Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 13 and 14 February 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 162

Topic: Comments by Rafael Epstein 

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

At the November 2005 Estimates, Mr Cameron was asked about the claim made on AM on 11 July 2005 by reporter Rafael Epstein in London, and referred to earlier, that “Britain like Australia after the Bali bombings, is wondering whether the London bombings are because of Iraq”.

This matter was also the subject of other complaints and is your official report on 2005 Complaints. Your explanation on this comment was that it should have referred to Afghanistan. In other words, Britain like Australia after Bali is wondering whether it was triggered by its involvement in Afghanistan. That is what your own complaints report suggests.

But in London, people, or at least anti-war protestors and some journalists, were speculating about links to Iraq, not Afghanistan. So how did your report arrive at its conclusion?And what exactly WAS your reporter trying to say?

Answer:

The ABC agrees that there was an error in this report, and this has been acknowledged in the Corporation’s July – September 2005 Public Report on Audience Comments and Complaints, as the Senator mentioned.

The point of the reference was to report questions that had been raised about whether Britain’s involvement in the Iraq War may have prompted attacks against its own citizens. The reporter was attempting to suggest that, following the Bali bomb attacks, similar questions had been raised about whether Australia’s involvement with military action in Afghanistan may have prompted attacks against Australian citizens in Indonesia. 

Once the error was identified, the website transcript and audio were amended to remove the inaccuracy, and an editor’s note was added to acknowledge that the original report had included an error. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 163

Topic: Comments on AM 15 July 2005

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Staying with Afghanistan and AM, on 15 July 2005 you broadcasted a comment that a US General had been “forced to deny” the presence of a resurgent Taliban presence in Afghanistan. This was incorrect. Now not only was the General not forced to make the denial, he never ever made the denial. Who wrote that line?Tony Eastley or Michael Rowland the reporter?Where did the information come from?

Answer:

The information was drawn from a press conference given by the General.

The ABC agreed that the phrase "forced to deny" was inappropriate and the sentence could have been better worded. This has been acknowledged in the Corporation’s July-September 2005 Public Report on Audience Comments and Complaints. 

The phrase was used because of the contrast between the General’s view of the security situation in Afghanistan and the views of other observers.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 164

Topic: Anti-Israeli bias

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

On AM of 30 December 2005 Tony Eastley said in a report about Palestinian lawlessness: “Of course it’s been relatively quiet in the West Bank”, in respect of terrorism by the Palestinians against Israelis. (Attachment 24)
Why did Mr Eastley on 30 December 2005 feel the need to qualify his highly contentious and arguable statement that it has been relatively quiet, with “Of course”? 

According to the Israeli Government website there were 2,990 terrorist attacks in 2005, including 116 terror alerts in November and December 2005 alone. (Attachment 25)    The ABC often makes the mistake of reporting that the Palestinians are observing a ceasefire because there are no successful suicide bomb attacks. Yet the ABC often ignores the fact that hundreds of potential attacks are stopped. For instance, 160 would-be suicide bombers were arrested in the West Bank last year. It appears that their failure to successfully carry out their suicide bombings is reported by the ABC as “a period of quiet from the Palestinians”.

Answer:

The Senator has taken the question out of context. This AM report was titled “Signs of growing lawlessness in Gaza” and detailed a number of recent incidents of violence, firstly in Gaza and then in the West Bank. 

A transcript of the entire report follows. 

The whole question, asked of Matt Brown, at the end of an exchange with the presenter, was:

TONY EASTLEY: Now, to the suicide bomber in the West Bank, the bomber killed two Palestinians and a soldier at a checkpoint. Of course it's been relatively quiet there. Is this a worrying development, do you think?

In the context, the ABC sees no problem with Tony Eastley’s question. He was referring to it being “relatively quiet” in the West Bank recently, both in comparison to Gaza, where the security situation appeared to be deteriorating, and in terms of actual bombings. This was clear from the context.

Nowhere in the report did the ABC suggest that Palestinians were observing a ceasefire. Indeed, in answer to the presenter’s question, the reporter explained that the suicide bombing in the West Bank had been the second suicide bombing that month and that Israeli intelligence officers had been briefing journalists that they expected an upsurge in violence in the lead-up to the Palestinian elections, which were due in January. 

Transcript:

	Signs of growing lawlessness in Gaza
	
	

	AM - Friday, 30 December , 2005  08:14:33

Reporter: Matt Brown

TONY EASTLEY: To the Middle East now, and in a worrying sign of growing lawlessness in Gaza, shots have been fired at the house of Palestinian leader Mahmoud Abbas. 

As well, a human rights worker and her parents have been snatched off the street at gunpoint.

The Israeli military has started to establish a no-man's land in the north of Gaza to ward off militants intent on launching rockets into Israeli territory. 

As the situation in Gaza deteriorates militants in the West Bank have signalled their intention to continue to strike at Israel.

