Senate Environment, Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Australian Broadcasting Corporation
Budget Estimates Hearings 26 May 2003

Senate Environment, Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Australian Broadcasting Corporation
Budget Estimates Hearings 26 May 2003


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question:  1

Topic: ABC Digital Multichannels
Hansard Page: ECITA 22 

Senator Lundy asked:

What are the set up costs for those channels (ABC Kids and Fly) – when they disappear now, to re-establish them again – and what sort of establishments did you incur when you first set them up?

Answer: 

ABC Digital set up costs (Fly and ABC Kids) were an estimated $1.9 million. This includes approximate capital expenditure, management, production and administrative staff costs, information technology, telephone and communications costs, promotions and advertising, but excludes program acquisition costs that are considered to be operational costs.

Set up costs to re-establish the services would need to take into account the increasingly competitive environment, promotion and brand establishment costs and the renegotiation of carriage from pay television providers in a future environment with scarce and increasingly expensive bandwidth.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question:  2

Topic: ABC Multichannels
Hansard Page: ECITA 22

Senator Lundy asked:

How long did it take to establish those channels, from the decision to fund them to when they actually went to air? Was it three months, six months, 12 months?
Answer: 

Fly establishment took approximately eight months from March to November 2001, while ABC Kids took approximately four months from April to August 2001. However, creative and strategic planning for both services had begun much earlier. The original funding application for a children’s channel, for example, was part of the ABC’s 2000-2003 Triennial Funding Submission that was submitted to Government in January 2000. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question:  3

Topic: ABC Kids and Fly
Hansard Page: ECITA 23 

Senator Santoro asked:

And originally that decision [to terminate Kids and Fly], was a decision made by the board?
Answer: 

Yes. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 004

Topic: National Interest Initiative- criteria for programs
Hansard Page: ECITA 24 

Senator Santoro asked:

Are you able to make available to the committee the criteria you used for the programs funded under that [national interest] initiative, and the feedback you have been receiving?

Answer: 

The Government provided to the ABC additional funding of $17.8 million per annum for four years. In the 2001-02 Portfolio Budget Statements, it noted that the ABC Board would need to consider how best to allocate this funding. It was anticipated, however, that the largest component of these funds would be applied to regional and rural programs. 

Allocations are approved in the ABC's budget process and expenditure is reported to the Board monthly.

In making allocations, the ABC has applied the following broad criteria to program funding proposals, which should:

· Give major priority to the delivery of new programs and content that are produced in or are reflective of regional and rural Australia; to deliver services that would otherwise not be available to regional Australia; and, in the case of television, to generate production outside of the major production centres of Sydney and Melbourne 

· Represent other categories nominated in the ABC’s submission including business and the economy, children’s and parents and educational content

· Relate to programs and content produced after 1 July 2001, the date on which NII funding became available.

As outlined above, the single biggest allocation of funds is to regional initiatives (followed by business programming), and in particular:

· ABC Radio uses NII funding to increase the level of original regional program content (including through additional local on-air shifts), which has resulted in the appointment of about 50 staff positions at regional radio stations across Australia. The Division operates an outsourced production fund to tap regional program-making talent, establish new regional radio stations in Ballarat and Wagin, and to increase regional access to services. It also supports business programming that is subject to regular performance review

· ABC Television uses NII funding to increase program production from centres around Australia other than Sydney and Melbourne; and to present a diversity of regional life and experiences to all Australia through the national network. ABC Television also broadcasts the daily Business Breakfast produced by the News and Current Affairs Division.

Performance expectations vary according to the program initiative. The introduction of additional on-air shifts in regional radio stations, for example, is intended to make a qualitative improvement to the local relevance of the ABC by lessening the amount of syndicated programming. So, too, a television series such as Australia Talks that went to air in 2001. This limited run series provided a community discussion forum at different weekly regional locations although predictably did not attract a high share of the national viewing audience.

NII initiatives are reported separately in the ABC’s Annual Report.

The new services have been well received in the local communities and have been the subject of extensive local print media coverage. Community feedback was particularly evident in the aftermath of the January 2003 bushfires in NSW, ACT and Victoria. The ABC’s ability to cover these events locally was significantly enhanced by the NII funding. The ABC’s bushfire coverage was commended in Parliament by a number of MPs and Senators.

The answer to Question on Notice Number 26 gives details of research into regional audiences undertaken by the ABC. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question:  5

Topic: ABC Funding
Hansard Page: ECITA 25 

Senator Santoro asked:

Pendleton—In real terms, the ABC’s funding in 1995-96—when adjusted on a comparative basis—was $596.5 million. The 2003-04 appropriation is $591.3 million. That is $5 million less in real terms.

Senator Santoro—It is $5 million less in real terms?

Mr Pendleton—Yes.

Senator Santoro—That is not the information that I have.

Mr Balding—We would be happy to take that on notice and provide you with details.
Answer: 

The ABC’s 1995-96 level of triennial based funding in real terms today would be some $637.33m. The derivation of this figure is illustrated in Table 1, below:

Table 1

	 
	 Total 
	Dec-95
	Dec-02
	
	Adj Approp

	Year
	 Appropriation 
	CPI Index
	CPI Index
	CPI Ratio
	@ CPI Ratio

	
	 $m 
	
	
	
	 $m 

	1995/96
	 $       522.24 
	113.9
	139
	139/113.9= 1.1220
	 $            637.33 


However, in order to make relevant comparisons between years and to ensure a consistent assessment is made of any subsequent real funding variation between years, adjustments are required to exclude from the calculation the following one-off/tied funding amounts:
1995/1996

· Orchestras funding ($30.99m) – no longer included in ABC's appropriation.

· Aust TV funding ($2.45m) – tied funding no longer in ABC’s appropriation.

After adjusting for these items, the 1995/96 appropriation adjusted in real terms is $596.52m. The derivation of this figure is illustrated in Table 2, overleaf:

Table 2

	Year
	Total Approps.
	Less NTA
	Less Aust TV
	Less Orch’s
	Less Loan Funds
	Less CUC
	Sub Total
	CPI Index
	Dec 00

CPI Index.
	Adj. Approp.

@ Dec 02

Index
	Real

Funding

Variation
	%

	
	$M
	$M
	$M
	$M
	$M
	$M
	$M
	
	
	$M
	$M
	

	95/96
	522.24
	
	-2.45
	-30.99
	
	
	488.80
	113.9
	139
	596.52
	-
	

	03/04
	742.58
	-131.21
	
	
	-20.00
	-
	591.37
	139
	139
	591.37
	-5.15
	-0.86%


Relevant points relating to the 2003/04 year are as follows:

· Transmission funding ($131.21m) was not part of appropriation in 1995/96 and is tied funding not available to the ABC to meet its operational needs

· Loan funds ($20m) were not part of appropriation in 1995/96

Previous answer to Question on Notice No. 151 from the Budget Estimates Hearings (6-7/6/2001) notes a CPI rate of 131.1 for December 2000. As the CPI index has increased at a greater rate than the ABC funding (CPI of 139 in December 02), the ABC’s funding in real terms has decreased, and is currently $5.15m less in real terms than the 1995/96 levels. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 6

Topic: ABC Staff
Hansard Page: ECITA 25-6 

Senator Santoro asked:

1. How many staff at the ABC are currently paid $100,000 or more per year? Also, how many staff at the ABC were paid $75,000 or more per year in 1996?

2. In addition, how many journalistic staff at the ABC are currently paid $75,000 or more per year, and how many journalistic staff at the ABC were paid $50,000 or more in 1996?
Answer: 

1.

	Year
	Pay Benchmark*
	Total Number

	2003
	$100,000
	239

	1996
	$ 75,000
	174

	
	
	


* Pay based on per annum rates of salaries and allowances; 

  Company car not factored in allowances.
2.

	Year
	Pay Benchmark*
	Journalists

	2003
	$ 75,000
	264

	1996
	$ 50,000
	300

	
	
	


* Pay based on per annum rates of salaries and allowances; 

Company car not factored in allowances.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question:  7

Topic: Indira Naidoo - Salary
Hansard Page: ECITA 26 

Senator Santoro asked:

(a) Is it true that Indira Naidoo, the presenter of the occasional five to 10-minute ABC TV program Feedback, is paid a salary of more than $250,000—$256,000 to be exact? With mandatory built-in salary on-costs, this would be a cost to the ABC of more than $300,000. 

(b) Is it also true that each week you fly Ms Naidoo from Sydney to Adelaide to record the program in Adelaide? 

(c) What does that cost? 

(d) Is it business class travel? 

(e) And what other costs are incurred to enable Ms Naidoo to present the program?
Answers: 

(a) No, this is not correct. The ABC has consistently argued that disclosure of the remuneration details of high profile presenters would disadvantage the ABC in the market place. The ABC is able to advise that Ms Naidoo’s annual salary is less than a third of the figures quoted in the Senator’s question. Ms Naidoo’s employment includes one day’s taping each week and also work on program scripts and availability for publicity and promotional work.

(b) Yes, subject to the requirements of the program’s production schedule. On a small number of occasions production arrangements have meant that it was not necessary for Ms Naidoo to fly to Adelaide for that particular week.

(c) The average cost of Ms Naidoo’s travel is $1,000 for each particular week in which she travels. 
(d) Yes.

(e)
In addition to salary and travel, other costs include clothing and on-air accessories allowance, and other operational costs. If Ms Naidoo is required for publicity purposes outside contracted time, she is entitled to an extra payment and travel expenses.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question:  8

Topic: ABC Digital Viewer Numbers
Hansard Page: ECITA 27

Senator Cherry asked:

Do you have any figures on viewer numbers for the ABC digital channels Kids and Fly or on how successful the uptake rate for them has been out in digital land?

Answer: 

ABC Kids and Fly were available on digital free-to-air television and on Austar, Optus and TransACT pay television platforms. 

An estimated 82,000 homes in Australia have either digital sets or receiver units (estimate provided by Digital Broadcasting Australia at 31 May 2003) and approximately 600,000 pay television households subscribe to Austar, Optus or TransACT.

The only data available on audience viewing of digital services is through pay television households (see below) as the size of the digital free-to-air audience is currently too small for ratings companies to measure.
ABC Kids

Audience Reach in pay television households (All People) - Source:  Nielsen Media Research National Pay Television Panel of 950 Households. 
· Average monthly reach measures the number of people who have viewed ABC Kids at some point during the month.

· Apart from a dip in ABC Kids’ reach in February 2003 (end of school holidays) reach has generally been steady since June 2002. High points over 2002 occurred in January and October with reaches of 499,999 and 474,000 respectively. Latest figures available show reach of 340,000 in February and 346,000 in March 2003.

· Average monthly reach for the period 01 November 2001 to 28 February 2003 was 444,000. This is almost unchanged from the November 2001 to September 2002 average reach of 453,000. 

ABC Fly

Audience Reach in pay television households (all people) - Source:  Nielsen Media Research National Pay Television Panel of 950 Households. 
· Average monthly reach measures the number of people who have viewed ABC Fly at some point during the month.

· Reach peaked at 306,000 in January 2002 and April-May also saw significant peaks. Monthly reach in February 2003 is 10% above the same period in 2002.

· Average monthly reach for the period 01 November 2001 to 28 February 2003 was 226,000. This is up slightly from the November 2001 to September 2002 average reach of 204,000. Latest figures show reach of 202,000 in February and 142,000 in March 2003.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question:  9

Topic: Superannuation liabilities
Hansard Page: ECITA 28 

Senator Cherry asked:

Will the actuarial situation with your super liabilities change as a result of the fund earning rates for the last year or so?

Answer: 

Yes, and the contribution rates change from year to year to reflect fund earning rates.

On 7 January 2003, DoFA provided advice to the ABC of the CSS and PSS contribution rate for application from 1 July 2003.

