Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Standing Committee on the 

Environment, Communications, Information Technology and the Arts 
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 12, 13 February 2007

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 144

Topic: AM 24 November 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

Similarly, why did Rafael Epstein on AM of 24 November 2006 refer to the poisoning murder of the former Russian agent as ‘bold’?

Answer: 

This is acceptable language. The Macquarie Dictionary defines bold as, among other things, “not hesitating to breach the rules of propriety; overstepping usual bounds or conventions”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 145

Topic: Lateline 24 November 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did Sarah Clarke on Lateline of 24 November 2006 in a report on global warming say “Academics agree” and then quote just one academic. I note that the ABC has been culpable of this practice before, according to your latest audience feedback and complaints report. 
Will you speak to her about this and reinforce the message to reporters and producers that one swallow does not a summer make?

Answer: 

The reporter has been spoken to.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 146

Topic: Stateline Victoria 13 October 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did a Stateline Victoria reporter on 13 October 2006 refer to a sporting venue as Vodafone arena when this is against your commercial description policy?

Answer: 

ABC Editorial Policies say if commercial names cannot be avoided, they should be used as seldom as possible. The Policies do not ban the use of commercial names. 

In some cases, it is necessary to use commercial names to provide the audience with the appropriate level of information or context. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 147

Topic: The Glass House
Senator Wortley asked:

In relation to The Glass House. When The Glass House was axed was it achieving its highest rating since it first went to air in 2001, with average audiences of 728,000?

Did the program regularly out rate commercial programs in the time slot winning a peak audience of almost 860,000 viewers in its final year.

Answer: 

Yes. The average audience achieved by The Glass House in 2006 was the highest average audience it had achieved since its commencement.   

No. Average audiences for the 9.30pm Glass House timeslot in 2006 were: 

· ABC 752,000 

· Seven 833,000 

· Nine 1,053,000 

· Ten 1,188,000 

(Source: Oztam)

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 148

Topic: ABC TV News 4 November 2006
Senator Ronaldson asked:

On ABC TV News November 4 the anchor Kathy Bowlen said:

“The conflict in the Gaza Strip has escalated with at least 19 Palestinians killed in the deadliest day in the territories for several months. In the worst incident, Israeli troops shot dead two women who'd walked through army lines to help trapped gunmen escape from a mosque."

What does the ABC think about the reference to this particular incident as “the worst”?

Does this constitute editorialising in the context of a news report?

Does the ABC agree that this reference unnecessarily implies that the Israeli troops involved had acted improperly or even immorally?

Does the ABC think the fact that the women were deliberately placing themselves in danger to shelter gunmen would have bearing on this?

Is the ABC aware that as a result of the women’s actions the Palestinian gunmen escaped justice?

Does the ABC think that this fact bears on an impartial and objective account of this situation?

Does the ABC think it is also relevant to report the status of the 19 Palestinians reported as being killed?

Would it not be relevant if the 19 Palestinians reportedly killed were terrorists? 

Answer: 

The ABC considers that the description of this incident as the “worst” is an appropriate use of language in light of the other incidents of violence on the day in question. There is a generally accepted belief that any loss of life is a regrettable and negative event. In this context, public opinion would also generally consider the killing of unarmed women as worse than some other killings. The description used does not imply that Israel had acted improperly or even immorally and the ABC report makes no judgement on this nor on the actions of the women. The ABC believes it was an objective and impartial account. The report made clear that the women had put themselves in a position of danger by walking “through army lines to help trapped gunmen escape from a mosque". The report also included the information that the gunmen escaped from the mosque due to the intervention of the women. It is not necessary in all circumstances to report the status of all those killed for a report to be objective and impartial. If confirmed, the ABC would generally report the status of those killed.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 149

Topic: ABC TV News 4 November 2006 – David Hardaker

Senator Ronaldson asked:

On ABC TV News of November 26 David Hardaker reported that:

"Israeli air strikes ripped apart two cars in Gaza, killing at least two people. The Israeli Defence Force said the attacks were aimed at militants launching rockets towards Israel."

In relation to the same incident SBS reported that Palestinian hospital sources were saying the two men killed were Hamas "militants".

Why did the ABC choose to omit this fact while the SBS reported it?

On this basis does the ABC believe that the report in this case was balanced and objective?


What action has or will be taken to rectify the report?

Answer: 

The ABC believes the report in question was balanced and objective. It did not say that those killed were non-combatants and it included Israel’s contention that the attacks were aimed at militants. The decision whether to use specific information will depend on the judgment of reporters and producers as to its reliability and importance.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 150

Topic: ABC TV News 4 November 2006 – Matt Brown

Senator Ronaldson asked:

On ABC TV News of November 4, Matt Brown stated:

"In the latest incident, five Palestinians were killed in an airstrike in the Jabalya refugee camp. Two of the dead were ambulance crewmen, taking the toll after three days to 35."

Why did Matt Brown only refer to the occupation of two of the dead men?

Would the ABC consider it relevant to the facts of the story if three of the men killed in the incident were in fact fighters?

Is the ABC aware that the other three men, whose purpose in being in that particular place at that time was related to them being terrorists, or as you might call them militants?

Is it relevant that most of the 35 people – constituting the ‘toll’ were also terrorist fighters?

On this basis does the ABC believe that the report in this case was balanced and objective?


What action has or will be taken to rectify the report?