A suicide bomber has killed two Palestinians and an Israeli soldier at a checkpoint on the way into Israel.

Matt Brown is our Middle East Correspondent.

(to Matt Brown) Matt Brown, first let's deal with Gaza. The lawlessness there, it appears to be worsening.

MATT BROWN: It is, Tony. 

Not so long ago, shots were fired outside the Gaza home of Palestinian President Mahmoud Abbas, a house that he maintains in that territory. This occurred during the funeral of a Palestinian policeman who'd been killed earlier in the day in fighting with members of a large Gaza family. These family members had some of their brethren detained by the police. They went to the police station to try and get them out. A gun battle ensued with the police. This policeman was killed. 

So his relatives, during the funeral procession, decided to let off a few rounds and let the Palestinian Authority know that they don't believe enough is being done to bring his killers to justice. It's just one example of the chaos and the vigilantism that's taking place in Gaza now.

On a more serious front, in a sense, a British human rights worker and her two parents who were visiting her where she was working in Gaza, the three of them are still missing. They've been kidnapped by a group in Gaza, and negotiations are still going on to get them released, and this is just the latest in a string of kidnappings.

You'll remember an Australian man, just a week ago, was kidnapped in Gaza – the second Australian to be kidnapped there. Around about a dozen foreigners have been kidnapped there in the last few months.

TONY EASTLEY: These incidents, all of them, what ramifications flow from them, both for the Palestinian authorities, and what's Israel's response likely to be?

MATT BROWN: These incidents weaken the authority of the Palestinian President, Mahmoud Abbas. They demonstrate to everyone that he is unable to control the streets in Gaza. 

The Israeli military evacuated some settlements in the north of the Gaza Strip, and when it left it said that that area better not be used to fire rockets into Israel. Well, that's exactly what's happened. 

The evacuations meant militants can get closer to Israeli cities that lie north of the Gaza Strip. They have fired off several rockets, and now the Israeli military's creating a no-man's land in that area. It's shelling the area, and it's warning anyone who wanders into this strip in northern Gaza that they'll be shot by snipers on the other side of the line. 

So a very serious development there for people in the north of the Gaza Strip, who are not involved in firing these rockets.

TONY EASTLEY: Now, to the suicide bomber in the West Bank, the bomber killed two Palestinians and a soldier at a checkpoint. Of course it's been relatively quiet there. Is this a worrying development, do you think?

MATT BROWN: It's worrying in this sense – the Israeli intelligence officials were briefing journalists around a week ago that they expected an upsurge in violence in the lead-up to Palestinian elections, which are due later next month. There are also Israeli elections due at the end of March. So both communities are in an election cycle where various players are wanting to look tough. 

This suicide bombing, the Israeli authorities say the person was on their way to a city in the north of Israel where, presumably, they would've caused many more casualties. And this is the second suicide bombing this month.

So it is a sign that there is an escalation, and I think that because of the dynamics of politics, because of wanting to look tough on the part of militants, on the part of rogue gunmen, and indeed on the part of the Israeli Government, that this violence will increase.

TONY EASTLEY: Our Middle East Correspondent Matt Brown. 


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 165

Topic: Comments by Catherine McGrath on AM

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Catherine McGrath on AM from 10 November 2005: “…the news from Indonesia this morning that wanted terrorist Azahari has been cornered by police.”  No attribution is given yet the subject of the report is referred to as a terrorist. Is this another example of a breach of your rule?

Answer:

The ABC does not believe this is a breach of any rule.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 166

Topic: Protest Israeli President
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Attachment 26 relates to a complaint and finding of 1 March 2005 referred to at the 13 February hearing regarding details broadcast about a protest where the Israeli President was due to speak. Please refer to the questions previously answered and the questions and comments put by me at the hearing and provide a detailed response to the same.

Answer:

As detailed in the ABC’s finding regarding the complaint, the ABC acknowledged that, while the item was considered to be newsworthy, the item could have been interpreted as a call for people to join the protest. The ABC had agreed that the item should not have been broadcast in this form.

The ABC has nothing further to add. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 167

Topic: The Chaser 
Written Question on Notice 

Senator Fierravanti-Wells asked:

In view of the following and other complaints, will the ABC revisit its relationship with The Chaser? 

The ABC wants more money from the taxpayers to fund new drama?How much does the ABC spend on The Chaser each year?

Answer:

The ABC would prefer not to disclose its spending on specific programs for commercial reasons. The ABC operates in a commercial market for television content.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 168

Topic: The Chaser Cole Inquiry “stunt”
Written Question on Notice 
Senator Fierravanti-Wells asked:

During the Estimates hearing on 13 February 2006, I referred to an incident involving this program. Was a film crew from your show The Chaser involved in an incident on 8 February 2006 outside the Cole Inquiry?Has the matter been referred to police and strongly criticised by Commissioner Cole. Who at the ABC approved this “stunt”? 

