The only effective and fair way for the complainant to establish such a general
shortcoming exists, is for a formal complaint to be lodged on each occasion an alleged
breach of the Codes of Practice is identified. Such a complaint should be made at the

-time of the alleged breach so that it can be properly investigated and, if the complainant
s dissatisfled with the subsequent finding, it should be referrad to the ABA for
independent review, The resulting body of decisions would establish beyond doubt
whether the complainant's position is justified. ,

" The compilainant, if dissatisfied with my findings, has the right to seek review by the ABA.

Shaun Brown
Head of SBS Television
July 12, 2004

R PR AR :






