Senate Standing Committee on the 

Environment, Communications, Information Technology and the Arts 
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation

Additional Estimates Hearings 12, 13 February 2007


Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 81

Topic: SBS TV Advertisements

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Can you take on notice the exact number of complaints?

Mr Brown—Yes.

Answer: 

From the introduction of in-program breaks on 9 October 2006 until the end of February 2007 SBS has received the following number of complaints: 
Telephone: 1,806

Email: 2,836

Letters: 188

Formal complaints email: 68

SBS Online complaints (form): 39

Please note that the number of complaints may include multiple complaints from the same complainant.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 82

Topic: SBS TV News Format  

Senator Nettle asked:

Senator NETTLE—Can you take on notice the number of complaints in relation to the change in format?

Mr Brown—Yes.
Answer: 

From the 22 January until 23 February 2007 SBS received the following number of complaints regarding the new one hour World News Australia format.

Telephone = 163

Email = 136 
Letters = 16 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 83

Topic: Staff Remuneration

Senator Nettle asked:

Senator NETTLE—How much did you have to pay to get Stan Grant?
Mr Brown—That is a commercial matter—an individual’s contract.

Senator CONROY—That is one that we are allowed to ask and you have to tell us. You have been asked.

Mr Brown—I will take that on notice and seek guidance on that.
Answer: 

SBS considers that maintaining the confidentiality of remuneration details of high profile presenters is standard practice amongst broadcasters and any disclosure would place SBS at a commercial disadvantage relative to other broadcasters. SBS would prefer not to provide this level of detailed information for individual on-air presenters. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 84

Topic: Dateline Program Campus Watch

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—Do you agree that the program portrayed the activities described taking place on US university campuses as an attack on academic freedom?

Mr Brown—I did not see the program, so I could not really confirm that. Am I right in remembering the discussion that we had was prior to its broadcast and your questioning was about it being delayed at the time?

Senator RONALDSON—Yes. Do you want to take that on notice?

Mr Brown—Yes.

Senator RONALDSON—As an example in his introduction to the program, host George Negus said:

Tonight the battle for freedom of speech on American campuses with Professors in Middle East studies accused of pro-Palestinian bias. Again, in introducing the story, reporter Chris Hammond described Columbia as:  The main battle ground in a war being fought across American campuses over the issue of academic freedom. Do you acknowledge that the program’s contents could be more accurately described as deliberately anti-Israel and anti-Western messages being passed on to university students in the guise of an academic contribution?

Mr Brown—As I did not see the program, it would be inappropriate for me to form a view. Let me take that on notice. I cannot recall any complaints to that effect at the time of this broadcast. Let me check on that as well—whether there were formal complaints. Certainly I am confident that there was no formal complaint upheld about that program.

Senator RONALDSON—I will go on. ……………Do you agree that the program failed to conform with your own code insofar as it did not provide an objective presentation of the issues?

Mr Brown—I have not seen the program, so I will take that on notice. Again, there have been no complaints about that Dateline program breaching the codes upheld.

Senator RONALDSON—………..What I am doing is inviting you to look at that, take those questions on notice and then come back to me after an objective assessment of the program itself.

Mr Brown—I will check to see whether or not they have been through the objective complaints procedure with the Audience Affairs Manager to see whether that has already been tested.

Answer: 

The Dateline segment ‘Campus Conflict’ was a balanced deliberation on the subject of free speech surrounding the question of teaching of Middle Eastern studies on American campuses. It is neither anti-Israel nor anti-Western. The program conformed with the SBS Codes of Practice. 
There was a formal complaint against the Campus Conflict segment (as part of a formal complaint about a range of issues concerning the Middle East). However, the aspect of the complaint concerning the Campus Conflict segment was not dealt with by the Audience Affairs Manager as it did not deal with content of the program. 
While those interviewed for this report disagreed on many issues, often passionately, almost all agreed (whether they were from the right, the left or the centre), that a debate over academic freedom was underway on American university campuses.

From those critical of the teaching of Middle Eastern studies:

· Ariel Beery, the student behind the documentary, ‘Columbia Unbecoming’ is highly critical of professors of Middle Eastern studies at Columbia University saying:

“The complaints against the professors didn’t have anything to do with their political statements. It had to do with how they used their power in the classroom to limit the academic freedom of students.”

· Winfield Myers, the editor of  ‘Campus Watch’ says:

“It (Middle Eastern Studies) has long since become the home for shoddy scholarship, very politicised scholarship at times, professors who will at times intimidate students and not allow for freedom of speech in the classroom.”

· Daniel Pipes, head of the Middle-East Forum and the founder of ‘Campus Watch’ who identifies himself as being from the political right, says American universities lack intellectual diversity: 
“I have a feeling that universities have been hijacked…..”
Question ..You say they’ve been hijacked. Does that mean they’ve been hijacked by the left?”
“By the left. In other words, the people I went to school with in the late 60s, early 70s, my contemporaries, the revolutionary students, did not achieve their goal of taking over and changing the country, but they did take over and change the universities.” 

From those defending the teaching of Middle Eastern studies in America:

· Joseph Massad, the Palestinian-American academic at Columbia University who was criticised in ‘Columbia Unbecoming’ and on ‘Campus Watch’:

“Remember there’s a right-wing effort across America today to silence any criticism of Israel and of the US government. So the Israel lobby found this an opportune time to enter the universities and silence the critics of Israel because of this prevailing mood. And therefore the real attack is on academic freedom.” 

From a journalist reporting on the allegations:
· Liel Leibowitz, journalist for the “Jewish Week”:

“The tragedy in my opinion is not that the discussion about the Israeli-Palestinian conflict has become so contentious, the tragedy is that the discussion of the Israeli-Palestinian question has become impossible”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 85

Topic: Estimates Question 27 – 30/10/06

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—Question 27 goes back to questions in previous estimates about an online poll that you conducted about the 10th anniversary of the Howard government. I asked three specific questions which I do not believe that you have answered—in particular, your assertion about the idea that the Prime Minister’s leadership played on fear. I would appreciate if you could go back and have a third crack at giving me a proper answer, because you did not answer my question, which is: where did you get the idea that the Prime Minister’s leadership plays on fear, which was the subject of your online poll?

Mr Brown—We will look at that again.

Answer: 

The poll reflected current issues, public opinion and discussion (at the time of the tenth anniversary of the election of the Howard government) around the issue of ‘fear’ as expressed in political debates surrounding terrorism, the war in Iraq and illegal migration.