The following table outlines the Corporation’s PSS & CSS contribution rates for the current and new fiscal years as calculated by DOFA:

	Contribution Rates
	2002/03
	2003/04

	PSS Rate
	11.4%
	12.1%

	CSS Rate
	6.5%
	17.1%


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 10

Topic: ABC News & Current Affairs - Director
Hansard Page: ECITA 28/29
Senator Santoro asked:

I particularly want to refer to some comments made by the ABC’s Director of News and Current Affairs, Max Uechtritz, at the second annual Newsworld Asia conference in Singapore last August. He said at that conference that, in hindsight, the ABC was guilty of slanting its reporting of the Afghanistan conflict towards the United States view of international military operations there against the Taliban and al-Qaeda. I would like to ask you whether it is true that Mr Uechtritz told the conference, ‘We now know for certain that only three things in life are certain: death, taxes and the fact that the military are lying bastards.’ Are you aware of that comment?

He also said, at the same conference, ‘The lessons of war? So much technology, so many outlets, so much ignorance.’ I would like to ask you whether you agree with Mr Uechtritz’s comments, including the one about the military being lying bastards. Do you consider that this is an appropriate comment for Mr Uechtritz to be making on behalf of the ABC?

…if that individual in fact made those statements—and I am able to provide you with some information that demonstrates that—do you think that they were appropriate statements for somebody in his position to be making? 

Mr Balding, if in fact Mr Uechtritz said those words—and he did—do you think that he should have been spoken to or counselled by his superiors if they became aware of those words?

Would you be able to find out whether any action was taken in relation to that particular situation?

Given the examples of the ABC questioning the veracity of claims made by the US military and the US government in its Iraq coverage, and I do have a small compendium of those particular comments by ABC reporters, is it true that Mr Uechtritz’s predetermined view about the military being lying bastards found a loud echo in the ABC’s coverage of the Iraq war?

Would you be able to provide the committee with copies of all editorial directives issued by Mr Uechtritz to staff about the ABC’s coverage of the Iraq war?
Answer: 

Mr Balding provided the following response:

Yes, I am aware of the comment. I do not agree that objectivity has been lost. Mr Uechtritz has pointed out that the session of the conference in question included a broad discussion of the historical use of propaganda by all sides in conflicts over the past century. Mr Uechtritz has advised that his comment was a light-hearted observation of the tone of the discussion. 

Having spoken with Mr Uechtritz, I believe that his comments have been taken out of context. 
Three directives were sent to staff about coverage of the Iraq war. Copies are attached.

Attachment

qon 010
Copy: Email, Wednesday, 12 March 2003 12:29

From: Louise Lander (NewsCaff)

Subject:  War Copy

All staff should take the greatest care when dealing with stories regarding the lead up to a possible war involving Iraq and, indeed, any conflict which eventuates.

Our editorial rules are no different at this time than at any other – but extreme vigilance is required when issues are so highly-charged and public opinion is so intense and divided.

Do not use anything that could be construed as emotional language or editorialisation (people/politicians being “forced to defend their positions” for example, when they may be just stating an opinion or simply ‘defending their positions’).

Similarly, take care with the word “claims”, which is already heavily overused and can carry the implication that the ABC has serious doubts about the veracity of a statement.

The word ‘says” is non-judgmental and is usually far more appropriate.

As always, we take an unbiased and unattached view of what is unfolding. Australian troops are not “our” troops, for example. The ABC does not own them.

Our policy of not using first names of talent during stories (inevitably invoking a sympathy or empathy with the person or subject) is particularly pertinent at times like this.

Talent should be carefully assessed on the basis of knowledge, experience and/or relevance. While we must reflect a variety of positions, views and opinions in our coverage, we must not risk becoming an unwitting propaganda platform for a selected few, or place undue emphasis on one side of an argument. Again, the normal rules apply – but please apply them rigorously.

John Cameron

National Editor

News and Current Affairs

Copy BASYS MAIL – 7/02/2003  9:32:2

From:  evans5z

To:  National users

Re:  Complaints Handling

Colleagues

The deployment of Australian troops to the Gulf and any ensuing war will obviously cause divisions within the community.

Because it is such an emotional and personal issue, the ABC is likely to face criticism of its coverage and accusations of bias similar to the reaction during the last Gulf War and the waterfront coverage in 1998.

We should be vigilant with our complaints handling. Please advise staff to be polite (as always) and make a note of complaints.

Callers should be told to put their complaints in writing if they wish. If staff do not have the time or the knowledge to discuss the complaint at the time, callers should be asked to leave a name and phone number, and the call should be returned as soon as possible by an appropriate person.

Heather Forbes (82x5548) is happy to take (or return) the calls personally, if that helps relieve the pressure.

Please also note that written complaints of bias now have to be forwarded to Audience and Consumer Affairs for reply, but please ensure that copies of those written complaints are sent to Heather Forbes, and that she is kept informed of any complaints that may require special attention (from the likes of politicians, community leaders).

Any further queries should be directed to Heather.

Regards

John Cameron

National Editor.

The use of footage in the ABC’s war coverage

This note is to provide some guidelines about the use of footage in the coverage of the war.

Footage of prisoners of war

As you would be aware, the Iraqis have released videotapes with images of collation prisoners of war. US leaders have made comments about the treatment of the prisoners and have said the Iraqi filming of them contravenes the Geneva Convention.

This convention does not govern media coverage and it is acceptable for ABC programs to use images of American, British or Iraqi POWs that identify them. Of course, you should use the editorial judgments about the type of images that are used.

The situation will be different if the Iraqis capture Australian personnel. Our responsibility in this relates to our primary audience – Australians. It is important that we do not broadcast footage that identifies captured Australians before their families have been notified.

Violent and disturbing footage:

As usual, you should be guided by the Editorial Policies in the use of violent or potentially disturbing images and footage. It is important that such images are not used gratuitously, and warnings should precede them when they are used.

As with all coverage, but particularly now, the decision to use violent or potentially disturbing images or sounds should be based on judgment of their newsworthiness, together with regard for the reasonable susceptibilities of audiences to the detail of what is broadcast or published.

Be mindful of the timeslot the images are used in. Different programs are being broadcast in different time zones across Australia, and news updates or rolling coverage could break into children’s programming.

Finally, avoid overuse of such footage, such as in generic overlay, images brought back into packages and RVOs when there is no specific editorial context or reference.

Walter Hamilton

Acting Director News and Current Affairs

March 24, 2003
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 11

Topic: ABC and RAM project/Barcelona conference
Hansard Page: ECITA 30

Senator Santoro asked:

(a) Would you be able to outline the relationship—assuming that they are the objectives of that particular conference—between the ABC and the RAM project?

(b) Is the ABC a member of RAM and has it provided any funding to RAM? Does the ABC support the RAM project credo in its reporting of illegal immigrant issues?

(c) Did Mr Uechtritz have any formal role at the Barcelona conference other than participating at the RAM session?

(d) Would you also be able to find out for the committee who paid for Mr Uechtritz’s travel, accommodation and other costs of the conference?
Answer: 

RAM – (Refugees Asylum Seekers) and Mass Media Project – Barcelona Conference 2001/2

(a) There is no relationship between the ABC and the RAM Project. 

(b) The ABC is not a member of RAM and has not provided any funding to RAM. As an independent public broadcaster, the ABC has no view of the RAM project credo.

(c) Mr Uechtritz was not part of a session with a RAM representative. Conference organisers had originally listed Mr Uechtritz as a panel member without consulting him. Mr Uechtritz did not participate in that panel discussion. He was committed to another session at the opening of the conference, in a discussion relating to the September 11 terrorist attacks in the United States. 

(d) The ABC paid for Mr Uechtritz’s trip, which was approved in the normal way.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 12

Topic: Comments – Mr Max Uechtritz 
Hansard Page: ECITA 30

Senator Santoro asked:

Are you aware that the British newspaper the Guardian, reporting on the same Barcelona conference in an article headlined ‘Repeat showings of towers “pornographic’’, stated:

Max Uechtritz, director of news and current affairs at the ABC network in Australia, pointed out that at least 1,000 fewer people had died in New York than perished in Srebrenica, when "people were taken out and shot" in an even more horrific manner than the instant deaths on September 11. "Because it was a western capital, the scale seemed bigger," he said.

Do your consider that Mr Uechtritz’s comments were accurate and appropriate given that he was speaking only two months after the World Trade Center attacks? Do you think that the purpose of his comments was to play down the extent of the atrocity of the World Trade Center attacks? I would appreciate, when you provide answers to the committee, if you as Managing Director of the ABC are able to provide your opinion in relation to those reported comments.

Answer: 

Mr Balding provided the following response:

The Guardian’s article was brought to my attention by the Senator’s question. I have spoken to Mr Uechtritz and he advises that he was making the point that the September 11 terrorists used TV to maximize world attention on the attacks. Because of the concentration of media in the United States, and the worldwide interest in New York, the September 11 attacks attracted much more worldwide coverage. 
I do not think that the purpose of Mr Uechtritz’s comments was to play down the extent of the atrocity of the World Trade Center attacks, and I do not believe there is any evidence to support the assertion that his comments were for that purpose.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 13

Topic: ABC attendance at Eurasian Media Forum 2002
Hansard Page: ECITA 31

Senator Santoro asked:

I also have a program and list of delegates for the Eurasian Media Forum 2002 held in Almaty, Kazakhstan in April 2002. Mr Uechtritz was one of the delegates. Did [Mr Balding] approve his travel for this conference?

Would you be able to provide any documentation such as a trip report from Mr Uechtritz that indicates what he said at that conference?

Answer:  

As stated by Mr Balding at the Estimates Hearing, he approved Mr Uechtritz's travel for the Forum.

Mr Uechtritz spoke generally, using his considerable experience in the international arena as a correspondent and a manager, about the role of the media in international conflict.

A short report on proceedings and participation is attached.

Attachment

q013
First Eurasian Media Forum

Almaty, Kazakhstan, April 2002

Proceedings and ABC participation

In light of the international standing of the ABC in reporting international affairs, Max Uechtritz (Director, ABC News and Current Affairs), was invited to participate at the First Eurasian Media Forum conference in Almaty, Kazakhstan in April 2002.

International media representatives were invited to discuss new and old challenges facing their craft generally and the role of the media in reporting the emerging "Eurasia".

Mr Uechtritz was a panel member of a wide-ranging discussion on the role of the media in international conflict in which other delegates also spoke from the floor or asked questions. He spoke generally about the ABC's foreign infrastructure and its considerable record over many decades in reporting international affairs, the professional and personal aspects and hazards of covering conflicts, the need for high-level journalistic training and preparation for conflict assignments and the ideal of first-hand reportage by foreign correspondents versed in their subject matter and regions.

The Eurasian Media Forum Organising Committee covered Mr Uechtritz's conference participation expenses, including travel and accommodation. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 14

Topic: ABC Four Corners
Hansard Page: ECITA 31

Senator Santoro asked:

On 15 April last year, Four Corners ran a story that it headlined ‘To deter or deny.’ The program aired allegations that electric cattle prods had been used in a detention centre. What evidence did Four Corners have that cattle prods had been used on detainees? Did the ABC verify this allegation with the relevant authorities? Does the ABC today stand by that allegation? I would suggest to you that that allegation was subsequently found to be incorrect. I would appreciate your opinion on that.

Answer: 

This program did not claim that electric cattle prods had been used in a detention centre. 
It did include a brief allegation from one eyewitness that  ‘electric sticks’ had been used on detainees from the Tampa aboard the navy ship Manoora. It also included allegations from two eyewitnesses that a boarding party from the navy frigate Warramanga had used electric sticks or batons aboard a suspected illegal entry vehicle (SIEV).

Four Corners was interested that the man from the Manoora had been taken directly to Nauru and made the allegation in a faxed statement from detention in Nauru. The witnesses from the Warramanga incident were interviewed in Lombok after their boat had been returned to Indonesia. The two groups did not know one another, have never met, never had any contact with one another and indeed were quite unable to communicate with each other. Nor was this issue in the public domain as part of general debate. As such the two stories were similar enough and provided enough apparent corroboration for it to be reasonable the issue be raised. The reporter did not at any stage say the allegations were any more than that.

Four Corners indeed went to Defence Minister Robert Hill, who was given the final word in the program. He said in interview during the report:  “At your request, I asked the Defence Force whether they use such equipment and I have been advised that they neither have it nor use it.”

The program left the issue there. The subject was treated with appropriate balance.