Answer: 

The death of ambulance crewmen in this incident was newsworthy because of the international protections afforded humanitarian workers during war and conflict. This was one small part of a much longer report which was also the subject of the Senator’s Question 148. The ABC considers this report to be objective and impartial. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 151

Topic: AM Program 8 December 2006
Senator Ronaldson asked:

On the AM Program of 8 December 2006 on ABC Radio David Hardaker reported on the Iraq Study Group's call for efforts towards Middle East peace.

David Hardaker said the hardest part would be "the implementation of UN resolution 242 which was passed almost 40 years ago and demands that Israel withdraws from Occupied Palestinian territory."

Does the ABC acknowledge that the UN resolution in fact does not describe the territory referred to as "Palestinian"?

Is the ABC aware that the resolution also requires that Israel receive peace and security in return for withdrawal from relevant territories?

On this basis does the ABC believe that the report in this case was balanced and objective?


What action has or will be taken to rectify the report?

Answer: 

See answer to Question 118.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 152

Topic: PM Program 5 December 2006
Senator Ronaldson asked:

On the PM program of 5 December 2006 on ABC Radio Mark Colvin, in referring to signs that the ceasefire may hold, said "One indication is that, despite some violations, neither side has gone for major retaliation."

Does the ABC think it is relevant to this report that only the Palestinians and not Israel violated the ceasefire?

Why was this report constructed to imply otherwise?

Answer: 

The sentence was an attempt to condense events as much as possible so as to introduce an interviewee. The ceasefire, the violations, and the retaliation or lack of it, were the ‘peg’ for a discussion of the broader prospects for peace. The ABC believes the sentence was constructed even-handedly. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 153

Topic: PM Program ABC Radio 29 November 2006

Senator Ronaldson asked:

On the PM program on ABC Radio on 29 November 2006 David Hardaker told Mark Colvin:

"I think that this ceasefire is being driven by absolute desperation and exhaustion really from both sides. The Palestinians have been bombarded really for the last five months in Gaza with many hundreds of people killed."

Does the ABC acknowledge that the Israelis were in fact only taking action in order to end Palestinian attacks?

Does the ABC also acknowledge that the Israeli action was always going to stop when the threat to Israel from the Palestinians did?

Does the ABC acknowledge that Israel’s earlier withdrawal from Gaza demonstrates this?

Given these facts what action has been taken to address the impartiality and balance of the report?

Answer: 

The focus of this report was the current ceasefire rather than the initial causes of the violence. It reflected the fact that the conflict had gone beyond a strictly action/reaction cycle of attacks. David Hardaker referred to both Palestinian and Israeli attacks. He also made clear that some Palestinian rocket attacks had continued despite the cease-fire. The ABC believes the report was balanced. 
The transcript of the report follows.
PM - US hopes Palestine-Israel truce will hold 

[This is the print version of story http://www.abc.net.au/pm/content/2006/s1800603.htm] 

PM - Wednesday, 29 November , 2006  20:26:37

Reporter: David Hardaker

MARK COLVIN: More than three days have passed since the beginning of the latest ceasefire between the Israelis and the Palestinians in Gaza, and so far it's holding despite misgivings on both sides.

But neither the Palestinian rockets not the Israeli arrest raids have stopped completely, and there's clearly deep suspicion on both sides as to whether this time it's going to work.

The US Secretary of State Condoleezza Rice is scheduled to meet the Palestinian President Mahmoud Abbas the West Bank town of Jericho tomorrow, before going on to a meeting with foreign ministers of a number of Arab States.

I'm joined by our Middle East Correspondent David Hardaker.

David, this is an interesting ceasefire in the sense that it doesn't seem to have really been brokered by anybody. It seems to be unilateral on both sides, and not really coordinated.

DAVID HARDAKER: Mark, I think that this ceasefire is being driven by absolute desperation and exhaustion really from both sides. The Palestinians have been bombarded really for the last five months in Gaza with many hundreds of people killed.

And for their part, the Israelis too have been taking terror attacks on the border town of Sderot, which have killed a handful of Israeli citizens this year and injured a number.

So really what you have is both sides, I think, having brought themselves to a standstill and reaching absolute stalemate. So, really something had to give.

MARK COLVIN: Now, the Palestinians promised to stop the rocketing, but they haven't.

DAVID HARDAKER: They haven't Mark. Well, yesterday and the day before, one or two rockets ... that's sporadic compared to times previous where we've had five, six, seven, up to ten rockets a day landing in Sderot. So, it's a dramatic reduction.

At the same time, the Palestinian security forces have been deployed across the border in Gaza Strip, in big numbers, 13,000 Palestinian security forces are patrolling to make sure it doesn't happen.

At this stage, both sides ... the officials really of both sides are asking for any minor breach of the ceasefire to be excused as a headstrong action of those who are yet to reined in.

MARK COLVIN: But the Palestinians are complaining that the Israelis are still running arrest raids onto what they see as Palestinian territory.

DAVID HARDAKER: Well, in the West Bank. There is no ceasefire in the West Bank, and that's the bone of contention for these militant groups and that's why they're continuing to fire.

Symbolically, it's also what is driving Hamas' resistance to this particular ceasefire because they're saying that well really the Palestinian territories aren't just Gaza, it's Gaza and the West Bank, so you can't simply call a ceasefire for the West Bank ... for Gaza rather.

The Israelis...