The idea for the poll did not come from the Greens and Democrats leaders.

SBS does not adopt the ‘political posture’ of any political party. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 86

Topic: Estimates Question 28 – 30/10/06

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—In answer to question 28, you said that the Dateline guestbook is ‘a lightly moderated space’. Could you tell me what ‘lightly moderated’ means and what sort of quality control you put on this guestbook, when material has to be ‘defamatory, too personal, abusive, racist or plain mad’ before you delete it? Again, my questions were very specific and they also included what procedures are in place for monitoring the guestbook and who is responsible for this. ………

Mr Brown—I will look at that again.

Answer: 

The Executive Producer of Dateline monitors and edits material for the Dateline Guestbook. He has over 30 years experience as a radio and TV reporter and has completed many ‘in house’ courses on defamation and other relevant topics. 
‘Lightly moderated’ means that, as far as possible, the comments are presented as received. The monitoring procedure is a simple one: each potential post is read and any editing is carried out. Usually spelling, punctuation and grammar are not corrected. If the meaning is too obscure then the comments are not posted. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 87

Topic: Translation of Content 
Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—………..Who undertakes the translations at SBS and what procedures are in place to ensure accuracy and quality control? You might like to take that on notice.

Mr Brown—I will take that on notice.

Answer: 

SBS Radio program producers for all programs in languages other than English (LOTE) gather and translate much of their own material. Material which is produced or arrives in-language (e.g. interviews or wire service copy) is checked and edited by them.

All SBS Radio program producers must undergo language testing before they take up ongoing employment. These tests are assessed by professional linguists employed for the purpose by the University of New South Wales Institute of Languages. SBS Radio is the only broadcaster anywhere in Australia which demands standards of language competency in its on-air staff.

Broadcasters and print journalists are members of a limited range of professionals who daily expose their work to public critique. Where complaints are received they are investigated and appropriate action is taken. Complaints are rare considering SBS Radio broadcasts more than 13,500 hours of programming each year in 68 languages including English.

The quality of translations is one aspect of the SBS Radio program evaluation system, in which programs are randomly selected for independent translation and then critiqued with senior program management.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 88

Topic: Estimates Question 43 – 30/10/06

Senator Fierravanti-Wells asked:

Senator FIERRAVANTI-WELLS—In relation to question 43 and my request that you provide me with the multicultural broadcasting experience of your executive, I have to say that your answer was totally deficient. …I am sure that you would be happy to provide me with CVs or resumes so that I can make my own assessment about that, but the six-line answer that you have provided to me, which purports to cover all of your executive, is totally inadequate, so you will need to address that properly.

Mr Brown—I will take that on notice.

Answer: 

In addition to the response provided to Question 43 from Supplementary Estimates 2006, SBS considers that, as it is the only national multicultural broadcaster in Australia and unique in terms of its Charter and obligations, the multicultural broadcasting experience of the SBS executive is derived principally from working at SBS. The SBS executive has a balance of experience gained from many years in the broadcasting industry in general and multicultural broadcasting at SBS. A summary of the experience of the SBS executive is provided below. 
Bruce Meagher

Director Strategy and Communications
· Over 15 years experience broadcasting and subscription television

· Bachelor of Law  - worked as a lawyer specialising in broadcasting and telecommunications (Freehills)
· Six years as a senior executive in the subscription TV sector (Optus and Austar) 
· Instrumental in the foundation of Australian Subscription Television and Radio Association

· Two years as a consultant chiefly to broadcasting and telecommunications companies
· Two years running the Asian regional public affairs practice for Visa International
· Joined SBS May 2006
· Currently, Director of Digital Broadcasting Australia 
· Director of MSTL
Paul Cutler

Director News and Current Affairs

· Certificate. in Journalism, Wellington Polytech (now Massey University)
· Duke University N.C. Executive Business program
· Auckland University, Executive Development program.

· 35 years experience in journalism
· 28 years experience in broadcasting

· Worked (and lived) in New Zealand, South Africa, Britain, United States, Hong Kong and Australia

· Spent some years working with staff where English was a second language
· Started first bi‑lingual (English/Maori) current affairs program in NZ

· Directed a program in NZ specialising in indigenous affairs.

· Managing Editor, Asia Pacific, CNN International, Hong Kong.

· Managing Editor (Head of) News and Current Affairs, Television New Zealand, Auckland, NZ
· Over two years at SBS including Director of News and Current Affairs since 2005
Jacquie Riddell

Director Marketing 

· Over 20 years in broadcasting across radio and television
· 9 years experience at the ABC in senior roles
· Managed the organisational wide restructure of marketing at the ABC (2 year project)
· Led the growth and development of the Triple J youth radio network for the ABC, including the regional expansion to 44 markets
· Significant experience in ITV, online and new and emerging media.
· General Manager of XYZnetworks’ four high profile music channels (Channel [V], Max, Country Music Channel and Club [V]). 
· Network Program Director and previously Network Marketing Manager for Triple J
· Director of Marketing at SBS since 2006

Matt Campbell

Director Television and Online Content

· 15 years experience in broadcasting - over 3 years at SBS
· Created the independent French based company Wallaroo Productions and Distribution in 1992 specialising in distribution (all genres) and production of programs between France and Australia.

· France Television Distribution ‑ Responsible for program acquisition (all genres) in English speaking territories.

· France 2 ‑ Presenter / Producer

· Media (European equivalent of FFC) ‑ Documentary submission expert for UK and French territories.

· Network Programmer SBS Television (2003-2006) 
· Director of SBS Television and Online Content since 2006
Paula Massellos

Director Radio

· Bachelor Social Work with double major in Psychology and Social Work and Associate of the Trinity College of London (Speech and Drama) 

· Director of Mosaica Multicultural Communications 

· Multicultural Strategist for Sudler & Hennessey Multicultural for almost 10 years 

· Director of Education and Promotion at the Human Rights and Equal Opportunity Commission 

· Commissioner with the Ethnic Affairs Commission (later to become the Community Relations Commission) and chaired two Regional Advisory Councils along with the Grants Committee. 