The ABC did not make the allegation and has no way of taking the issue further but stands by the treatment of it in the program as appropriate and fair.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 15

Topic: ABC Lateline
Hansard Page: ECITA 31

Senator Santoro asked:

On 22 April last year, Lateline ran a story about a video of a riot at the Curtin Detention Centre. Is it true that the story did not include any comment from Australasian Correctional Management or the federal government? And if that is so, why was this the case?

Was any comment sought and did the Australasian Correctional Management and/or the government refuse to make comment for publication?

Is it true that the leaked video in the story was nine months old? Given the age of the video, did the ABC consider it important to seek the necessary information about the facts of the situation? Didn’t the story also focus on the lack of availability of medical services for asylum seekers?

Given that the government released a statement the next day stating that the medical team was prevented from reaching the scene by other detainees, did the ABC consider it important to find out the reasoning behind the non-availability of medical services?

Is it also the case that the video was shown as if it were continuous? Isn’t it true that the time display on the video shows that it was edited; and why didn’t Lateline mention this fact?

Answer: 

The Lateline program did not include any comments by corporate representatives from Australasian Correctional Management (ACM) or the Federal Government. 
The video footage was the essential element for presenting a story that raised disturbing issues concerning the management of Australia’s immigration detention centres. Senior Lateline editorial staff were concerned that ACM might seek an injunction to prevent the program showing the important video footage.

The operational practices between ACM and the Immigration Department (DIMIA) are quite prescriptive for media relations. ABC experience suggests that it seems to be standard practice that ACM refers most, if not all, media inquiries to DIMIA. Before the program was broadcast, Lateline contacted the office of the Acting Minister for Immigration, Senator Chris Ellison, to ask if he would appear on the program to comment. His office advised Lateline that Senator Ellison would be unable to appear because he was flying interstate. 

The ABC was very open about the age of the footage. The first line of the reporter’s script said that the video was made during an incident on 1 June 2001. The VHS recording date stamp was also clearly visible in the bottom right-hand corner of the broadcast footage. 
Lateline delayed broadcasting the story for three days following receipt of the video footage so that the assigned reporter could research facts about what was taking place and who was involved. Thus, when it was transmitted, Lateline was able to identify the detainees as Hazara asylum seekers from Afghanistan, their approximate date of arrival in Australia and what had happened to their cases.

The story did not focus on the lack of physical medical services for asylum seekers. The footage used on Lateline clearly showed offers of medical assistance, including treatment being given and khaki-clothed female nurses wearing surgical gloves standing unimpeded within a metre of a prone man. The story did refer to what appeared to be an inadequate response by ACM and DIMIA staff in managing rising levels of hysteria and anger among the detainees. Lateline had information that there was a riot subsequent to the events portrayed in the video. It was not emphasised in the story because there was no footage. The first time the ABC became aware of the allegation that detainees had hindered medical staff was when the Acting Minister issued a media statement following the Lateline broadcast. 

Lateline did not portray the video as being continuous. The original video was approximately 20 minutes in duration. About half of this was broadcast, with the ACM operator switching the record mode on and off with obvious jump cut scene changes. Additionally, the VHS timecode display clearly informed viewers the video was not continuous. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 16

Topic: ABC Four Corners 
Hansard Page: ECITA 32

Senator Santoro asked:

What is the ABC’s policy in relation to identifying think tanks as right-wing or conservative on the one hand or left-wing on the other hand? 

Also, when Four Corners did a number on radio host Alan Jones it repeatedly tagged him as a conservative—What is the ABC’s policy on this matter and what monitoring is there of adherence to the policy? Are you able to provide the committee with any statistics on adherence?
Answer: 

Although there is no specific policy in relation to organisations, ABC Editorial Policies 6.7.2 states:

If a guest commentator or analyst has a relevant interest in the issue being discussed, that interest should be declared. If specific information about the commentator would alter the audience’s perception of the view presented, that information must be disclosed. These disclosures must not invade the legitimate rights to privacy of a commentator or analyst.

Adherence to the Editorial Policies is monitored as part of regular editorial process and through the ABC’s governance procedures. All ABC Divisions are required to provide a monthly Governance Report to the ABC Board. Divisions must provide details of any breaches against the Editorial Policies. 
In addition the ABC publishes a quarterly public report on its website detailing all audience contacts and upheld complaints. This report can be found at:  www.abc.net.au/corp/pubs/reportsindex.htm

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 017

Topic: ABC Online Opinion Polls
Hansard Page: ECITA 33

Senator Santoro asked:

1. Is it the case that ABC Online reported on an opinion poll supporting the Kyoto protocol in April 2001, a poll supporting heroin trials in August 2001and a poll expressing concern about the state of universities in 2001? 

2. Is it true that ABC Online did not report on a poll in the first quarter of 2002 showing that 56 per cent of Australians supported the government’s detention of illegal asylum seekers, with only 19 per cent opposed?  Would you take that on notice? 

3. Is it also true that the ABC did not report on a poll in April 1998 showing majority support for Patrick Stevedores?

4. Is it also true that the ABC also ignored a number of Newspoll and Yellow Pages surveys showing support for the GST but did report on a survey—by the Commonwealth Ombudsman in November 2001 recording complaints against the GST?

5. And do you agree that there appears to be a lack of consistency in the ABC reporting of opinion polls from what I have just outlined?

Mr Balding—I would have to have a look at that before I formed an opinion.

Senator Santoro—Would you be able to provide me with your opinion after you have done that? I would suggest that, basically, polls that support the government position seem to be underreported compared with polls that do not support the government position. I would appreciate an opinion in relation to the statement that I have just made.

Answer: 

Mr Balding has provided the following response:

1. Material for ABC Online is selected on the basis of its news and information value according to ABC Editorial Policies. Poll results are a small component of source editorial material. 

On Friday, 20 April 2001, ABC Online had coverage of a Newspoll survey that showed 80% support for Australia to ratify the Kyoto Protocol. The comprehensive News Online story put important context on the poll, including the Government comment from the Prime Minister, the Industry Minister Senator Nick Minchin, as well as the Shadow Environment Minister and Environment Groups. 

In the week before the Newspoll stories, on Wednesday, 11 April 2001, AM also featured coverage of a Federal Government survey that found an improvement in Australia’s Greenhouse gas emissions. The Online transcript provided comments from the Environment Minister, Senator Robert Hill and Bob Herbert of the Australian Industry Group.
Although our searches have not revealed an online news story about a poll showing support for heroin trials in August 2001, there was an Online Forum on the subject on Thursday 9 August 2001. 

In relation to a poll on universities in 2001, further information would be needed to identify the particular poll the Senator has in mind.

2. The Online AM program archive does include a story that reports on the February 2002 Newspoll survey finding that 56 per cent of Australians agree with asylum seekers being held in detention centres. This story quotes Sol Lebovic discussing the poll.

3. Our searches have found two references on ABC Online records that cover public support for Patrick Stevedores in April 1998. One covered a report commissioned by the Federal Government that had found that Australia’s waterfront productivity is generally below that in overseas ports. The other was about a Morgan poll for the Bulletin magazine. According to the ABC story, the Morgan poll showed little public endorsement of tough tactics being used by Patrick Stevedoring. However, Workplace Relations Minister Peter Reith is quoted in the ABC Online story as saying: “Looking at the Morgan poll, what is interesting is that only 4% believe the MUA should go back to their jobs on the same basis they had before Easter.” 
4. The ABC does not “ ignore” Newspoll and Yellow Pages surveys. Like all other news sources such surveys are treated on merit. Hundreds of references to both can be found on ABC Online program archives over the past five years, many of them dealing with GST-related survey results. Sol Lebovic of Newspoll and John Marsden of the Yellow Pages Small Business Index appear regularly on ABC programs and in news coverage as expert analysts. 
The “survey” covered by ABC in November 2001 was not a poll but a section of the statutory Annual Report to Parliament by the Office of the Ombudsman. On Friday November 2, 2001, PM reported the fact that the Annual Report identified a 60% increase in taxation complaints – largely attributable to the introduction of the GST. PM then canvassed public attitudes with senior representatives of three of the most prominent polling companies in Australia: Sol Lebovic of Newspoll, David McGrath of Roy Morgan Research and John Sturton of AC Neilsen. 
5. I do not believe there is a lack of consistency in the ABC’s reporting of opinion polls and there appears to be no objective evidence to support a view that polls supporting the Government position are deliberately under-reported by the ABC. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 18

Topic: ABC Journalists
Hansard Page: ECITA 33/34

Senator Santoro asked:

(a) Is it true that during the Senate inquiry into a certain maritime incident last year a number of Canberra press gallery journalists authored a submission to the inquiry? 

(b) Do you know whether a number of ABC reporters were signatories to this submission and, if so, do you know who they were?

(c) Are you aware that the submission clearly advocated an antigovernment position, accusing the government of ‘deliberate deception’, ‘blatant political manipulation’ and ‘harassment’?

(d) Do you know whether the ABC signatories sought and obtained the permission of the ABC management to make that submission?

(e) As participants in this inquiry espousing a particular position, were these people prevented from reporting on the inquiry? 

(f) Was any consideration given to preventing them from reporting? 

(g) Were they given any advice by the ABC management on (a) the need for objectivity in their reporting and (b) the need to declare their personal interest in the inquiry? 

(h) And does the ABC consider that the signatories could report objectively on the inquiry, if in fact you do find that the answer to those last three or four questions was no. 

(i) Would you, as the Managing Director of the ABC, consider that the signatories could report objectively on the inquiry and that they did report objectively? 

(j) What monitoring of this was undertaken?

(k) Is it true that the inquiry received significant evidence on 25 and 26 March 2002 and that on seven of the 10 interceptor vessels there was a pattern of abuse of children by unlawful immigrants? Mr Balding—Is that a question to me? Senator Santoro—Yes. Let me then follow up. Do you know whether the signatories from the ABC reported on this evidence on either 25 or 26 March? 

(l) If not, could this have been because such reporting might contradict their personal views outlined in the submission to the inquiry?

(m) And is it also true that David Marr has commented on the asylum seeker issue on Media Watch without disclosing the fact that he was jointly writing a book on the matter, presumably for commercial gain?

(n) And is such nondisclosure in accordance with the ABC editorial policies?

Answer: 

(a) Yes. It is a matter of public record. Several senior journalists appeared before the committee and the full, written submission is available online.

(b) This is also a matter of record: Signatories included the ABC’s Graeme Dobell (who appeared before the committee with Ian McPhedron of News Limited, and Geoffrey Barker of the Australian Financial Review), and the ABC’s Fran Kelly and Jim Middleton (who did not appear before the committee.)

(c) Among other issues, the submission spoke of “the high level of deliberate deception”, calling for “guidelines to avoid a repeat of such blatant political manipulation of the bureaucracy”. The reference to “harassment” is made in relation to officials subjected to this from the minister’s staff. 

(d) The covering letter emphasised that the point of the submission was to highlight press gallery (not ABC) concerns about restrictions on access to information during events off Christmas Island.

(e) The journalists concerned were not speaking for the ABC; they were speaking as senior members of the parliamentary press gallery, along with many of their colleagues from other media outlets. The submission was made under the auspices of the parliamentary press gallery committee, not individual media organisations. The press gallery is an organisation of professional and respected journalists from across the Australian media and with many years of experience as political reporters and commentators. Part of its role is to ensure that its members are able to effectively do their jobs as independent reporters and analysts of all aspects of the parliamentary and democratic process. 

(f) No. Nor were journalists from other organisations, who were signatories, prevented from reporting on the inquiry. It is worth remembering that these contributors are among the most senior gallery journalists and most are defence specialists. 

(g) No.

(h) Given their seniority, they would be well aware of the requirement for objectivity. The submission was a matter of public record.

(i) Yes.

(j) Normal editorial processes and quality-control measures were undertaken. 

(k) Fran Kelly reported it as part of her March 25 7.30 Report story.

(l) See above answer. 

(m) Media Watch has analysed the reporting of issues related to asylum seekers. These issues are central to the program’s brief, given the extensive media coverage of the asylum seeker issue.