MARK COLVIN: Is there any possibility of them coordinating so that there would be a ceasefire in both areas?

DAVID HARDAKER: Well, there absolutely is that Mark. The Israelis, or Prime Minister Olmert is saying, "Well let's see how the Gaza ceasefire goes for two or three days".

It's expected that if it does hold until the end of the week, then indeed there will be a ceasefire called in the West Bank. So, it's really a first confidence-building step if you like, a first step on the way.

MARK COLVIN: How important are the various stumbling blocks? For instance, the Israelis have been concerned all the way through by the fate of their soldier, Gilad Shalit, whose kidnapping really started the war ... restarted the war.

DAVID HARDAKER: Well Mark really, the big steps are yet to come. There are massive hurdles to overcome here.

At the moment you have Palestinian President Mahmoud Abbas being given some power and confidence in having brokered this deal ... the ceasefire deal with Olmert.

But really the big questions still remain to answered. They are: the release of the corporal Gilad Shalit, as you've mentioned, plus the forming of a unity government in the Palestinian territories.

Now, the problem here for President Mahmoud Abbas is that he is in fact been trying to resolve both those issues for the last three, four months and has got nowhere.

And what it's showing is the limits of his power, because really, the man who is holding all the aces there is Khaled Meshaal, who is the Hamas leader in exile in Damascus, the hardline leader who is really holding sway over the Gaza Strip. And indeed...

MARK COLVIN: And on the Israeli side, Mr Olmert also has his weaknesses, in the sense that his popularity levels are very low and his government has been hit by scandal.

DAVID HARDAKER: Absolutely, and it's why of course, a lot of people say that two days he elected to give this major policy speech and offer the prospect of statehood to the Palestinians and direct negotiations, because he is in deep political trouble.

So he's been trying to break out of a cycle. And it has to said Mark, that reaction to his plans; the holding out of the olive branch if you like, has been quite mixed in Israel because some are saying well what it does represent is a victory to Hamas.

Because what it shows is that Israel has not been able to achieve its goal militarily and now Israel will simply give Hamas time to re-group and to get its munitions together and ready for more assaults on Israel.

MARK COLVIN: David Hardaker, thank you very much. David Hardaker is our Middle East Correspondent.

© 2007 Australian Broadcasting Corporation
Copyright information: http://abc.net.au/common/copyrigh.htm
Privacy information: http://abc.net.au/privacy.htm
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 154

Topic: 7.30 Report 21 December 2006
Senator Ronaldson asked:

On 21 December 2006 Matt Brown reported on "The 7.30 Report" that Bethlehem's declining Christian population could be attributed to the Israeli-Palestinian violence, the financial blockade of the Hamas run Palestinian Authority and the "wall", which he claims "has been built on Palestinian land".

Should the land not have been described as disputed?

I welcome his report that Israel allows busloads of people into Bethlehem each day.

Does the ABC acknowledge that in fact, the Israeli Ministry of Tourism is running half-hourly complementary shuttles?

Would this fact have been relevant to the report?

David Hardaker, in his report on AM on ABC radio on 21 December referred to "Israel's recent war with Lebanon".

Does the ABC acknowledge that the war was in fact with Hezbollah terrorists?

Answer: 

The report was specifically about Bethlehem. The West Bank, including Bethlehem, is widely accepted internationally as Palestinian land. This is reflected in documents such as UN Security Council resolutions which refer to Palestinian territories. The most important point regarding Israel’s position on access to Bethlehem is that it did allow buses into the city. This was made clear in the report. It is not necessarily as significant that it also provided a shuttle bus. 

In the AM program on 21st December 2006, David Hardaker should have referred to “Israel’s recent war with Hezbollah”. The error has been brought to Mr Hardaker’s attention.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 155

Topic: 7.30 Report 28 December 2006 (1)

Senator Ronaldson asked:

On ABC TV on the 7:30 Report, 28 December 2006, Scott Bevan said: 

"Despite a month old ceasefire, the Israeli government announced overnight it will resume operations against Palestinian militants who fire rockets from the Gaza Strip."

Did the Israeli’s really refer to them as militants?

Why did the report fail to acknowledge that despite a month long ceasefire, Palestinian terror groups continued to fire rockets from the Gaza Strip, hence Israel made its announcement?

Is this fact not relevant to the story?

Does this omission bear on the objectivity and impartiality of the report?

What action has been taken to address the deficiency in the story?

Answer: 

In this instance it was not necessary to use the exact terminology used by Israel as the report did not provide a verbatim quote. The sentence in question described Israel’s intentions accurately. It also accurately conveyed the meaning that Israel’s renewed operations were a response to Palestinian rockets. The ABC believes that the report was objective and impartial.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 156

Topic: 7.30 Report 28 December 2006 (2)

Senator Ronaldson asked:

Matt Brown on the 7:30 Report on ABC TV on 28 December 2006 reported that when Corporal Gilad Shalit was abducted, "Israel struck back with a vengeance".

Why did the ABC fail to mention 1,000 rockets and more fired into Israel to which Israel was also responding? 

Does this omission bear on the objectivity and impartiality of the report?

What action has been taken to address the deficiency in the story?