· Occupied various positions in the Department of Immigration working with migrant and refugee communities

· NSW Ethnic Affairs commission heading up the Multicultural Marketing Awards 

· Member at various times of numerous bodies dealing with multicultural issues including: 

· the Ethnic Television Review Panel which developed the policy and framework for Australia’s multicultural television service (SBS TV)

· National Women’s Advisory 

· NSW Vocational Education Training Accreditation Board 

· Member, Migrant Skills and Qualifications Advisory committee 

· First Greek Australian Museum Foundation

· Convenor of the Multicultural Community Radio Association (MCRA) 

· Chair of the Carnivale Multicultural Arts Festival 

· Director of SBS Radio since November 2006
Helen Mayne

Director Human Resources
· Director of SBS Human Resources Division since 1994

· Highly experienced in employee and workplace relations management  

· High level understanding of cultural diversity through long experience as a senior executive in a multicultural broadcasting environment 

· Overseen compliance of all SBS’s legal obligations as a Commonwealth employer

Richard Finlayson

Director Commercial Affairs

· Graduate Diploma in Communications at UTS (accepted into a Post Grad course via demonstrated work experience)
· 15 years experience in broadcasting 
· Director of a Production company, producing National TV programmes and commercial video projects for private and govt sector
· Managing Director and founder of The Weather Channel
· Director of Program Acquisitions at XYZ Networks
· Director of Communications consultancy company for 10 years. Primarily for government particularly in the areas relating to rural, regional and multicultural communities
· Previously on the ASTRA board and sat on various committees 
· Director of Commercial Affairs at SBS from November 2005 
Jon Torpy

Chief Financial Officer
· Chief financial Officer at SBS since 1995 (also worked at SBS in the finance division from 1987-1990)

· Bachelor of Arts (Wollongong), Bachelor of Commerce (University of NSW)

· Fellow CPA Australia 

· Member of the Australian Institute of Company Directors

· Director of MSTL since 2002

· Director of SBS Child Care Centre since 1998

· Manager Corporate Services – Australian Broadcasting Authority (1993-1995) 

· Manager Financial/Corporate Services – Federal Court of Australia (1990-1993)

Paul Broderick

Director Technology and Distribution
· Director of Technology and Distribution since 2005. Has been with SBS since 2004 (2.5 years)

· Tertiary qualifications in Electronics and Communications, Management
· Holds Television Operators Certificate of Proficiency (TVOCP)
· Member of the Australian Institute of Management (AIM), Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE) and MGSM Alumni

· Over 26 years in Broadcast or related industries including 24 years in television and radio and 2 years in post production both in Australia and overseas
· 2004 to present SBS Sydney (television and radio)
· 1991 - 2004 ATN Seven Sydney (television)
· 1989 - 1990 VTS Edit Point – Sydney (post production)
· TCN Nine – Sydney (television)
· Molinaire - London UK (post production)
· 1982 - 1987 ABC - Sydney and Adelaide (television and radio)
· Worked on the Live at the Wireless series with ABC 2JJJ

· Worked on Sydney 2000 Olympics, Rugby World Cup and other major projects with Seven Network.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 89

Topic: Dateline Guestbook
Senator Fierravanti-Wells asked:

If it is, as you say moderated, why do you allow the guestbook of Dateline (16 November 2006) to be used to advertise a political event organised by an ALP ACTU body APHEDA to support pro-Palestinian activity. Isn’t this just one more example of Dateline’s pro-Palestinian bias?

Answer: 

The posting to the Guestbook was not advertising of a political event. Rather it was an information item about the screening of a film as part of an emergency food appeal for the Gaza Strip. 

Since it was for humanitarian purposes the executive producer allowed the comments to be posted. If a post provided an information item for a similar appeal for an Israeli charity or humanitarian cause then it too would have been posted.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 90

Topic: Dateline 22 November 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to my questions about the Dateline programme of 22 November 2006 about “the Worst Ramadan”. You have admitted a number of faults including lack of fairness and balance, and the inappropriate comment by Mr Negus about a ‘massacre’. You have upheld aspects of the complaint. Where have you publicised this finding on Dateline?  Will it be mentioned in a subsequent Dateline broadcast?  Will you put up a correction like you do with World News?  If not, why not?  Surely SBS and Dateline viewers are entitled to know about this. What steps are you taking as Managing Director to address this on-going bias on Dateline?

Answer: 

Corrective action was taken by the Director of News and Current Affairs to inform staff of the findings by the SBS Complaints Committee and to counsel the relevant staff to ensure that a similar incident did not occur in future. 
SBS considers publication of this finding unwarranted. SBS believes that the corrective action taken above was appropriate. The breach relating to the use of the word ‘massacre’ was minor in nature in that it was in a back announcement, not in the story itself and was a lapse rather than an attempt to portray the incident in a particular light. 
There is no ongoing bias on the Dateline program. SBS has established a rigorous complaints handling system to deal with complaints. Dateline receives a small number of complaints, as could be expected with any current affairs program that deals with contentious issues. Only a few of these complaints are upheld either by SBS’s Audience Affairs Manager or the Australian Communications and Media Authority.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 91

Topic: Comment by Mary Kostakidis
Senator Fierravanti-Wells asked:

What did your newsreader Mary Kostakidis mean when she said on or about 22 November 2006 that Sheik Hilaly’s ‘uncovered meat’ comments needed to be placed in context?  Is she taking sides with him?

Answer: 

The comments referred to were from a public lecture given by Mary Kostakidis (at the invitation Australian Academy of the Humanities) at a public forum during the Gift of the Gab: Australia and Languages symposium at Melbourne University. Ms Kostakidis’ presentation was made in her personal capacity as a respected media identity.

The ‘context’ Ms Kostakidis was referring to related to outmoded beliefs and outrageous metaphors used by numerous religions that bear little resemblance to contemporary thought and opinion. In the lecture, Ms Kostakidis referred to similar comments made by Greek Orthodox priests and other respected figures in the community during her childhood and the ramifications of such statements. 

The web blog version referred to (in the attachment to the question) took what they considered to be the more controversial statements out of context, making it appear Ms Kostakidis was an apologist for Sheik Hilaly. This was not Ms Kostakidis’ intention. In fact, the point she was making is that this sort of thinking has always been around and is more widespread than the media have reported. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 92

Topic: SBS Website 8 November 2006

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to a story on your website about an Al Qaeda terrorist jailed for life in Britain for plotting to kill thousands of people in London with a so-called "dirty bomb". The story was published on 8 November 2006 with the following headline:

Life in jail for 'terrorist'

The description of him as a terrorist in inverted commas was repeated in the body of the story. Why did the article put inverted commas around terrorist. He was plotting to kill thousands of people, he pleaded guilty and was described as a full time terrorist. Does SBS not accept that he is a terrorist?  If not, why not?