Mr Marr has published a number of books. Like other media outlets, the ABC does not believe that the publication of books presents issues requiring disclosure. 
Media Watch has included appropriate disclosures, for example, in credits at the end of each program and on the web-site include the statement that “David Marr is currently on leave from the Sydney Morning Herald”. 
(n) Mr Marr would be required to make a disclosure if the program directly addressed his publications. No disclosure has been appropriate or necessary in regard to Media Watch reports on media coverage of asylum seekers. The ABC believes the program has and continues to operate in accordance with ABC Editorial Policies.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 19

Topic: 7.30 Report
Hansard Page: ECITA 34

Senator Santoro asked:

Do you recall a complaint from a coalition MP when a House of Representatives committee report entitled Boys—getting it right was released? The 7.30 Report did a feature on the report and interviewed the Labor deputy chair of the committee at length. The Liberal chair of the committee was not approached for an interview. What is the ABC’s policy on who[m] from a committee should be interviewed about a report? Was that particular policy adhered to—and why was the deputy chair chosen?

Answer: 

Yes. The ABC did receive a complaint from Mr Chris Pearce MP on this issue on the 24 October 2002. The 7.30 Report story was prepared by Heather Ewart. Her story focused on the apparent skew emerging in education that is seeing girls performing better than boys. It aired on October 22, 2002, the day after the tabling of a report on the issue by the House of Representatives Standing Committee on Education and Training (SCET). 

In the ABC's reply to Mr Pearce he was advised that the decision to approach the Deputy Chairman was for three main reasons.

· ABC TV News was preparing a news report on the Committee’s findings on the day of the release (Monday 21 October 2002). The 7.30 Report expected to transmit its report the same day and tries to avoid repeating the news as much as possible. ABC TV News was planning to interview the Chairman for their report. As it turned out on the day the news story got pushed out of the bulletin by other matters and the 7.30 Report postponed its report until the next day. Neither decision was foreseeable when the 7.30 Report approached the Deputy Chair.

· The Deputy Chair was a former school principal, although in the end this was not mentioned in the 7.30 Report story.

· The Deputy Chair was in that position throughout the period of the Inquiry, which commenced in June 2000. Although the Chairman was a member of the inquiry throughout, he was the third Chairman since the Inquiry’s launch.

In making the decision to approach the Deputy Chairman, Ms Ewart also took into consideration that the report was considered bipartisan. 

The Deputy Chair was also regularly cited as the appropriate source for media comment on media releases issued by the committee. In addition the Deputy Chair did not talk to or criticise Government policy specifically or generally at any time during the story and indeed the fact that he was a Labor MP was not mentioned.

7.30 Report staff give a lot of thought to the talent and commentators for stories and certainly if they were approaching a more politically controversial, divisive and contentious event, issue, decision or point of policy, the program would and does configure its talent choice accordingly.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 20

Topic: World Today – ABC Radio
Hansard Page: ECITA 36

Senator Santoro asked:

The World Today program on ABC Radio on 14 March led with a story about a letter from the Minister for Immigration and Multicultural and Indigenous Affairs to community and ethnic media about their responsibilities. Is it not a fact that this letter was sent to the ethnic media more than a month before this report? The answer to that, I am certain, is yes. 

Is it not also true that this letter was widely reported on at the time that it was sent out, including by the ABC? Is it not also the case that the World Today story failed to point out to listeners that the letter referred to was more than a month old and sought to give the impression it had only recently been sent? 

Was the story rehashed as a lead-in to the next story on the program that day about how the US military was using new expert techniques to ensure that journalists disseminate their war propaganda?

Answer: 

The World Today program did not lead with a story about a letter from the Minister for Immigration and Multicultural Affairs on 14 March. The program that day did lead with a story referring to a letter sent by the Minister for Citizenship and Multicultural Affairs, the Hon Gary Hardgrave MP, to ethnic and multicultural broadcasting media. The introduction did not point out that the Minister sent the letter on 9 January. 
The content of the Minister’s letter was reported two days after it was sent. ABC Radio News carried several versions of a story on Saturday, January 11, quoting the Ministerial letter and criticism from the President of the National Ethnic and Multicultural Broadcasters Council, George Zangalis, that mainstream media had not received a similar letter. Other mainstream media also covered the story around that time. 

The context for refreshing the story on March 14 was that further concern was being voiced in Australian/Arabic and Muslim communities in the lead-up to the military campaign in Iraq. During that week an official Arabic language translation of a speech by the Prime Minister had been circulated to ethnic media with the characters erroneously printed left to right, drawing some resentment. Although the Minister acknowledged that the speech had been corrupted in the emailing process, the Opposition and some ethnic community representatives connected the incident to the Minister’s earlier letter, saying their communities were being unfairly targeted. The World Today item was balanced, with a response from the Minister and observations from Mr. Zangalis. 
The following day the mainstream media, including The Australian, judged the story of sufficient editorial merit to be quoted in a new series of stories. 
The lead-in to the next item on The World Today item did not “rehash” the first story. It did refer to propaganda and media manipulation inside Iraq using high-altitude airborne radio and television transmissions by the 193rd Special Operations in so-called “PsyOps”. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 21

Topic: PM program
Hansard Page: ECITA 36

Senator Santoro asked:

Do you recall a complaint last year when the PM program in the lead-in said that hundreds of rural doctors had shut their surgeries but the reporter stated seconds later that doctors in at least four New South Wales towns had decided that the risk is too great to beat, limiting their services to patients or shutting their doors altogether? … 

I would appreciate it if you would give me your opinion whether you consider this lead-in was an accurate representation of the story.

Answer: 

Mr Lynton Crosby, then Federal Director of the Liberal Party, made the complaint on 3 May 2002, referring to the PM program of 30 April 2002. The ABC response to Mr Crosby acknowledged that the program commented “that hundreds of rural doctors have shut their doors”. The program also reported that “doctors in at least six NSW towns have shut their doors”. The complainant’s interpretation that this was an apparent contradiction was rejected in our response. The information about the large number of rural doctors closing their surgeries came from the then NSW Health Minister Craig Knowles. He stated in a PM item immediately following that at least 50 practices that he knew of – not 50 doctors and 50 surgeons – had closed for the day. He said information was still being gathered about more closures.

The information about doctors in six country towns limiting services or closing doors came from PM’s own inquiries to rural doctors. 

It is very difficult across a large State like NSW to ascertain the complete picture on a given day. We believe the PM report was fair and we do not believe there is any contradiction between the PM lead based on the State Health Minister’s statement and the PM reporter saying doctors in at least six towns had closed their doors.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 22

Topic:  AM Coverage of Iraq War
Hansard Page: ECITA 36

Senator Santoro asked:

I would like to seek your views on a number of other examples of lead-ins in relation to the AM program coverage of the Iraq war. I stress that I have many of these examples, and I am quoting just a few. If I read them to you, you can provide me with your opinion—as you do with these sorts of queries—as to whether or not you think my concerns are justified. 

The first example is from 21 March, the first day of the war. The AM presenter stated that international aid agencies feared that hundreds of thousands of Iraqis could soon be streaming out of Iraq. However, the report itself only referred to one aid agency—the Red Cross—and made no mention whatsoever of hundreds of thousands of refugees. Do you consider that this lead-in was accurate? 

The second example was the next day. The presenter stated that tens of thousands of people had taken to the streets across the Middle East. The reporter then referred to large crowds on the streets in a number of countries and then stated, ‘In the Gaza Strip, however, thousands turned out.’ There was no mention of tens of thousands. In fact, the indication was that the Gaza Strip protest was the largest and that thousands—not tens of thousands—turned out there. Do you agree that this lead-in did not accurately reflect the report that followed

Let me give you two quotes from John Shovelan’s report also from AM on that day. In the first quote, John Shovelan said:

White House spokesman, Ari Fleischer, said the President hadn’t watched the opening of the air offensive on television—and I now underline the part that is interesting from my perspective—an indication of just how sensitive he is to launching a massive bombing campaign in an area so heavily populated. What confidence do you have that the reason given by Mr Shovelan was actually the reason that President Bush did not watch the opening of the air offensive? 

And the second quote on the same day, also by John Shovelan: Indeed today the Joint Chiefs of Staff said, I’m not sure he meant to say it— and that is emphasised—but he said the progress had been swift, swifter than it would have been if chemical weapons had been used. As I said, Mr Shovelan tried to leave an impression that the joint chiefs of staff were actually talking about the US using chemical weapons.

Mr Balding—I will have to take all that detail on notice and provide a response to the committee.
Answer: 

The four examples cited in the question were all included in a detailed complaint to the Managing Director from Senator the Hon Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts in a letter of 28 May 2003. 

The Ministers cited 68 complaints about the ABC current affairs program AM. The Minister’s letter complained particularly about `biased’ and `anti-American’ coverage by the ABC. 

The Managing Director referred the complaints on the same day to the ABC’s Complaints Review Executive (CRE), an independent office established recently under the ABC’s enhanced complaints handling procedures. This was the appropriate practice for complaints of this nature.

The CRE has now reported on all of his findings and in relation to the above examples one of the four complaints was upheld.

In coming to its conclusions the CRE employed rigorous standards of research and investigation of the complaints and the coverage. All editions of AM were analysed over the period of the war from 20 March 2003 until 14 April 2003, including full transcripts and audio recordings of the programs and against transcripts of official press briefings undertaken by the White House, the Pentagon and Centcom in Qatar. 

The Managing Director of the ABC supports CRE methodology and findings and has forwarded the CRE report to the Minister.

A full copy of the CRE report titled “Determination on a series of Complaints from Senator Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts made on 28 May 2003”  (21 July 2003) is attached and available on the ABC Website at www.abc.net.au/corp . 

The references to the particular cases referred to in the question follow.

The first example is from 21 March, the first day of the war. The AM presenter stated that international aid agencies feared that hundreds of thousands of Iraqis could soon be streaming out of Iraq. However, the report itself only referred to one aid agency—the Red Cross—and made no mention whatsoever of hundreds of thousands of refugees. Do you consider that this lead-in was accurate? 

· Described as Complaint 1 in the CRE report “Determination on a series of Complaints from Senator Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts made on 28 May 2003”  (21 July 2003)  - This complaint was not upheld by the CRE, see pages 12 to 14.

The second example was the next day. The presenter stated that tens of thousands of people had taken to the streets across the Middle East. The reporter then referred to large crowds on the streets in a number of countries and then stated, ‘In the Gaza Strip, however, thousands turned out.’ There was no mention of tens of thousands. In fact, the indication was that the Gaza Strip protest was the largest and that thousands—not tens of thousands—turned out there. 

· Described as Complaint 2 in the CRE report “Determination on a series of Complaints from Senator Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts made on 28 May 2003”  (21 July 2003)  - This complaint was not upheld by the CRE, see pages 14 to 16

White House spokesman, Ari Fleischer, said the President hadn’t watched the opening of the air offensive on television—and I now underline the part that is interesting from my perspective—an indication of just how sensitive he is to launching a massive bombing campaign in an area so heavily populated. What confidence do you have that the reason given by Mr Shovelan was actually the reason that President Bush did not watch the opening of the air offensive? 

· Described as Complaint 6 in the CRE report “Determination on a series of Complaints from Senator Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts made on 28 May 2003”  (21 July 2003)  - This complaint was upheld by the CRE, see pages 19 to 22

And the second quote on the same day, also by John Shovelan: Indeed today the Joint Chiefs of Staff said, I’m not sure he meant to say it— and that is emphasised—but he said the progress had been swift, swifter than it would have been if chemical weapons had been used. As I said, Mr Shovelan tried to leave an impression that the joint chiefs of staff were actually talking about the US using chemical weapons.

· Described as Complaint 7 in the CRE report “Determination on a series of Complaints from Senator Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts made on 28 May 2003”  (21 July 2003)  - This complaint was not upheld by the CRE, see pages 22 to 23

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 023

Topic: ABC Editorial Policies – War Coverage
Hansard Page: ECITA 37

Senator Santoro asked:

More generally, what day-to-day monitoring did the ABC undertake in its coverage of the Iraq war? Could you also provide a copy of any reports or analysis that the ABC did on its coverage of the war? Could you also inform the committee of any examples of the ABC coverage of the war that the editorial staff of the ABC considered to be inappropriate, inaccurate, unprofessional or contrary to the ABC’s editorial policies?