Answer: 

The abduction of Corporal Gilad Shalit was the critical event leading to the Israeli action. While the ABC agrees that mention of the Palestinian rocket attacks would have provided a fuller picture of events, the absence of this information does not affect the objectivity and impartiality of the report which focused on the events following the abduction. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 157

Topic: AM Program 5 January 2007

Senator Ronaldson asked:

Matt Brown on AM program on ABC Radio, 5 January 2007 said that under a proposed deal, the Palestinians would release Gilad Shalit and, in exchange, "Israel would release hundreds of Palestinian women and children, and probably a significant number of militants too."

Does the ABC agree that this report draws a distinction between “militants” and “Palestinian women and children”?

Does the ABC agree that the “women and children” referred to in this case are also guilty of crimes under Israeli law or they would not be imprisoned?

Therefore does the ABC agree that the distinction made between “women and children” and “militants” is an artificial one?

One perhaps designed to deliberately misrepresent the stance of Israel?

Does the ABC agree that the term “female and child criminals” or “female and child militants” or even “female and child terrorists” might have presented the situation more accurately?

Does this choice of language bear on the objectivity and impartiality of the report?

What action has been taken to address the deficiency in the story?

Answer: 

The ABC agrees that the report draws a distinction between militants and Palestinian women and children. 

The distinction is being made between women and children imprisoned for a range of offences and militants - those imprisoned for active, armed opposition to Israel.

The ABC considers the distinction to have been appropriate, and not misrepresenting the stance of Israel. The ABC does not believe the distinction bears on the objectivity and impartiality of the report. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 158

Topic: AM Program 25 October 2006

Senator Ronaldson asked:

On the AM Program on ABC Radio on 25 October 2006 in referring to the appointment of Avigdor Lieberman to the Israeli cabinet Tony Eastley said, "Now Mr Lieberman is set to become the country's next deputy leader".

Does the ABC acknowledge that this description does not accurately represent the fact that Israel has two other deputy prime ministers and a Vice Prime Minister - Shimon Peres?

Does this omission bear on the objectivity and impartiality of the report?

What action has been taken to address the deficiency in the story?

On the same program David Hardaker stated that Lieberman "is set to get the job of Deputy Prime Minister".

Do the ABC acknowledge that this description also does not accurately describe the position of Mr Lieberman in the Israeli Government given the above facts?

Hardaker spoke to Yitzchak Galnoor, an Israeli professor and co-director of an Arab-Israeli organisation for peaceful co-existence. Galnoor stated that Lieberman "wants to transfer [Israel's Arabs] to the West Bank and become part of another state."

Why did the report fail to explain that he wants to do this through a land swap, not through driving them from their homes, or that, as a member of the coalition, Lieberman will be expected to adhere to coalition policies? 

Why then was no-one from Lieberman's party or the Israeli Government interviewed for the report?

Do these omissions bear on the objectivity and impartiality of the report?

What action has been taken to address the deficiency in the story?

Answer: 

The ABC acknowledges that the significance of Mr Avigdor Lieberman’s appointment would have been clearer if placed in the context of the other deputy leaders.

However the description of Avigdor Lieberman as Israel’s “next Deputy Leader” is not incorrect as it does not preclude the possibility of other deputies.

Similarly, the description of him as “set to get the job of Deputy Prime Minister” is also

correct.

The report included the information that Mr Lieberman would not be able to enact a policy of transferring Israel’s Arabs to the West Bank. An Arab member of the Knesset said his presence would make relationships with Arab Israelis more tense.

The focus of the report was on the public expressions of concern about Mr Lieberman’s appointment and the ABC considers it to be both objective and impartial.
Transcript:






ABC Online 

AM - Israeli Govt to offer hard-liner deputy leadership 

[This is the print version of story http://www.abc.net.au/am/content/2006/s1773183.htm] 

AM - Wednesday, 25 October , 2006  08:24:00

Reporter: David Hardaker

TONY EASTLEY: In Israel, the politician Avigdor Lieberman is best known for his appeals to far right nationalism, such as calling for the expulsion of Arab Israelis.

Now, Mr Lieberman is set to become the country's next Deputy Leader, after a deal which will see his right-wing party join the shaky coalition government of Ehud Olmert.

Critics of the move say it makes the chances of peace in the Middle East even more remote than ever.

Middle East Correspondent David Hardaker reports.

DAVID HARDAKER: Avigdor Lieberman is valuable to the Israeli Government right now, because his party adds numbers to a shaky coalition, whose popularity has plummeted since Israel's war with Lebanon. 

Prime Minister Ehud Olmert gets a degree of stability and job security, but at what price? 

YTZHAK GALNOOR: He represents a very tough line considering the conflict in the Middle East in general.

DAVID HARDAKER: Yitzhak Galnoor is a professor of political science and a co-director of an Arab-Israeli organisation for peaceful co-existence. 

YITZHAK GALNOOR: He's very extreme on questions of foreign policy, somebody who suggested to blow up the Aswan Dam in Egypt and is now appointed to be the chief strategist of the Israeli Government.

DAVID HARDAKER: Under a deal with the Olmert Government, Avigdor Lieberman is set to get the job of Deputy Prime Minister, and with it a seat in the Security Cabinet.

As well, there's a new portfolio created for him - the Strategic Affairs Ministry, likely to cover threats to Israel, including Iran, Hezbollah and Hamas.

Avigdor Liberman has made his name with big headline statements, many of them aimed at the Arab population that lives in Israel. 

Yitzhak Galnoor.