I note that in the original wire copy the term terrorist in inverted commas is not used. I assume SBS staff inserted that. And yet on previous occasions when I have been questioning SBS, I have been advised that SBS does not change wire copy, for instance if it calls someone a militant, it is not changed. In this instance, you have changed the wire copy. Please explain why you have done so?  This would appear that SBS does not believe he is a terrorist or at least perhaps, should not be described as one.

Is this simply another instance which is reflective of SBS's views on the war on terror? 

Answer: 

The use of single quotes in the headline was to signal that the term ‘terrorist’ was used in the story as a direct quote. SBS’s guideline on the use of the word terrorist clearly states that SBS will not label a group or individual unless directly quoting individuals using the term. 
Clearly SBS does not believe that Barot ‘should not be described as’ a terrorist, as he is, in several quotes in the story. The point is, they are just that: direct quotes of others describing him as a terrorist. SBS has not changed the wire copy. Rather, it has used quotation marks to indicate that the term ‘terrorist’ was used by someone else.
The story is not ‘reflective of SBS’s views on the war on terror’ but is reflective of our policy on the use of the word ‘terrorist’ and its variants.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 93

Topic: Al Jazeera (1)
Senator Fierravanti-Wells asked:

At the last Estimates SBS was critical of me for raising the issue of an employee who also worked for Al Jazeera. SBS disputed my characterisation of Al Jazeera. Please find attached two articles about "terror TV". One is an interview with the Al Jazeera editor in chief and the other is from Radio National. Please comment.

Answer: 

The articles provide some interesting insights into Al Jazeera. However, SBS believes it would be wrong to characterise any large media organisation on the basis of two interviews.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 94

Topic: Definition of Terrorists
Senator Fierravanti-Wells asked:

At a previous Senate Estimates you were asked why one of your reporters could refer to “terrorist acts” perpetrated by the Basque group ETA, but not when to comes to Palestinian groups. Your response was to reprimand the reporter. So a group commits terrorist acts, your reporter describes them accurately as such, and gets reprimanded for their trouble. I find the whole attitude of SBS to terrorists and terrorism to be reprehensible. Are you doing this to pander to certain sections of the Basque community in Australia, or what is your motivation?

Answer: 

SBS does not pander to any sections of any community in Australia. The reporter who used the term “terrorist acts” did so in error and was rightly reprimanded. On several occasions since, the senior production staff on Dateline have reminded all producers and video-journalists of SBS’s guidelines on the use of the term “terrorist” which is repeated here for reference:

 Guideline on use of the word “terrorist”

SBS Television journalists will not label a group or individual as a “terrorist”, or incidents as “terrorism” or “terror” except in circumstances where:

· Directly quoting individuals using the words "terrorist", “terror” or "terrorism".

· Individuals or organisations describe themselves as "terrorists" or as being responsible for acts of "terrorism" or “terror”.

· The term is applied to the reporting of general issues such as "anti-terrorism" measures or "anti-terrorism" laws.

The internal guideline has been revised slightly, to clarify that the policy regarding references to “terrorism” and “terrorist” apply equally to references to “terror.”

A process of upward referral is required for all staff before any of our programs take a decision to describe a circumstance as an act of "terrorism" or "terror". The decision will be taken only by the relevant executive producer who, in turn, will keep the Director of News and Current Affairs informed.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 95

Topic: Al Jazeera (2)
Senator Fierravanti-Wells asked:

I attach reports about Al Jazeera which make quite damaging accusations, especially the interview with the Editor who says they describe suicide bomb attacks against Israeli civilians as “commando attacks”. It is this kind of attitude from Al Jazeera that prompted the initial questions?

Answer: 

See response to Question 93.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 96

Topic: Hezbollah
Senator Fierravanti-Wells asked:

Regarding material you had translated from the Arabic programme, why do your people describe Hezbollah, which initiated the war with Israel, which is a proscribed terrorist organisation in Australia and elsewhere, as “the resistance”. Against what?  Israel is not even in Lebanon. So what are they resisting?  You are taking their side by using that language. You are legitimising them to your Australia audience.

Answer: 

The term ‘the resistance’ was a descriptor used by the Hezbollah Secretary General Sheikh Sayyad Hassan Nasrallah, the subject of the feature referred to. It was mentioned by the executive producer of the Arabic language program in that context when covering his speech on the first day of the ceasefire. It is not a term normally used by SBS Radio’s Arabic language program, which refers to Hezbollah by name only, in compliance with SBS policy.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 97

Topic: Content of Website
Senator Fierravanti-Wells asked:

Why was it on 6 December 2006, when a report was released about Hezbollah’s use of human shields in Lebanon, that you did not report this on your World News website, but you had room for two very trivial items “John So is the world’s best bro” and “Little black dress auctioned.”  You gave such extensive coverage to the conflict in Lebanon and Israel but when a significant report like this comes out you seemingly ignored it. Is this more pro-Arab bias?

Answer: 

A web search has failed to turn up any mention of a report into Hezbollah’s use of human shields, so SBS may not have been aware of the story. 
However, as with most news services, our website news coverage consists of a mix of stories, both ‘heavy’ and ‘light’. Our web news probably carries more ‘heavy’ stories than most, but it is not unremittingly grim, carrying occasional ‘light’ stories such as the ones described above. 

Other stories we carried on the website on the day in question included:

· worldwide condemnation of the Fiji coup;

· a declaration by Venezuelan president Hugo Chavez that he was committed to socialism in Venezuela; and
· an Ombudsman’s report critical of the Department of Immigration’s treatment of mentally ill people.

SBS’s news coverage and selection shows neither pro-Arab, nor pro-Israel bias.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 98

Topic: Middle East Coverage

Senator Fierravanti-Wells asked:

The following questions refer to your Middle East coverage:

1) On SBS Late News of 27 October 2006 Anton Enus said:

“Three Palestinians have been killed during Israeli army operations in the northern West bank. Palestinian sources said one was a 17 year old throwing stones.” 

Why didn’t you also report that Israel said two were armed men?

2) On SBS TV News of 4 November 2006 Mary Kostakidis said:

“a six day incursion that left more than 50 Palestinians dead” 

and Ursula Malone said:

“55 Palestinians have been killed.” 