Answer:

Mr Balding has provided the following response:

During the conflict, as well as the ABC’s regular programs, there was special programming on radio, TV and online, including rolling coverage, a special late-evening radio program, Late Edition, and on TV, live coverage of the daily Australian Defence Force briefing and additional news updates throughout the day.

Complementing the coverage by our reporters overseas, our programs included a broad range of specialist commentators, who provided analysis on current affairs programs on radio and television.

Before the war began, clear instructions were given to staff, and a number of directives were sent to staff before and during the war about coverage and presentation issues. The formal notes to all staff are included with QON 10. 

During the coverage, management constantly monitored the output and gave feedback to program-makers. There were regular formal and informal meetings to discuss the coverage. This is normal practice. After the war ended, there was a formal meeting between editorial management and senior program-making staff to discuss the coverage. 

The ABC set up mechanisms for monitoring audience response to the coverage, and responded in a timely way. 

Up until 30 June 2003, the ABC received over 7,000 audience contacts regarding coverage of the Iraq war. Of these, in excess of 5,500 were complaints, with approximately 4,200 (76% of all complaints) relating to scheduling changes. There were 144 complaints (2.6% of total complaints) related to anti-US coverage and 147 complaints (2.7% of total complaints) about pro-US coverage. 
In terms of the issues raised by ABC management in relation to the many hours of coverage across radio, TV and online, these are the main ones:

· Language – one instance of the use of the word “enemy” when it would have been more appropriate to say "Iraq"; the inappropriate use on one occasion of the phrase "gun happy" to describe nervous American troops who had shot some civilians. 

· Warnings – there were two instances where an appropriate warning was not shown before violent footage.

· Children’s programming – there was one afternoon when inappropriate footage was shown in news updates during children’s programming. 

· Protests – there was one incident where the ABC provided details about a forthcoming anti-war rally in a news report. ABC management believed that while it was important to report demonstrations, it was inappropriate to include in the report that Trades Hall was urging people to attend.

The following two issues were first raised through audience contacts and taken on board by management:

· Timeliness – ABC did not report on TV the bombing of the al-Jazeera Baghdad bureau in a timely manner. The report was not run on the 7.00pm TV news on the day of the event; however, it was run on the 5pm radio news and on ABC’s TV’s Lateline program later that evening.
· Inaccurate description – there was one instance where a radio current affairs presenter inaccurately described American soldiers as "screaming" at two small Iraqi boys. There was no evidence that the soldiers were screaming or shouting at the boys.

In addition the ABC’s Complaint Review Executive reviewed a 68 point complaint by Senator the Hon Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts in a letter of 28 May 2003. The Minister’s letter complained particularly about `biased’ and `anti-American’ coverage by the ABC on the Radio Current Affairs program AM. 

In coming to its conclusions the CRE employed rigorous standards of research and investigation of the complaints and the coverage. All editions of AM were analysed over the period of the war from 20 March 2003 until 14 April 2003, including full transcripts and audio recordings of the programs and against transcripts of official press briefings undertaken by the White House, the Pentagon and Centcom in Qatar. 

A full copy of the CRE report titled “Determination on a series of Complaints from Senator Richard Alston, Minister for Communications, Information Technology and the Arts made on 28 May 2003”  (21 July 2003) was attached to the Answer to Question on Notice number 22 and it is also available on the ABC Website at www.abc.net.au/corp. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 24

Topic: ABC Four Corners
Hansard Page: ECITA 37

Senator Santoro asked:

Did you watch the Four Corners program on the Iraq war, reported by Liz Jackson, which went to air after the war ended?

Mr Balding—No, I do not believe I did.

When you have a look at it or get a report on it, would you tell me whether you consider that this program fairly and accurately reported the conduct of the US military during the war? Would you think that it quite deliberately sought to give the impression that the US military was (a) incompetent, (b) uncaring, (c) gung-ho, (d) ill prepared, and (e) not welcomed by the Iraqi people?

If you will take some advice or view the program yourself—

Mr Balding—I will view the program.

Senator Santoro—I would appreciate your views on those conclusions by the program.
Answer: 

Mr Balding provided the following response:

Liz Jackson’s report ‘The Aftermath’ was a report made in the days immediately following the fall of Baghdad. It was roughly in two sections – a period travelling to Baghdad with US troops and a section trying to assess the mood of the Iraqi people during what was a particularly lawless period in the capital. It was agreed between Liz Jackson and her Executive Producer that she should try to simply report her journey to Baghdad and once there allow the events and the people she met to speak for themselves as much as possible. 

During the first part of the film with US troops, Liz Jackson’s tone in interviewing soldiers was at all times courteous, as indeed were the answers. It is difficult to see how any anti-US military bias can be seen here, the soldiers were allowed to tell their story. 
In relation to the issue to what extent the US military were or were not welcomed by the Iraqi people, once in Baghdad Liz Jackson found that there was considerable support for the US military particularly in and around the Palestine hotel which had become a temporary base and media hub, especially for “Free Iraqi” forces. This was duly reported in the film. However, there were differing views on the streets of Baghdad, including in Shia-dominated South Baghdad. The program reflected these differing views.

Would you think that [the program] quite deliberately sought to give the impression that the US military was (a) incompetent? 

The reporter reflected the achievements of the US forces with whom she was embedded and as such the program reflected on the experience of those US marines with whom she was embedded with and the diverse reaction of some Iraqis to the arrival of US forces.

Uncaring?

The reporter reflected on the difficulties at one Baghdad hospital and talked with two doctors one of whom was non-committal and the other was disparaging of the US presence.

There was vision of injured people in wards. 

The situation in the hospitals was analysed. Looters were identified as a reason for difficulty and the comment from the Iraqi businessman Kishtaini puts the context of civilian loss.

In reporting such, the program is accurately describing the aftermath of the war.

Gung-ho?

The reporter was embedded with US marines. The excerpts from the soldiers accurately reflects what their job was and accurately captures the vulnerability of the marines.

Ill- prepared?

To the contrary, the program demonstrates how well equipped and prepared the marines were.

Part of the opening commentary set the scene as to how fast the US had taken the country:

Liz Jackson: Barely three weeks after the first bombs hit the centre of Baghdad, the bulk of the fighting is over. The US and their allies have swept up through southern Iraq faster than these soldiers can make it to the front. Their only concern is that they will miss the war. As we fly across the Iraqi border, the gunner fires his weapon. Just a test, just in case. 
 

The competence of the marines is explicit.

Not welcomed by the Iraqi people?

The program made several observations about the overall reaction to the US presence:

In their camp in the desert, they've [the marines] been beamed the pictures of Iraqi crowds cheering as the statue of Saddam Hussein was dragged to the ground…

Liz Jackson: Most of these folks seem to be waving as you drive past. 

Soldier 6: You know, we were taught that the thumbs up was a bad thing in Arab. But they seem to be given with smiles. We hope that's a good thing. When we came in yesterday, it didn't seem as friendly then. Now it seems to be picking up a little more. And I think that's because even the people were unsure of what our intentions were…

Liz Jackson: The looters stop to give us their take on events. Saddam had it all, and they're taking some back. 

Man (Translation): God bless Bush, yes he brings us medicine. Saddam would send people to shoot us with bullets, and Fedayeen who blow themselves up. Saddam's people are still here, they kill children.

There were others who were much more antagonistic to the US presence. The program reflected this.

After viewing the program, I do not believe that the report either set out to or conveyed “the impression that the US military was incompetent, uncaring, gung-ho or ill-prepared.”  The extent to which the US military was or was not welcomed by the Iraqi people was accurately reflected by a filming style which allowed viewers to make their own judgments.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 25

Topic: JCPAA Report on ANAO Report No. 41 – ABC Performance Data
Hansard Page: ECITA 37/38

Senator Santoro asked:

This is in the context of the December 2002 report of the Joint Committee of Public Accounts and Audit … Is it true that the report found that there were significant gaps in the ABC’s collection of performance data? I refer to finding 2.10, which is of particular interest to me as a representative of many regional Australians who do not have access to full locally based and orientated ABC news and current affairs programming. 

This finding noted:

… what data was available indicated that the ABC had some difficulty in meeting its Charter obligations in relation to adults 25-39 years of age and rural and regional Australians.

Does the ABC agree that it has some difficulty in meeting its charter obligations to these groups.

Answer: 

The ABC notes that it was the ANAO Report Corporate Governance in the Australian Broadcasting Corporation, rather than the Joint Committee of Public Accounts and Audit, which concluded in clause 11 of its report that ‘Although the ABC collects a wide range of data, there are significant gaps and the data could be used more strategically’. 

The ABC agrees with the Senator’s reading of Clause 2.10 of the Joint Committee of Public Accounts and Audit, Report 393. However this Clause needs to be read in conjunction with the Hansard of the JCPAA’s hearing on 23 August 2002. It shows that the ABC was not questioned about its ability to fulfil its Charter obligations to 25-39 year olds, but rather the decline in audiences within this demographic.

The Chairman of the JCPAA referred to Figure 6 in the ANAO report, Corporate Governance in the Australian Broadcasting Corporation, which he said ‘shows metro persons 25 to 39, 6 a.m. to midnight, for ABC television and across a decade, an apparent 10 per cent drop in reach and an almost 10 per cent drop in share across that audience group. Does that concern you?’
 

In its reply to the JCPAA the ABC said that it was concerned in a general sense, but advised that this trend was common to all free to air broadcasters, due to substantial changes in the broadcasting environment and the increase in options for audiences such as subscription television, the Internet and DVD forms of entertainment. 
There was no discussion about the ABC meeting its Charter obligations in relation to 25-39 year olds. However, the ABC considers that it is meeting its obligations with this age group through its programs and services offered on radio, television and a range of new media (online) services. 
In relation to rural and regional audiences, Clause 2.10 of JCPAA, Report 393 in Clause 2.10 said: 

‘The Committee noted that what data was available indicated that the ABC had some difficulty in meeting its Charter obligations in relation to adults 25-39 years of age and rural and regional Australians.’ 

However, Clause 2.11 of the same report provides important context by acknowledging the Committee could not determine whether this was the case:

‘In contrast, the committee notes that objective performance data in relation to regional and rural audiences is not as readily available as data in relation to metropolitan areas and it is therefore not possible to determine whether the ABC is effective in meeting its obligations in this area.’  

The answer to the next Question on Notice (Number 26) sets out the level of specific research that the ABC has recently undertaken in regional and rural areas. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question:  26

Topic: ANAO Report – Performance data – ABC Rural and Regional audiences
Hansard Page: ECITA 38

Senator Santoro asked:

Is it true that finding 2.11 of this report found:

... objective performance data in relation to regional and rural audiences is not as readily available as data in relation to metropolitan areas and it is therefore not possible to determine whether the ABC is effective in meeting its obligations in this area.

What objective performance data does the ABC maintain in relation to regional and rural audiences? If that data is available, would you be able to provide it to the committee?

Answer: 

The ABC observes that Clause 2.11 of JCPAA Report 393 notes rather than finds that ‘objective performance data in relation to regional and rural audiences is not as readily available as data in relation to metropolitan areas and it is therefore not possible to determine whether the ABC is effective in meeting its obligations in this area’.
The following tables (Attachment 1) provide a list of audience research that the ABC has undertaken in regional and rural Australia for the period January 2002 – July 2003. Apart from participating in each of the regional rating surveys, the ABC has undertaken a significant amount of qualitative research in non-metropolitan areas. 
Data resulting from ratings surveys and ABC-commissioned research is extensive and would involve many hundreds of pages. For example, research data resulting from just one of the regional diary-based television surveys in which the ABC has participated in over the past 18 months involves a 35-page report that details audience numbers for all programs (6am – 12 midnight) across each day of the survey, covering a 2 week period, from 11.8.2002 to 24.8.2002. 