YITZHAK GALNOOR: He cannot be in the Government when he says that he doesn't recognise the fact that a million Israeli Arabs should not be part of the country. He wants to transfer them to the West Bank and become part of another state. This is unacceptable.

DAVID HARDAKER: Arab leaders in Israel have unsurprisingly denounced the Olmert Government's deal.

AZMI BISHARAH: I think the man is very dangerous. The whole conception is dangerous. The fact that Olmert, for his mere survival, accepted all this is also very dangerous.

Olmert did not run on this ticket.

DAVID HARDAKER: Azmi Bisharah is one of a relative handful of Arab members of the Israeli Parliament.

AZMI BISHARAH: Every Arab child, knows very well what are his views. He thinks the state should be without Arabs. That's what he thinks. He says it.

DAVID HARDAKER: Can he make... (inaudible)? 

AZMI BISHARAH: No, no, he can't. But this will... first of all, relationships will be more tense than they are.

DAVID HARDAKER: Azmi Bisharah remembers Mr Lieberman from university days, soon after the Russian-born politician arrived in Israel. 

AZMI BISHARAH: He was a fascist from the first movement, to be with all the bandits who came to beat Arab students. He didn't know Hebrew, he still doesn't know Hebrew, and he wants to tell me with which Arabs should I be in relations, and with whom I shouldn't be in relations. I don't accept the whole principle. It's very actually humiliating, insulting, if you want.

DAVID HARDAKER: Avignor Lieberman made one of his biggest headlines when he said that Arabs like Azmi Bisharah should be executed for speaking with politicians from the Hamas Government. 

They're the sort of statements which have gone down well with Avignor Lieberman's power base, the million or so Russians who've migrated to Israel, and who are gathered under his party, called Yisrael Beitenu, meaning Israel our Home. 

(Sound of vox pop speaking)

"We need to throw all the Arabs out," this man says. "They'll have their own country, their shops, their bread, their food, and don't let them come in at all. There should be a big, big wall."

Political scientist, Professor Yitzhak Galnoor, believes the risks of Mr Lieberman in government are too great. 

YITZHAK GALNOOR: He cannot have any positive effect on a political culture, which is now in a very delicate situation. So you bring in somebody who may violate some of the basic principles of this country, and give it legitimacy.

TONY EASTLEY: Political scientists Professor Yitzhak Galnoor, ending that report from David Hardaker. 

© 2007 Australian Broadcasting Corporation
Copyright information: http://abc.net.au/common/copyrigh.htm
Privacy information: http://abc.net.au/privacy.htm
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 159

Topic: Press Council Processes
Senator Ronaldson asked:

(1) Is ABC management familiar with the processes governing the conduct of the Press Council and complaints upheld before it?

(2) Is the ABC aware that Press Council’s Principle Number 9 requires that:

“Where the Council issues an adjudication, the publication concerned should prominently print the adjudication”?

(3) Is the ABC aware of recent media reports that the ABC has acknowledged errors in its Middle East coverage in 2006?

(4) Is the ABC aware that a search of the ABC web site does not reveal any reference to these acknowledgements?

Section 5.3 of the ABC’s code of Practice states that:

“Demonstrable errors of fact will be corrected in a timely manner and in a form most suited to the circumstances.”

By comparison, the Press Council’s Principle 2 states that:

 make amends for publishing information that is found to be harmfully inaccurate by printing, promptly and with appropriate prominence, such retraction, correction, explanation or apology as will neutralise the damage so far as possible.”

(5) Is it acceptable that the ABC holds itself to a lower standard on errors in reporting than those news outlets subject to the Press Council?

(6) I draw attention to the ABC’s answers to QoN Nos. 57, 111 and 122 from the last Estimates hearing. The answers provided to these questions suggest that the ABC considers it sufficient to correct an online transcript in-situ to fulfil its obligations to accurate reporting.

The admissions of errors made in the ABC’s answers to Questions 57 and 111 are not minor issues of geography.

(7) Does the ABC acknowledge that in the instances referred to the ABC has concealed a great deal from its audience about the nature of the incident?

(8) Does the ABC agree that the ABC’s rectification of these acknowledged errors falls far short of the Press Council’s requirement that an explanation or apology “neutralise the damage done so far as possible”?
(9) Can you explain why there appears to be a significant disparity between the rigour of the process adopted under the Press Council and that applicable in the ABC relating to complaints?

Answer: 

(1) Yes.
(2) Yes.
(3) The ABC is aware of one item published in the Australia Jewish News. (http://www.ajn.com.au/news/news.asp?pgID=2514).
(4) This is not correct. The Senator’s question specifically refers to QoN Nos 57, 111 and 122. The two errors in the edition of Lateline broadcast on 25 July 2006 (not 26 July as cited in the question) have been corrected and editor’s notes acknowledging the errors are published on the ABC website. 
(5) The ABC does not accept the proposition that it holds itself to a lower standard than required by the Press Council. 

The Senator’s question in this instance seeks to combine issues which have already been addressed through the ABC’s established complaints process – such as errors included in the edition of Lateline broadcast on 25 July, and the error in the captioning of a Reuters photograph published on ABC Online – with other matters which have been raised during the Senate Estimates process. These latter cases are not dealt with as complaints, and are not comparable to the Press Council adjudication process, which is also prompted by complaints. 