AP reported that of the 55 mentioned, 50 were armed militants/terrorists. Why didn’t you report this?  Please refrain from repeating your old excuse about space. You consistently point out when those Israel kills are civilians, but when they are gunmen you just call them “Palestinians”. Isn’t this more proof of your systemic bias?

Answer: 

SBS does not consider the two examples cited amount to proof of systemic bias. SBS has reviewed these stories and found both accounts broadcast were accurate at the time of reporting. With such incidents, detailed accounts or reliable breakdowns of whether people involved are members of militant organisations or civilians are often not immediately available. Subsequent wire reports from reporters on the spot who are able to visit hospitals and check information with relatives may have had access to that information.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 99

Topic: Report on SBS TV News 25 October 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

On SBS TV News of 25 October 2006, Pru Lewarne reported on a funeral for seven Palestinians shot by Israeli forces. She said:

“One was a senior militant.” 

Why didn’t she report that all seven were armed gunmen.
Answer: 

The report in question was one part of a broader report concerning events in the Middle East. The assertion in the question that all seven were armed was not a verified fact at the time of reporting. The circumstances surrounding the incident were highly contested. 

The AP wire headline was “Israeli troops kill seven Palestinians”. The AP did not report that the Palestinians were armed as a matter of fact. Instead it reported the Israeli Defence Forces (IDF) claim and the Palestinian counter claim. 

What emerges from the above sources is what the IDF considered to be a successful operation to thwart terrorists was regarded by Palestinian Authority president as an IDF perpetrated massacre. The circumstances of the deaths are equally disputed.

The text of the report contained the uncontested facts. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 100

Topic: Dateline  25 October 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer again to Dateline and Mr Negus. On the programme of 25 October 2006 he made this statement: 

“So when Alexander Downer and John Howard say that if we were to cut and run (from Iraq) it would be a victory for the terrorists in fact – the term they use for what the rest of us would call insurgents.” 

Did he mean the “rest of us” at Dateline or SBS generally? 

Many people regard those who intentionally kill innocent civilians as terrorists but SBS has a huge problem with the word and is in fact promoting the view that there are no terrorists in the world (except you allow your Dateline guestbook to describe Messrs Bush, Blair and Howard as terrorists. You have a very skewed view of the world which you are foisting on the rest of Australia.

Answer: 

The statement by Mr Negus refers to the different uses of the words ‘terrorists’ and ‘insurgents’ to describe particular groups. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 101

Topic: SBS programme Decadence
Senator Fierravanti-Wells asked:

Referring to the new programme “Decadence” and I quote Pria from 13 December 2006: 

“A major part of today’s problems in society is over-promotion of sex. “ 

No-one does that more than SBS itself. Why didn’t he point that out?

On the same programme why did Pria say:

“A priest these days is more likely to be jailed than hailed.” 

That is an outrageous slur on the priesthood. How does that square with your stated aim of promoting tolerance and harmony. Only a very small minority of priests are jailed. Would you say the same about a Muslim cleric?

Answer: 

The Decadence program referred to represents an intelligent, satirical and wide ranging exploration of issues of sex and sexuality that seeks out a range of perspectives and views. This episode was one of several dealing with issues relevant to modern society in a clearly authored documentary treatment. The areas covered in this program include advertising, pornography, the treatment of women, sex in modern relationships and a range of religious and health-related perspectives on contemporary sexuality. 

This series drew on contemporary phenomena generally, rather than any specific description of Australian media. As such, the role of SBS was not relevant to the documentary content. SBS complies with Classification standards outlined under Code 4 of the SBS Codes of Practice which are drawn from Guidelines for the Classification of Film and Computer Games under the National Classification Scheme. These standards deal with potential audience impact, including in regard to depictions of sex and nudity. 

The SBS Codes of Practice state that ‘SBS programming may be controversial and provocative and may be offensive to some’. They further recognise that ‘not all viewpoints expressed will be shared by all audiences’ (Code 1 General Programming). 

The voice over in the program that said ‘a priest these days is more likely to be jailed than hailed’ referred to statements made by several interviewees, accompanied by images of print media reports, regarding recent findings of sex offences committed by Australian clergy. Archbishop Peter Jensen was given opportunity to put forward the views of the Christian churches on this matter. The program represented a range of significant views on this issue within the broader discussion about contemporary sexuality. 

Overall, the series represented a critique of the excesses of contemporary sexual representation and included the serious issues of sexually violent crime and sexual exploitation of minors. The program ended by urging audiences to be more responsible and to view sexuality in the broader context of human relationships. 

SBS did not receive any formal complaints concerning the Decadence programme of 13 December 2006.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 102

Topic: World News 13 December 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

Referring to the business segment by Rena Surimpayat and World News of 13 December 2006, she used the following jargon: 

Duopoly, corporate parachutes and ‘grow new divisions’. 

I put it to you that many people from English and non-English speaking backgrounds would find this kind of language difficult. Why isn’t she more mindful of eliminating this kind if impenetrable jargon?

Answer: 

SBS journalists make every effort to write in non-jargonistic terms and to get the people interviewed to speak in layman’s terms. However, some people are so immersed in their subject that this can be difficult on occasions. 

The term “duopoly” was used by one of the interviewees in the story referred to, not the reporter. The term “corporate parachute” was not in the story at all. And “grow new divisions” was again used by an interviewee, not the reporter.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 103

Topic: Dateline Guestbook 22 November 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

I attach a comment on the Dateline guestbook challenging assertions made in the programme’s report on 22 November 2006 regarding Vanuatu and ask for your response.

Answer: 

The comment referred to in the question SBS gives another perspective on the story. SBS welcomes such comments and willingly posts them in the Dateline Guestbook. 

The programme of the 22 November 2006 was our last for the year so we had no other vehicle for disseminating the views contained in the post. In general terms the Vanuatu piece was well received. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 104

Topic: Multicultural Marketing Awards
Senator Fierravanti-Wells asked:

Could you explain the circumstances involving the apparent involvement of your new Director of Radio in influencing coverage or at least questioning lack of coverage of an event she had previously been involved with, namely the Multicultural Marketing Awards.

Answer: 

The ‘apparent involvement’ referred to above was the subject of a scurrilous article in Crikey.com and was without foundation. SBS sent a correction to the story to Crikey which subsequently withdrew the original story.