Attachment 1

Q026

ABC TV - Radio - Online: Audience research in Regional & Rural Australia

January 2002 - July 2003

	Radio - Regional & Rural Surveys

	
	Location
	Dates

	Radio Ratings Surveys in Regional Areas:
	East Gippsland 
	11-24 Aug 2002

	
	Colac 
	18-31 Aug & 22-28 Sep 2002

	
	Horsham 
	18-31 Aug & 22-28 Sep 2002

	
	Swan Hill 
	11-24 Aug & 22-28 Sep 2002

	
	Wollongong
	3 Mar-23 Mar 2002

23 Mar-12 Apr 2003

	
	Dubbo
	17-30 Nov 2002

	
	Hamilton
	25 May-7 June 2003

	
	Warrnambool
	25 May-7 June 2003

	
	Albury
	4 May-28 June 2003

	
	Cairns
	4 May-28 June 2003

	
	Townsville
	4 May-28 June 2003

	
	Mackay
	4 May-28 June 2003

	Project Specific Research:
	
	

	Classic FM – Qualitative Research
	Dubbo
	August 2002

	Triple J – Qualitative Research
	Albury/Wodonga
	May/June 2002

	ABC Local Radio - Qualitative Research
	Wodonga, Bendigo, Mt. Isa, Cairns, Mackay, Tamworth, Lismore Geraldton, Bunbury, Renmark and  Alice Springs 
	May/June 2002

	ABC Local Radio - Qualitative & Quantitative Research 
	Ballarat
	May/June 2003

	ABC Local Radio - Qualitative & Quantitative Research
	Gold Coast & North Coast NSW
	June /July 2003


	Television - Regional & Rural Research


	
	 Location
	 Dates

	Regional TAM: Daily ratings available for the following aggregated TV market & Tasmania:
	
	

	Queensland
	Townsville, Cairns, Rockhampton, Mackay and Maryborough
	Daily

	Northern NSW
	Newcastle, Tamworth/Taree and Northern Rivers (Coffs Harbour/Lismore)
	Daily

	Southern NSW
	Canberra, Wollongong, and Orange/Dubbo/Wagga
	Daily

	Victoria
	Ballarat, Bendigo, Albury, Shepparton, Gippsland
	Daily

	All Tasmania
	Southern Tasmania and Northern Tasmania 
	Daily

	
	
	

	Satellite TV Survey 1, 2002
	Parts of rural NSW, Vic, Qld, SA & NT  
	18-31 August 2002

	Breakdown for Satellite TV survey areas:
	http://www.acnielsen.com.au/en/pdf/tv/2001_TV_SurvivalKit_diary.pdf
	

	
	
	

	Regional TV surveys
	Western Australia Survey
	10-23 March 02

	
	
	

	Regional TV surveys
	Riverland/Mt. Gambier Survey
	11-24 Aug 02

	Regional TV surveys
	Western Australia Survey
	11-24 Aug 02

	Regional TV surveys
	Pt Pirie/Broken Hill Survey
	18-31 Aug 02

	
	
	

	Project related research:
	
	

	Local TV News – Qualitative & Quantitative Research
	Northern & Far North Queensland
	Jan/Feb 2002

	TV – AFL – Quantitative Research
	Country and Regional NSW, Queensland and the ACT.
	July 2002


	New Media – Regional & Rural Research

	
	Location
	Dates

	Online surveys:
	Austar subscribers survey on interactive television
	Various 2002


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 27

Topic: ABC Charter Obligations 
Hansard Page: ECITA 39

Senator Santoro asked:

Mr Balding, is it true that the committee also noted, in paragraph 2.23, that ‘direct consideration of charter obligations does not appear to be an essential part of scheduling decisions’? How are the ABC’s scheduling decisions linked to its charter obligations? What processes are followed? How is compliance with the charter measured? How does the ABC report against its charter obligations?

Answer: 

The ANAO Report, Corporate Governance in the Australian Broadcasting Corporation described schedule management as ‘the compilation of a broadcast schedule to continuously give the best mix of genre, timeslot and audience demographic over a given timeframe’. (Corporate Governance in the ABC, ANAO Audit Report Number 40, 2001-02, Clause 4.6)
ABC Charter responsibilities are reflected throughout the Corporation’s planning and performance reporting processes. These include the ABC Corporate Plan, Divisional Plans, media and network strategies, commissioning policies, program briefs and individual job plans. Regular performance reports are made through management and ultimately to the ABC Board. 

All ABC programs must adhere to the ABC’s Editorial Policies, August 2002. Section 4 of these policies details the functions and duties of the ABC. In particular sections 4.2: Interpreting the Charter, 4.3: The ABC and the arts, 4.4: Programs of an educational nature and 4.5: Independence and accountability relate to the Corporation’s legislated responsibilities. All program-makers, internal and external to the ABC, must adhere to the Editorial Policies. These policies apply through the development, commissioning, production and post-production phases of a program. 
The ABC has an ongoing training program to ensure that all appropriate staff and program providers are identified and provided with editorial policy training.

All ABC Divisions are required to report to the ABC Board on its adherence to the Editorial Policies through a monthly Governance Report. Divisions must provide details of any breaches against the Editorial Policies. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 028

Topic: ABC – Output Budgeting
Hansard Page: ECITA 39

Senator Santoro asked:

1. Is it true that the committee found that the 22-year delay in implementing the Dix report recommendation ‘indicates that there may be underlying cultural resistance to accountability which must be addressed’? 

2. Perhaps you could explain the cultural and technological difficulties that prevented the ABC moving to output budgeting for so long. 

3. Is it not the case that the committee concluded that it was not satisfied that the implementation of information technology ‘is an adequate explanation for the deficiencies and delays in implementing an integrated reporting system’? 

4. Aren’t such systems fundamental to the ABC ensuring that its finances are linked to its charter obligations? 

5. Is the ABC now moving to output budgeting in 2003, as it promised the committee? In asking this question I bear in mind the answer just provided. 

Perhaps you could provide the committee with a written answer to those questions outlining the roll-out.
Answer:

1. The ABC notes that the JCPAA, in clause 2.36 of Report 393, made a comment to this effect rather than a finding.

2. The ABC adopted accrual accounting principles as long ago as 1985/86, as better governance practice, at a time when the Government continued to operate on a cash accounting basis. In 1999/00, the Commonwealth introduced the accrual framework for whole-of-government financial reporting, of which the ABC was part.

The ABC prepares budget documents according to the Government’s required Outcomes framework used in the presentation of Portfolio Budget Statements (PBS). These are in the form of output budget documents with fully attributed costs. The Corporation also provides the Department of Finance and Administration monthly financial performance in that same PBS/output budgeting format. Moreover, as reported to the hearing of the JCPAA last August, the ABC commenced to include output budget or attributed cost financial reports in its corporate performance reports to the Board, from mid-2002.

At the same time each operating Division of the Corporation is assigned a budget to support the level of activities required to deliver Board priorities in a given year. Finance performance management reports to the Board have reflected this Divisional structure.

Overall, the ABC utilises those budget formats that both satisfy the requirements of government and enable efficient operational management. The Corporation does not accept that “cultural and technological difficulties” have prevented its move to output budgeting. 

3. It is correct that clause 2.34 of the JCPAA report said that the Committee was not satisfied that the delay in implementing integrated financial and performance information was dependent on the implementation of new information technology.

In assessing the ABC’s information technology priorities, the Corporation must find an appropriate balance between delivery of key Charter obligations through programming and acquisition of management information systems.

In developing specifications for new information technology systems, the ABC requires provision to be made for management information, consistent with the recommendations of the ANAO. To the extent practicable, it also endeavours to acquire compatible IT platforms, enabling integrated growth in capacity over time. However, the ABC is not yet able to afford to acquire a full data warehouse-type IT system, given competing demands on a limited capital budget.

4. Please refer to Answers above.

5. Please refer to answers above.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 29

Topic: ABC journalists – coverage of particular issues – contact with Parliamentarians
Hansard Page: ECITA 40

Senator Mackay asked:

Are you aware of any instances where coalition members of parliament and senators have spoken to ABC journalists and, essentially, threatened them with respect to the way they have covered a particular issue—I am aware of a number of instances where this has occurred—and then gone on to say that they would go to their mates on the ABC board? Are you aware of any of those instances? Would you please inquire as to whether this has occurred?

Answer: 

There have been no reports of such occurrences to the ABC Parliament House bureau chief.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 30

Topic: ABC Asia Pacific - Audience Numbers
Hansard Page: ECITA 41

Senator Mackay asked:

In the November estimates, the ABC was not in a position to provide details of audience numbers. This is a follow-up to the issue that was raised then.

(a) Can you provide details of the Synovate research into audience numbers for the last three months of 2002 and the first three months of 2003?

(b) The anticipated commercial revenue to February 2003 was $210,000. Has this been achieved?  Do you have any idea of the projected commercial revenue for 2003?
Answer: 

(a) ABC Asia Pacific (ABCAP) is now transmitting in 25 countries out of a total possible reach of 35 in the satellite footprint through rebroadcasting arrangements. This figure will reach 27 in near future with new agreements in Singapore and Thailand. 

ABCAP has contracted Synovate to carry out research in the year 2003. Synovate publishes PAX, the internationally accepted research standard for cable/satellite television throughout Asia. Currently results are available from two countries; Indonesia and the Philippines. There are at least 60 international television services available in these markets. The research only ranks the top 40 as the rest are regarded as having too small an audience to be included. According to the research, ABCAP is ranked 25th out of all subscription channels available in Jakarta and ranked 31st in the Philippines. 

In a relatively short period ABCAP has achieved about 50% of the BBC World audience in Jakarta and 33% in the Philippines. Well-established international channels such as Germany’s Deutsche Welle, France’s TV Monde and Korea’s Arirang, failed to be ranked. The research will expand as rebroadcasting arrangements widen. Korea and Taiwan will be added to the next data set, and Hong Kong will follow. 

Research does not cover much of the Pacific. However research will be soon available from Fiji where ABC Asia Pacific is transmitted for around 18 hours per day.

Through the existing rebroadcast arrangements ABCAP now have access to more than 10 million households in the region. As well as this, the service is available in over 36,000 hotel rooms and an unknown number of households and apartment blocks with their own satellite dishes. 

Accesses to the ABCAP website for the period ending 15 June 2003 reached 77029. This is the highest number of accesses the site has received in a week. English Bites received around 37000.

(b) No, although revenue is expected to reach a minimum of $500,000 by December 2003. Advertising totalling $340,000 has been booked for next six months. All international broadcasters have had revenue difficulties in the last twelve to 18 months due to problems caused by SARS, Bali, September 11 and the downturn in Asian economies. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 31

Topic: ABC Certified Agreement
Hansard Page: ECITA 45 and Tabled

Senator Mackay asked:

Has the new certified agreement for ABC staff been finalised and implemented?

Can you give me on notice details of any changes in employment conditions covered by the new agreement?

Can you tell me what date the previous certified agreement ceased to operate? 

What was the implementation date of the new certified agreement? 

How many staff does it cover, and where?

Answer: 

In the past year the ABC has had 3 new enterprise agreements certified by the Australian Industrial Relations Commission, namely the ABC Employment Agreement 2003- 2006, the Senior Employment Agreement 2002 – 2004 and the ABC Retail Agreement 2002-2005.
We have assumed for the purposes of this question that you refer to the ABC Employment Agreement 2003 – 2006, being the agreement covering the bulk of the ABC workforce. If further information in relation to the other enterprise agreements is required, this can also be supplied.

ABC Employment Agreement 2003 – 2006 (the Employment Agreement)
11.5% pay rise over three years;

Introduction of salary sacrifice (subject to feasibility study and cost neutrality);

Clarification of 'fixed term' and 'casual' employment conditions;

Increased casual loading (from 15% to 20%);

Increased penalty for additional hours worked by part-timers from 15% to 20%.
Streamlined redundancy provisions and greater emphasis on reducing redundancies in favour of active redeployment;

Overhaul of distant assignment conditions; 

Adoption leave included;

Increased commitment to improve rostering practices including provision of consecutive Rostered Free Days for Schedule A staff;

Advertising vacancies of between 6 and 12 months;

Greater focus on career development, redeployment and retraining

More streamlined/consistent performance management process

Agreement to finalise work level standards
The previous ABC Employment Agreement 2000-2002 nominally expired on 6 Oct 2002. 
Agreement with the unions was reached on 18 Dec 2002 and staff endorsed the new agreement on 11 Feb 2003. Immediately following the vote, the MD exercised his delegation under S.32 of the ABC Act to authorise implementation of the new Agreement with effect from 13 January 2003.