In fact, unlike any newspaper that the ABC is aware of, the ABC already publishes details of all complaints to the Corporation which have been upheld following investigation by Audience & Consumer Affairs, as well as details of all reviews conducted by the Complaints Review Executive. This prominent acknowledgement of error is in addition to corrections and clarifications made in individual programs and on individual websites, and in addition to the individual apologies offered to complainants in correspondence. 
(6) The ABC considered that a correction to the program transcript was the appropriate course of action in the circumstances set out in these questions.  For example, in relation to the caption error referred to in Question 57, as the photograph was itself published on the ABC’s Online News site, correcting the error on the website was the appropriate course of action. 
(7) No.

(8) No. As the quote from the Press Council standard makes clear, this requirement only refers to matters which are “harmfully inaccurate”. The ABC considers that the errors in these broadcasts were not “harmfully inaccurate”, but are more appropriately characterised as relatively minor, albeit regrettable, misstatements.

(9) The ABC does not agree that there is any “significant disparity” in the rigour of its complaints process compared to the Press Council. The complaints process is also separate to the Senate Estimates process, and matters raised in Senate Estimates are not dealt with as program complaints. Should the Senator wish to make a complaint about ABC programming, the ABC encourages him to do so by writing to ABC Audience & Consumer Affairs, GPO Box 9994, Sydney.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 160

Topic: ABC Documentaries Middle East
Senator Ronaldson asked:

Can the ABC provide a list of all documentaries screened on ABC TV since the beginning of 2006 pertaining to the Middle East and/or Israel?

Can the ABC provide a list of all documentaries considered for purchase, commissioning and/or screening over the same period that were not purchased, commissioned or screened pertaining to the Middle East and/or Israel?

Can the ABC provide an explanation of the considerations relevant to your selection of documentaries for screening or being rejected for screening in general and in particular in relation to issues pertaining to the Middle East and Israel?

Can the ABC provide an account of how these criteria were applied in relation to the following documentaries:

Outfoxed

Relentless

Promises and betrayals

No Excuses for Terror

In the Compound – The Last days of Yasser Arafat

Answer: 

The following lists are attached:

· all documentaries screened on ABC TV since the beginning of 2006 pertaining to the Middle East and/or Israel

· all documentaries considered for purchase, commissioning and/or screening over the same period that were not purchased, commissioned or screened pertaining to the Middle East and/or Israel

ABC TV considers a number of factors when selecting programs to be screened: the program timeslot, the existing inventory of programs available for screening, the time requirements of the schedule, the ABC’s editorial policies, the available budget, and, importantly, the quality of the program, such as whether it is innovative and has an engaging narrative. Within these parameters, ABC TV aims to provide depth and breadth of programming in its schedule for both specialised and general interest audiences. 
ABC TV considered the factors referred to above in relation to the screening of the documentaries listed by the Senator. These factors pertain to the selection of all programs that are screened.
ABC DOCUMENTARIES 2006 – MIDDLE EAST      6.00pm to 6.00am

10/1/06
LAWRENCE OF ARABIA repeat



2 x 1 hr
9.30pm


8/1/06

CHILDREN OF ABRAHAM
 



3 x 1 hr
COMPASS
22/1/06
THE THIRD WORLD WAR – AL QAEDA
repeat

3 x 1 hr
midnight 

27/2/06
ISRAEL AND THE ARABS ELUSIVE PEACE  

3 x 1 hr
8.30pm

30/4/06
HOLY WARRIORS





2 x 1 hr
7.30pm

14/5/06
MYSTIC IRAN   





1 x 1 hr
COMPASS

21/8/06
ISLAM UNVEILED  repeat




2 x 1 hr
12.30am

12/10/06
HAJJ – THE GREATEST TRIP ON EARTH repeat

 2 x 1 hr
11.30pm

9/11/06
FAMILY FOOTSTEPS Episode 3:  SARA


1 x 1 hr
8.30pm

12/12/06
PROMISES AND BETRAYALS



1 x 1 hr
10.30pm

2/1/07

THE LIBERACE OF BAGHDAD



1 x 1 hr
10.30pm

12/1/07
IN THE SHADOW OF THE PALMS


1 x 1 hr
9.30pm

1/2/07

THE LAST DAYS OF YASSER ARAFAT


1 x 1 hr
9.30pm

4/2/07

A MOTHER’S JOURNEY




1 x 1 hr
COMPASS
6.00am to 6.00pm

23/1/06
Pilot Guides Specials: GLOBE SHOPPERS


1 x 60

1.00pm

6/2/06

Pilot Guides Specials:GREAT SPIRITUAL JOURNEYS
1 x 60

1.00pm

17/4/06
Pilot Hour:  MIDDLE EAST  



1 x 60

12.30pm

29/5/06
Pilot Guides:  THE ARAB GULF STATES


1 x 60

12.30pm

26/6/06
Pilot Guides:  WORLD HISTORY: THE MIDDLE EAST 
1 x 60

12.30pm

30/6/06
Naked Planet:  THE DEAD SEA



1 x 60

11.00am

7/8/06

Pilot Guides:MARRAKECH AND DUBAI CITY GUIDES
1 x 60

12.3pm


22/10/06
KNOWLEDGE IS THE BEGINNING:


1 x 60

3.00pm

Daniel Barenboim and The West Eastern Divan Orchestra

ACQUIRED PROGRAMS  - NOT YET SCHEDULED



JUDAH AND MOHAMMAD








HATS OF JERUSALEM






WOMEN OF THE HOLY KINGDOM
 


PROGRAMS PREVIEWED – NOT ACQUIRED



JIHAD TV










PALESTINE KIDS







DUBAI DREAMS







SUFI SOUL: THE MYSTIC MUSIC OF ISLAM



GAZA DISENGAGEMENT






FELLUJAH: THE HIDDEN MASSACRE




IRAN: THE DREAM OF A DEMOCRACY




EXECUTION OF A TEENAGER





TV IRAQI STYLE







UNDER THE STONES OF GAZA





POISONED CHALICE: THE U.N. IN IRAQ



HOSTAGE TAPES: THE LIVE TV SEIGE




PROGRAMS CONSIDERED FOR COMMISSIONING

A PEACEFUL JIHAD

OUT OF CORDOBA

THE OUTSIDERS

THE ROAD TO PALESTINE

THE CURIOUS PROTESTOR

THE NEXT 9/11

SARAH'S STORY

MANAGING WAR

BARBERS OF BAGHDAD

NO EXIT

BAGHDAD HIGH

50 METERS FROM PEACE

GROWING UP

CRIMES OF REASON

SHADOWPLAY

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 161

Topic: ABC Documentary The Last Days of Yasser Arafat
Senator Ronaldson asked:

Under the ABC Editorial Policies 2007, section 3.3 describes the principles for governing topical and factual content.

Does the program screened on 1 February on ABC TV entitled ‘In the Compound – The Last Days of Yasser Arafat’ fall into the category of topical and factual content?

Section 3.3 states that “where topical or factual content deals with a matter of contention or public debate, a diversity of principal relevant perspectives should be demonstrated across a network or platform in an appropriate time frame.”

Notwithstanding the fact that the 2007 Editorial Policies take effect on 1 March 2007 is this program subject to these principles?

As part of the program ‘Last Days of Yasser Arafat’ one of Arafat’s friends and colleagues was described as a revolutionary.

Is the ABC familiar with the description of Bassam Abu Sharif as a so-called revolutionary during the program?

Is the ABC also aware that the label ‘revolutionary’ was apparently ascribed by the director of the program, Ms Sherine Salama, as a consequence, and I quote "In the 1970s he helped pioneer the hi-jacking of aeroplanes as a way of getting attention for the Palestinian cause"?

Would the hi-jacking of planes perhaps more accurately be described as terrorism?

Is this labelling of a person who pioneered hijacking of planes, a terrorist in no uncertain terms as a revolutionary indicative of how the new editorial policy will be applied?

What action will be taken to ensure impartiality in this case?

Is this documentary a case of rushing to screen biased material before the new editorial policies commence?

Under the new ABC editorial policy is one person's terrorist still to be another person's freedom fighter?

If this is not permitted under the new ABC editorial policy, coming into force less than 30 days after its screening, why was the documentary - 'In the Compound - The last days of Arafat' screened on the ABC at all?

Answer: 

If the program had been commissioned after 1 March 2007, ABC TV would have categorised the program as ‘opinion’, and it is regarded as containing contentious content. The references to Bassam Abu Sharif and other matters in the program reflect the opinion of the filmmaker.
ABC TV is committed to impartiality and balance, and will demonstrate a diversity of perspectives in its opinion content, in keeping with the editorial policies.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 162

Topic: Editorial Policies and Media Watch
Senator Webber asked:

Can the ABC give an assurance that the new editorial policies will not allow management to directly interfere with Media Watch - and that the program will be allowed to exercise full editorial discretion in accordance with the established standards of professional journalism?

Answer: 

The new editorial policies do not change existing lines of responsibility for program content; they set the standards for that content.

The policies provide the framework to ensure the ABC delivers on its legislative requirements for independence and integrity.

Media Watch will continue to be a weekly forum for independent analysis and commentary on Australia’s media, promoting discussion around journalism, media practice and media change in Australia.

Media Watch will continue to undertake its role as quoted in the program’s brief: 

The ABC’s code of practice and editorial policies provide the basis for Media Watch’s analysis and the program is commissioned to analyse the media and media practice against the principles of fair, accurate and balanced journalism and to promote media diversity, freedom of speech, editorial independence and the interests of media consumers. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 163

Topic: Sale of Outside Broadcast Units
Senator Conroy asked:

Is the ABC studying the feasibility of selling its fleet of outside broadcast vans?

Can the ABC advise whether it plans sell the vans and then hire outside broadcast facilities? 

Answer: 

The ABC is constantly reviewing all of its activities to identify efficiencies, including reviewing its outside broadcast (OB) fleet. The ABC is preparing a Request for Proposal (RFP) with regards to its OB work. While at present there are no plans to sell the OB fleet, the ABC will keep an open mind depending on the market response to the RFP.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 164

Topic: ABC Restructure
Senator Conroy asked:

I would like to ask about with the new ABC structure announced in February 

1.
What is the financial impact of the proposal?  Are there any cost savings? Alternatively are additional positions being created to staff the new structure?

2.
Where will the complaints area -ABC Audience & Consumer Affairs- be in the new structure?

3.
You have created a new innovation division can you explain what that area will do? What sort of budget will it have?

4. The media release talked about integrating a ABC TV and ABC 2 to create “ a structure that can sustain additional digital television channels”. Can you elaborate on what you mean by that statement? Will the merger allow the creation of more multi-channels?


5.
A division called ABC Commercial will replace ABC Enterprises. How will the role of the new division be different from its predecessor?