The Director of Radio approached the Executive Producer Radio News (who comes under the direction of the Director of News and Current Affairs) inquiring about the news coverage of the New South Wales Multicultural Marketing Awards. 

The Executive Producer has indicated that the conversation with Ms Masselos included discussion as to the extent of SBS news coverage of the event and general inquiries about editorial decision making processes. At no stage did the Executive Producer consider the Director of Radio to be influencing coverage of that, or any, particular event. 

SBS considers it proper for the Director of Radio to make inquiries, as appropriate, to the extent of coverage (in this case by another division i.e. the News and Current Affairs Division) of particular events so as to determine the most suitable level of, or additional coverage by, SBS Radio for its listeners. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 105

Topic: Radio Program Directors
Senator Fierravanti-Wells asked:

Does SBS intend reducing the number of radio programme directors where they are located in different states?  If so, will this not result in greatly reducing what is already a pretty thin monitoring system of those radio language programmes? 

Answer: 

The term ‘programme directors’ is not one used within SBS Radio. If the question refers to the program managers, there are currently two in Sydney and two in Melbourne, each supervising an average 27 teams of program makers. These teams range in size from those with only a single executive producer to larger teams with an executive producer and up to 3.5 full-time equivalent (FTE) producers. SBS has no intention at this time of reducing the number of program managers in either Sydney or Melbourne.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 106

Topic: Labelling 
Senator Ronaldson:

What does SBS think of the proposition that appears to be supported by the evidence that when non-Israeli’s are killed they are readily labelled as civilians but when gunmen, militants or terrorists are killed they are described as Palestinians?

Could you provide a count and citations of the references to “civilians” in news reports for six months where they are identified as Israeli and Palestinian and a count of the references to gunmen, militants and terrorists in the context of the middle east conflict.

Answer: 

SBS does not have the resources to do such an exhaustive and labour-intensive search of the kind requested in the question. However, a computer search of our scripts over the past six months shows that there have been few such clashes. Most violence has been intra-Palestinian, between armed adherents of Hamas and Fatah, rather than with Israeli forces. The only significant clash between Israeli forces and Palestinians has been with (unarmed) Palestinian demonstrators opposing Israeli construction work around the Al Aqsa mosque compound.

However, SBS News has an internal guideline which makes clear that armed combatants should be described as such. The relevant sections read:

· We have to make clear the circumstances of any confrontation, and if they are in doubt, source any claims or accusations. 
· Equally, if victims are unarmed or ‘civilians’ that should be made clear. 

· In all cases, we need to strive for complete accuracy, and to make sure that anything that is not an indisputable fact is sourced to the person or organisation making the assertion or claim.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 107

Topic: News Report 7 November 2006
Senator Ronaldson asked:

On SBS TV news of 7 November Mary Kostakidis referred to "a six day incursion that left more than 50 Palestinians dead, while reporter Ursula Malone stated simply "55 Palestinians have been killed".

Did this report live up to the SBS Code for news and current affairs?

Ibrahim Barzak of the wire service AP subsequently wrote that those Palestinians killed in the Israeli incursion into Beit Hanoun were "50 militants and at least seven civilians".

Knowing this, does SBS hold that the report was genuinely consistent with the code?

Answer: 

SBS has reviewed the story and found the account broadcast was accurate at the time of reporting and complied with the SBS Codes of Practice. With such incidents there are often not detailed accounts or reliable breakdowns immediately available of whether people involved are members of militant organisations or civilians. Subsequent wire reports from reporters on the spot who are able to visit hospitals and check information with relatives may have had access to that information.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 108

Topic: Dateline segment Campus Watch – 8 November 2006 
Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

The SBS current affairs program "Dateline" included Campus Watch in their program of 8 November 2006.

Does SBS agree that the program portrayed the activities it described taking place on US University campuses as an attack on academic freedom?

As an example in his introduction to the program, host George Negus said, "Tonight, the battle for freedom of speech on American campuses, with professors of Middle East studies accused of pro-Palestinian bias."

And again, in introducing the story, reporter Chris Hammer described Columbia as "the main battleground in a war being fought across American campuses over the issue of academic freedom."


Does SBS acknowledge that the content of the program could more accurately be described as virulently anti-Israel and anti-Western messages being passed onto university students in the guise of an academic contribution?

Does SBS acknowledge the program failed to do so?

I note that at the last estimates hearing SBS acknowledged that the current SBS code of practice in relation to news and current affairs says, in part:

“SBS believes in the right of the audience to make up its own mind after an objective presentation of the issues.

To this end, all reasonable effort must be made to ensure that the factual content of news and current affairs programs is accurate, having regard to the circumstances, and facts known, at the time of preparing and broadcasting the programs.

SBS will take reasonable steps to ensure timely correction ..... not misrepresenting them or unduly favouring one over another. 

Reasonable effort should be made to ensure news and current affairs programs are balanced and impartial ...”

Does SBS agree that the program failed to conform to your own code in so far as it did not provide an objective presentation of the issues?

What action has been taken to address the deficiencies of the program in relation to balance and objectivity?

Answer: 

See also response to Question 84 in regard to how SBS describes the story. The segment provided a balanced and objective presentation of the issues. It was compiled by one of SBS’s most experienced reporters. It was neither anti-Israeli nor anti-Western. It was viewed and authorised to go to air by the programme’s Executive Producer and the Director of News and Current Affairs.

SBS considers the segment conformed to SBS’s Codes of Practice. It was accurate, impartial and objective. As far as the producers are concerned, there were no major deficiencies in the piece. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 109

Topic: Late News report – 27 October 2006 
Senator Ronaldson:

On the Late News on SBS TV on 27 October 2006 Anton Enus announced that "Three Palestinians have been killed during Israeli army operations in the northern West Bank. Palestinian sources say one was a 17-year-old throwing stones."

Why did the statement by the Israelis that two were armed men not appear in the report?

Did this report accord with the SBS code of practice for news and current affairs?

Answer: 

SBS has reviewed the story and found the accounts broadcast were accurate at the time of reporting. With such incidents, more detailed accounts are often not immediately available. Subsequent reports may have had access to additional information.

The report complied with the SBS Codes of Practice.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 110

Topic: SBS TV News report – 28 November 2006 
Senator Ronaldson asked:

On SBS TV News on 28 November Prue Lewarne reported that Ehud Olmert's had made an overture for peace to the Palestinians saying '"If you will establish a new government,' he said, 'that will be committed to the terms of the quartet, that implements the road map, and leads to the release of captured Israeli soldier Gilad Shalit, I will offer to meet Mahmoud Abbas immediately to hold a real, open and sincere dialogue.'" 