The new agreement was certified by the AIRC on 13 March 2003.

The agreement is with the CPSU and MEAA and covers the bulk of the ABC’s workforce - approximately 4000 program making, technical and admin staff – in all states and territories.

	Branch
	Employees covered**  in Ent. Agreement

	Australian Capital Territory
	   155

	New South Wales
	1,883

	Northern Territory
	   121

	Overseas
	     25

	Queensland
	   399

	South Australia
	   369

	Tasmania
	   205

	Victoria
	   760

	Western Australia
	   289

	Total
	4,206

	
	


** Staffing statistics as at 12/01/03, immediately preceding implementation of the ABC Employment Agreement 2003 – 2006.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 32

Topic: ABC Technical & Distribution Division - Expenditure
Hansard Page: ECITA 45

Senator Santoro asked:

Mr Balding, is it true that the technical and distribution division of the ABC overspent to the tune of $40 million in the acquisition of digital infrastructure and services? 

Is it true that this overspend occurred without the division obtaining the normal approvals from the finance area of the ABC? 

Is it true that this overspend occurred while you were head of finance at the ABC? 

Isn’t it true that this overspend is well known at senior levels in the ABC? 

Was this overspend brought to the attention of the government?

Answer: 

No. It is not true to say that the technical and distribution division of the ABC overspent to the tune of $40 million.

The final cost of the rollout of digital infrastructure (phase 1) will be approximately $27.8 million greater than the initial estimate. It is not correct to describe it as an “overspend” as it reflected the actual cost of the conversion as initially planned. 
The initial estimate was done in 1997 and reflected the minimum reasonable costs at the time. Back in 1997 many digital items were not yet available in catalogues and pricing was not known. All of the additional funds have been used to purchase digital equipment as envisaged in the 1997 funding submission.

The additional expenditure required was brought to ABC Board’s attention before any additional funds were spent or committed. 

The ABC Board approved the additional expenditure at no call on the Commonwealth Budget. The Government was advised of this last year in writing and recently the expenditure has been audited by the ANAO. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 33

Topic: ABC Complaint Procedures
Hansard Page: ECITA 46

Senator Tchen asked:

I have here an article written by a person who lodged a complaint with the ABC, which comments on the ABC’s complaint procedures. His name is Mr Ralph Zwier. The article was published in the Jewish News. I would like to table this document and see whether you would like to comment on what he said.
Answer: 

The ABC is aware of this article. All complaints received from Mr Zwier and the International Committee for Jewish Solidarity (ICJS) regarding ABC content have received detailed responses from the ABC. Whenever a complainant has expressed dissatisfaction to a response, the matter has been immediately escalated to the ABC’s Complaints Review Executive. The ICJS also has two further avenues of review open to it; the ICRP and the ABA. Each tier of the ABC’s complaint handling bodies have made every attempt to address each and every matter concerning ABC content raised by the ICJS.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 34

Topic: ABC Complaint Procedures – WHO travel warning
Hansard Page: ECITA 46

Senator Tchen asked:

I recently received another email, from a gentleman who complained about ABC television’s coverage on 24 May of the WHO’s lifting of a travel warning to Hong Kong. The complaint is that the WHO’s lifting of warnings actually applied to Hong Kong and Guangdong, in China, whereas the news only referred to Hong Kong. This viewer regards this as unsatisfactory and demonstrating bias on the part of the ABC. I am not sure whether it is a case of it being misheard or whether it was dropped off the news. Perhaps I could table that item as well.

Answer: 

The main focus of this story was Hong Kong as it had been more seriously affected economically than any other region. There is substantial travel between Australia and Hong Kong, as well as considerable business connections, hence the

significance of the travel ban being lifted. The reporter said in the story: "Jubilant Hong Kong officials have also welcomed the WHO's decision to lift its SARS travel warning which has devastated local airlines, hotels and other businesses."

The ABC's Lateline program ran this story on 23 May and included the information that the WHO had lifted the travel warning for Guangdong Province. The ABC's Correspondent's Report carried a lengthy item on this issue on 25 May, with specific and detailed reference to the Guangdong.

The ABC would like to assure the complainant that the omission of a specific reference to Guangdong in the evening news bulletin of the 24 May was not based on bias. It is simply not possible to include all facets of a story in all news bulletins.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 35

Topic: Free Trade Discussions
Hansard Page: ECITA 342

Senator Carr asked:

I will ask a similar question of all the other agencies in the portfolio. I would like to know what representations have been made [to DCITA and DFAT] with regard to the free trade discussions and the nature of those representations.

Answer: 

On 16 December 2002, the ABC met with representatives of the Department of Foreign Affairs and Trade (DFAT) as part of the stakeholder consultation process in the preparation of a DFAT background document on the Australian audiovisual sector for use in forthcoming trade negotiations.

On 21 January 2003, the ABC made a brief submission to DFAT regarding issues relevant to the negotiation of a Free Trade Agreement between Australia and the United States.

On 29 January 2003, the ABC participated in a cultural sector roundtable discussion on US-Australian free trade negotiations with representatives of DFAT.

On 11 April 2003, the ABC made a submission to the Senate Foreign Affairs, Defence and Trade References Committee inquiry into the General Agreement on Trade in Services and Australia-US Free Trade Agreement. The submission has been published on the Committee’s web page at:

http://www.aph.gov.au/Senate/committee/fadt_ctte/gats/submissions/sub128.pdf

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 36

Topic: Accrual Funding

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) How much depreciation funding has the ABC received in each financial year since the commencement of accrual accounting by the Federal Government?

(b) What has been the annual financial benefit to the ABC of depreciation funding? 

(c) How do ABC assets, such as the ABC film libraries, benefit from depreciation funding?

(d) How much capital use charge has the ABC received each financial year since the commencement of accrual accounting by the Federal Government?

(e) What has been the annual financial benefit to the ABC of the capital use charge, including interest earned on the capital use charge?

Answer: 

(a) Depreciation Funding 

	
	1999/00
	2000/01
	2001/02
	2002/03

	Depreciation Funding to ABC 
	$50.8m
	$56.7m
	$65.7m
	$74.8m


(b) Annual financial benefit to ABC from depreciation funding

	
	1999/00
	2000/01
	2001/02
	2002/03

	Net additional benefit to ABC
	$22.9m
	$28.3m
	$36.8m
	$45.2m


(c) ABC Assets depreciation

Depreciation funding is applied towards the ABC’s capital works programme for the replacement of assets. The Film Library has benefited by the provision of appropriate up to date accommodation and storage facilities including environmental controls. The Audio and Video Library also benefits from the new storage facilities and through the conversion of library material on analogue tapes to digital format. 

(d) and (e) Capital Use Charge

	
	1999/00
	2000/01
	2001/02
	2002/03

	CUC Funding in Appropriations
	$58.4m
	$61.6m
	$59.3m
	$58.6m

	Net benefit of CUC to ABC
	$1.3m
	$1.48m
	$1.30m
	$1.3m


Note:  This measure was ceased by the Government in the 2003/04 Budget

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 



Question: 037

Topic: Property Sales

Written Question on Notice.

Senator Santoro asked:

(a) How much did the ABC expect to receive from the sale of Gore Hill when it first made the decision to sell the property?

(b) How does that estimate differ from what the ABC now anticipates that it will receive from the sale of Gore Hill?

(c) What does the ABC intend to do with any increase in the anticipated proceeds from the sale of Gore Hill? Will it be used to fund any overspends, and if so, please provide the details?

(d) What other properties has the ABC sold in recent years, what have been the proceeds of these sales, and how have the proceeds differed from the estimates at the time the decisions were made to sell these properties?

Answers: 

(a) In the ABC’s agreement with government on digital conversion, it committed $36M from the proceeds of property rationalisations, the ABC had initially estimated receiving some $25M net from the sale of Gore Hill.

(b) The sale of Gore Hill is still underway.

(c) As the ABC Chairman advised to the Minister in letter of 20/12/02 the additional costs for Digital Phase One will be met through application of any additional returns achieved from the Gore Hill sale and from the ABC’s forward capital budget; the Chairman also advised that ABC will not be seeking funding from government for the additional costs of Digital Phase 1. 
(d) Kununurra, WA: Expected value $90,000. Final sale price $95,000 1997

Jingili NT: Expected value $155,000. Final sale price $176,000 1997     

Frenchs Forest, Sydney NSW: Expected value $6.5m. Final sale price $6m 1999

Broadcast House, Melbourne Vic:  Expected value $5.675m. Final sale price $6.77m 1997/98

Odeon Theatre Hobart Tas. Expected value $600,000. Final sale price $610,000. 2000 (Proceeds were committed to Tasmanian State Orchestra).

Karratha WA: Expected value $185,000. Final sale price $201,000.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 



Question: 38

Topic: ABC Media Watch – David Marr
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) What is the program's annual budget? 

(b) How much did it cost to produce the program last financial year?  

(c) How many staff are involved in the program - full-time/part-time?  

(d) What range of remuneration does Mr Marr receive for Media Watch? (is it, for instance, $80-100,000 per year?)

(e) What time commitment does Mr Marr have to the production of the program, ie, is it a couple of days a week? 

(f) Am I correct in understanding that Mr Marr is on leave from the Sydney Morning Herald? 

(g) What other projects is Mr Marr currently pursuing for the ABC? 

(h) Does he receive remuneration for any of those other projects from the ABC? 

(i) Are you aware of Mr Marr's other activities? 

(j) What steps are taken to ensure there is no conflict of interest between Mr Marr's various other activities and his role with Media Watch? 

(k) Given the obligations under the ABC’s Editorial Policies and the nature of the Media Watch program, how does this square with Mr Marr writing books containing observation and sharp criticism from a particular philosophical point of view on issues that he has also covered on Media Watch?
Answer: 

(a) The program's annual budget is $1.4 million for 40 episodes.

(b) The 2001/02 budget was $625,000 for 12 episodes.

(c) There are 10.5 full time equivalent positions involved in the program. Seven of these are full-time. Eighteen other staff and casuals contribute to the program, working between two hours and two days per week. Mr Marr works three and a half days per week. The total contribution of Mr Marr and these part time staff is the equivalent of approximately three and a half fulltime positions.

(d) The ABC has consistently argued that disclosure of the remuneration details of high profile presenters would disadvantage the ABC in the market place. The confidentiality of such information is standard practice amongst broadcasters.

Due to the reasons outlined above, the ABC would prefer not to provide this level of detailed information for on-air presenters.

(e) Three and half days per week.

(f) Yes. He is on leave without pay. This is clearly identified in the credits at the end of every episode. 

(g) None. However, the ABC is aware that Mr Marr is working as a historical consultant on a drama project based on events surrounding the MV Tampa. Mr Marr’s arrangement is with an independent program producer, not the ABC. The producer has a development agreement with the ABC in relation to the project. 
(h) No.

(i) Yes. Mr Marr is contractually required to seek approval for any non-ABC work.

(j) Mr Marr is contractually required to meet the requirements of ABC Editorial Policies including those relating to any conflicts of interest.

(k) ABC Editorial Policies require all staff with editorial responsibilities to monitor their non-ABC activities to ensure that there is no conflict of interest between their ABC duties and their private interests. These matters are also monitored by relevant editorial supervisors: in this case the executive producer of Media Watch, the Head of Policy and Administration for television and the Director of Television. Media Watch has included appropriate disclosures. 
Mr Marr would be required to make a disclosure if the program directly addressed his publications. No disclosure has been appropriate or necessary in regard to Media Watch reports on media coverage of asylum seekers. The ABC believes the program has and continues to operate in accordance with ABC Editorial Policies.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 39

Topic: ABC Statewide and 7.30 Report

Written Question on Notice
Senator Santoro asked:

(a) What are the current annual budgets for the State Wide programs that run on Friday nights?

(b) What is the current annual program budget of the 7.30 Report?

(c) How much would it cost to run nightly State-based 7.30 Report programs compared with the 7.30 Report?