Answer: 

The new ABC structure is broadly cost neutral. There are no cost savings. Some new positions have been created, and were funded by deleted positions.

ABC Audience & Consumer Affairs will remain within the Corporate Strategy and Governance Group.

The Innovation Division will be an incubator for digital development across the ABC. The Division will work collaboratively across the ABC to evaluate and develop digital content and services and provide oversight of the ABC’s online presence.

The restructure is aimed at better equipping the ABC for an environment where television multi-channelling will become the accepted norm. Integrating ABC TV and ABC2 in the Television Division improves the synergies between the two channels and creates a structure that can sustain additional digital television channels in the years ahead.

ABC Commercial Division incorporates the current activities of ABC Enterprises with a brief to pursue new sources of revenue made available through developments in digital technology. ABC Commercial will be looking to expand the ABC’s ability to bring ABC content to the Australian public via a full range of digital services. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 165

Topic: Charging for Downloads
Senator Conroy asked:

1. In May last year when we discussed the issue of charging for downloads Mr Green said that the question of “what is available on a free basis and what is available on a modest fee basis will be determined by the providing content divisions.”  Is this still the case?

2. Last year, the Director of radio, Ms Howard suggested that the podcasts which are currently free would remain free. Is that still the case? 

3. I understand that the BBC is pursuing a model where there is a window of seven days for free downloads; then, after that, there is a fee. Is that an option that the ABC looking at?

4. Has any work been done on how much additional revenue could be raised?

5. Has the ABC received any guarantee from the Government that its funding will not be reduced given that ABC has identified another lucrative source of income?

Answer: 

1. Yes

2. Yes

3. The BBC model is an option the ABC is considering.

4. Some preliminary work has been done on potential revenue from downloading. As announced by the ABC on 7 February 2007, a new division, ABC Commercial, will examine the potential for new revenue streams afforded by digital technology, including video-on-demand, the digitisation of the ABC archive and partnerships to disseminate ABC content more widely. 

5. No. There is no guarantee that charging for downloads constitutes a “lucrative source of income”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 166

Topic: Infrastructure for Exploiting Digital Content
Senator Conroy asked:

In the triennial funding submission last year, the ABC flagged that it would be making further submissions to government for a ‘Digital Production and Content Management System’.

This was described as “Core investment in the digital infrastructure to facilitate the ‘capture once, use many’ paradigm of digital content for multiple media delivery platforms, along with nation-wide access to Australia’s audio-visual heritage”. 
The new structure that you have outlined seems to rely heavily on the development of this infrastructure. Where is the ABC up to in developing this infrastructure?

Will you making a submission to Government on this matter for the forthcoming budget?

Answer: 

The ABC will continue to review various aspects of its digital production and content management system throughout 2007. It is anticipated that a submission to Government, based on the outcomes of this review, will be prepared shortly after the completion of this analysis.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 167

Topic: News Radio Rollout
Senator Conroy asked:

Can the ABC update the committee on the roll out of NewsRadio to all towns with populations above 10,000. 
What is the current reach of triple j through terrestrial broadcasting?

Does the ABC have any plans to extend triple j coverage?  Has the ABC done any costings on extending the coverage of triple j?  Would it be similar to the costs of extending news radio?

Answer: 

ABC NewsRadio

On 29 September 2004, the Australian Government announced that it would fund the extension of NewsRadio to all transmission areas across Australia with a population of 10,000 or more, subject to the availability of suitable spectrum, and enhance ABC Local Radio coverage in Dubbo, Geelong and Wagga Wagga. 

On 18 April 2007, the Minister for Communications, Information Technology and the Arts announced the commencement of the first three services in Stage One, comprising an enhancement to the existing ABC Local Radio service in Wagga Wagga, NewsRadio service in Wagga Wagga, and the provision of NewsRadio to the South West Slopes, which includes the communities of Cootamundra, Gundagai, Junee and Temora.

Triple J

Triple j already has an extensive reach into major regional centres beyond the current reach of NewsRadio. The ABC estimates that the potential reach of triple j through terrestrial broadcasting is 95% of the population. The ABC has no plans to extend the reach of triple j. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 168

Topic: Matters Arising from the KPMG Report
Senator Conroy asked:

In the ABC’s last annual report it was noted that the KPMG funding adequacy review “confirmed that the ABC operates efficiently and effectively, but also made 35 suggestions that had the potential to further improve performance.”  Can the ABC outline the nature of these recommendations? 

How many have been implemented?

What sorts of savings have been identified?

I understand that the ABC was required to give the Minister a report on its property holdings by October 2006. Has this report been provided?

Is the ABC pursuing the sale of any property following this report?  Are sale and lease back arrangements being considered for major assets?

Is it planned to use assets sales to fund new programs?

Answer: 

The ABC is not in a position to outline these recommendations as the KPMG Funding Adequacy & Efficiency Review report remains both Cabinet-in-Confidence and Commercial-in-Confidence.

The ABC is always looking to improve the efficiency of its operations and is working through the KPMG recommendations to test if they do provide ways of improving efficiency.

Yes. 

The ABC announced on 30 March 2007 that it had commenced work on developing a new permanent home for the ABC in Brisbane. As part of this process the site of the Toowong studios will eventually be sold.

The ABC has no plans to use asset sales to fund new programs.


- 1 -
- 1 -