Why did Ms Lewarne fail to mention that he also offered to release prisoners, unblock funds, remove many restrictions on movement and give up large amounts of land and settlements for peace?

Did this report accord with the SBS code of practice for news and current affairs?

Answer: 

This particular news item (which ran for over two minutes) covered a range of news items on the Israeli-Palestinian conflict on that day. The report was not solely about Ehud Olmert’s offer for peace but a more general report of events in the Middle East which included:

· Jordan’s warning of civil war if Palestinian situation not resolved;

· captured Israeli soldier Gilad Shalit;

· Ehud Olmert’s offer for peace;

· response to Mr Olmert offer from Palestinian President Mahmoud Abbas’s aide;

· response of Palestinian Prime Minister Ismail Haniyeh;

· report of a rocket fired at Israel from Gaza;

· a funeral in the West Bank of two Palestinians killed by Israeli fire; and

· detail of differing versions of how the two Palestinians died.

SBS believes the report covered the essential elements of Ehud Olmert’s offer and as such met the SBS Codes of Practice.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 111

Topic: SBS documentaries on Middle East 
Senator Ronaldson:

Can SBS provide a list of all documentaries screened on SBS TV since the beginning of 2006 pertaining to the Middle East and/or Israel including stories screened as part of news and current affairs programs such as Dateline?

Can SBS provide a list of all documentaries considered for purchase, commissioning and/or screening over the same period that were not purchased, commissioned or screened pertaining to the Middle East and/or Israel?

Can SBS provide an explanation of the considerations relevant to your selection of documentaries for screening or being rejected for screening in general and in particular in relation to issues pertaining to the Middle East and Israel?

Can SBS provide an account of how these criteria were applied in relation to the Campus Watch on the Dateline program?

Answer: 

For details of documentaries pertaining to the Middle East and/or Israel screened on SBS Television since 2006, including stories screened as part of news and current affairs programs such as Dateline, please see Table 1.

For details of all documentaries considered for purchase, commissioning and/or screening over the same period that were not purchased, commissioned or screened pertaining to the Middle East and/or Israel, please see Table 2.

SBS selects documentaries, including those in relation to the Middle East and Israel, based on its Charter, Codes of Practice, suitability for the SBS schedule, quality and relevance to SBS and its audiences. 

SBS News and Current Affairs chooses to report issues on the basis of newsworthiness and/or current affairs value for an Australian audience. SBS’s producers and reporters use their many years of accumulated experience both here and overseas, for Australian and US networks, to judge what is a story and what isn’t. 

See also responses to Question 84 and Question 108 in regard to the Campus Conflict story on Dateline.
Table 1:
Documentaries pertaining to the Middle East and/or Israel screened on SBS Television since 2006 including stories screened as part of news and current affairs programs such as Dateline.
	Title 
	Date (first run)
	Rpt date (first run before January 2006

	The Judge and the Fanatics
	3/01/2006
	

	Runaway
	11/01/2006
	

	Al-Zarqawi: The Face of Terror
	17/01/2006
	

	Slaves of the Sword Ep1
	7/02/2006
	

	Slaves of the Sword Ep2
	14/02/2006
	

	Saddam Hussein: America's Best Enemy
	21/02/2006
	

	Slaves of the Sword Ep3
	21/02/2006
	

	Hamas, Behind the Mask
	28/02/2006
	

	Bearing Witness
	7/03/2006
	

	The Last Stand
	7/03/2006
	

	Salvage Archaeology in Gaza
	12/03/2006
	

	Targets: Reporters in Iraq
	21/03/2006
	

	The Other Side Of The Suez
	25/03/2006
	

	Israel: The Unexpected Candidate
	11/04/2006
	

	Out Of The Forest
	25/04/2006
	

	Gunner Palace
	9/05/2006
	

	Saddam's Road To Hell
	6/06/2006
	

	The Insurgency
	13/06/2006
	

	It's A Fat Fat World
	16/06/2006
	

	Cleats of Hope
	21/06/2006
	

	TV Around The World - Lebanon
	3/07/2006
	

	TV Around The World - Egypt
	6/07/2006
	

	Improvisation
	12/08/2006
	

	Five Days In August
	29/08/2006
	

	Little Peace of Mine
	19/09/2006
	

	Fall Of Great Empires - Persia
	23/10/2006
	

	Class of 2006
	24/10/2006
	

	37 Uses For A Dead Sheep
	14/11/2006
	

	Salome: The Kiss of Death
	26/11/2006
	

	Turkey's Tigers
	28/11/2006
	

	Afghan Ladies Driving School
	12/12/2006
	

	Return of the Taliban
	12/12/2006
	

	Pickles
	19/12/2006
	

	The Attack of the Happy People: Ecstasy
	19/12/2006
	

	Shadya
	2/01/2007
	

	TV Around The World - Iran
	4/01/2007
	

	TV Around The World - Morocco
	6/01/2007
	

	Walking the Bible Ep 1
	7/01/2007
	

	The Prisoner: Or How I Planned To Kill Tony Blair
	9/01/2007
	

	Walking the Bible Ep 2
	14/01/2007
	

	Walking the Bible Ep 3
	21/01/2007
	

	Iraq's Missing Billions
	30/01/2007
	

	Smiling In A Warzone
	30/01/2007
	

	The Trial Of Saddam Hussein
	20/02/2007
	

	Will Israel Bomb Iran
	27/02/2007
	

	Jihad TV
	6/03/2007
	

	Cooking In The Danger Zone - Afghanistan
	7/03/2007
	

	Civilisation Ep 2
	11/03/2007
	

	Afghan Alphabet
	
	9/02/2006

	Boy Who Plays on the Buddhas of Bamiyan
	
	25/01/2007

	How Samira made "The Blackboard"
	