(d) Was this ever considered an option before the decision was taken to launch a Canberra News? If so, why was it not pursued?

Answer: 

(a) The average current budget for the Stateline programs around Australia is $470,000 per annum per State or Territory. 
There is a lot of overlap in gathering for News and Stateline. For example, if a crew is sent to a regional area to cover a news story, it is often briefed to cover something else for Stateline while it is there. In some states, the local 7.30 Report journalist will be heavily involved in Stateline production (eg in Tasmania, Judy Tierney presents the program and does stories for it during the week, when she is not working on a 7.30 Report story); in other states TV News staff are seconded to the program. For example, Queensland rosters News journalists on a six-weekly basis to Stateline, and their TV News State Parliament reporter is brought in to present Stateline each Friday night.

(b) $8.83 million

(c) It would cost approximately $20 million to run locally based editions of the 7.30 Report in Brisbane, Adelaide, Perth, Hobart, Melbourne, Darwin, Canberra and Sydney five nights a week. The national 7.30 Report costs $8.83million, including the presence of reporters in each state.

(d) It has been considered in the past, but these discussions have no relation to the ACT News. The cost of providing a State/Territory based current affairs program five nights a week ($20m) has been prohibitive under current funding conditions.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 40

Topic: ABC Regional News - Canberra

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) Who made the decision to establish a regional news service from Canberra?

(b) What is the current annual budget for Canberra news?

(c) How many people are involved in producing it - full-time/part-time?

(d) Why, given all the places in Australia keen to have regional services, was Canberra chosen, given that the nation's capital is already very well serviced by national media outlets including the ABC?

Answer: 

(a) The ABC Board.

(b) $2.205 million for seven nights a week.

(c) A total of 25. Nine editorial staff, 16 resources staff  (editors, camera operators, graphic artists, studio operators, etc).

(d) As the National Broadcaster the ABC was of the view that it should have a news service in the National Capital. Canberra was the only state or territory, as opposed to a regional area, which did not have a local news service from ABC TV. As the ACT is a territory with its own government, it is not part of the debate about regional TV news services in other centres outside the capital cities. 

The ABC believed that the ACT audience was not best served with a NSW news bulletin. Since the ACT bulletin has been in place, audiences have been steadily improving. The ACT TV News coverage of the bushfires reflected the importance of having an ACT bulletin for the Canberra community. 

This is a very different service from that offered by national media outlets. The news service is not purely local. It is a composite of local, national and international news, the same mix that serves all Australian audiences through each state or territory based 7pm TV News.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 



Question: 41

Topic: ABC Reporters – Overseas Postings
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) Are there time limits on overseas postings for ABC reporters?

(b) How long is usual for an overseas posting - are extensions an option?

(c) What is the purpose of providing turnover of personnel at overseas postings?

(d) Are domestic posts subject to time limit turnover policy? If not, why not?
Answer: 

(a) Correspondents are posted for an assured one year. That is, all correspondents are given annual reviews.

(b) The typical overseas posting is three years. Some are extended, usually for just one more year.

(c) Correspondents are moved out of postings (usually back to Australia, rarely to another overseas posting) to:

· reorientate staff to Australia and ABC systems;

· avoid staleness in one posting;

· take into consideration that staff do not want to stay outside Australia indefinitely;

· provide opportunities for other staff to work as foreign correspondents.

(d) No. Staff turnover in the ABC press gallery office is quite high. It is a high-pressure environment. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 42

Topic: 7.30 Report - Staffing
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

The 7.30 Report political job is to become vacant soon. Is that due to haphazard turnover, or is it part of a turnover policy because it has changed three times in about the last four or five years - (Cassidy, Tim Lester, Fran Kelly)? 
Answer: 

Barrie Cassidy, Tim Lester and Fran Kelly have all performed the role of 7.30 Report's chief political reporter in Canberra. All have vacated (or in Fran Kelly's case, soon will vacate) the role after applying for and being successful in obtaining overseas postings with the ABC. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 43

Topic: Conference Travel – ABC Staff
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Mr Balding, in the context of the ABC budget, about which in your media statement on Budget night you expressed such negative feelings, and taking up the issues of conference travel we discussed earlier in relation to Mr Uechtritz, can I ask—Could you provide to the committee a detailed costing for each overseas trip taken by ABC staff since November 2001? 

For each trip I would like to know who travelled, for what purpose, where they went, for how long, what their travel costs were, where they stayed and their accommodation costs, what were the conference participation costs, and any other costs paid by the ABC.

Answer: 

The attached Table – Conference Attendance, November 2001 to June 2003 - sets out the information sought for overseas visits undertaken by ABC staff since November 2001.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 44

Topic: ABC Employee Benefits

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Please provide a detailed list of all employee benefits provided to ABC staff during the last financial year. For each type of employee benefit (eg; motor vehicle, subscriptions to publications, subsidised travel, accommodation costs, electronic equipment such as digital TVs and computing equipment) I would like the name of the benefit, its average annual value and the number of staff who are receiving it, as well as a total annual cost of these benefits to the ABC.

Answer: 

Employee benefits are benefits provided as a part of salary and wages of employees and therefore attract FBT/income tax (the latter payable if the individual’s combined benefits exceed $1,000). 

The following represents a best estimate corresponding to 01/02 financial year  (i.e. FBT year 1/4/01 to 31/3/02):

	Benefit
	Average Value per employee per annum

(including FBT)
	Number of Employees receiving benefit
	Total 2001/02 Cost

(including FBT)

	Motor Vehicles + running & lease costs
	$15,749*


	191


	$3,008,059*

	Clothing
	$3,721
	116
	$   431,599

	Communications (Phones)
	$   464
	186
	$     86,385

	Subscriptions & Memberships (comprises Cable and Internet connections)
	$   345
	17
	$       5,869

	Staff Expenses

Childcare

Remote Airfare

Other(minor/infrequent)
	$6,061
	39

4

24

11
	$  236,397


* based on weighted average value, not Statutory Formula Method

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3



Question: 45

Topic: ABC’s Annual Entertainment Budget
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

1. What is the ABC’s annual corporate and stakeholder entertainment budget? It would be useful for the committee to see the figures for each of the last four financial years. 
2. What is the ABC’s annual budget for promoting itself and its products? Again, it would be useful to see the figures for each of the last four financial years.

Answer: 

1. The ABC’s expenditure on corporate and stakeholder entertainment for each of the past four years is as follows:
	1999/00
	2000/01
	2001/02
	2002/03

	$267,850
	$208,799
	$207,229
	$170,840


2. The ABC’s expenditure on promotion/advertising including ABC Enterprises, for each of the past four years is as follows:

	1999/00
	2000/01
	2001/02
	2002/03

	$4.1m
	$5m
	$7m
	$8.4m


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 46

Topic: Currently employed and contracted Reporters and Program Producers compared with 1999 and 1996
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

How many reporters are currently employed or contracted by the ABC? How does this compare with the number of reporters in 1999 and 1996? How many program producers are currently employed or contracted by the ABC? How does this compare with the number of program producers in 1999 and 1996?

Answer: 

As a result of the award simplification process and the introduction of a new broad banded classification structure designed to increase multi-skilling and workplace efficiencies, the ABC has not classified employees as journalists or program producers since 1999. At that time the ABC negotiated with the CPSU a reduction from 68 classifications to 3. Those 3 classifications are program maker, technologist an administrative/professional. 

As a result of no longer classifying people as journalists or program producers a comparison of the number employed by the ABC over the period 1996 to date cannot accurately be obtained. Under the arrangements in place from 1999 journalists and reporters have been classified within the Program Maker band along with 22 other classifications such as broadcasters, photographers, TV officers to name a few. 

The ABC is able to supply details of the number of Program Makers employed by the ABC at the end of the 1999/2000 financial year and as at July 2003.




16/7/2000

13/7/2003

Change

Headcount

3,217


3,253


+ 36

Full Time Equiv
2,862.49

2,849.71

- 12.78

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 47

Topic: ABC Staffing – Iraq War Coverage
Written Question on Notice.

Senator Mackay asked:

(a) How many reporters, camera operators and support staff did the ABC send to Iraq or neighbouring Middle East countries to cover the Iraq conflict?

(b) Were these reporters, camera operators and support staff employees of the ABC or contract staff?

(c) Were these staff normally based overseas or Australia?

(d) Have all reporters, camera operators and support staff returned to their former duties? If no how many staff are still covering the Iraq conflict & how long are they expected to remain?

(e) Can you provide an estimate of the additional and ongoing costs incurred by the ABC to support these reporters, camera operators and support staff?

(f) How were the journalists chosen? Did they self-nominate at all?

(g) In what cities were ABC reporters located for the duration of the war?

(h) Did they get any extra “danger money” for being in a war zone?

(i) What extra safety precautions did they take?

(j) How many journalists were embedded? Did the ABC get them to take any additional precautions? What were their working conditions? 

(k) Did any embedded journalists experience any attempts to influence the content of their reports by any of the military? 

(l) Have any ABC journalists reported any problems with medical or psychological conditions as a result of being embedded? 

(m) Why did the ABC suspend its BBC World News feed for around a fortnight during the military action involving Australian troops? 

(n) On the night that the toppling of the statue of Saddam Hussein was broadcast, why did the ABC interrupt this to show a movie? 

(o) Please detail the dates of the feed of BBC World News and the cost to the ABC for this feed.

Answers: 

(a) Northern Iraq – two. 
Embedded with US Marines – two, and later two more for Four Corners. Baghdad – three until just prior to US deadline for Iraq to comply.
Jordan - four.
Israel –three. 
Qatar – three. 
Kuwait – two.
Reporters were also sent to Syria, Turkey and HMAS Kanimbla in the Gulf. 
(b) All but two were full-time ABC employees. Paul Moran was on an initial four-week contract and Bartley Price, a freelance cameraman from London hired at the last minute, was assigned to cover for Four Corners.

(c) Both. They came from Brussels, Beijing, Bangkok, Paris, New Delhi, Jerusalem, Brisbane, Sydney and Hobart. 
(d) All have returned to their original posts. Apart from a few days in early June, the ABC has maintained a continuous presence in Baghdad since the end of the war. The ABC reporters returned to Baghdad on 7 June. 
(e) The estimated total cost of covering the war is $1.6m. Ongoing costs in Baghdad are a minimum $500 a day plus communications/satellite costs, an average of $1500 per day.
(f) They were assigned by News/Caff management according to their experience and merit. All were asked whether they had any concerns about being deployed. 
(g) Amman, Doha, Kuwait, Jerusalem, Baghdad and Suleimaniya (at times), Damascus, Eastern Turkey and the travelling embedded staff.
(h) No. 
(i) All except Bartley Price were put through a chemical/biological/radiological course and equipped accordingly. All but two did an additional hazardous environment course. 
(j) Two journalists and two cameramen. The daily newsgathering team was personally well equipped in terms of protective clothing and communications. They lived and travelled with the US Marines. 
(k) No, as far as the ABC team above is concerned. 
(l) None to the knowledge of the ABC. 
(m) The ABC did not suspend any BBC feed. 

(n) The ABC did not interrupt coverage of the toppling of the statue of Saddam Hussein to broadcast a movie. ABC News and Current Affairs delivered extensive coverage of the events on the night of April 9 and early morning of April 10, 2003 (Australian time). On the evening of April 9, Lateline provided a special, hour-long program covering of the day’s events in Iraq. At the conclusion of Lateline, the ABC over-rode scheduled programming to cross immediately to live coverage of efforts to topple the statue of Saddam Hussein in central Baghdad. The live coverage, provided via satellite by the BBC, continued uninterrupted until the statue was toppled by a US Army vehicle. The ABC then provided analysis of the toppling and repeated images of the statue being toppled before returning to scheduled programming at 1am on April 10. 

(o) The ABC made regular overnight use of the continuous BBC World Service TV feed, using a total of 90 hours at a cost of $157,500.
� Official Committee Hansard, Joint Committee of Public Accounts and Audit, Reference: Review of Auditor-General’s reports, 4th quarter 2001-2002, Friday 23 August 2002, Canberra, p. 4.






- 1 -