	15/07/2006

	Keep Not Silent
	
	28/11/2006

	King Solomon's Table Of Stone
	
	22/09/2006

	On The Objection Front
	
	13/11/2006

	On The Trail of the Nabateans
	
	11/08/2006

	One Day in September
	
	1/02/2006

	Power of Nightmares Ep1
	
	31/01/2007

	Power of Nightmares Ep2
	
	7/02/2007

	Power of Nightmares Ep3
	
	14/02/2007

	Saddam's Tribes
	
	30/11/2006

	The New Al-Qaeda Ep 1
	
	30/01/2007

	The New Al-Qaeda Ep 2
	
	6/02/2007

	The New Al-Qaeda Ep 3
	
	13/02/2007

	The Price Of Victory
	
	18/10/2006

	The War Is A Fraud
	
	9/11/2006

	Uri Avnery: Warrior For Peave
	
	30/08/2006


	Purchased but not yet transmitted

	Title 
	Date of first run

	Prisoner 345
	13/03/2007

	Forbidden Future (Presale) 
	20/03/2007

	My Home, Your War (Presale)
	3/04/2007

	Years of Blood (Presale)
	4/05/2007

	Six Days In June (Presale) 
	1/06/2007

	Jihad (Presale)
	5/06/2007

	9 Star Hotel (Presale)
	18/06/2007

	Forgiving Dr Mengele
	27/07/2007

	In The Name of Allah (Presale)
	7/08/2007

	Pakistan Zindabad (Presale)
	14/08/2007

	Flipping Out (Presale)
	30/10/2007

	Waltz With Bashir (Presale)
	4/12/2007

	Afghan Muscles (Presale)
	18/12/2007

	
	

	No transmission date
	

	A Day in May (Presale)
	

	Dolls (Presale)
	

	Enemies of Happiness
	

	Full Cover Girl (Presale)
	

	Gangs Of Iraq (Presale)
	

	Guests of the Ayatollah
	

	I Remember 1948
	

	Iran And The West (Presale)
	

	My Wives and Me (Presale)
	

	The Endgame (Presale)
	

	True Kindness
	

	Welcome to Tehran
	


	Under Assessment

	39 Pounds of Love

	A Hebrew Lesson

	Badal

	Bilin My Love

	City Walls: My Own Private Tehran

	Ghosts of Abu-Ghraib

	Irak, Agony of A Nation

	Iraq in Fragments

	The Play

	The War Tapes


	Dateline segments
	Date

	Nabil Sha'ath interview
	25/1/06

	Shimon Peres interview
	25/1/06

	Dr Mahmoud al Zahar interview
	1/2/06

	Professor Tariq Ramadan
	8/2/06

	Abu Ghraib - The Sequel
	15/2/06

	The Open Mosque
	15/2/06

	Zaki Chehab interview
	22/2/06

	Maher Arar: The Verdict
	1/3/06

	Abu Ghraib: A Torturer's Tale
	8/3/06

	Ahmed Chalabi interview
	15/3/06

	Israel's Borderline Election
	22/3/06

	Yossi Beilin interview
	22/3/06

	The Women of Hamas
	12/4/06

	AWB - What the Middle Man Knew
	26/4/06

	Iraq - On the Road
	3/5/06

	The Very Thin Blue Line
	17/5/06

	Haifa Zangana interview
	24/5/06

	Pakistan - Doing it for Allah
	21/6/06

	Five Days in Gaza
	12/7/06

	Efraim Halevy Interview
	12/7/06

	Dr Amal Saad-Ghorayeb phoner
	19//7/06

	Corporel Shalit's Father
	19/7/06

	An Eye for An Eye
	19/7/06

	Prince Hassan interview
	19/7/06

	The War on the Border
	26/7/06

	Nadim Houry interview
	26/7/06

	Hezbollah Backgrounder
	2/8/06

	Dr Buthaina Shaaban interview
	2/8/06

	Mayor Yona Yanav interview
	2/8/06

	The Road From Damascus
	9/8/06

	The Siege of Beirut
	23/8/06

	Dr Eran Lerman interview
	23/8/06

	Massoumeh Ebtekar interview
	30/8/06

	Pakistan's Dame Edna
	6/9/06

	Terrorism Debate 
	6/9/06

	Gunning for Iran
	4/10/06

	Desert Dust
	25/10/06

	The Worst Ramadan
	22/11/06


Table 2:
Documentaries considered for purchase, commissioning and/or screening over the same period that were not purchased, commissioned or screened pertaining to the Middle East and/or Israel?

	100% Human
	Media Jihad

	A Film About Zen
	Meeting the Taliban

	Allah Calling
	My 100 Children

	Baghdad ER
	My Country, My Country

	Blood of my Brothers
	My Mother Was Killed By A Suicide Bomber

	Breaking The Silence
	Nose Iranian Style

	Bridge Over the Wadi
	Odessa, Odessa

	Cherry Orchard
	Operation Dreamland

	Cutting The Cord
	Operation Sphinx

	Day And Night
	Paper Dolls

	Divan
	Pilgrimage

	Dress Rehearsal
	Poisone Chalice; The U.N. In Iraq

	Egypt's Sunken Treasures
	Rafah, One Year in the Gaza Strip

	Encounter Point
	Seeds

	Entebbe
	Shadow Company

	Exiting From Iraq
	Shir + Zad

	Faces of the Fallen
	Shooting Under Fire

	Fighting the Taliban
	Summit of the Wave The Green Cold

	Gaza: The Fight For Israel
	The Cemetery Club

	Glories of Islamic Art
	The Chicken Commander

	Guns for Hire: Afghanistan
	The Children's House

	Hothouse
	The Family That Walk On All Fours

	In the Shadow of the Palms
	The Fundamentalists

	Inside Al-Qaeda: A Spy's Story
	The Iron Wall

	Irak, Songs of the Missing Man
	The Mirror of the Soul

	Iraq - Blackout
	The Nuclear Bazar

	Iraq - War and Truth
	The Teaboy of Gaza

	Iraq For Sale
	The Third One Is On The Way

	Iraq, The Making of an Army
	These Girls

	Iraq, The Truth Denied
	Troubled Water

	Iraq: Mom Is At War
	Turkey's Forbidden Words

	Iraq: The Women's Story
	TV Iraqi Style

	Journalist and the Jihad: The Murder of Daniel Pearl
	Voices of Bam

	Kabul Football Club
	We Too Have No Other Land

	Killing in the Name of Allah
	When Adnan Comes Home

	Last Letters Home
	White Platton Baghdad 2004

	Leila Khaled, Hijacker
	Women for Sale

	Liberace of Baghdad
	Wounds of Afghanistan

	Little Heroes
	Yemen - A Trial Republic

	Maryam's Sin
	


- 1 -