Please provide full details of the incident?What action has been taken by the ABC in relation to the incident? 

Are there any management controls at the ABC or do staff just carry on as and when they please?Will you broadcast this item and risk further contempt of court proceedings?

Answer: 

A television production crew associated with the ABC Television program, The Chaser’s War on Everything, was involved in an incident on 8 February 2006 outside the Cole Inquiry. 

The ABC is not aware whether the matter has been referred to the police. There have been no police enquiries directed to the ABC in relation to the matter. The ABC is aware that when the matter was raised with the Commissioner on the day, he expressed his concerns.

The production team’s proposal involved approaching the CEO of the Australian Wheat Board (AWB) in the street, after completion of his evidence to the Inquiry, and presenting him with a large scale replica of a “cheque” for $300 million. This proposal was approved by the ABC. However, another person who had not yet completed his evidence to the Inquiry was approached.

Given the circumstances, the ABC and the production team have put in place revised procedures for managing these types of segments. It should be noted that the ABC has commissioned The Chaser’s production company to produce a weekly comedic and satirical program that focuses on contemporary social, media, political and other issues. The utilisation of this type of approach to public figures or those in the media in public situations is considered legitimate. As noted above, there are management controls in place. 

The ABC took the decision not to broadcast any footage from the Cole Inquiry incident on The Chaser program.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 169

Topic: The Chaser Leunig Cartoon
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

(a) Why did the ABC TV Program The Chaser send the Leunig cartoon to the Iranian newspaper?Was this approved?Does anyone in ABC management exercise editorial control of The Chaser?Will action be taken by the ABC management?Does the ABC consider the cartoon incident was acceptable? 

(b) Has the ABC had any discussions with The Chaser subsequent to the cartoon incident?

(c) Why did Julian Morrow state in The Age of 15 February 2006 that: “It’s nothing to do with the television show”. Should he not have checked first?Will there be an apology?

(d) Publicity for The Chaser states that in its 27 show season on the ABC “Nothing will be off limits”. Is this in accordance with the ABC’s policies?

(e) Did the ABC have any discussions with The Chaser about what was and was not acceptable?Is it ABC policy to allow people working on programmes that it broadcasts to do what they like?

(f) Noting the ABC had control over the name of their new series, what other control has the ABC had?

(g) Why does the ABC distance itself from its TV shows when it suits? 

(h) Why does it appear to exercise direction and control over some matters but evades responsibility for others?

(i) Was this matter referred to ABC lawyers? 

Please provide detailed and comprehensive answers to these specific questions, not generalised comments.

Answer:

(a) The Leunig cartoon was not sent to the Iranian newspaper by the ABC TV program The Chaser’s War on Everything, nor anyone associated with or working on the program. As ABC Television advised The Age newspaper on 15 February 2006, the person who supplied the cartoon is not employed by the ABC nor is he involved in any way with the ABC TV program.

It was not approved because it was not sent by the ABC program.

The program is subject to the ABC’s usual program management, including legal and editorial policy controls.

Noting the above, there is no need to take action. The incident had nothing to do with the ABC.

(b) ABC TV and The Chaser production team work together on a daily basis discussing the program.

(c) Mr Morrow stated the above because it was accurate. He had checked, because as the independent executive producer he was fully aware of the team working on the program. There is no need for him to make any apology.

(d) The publicity notes the broad ranging nature of the satirical and comedic treatments and subject matter to be undertaken in the series. All programs, as noted above will be subject to the ABC’s editorial policy requirements.

(e) The ABC and the program discussed the content and approach prior to commissioning the series and continue to do so on a daily basis. As noted above, the program will be subject to the ABC’s editorial policy requirements.

(f) As noted above, the ABC has editorial control over the program.

(g) The ABC has not distanced itself from the program. The ABC has however accurately noted that neither it nor the program had anything do with the Leunig cartoon incident. 

(h) The ABC accepts full editorial responsibility for its programs and content, but cannot accept responsibility for those things undertaken by others not connected with the ABC.

(i) No.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 170

Topic: Media Watch Policy
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

In light of the ABC MD Mr Balding’s instruction revealed on Media Watch that the ABC is not to publish the Prophet Mohammed cartoons, why is the ABC still showing the Leunig cartoon about the Holocaust on its web site, despite the fact that radical Islamists in Iran regard his work as admirable anti-Semitic propaganda. Isn’t this a double standard?

Why do the ABC and Media Watch consider it should publish one and not the other?Does a real or implied threat of violence determine the ABC’s Editorial Policies?

Answer:

The Media Watch program sought advice regarding the ABC’s policy on the broadcast of images of cartoons featured in a Danish newspaper featuring the Prophet Mohammed. Media Watch was advised that the ABC had decided not to publish or broadcast detailed images of the original cartoons. In coming to this decision, consideration was given to a range of issues. This included: taking into account principles such as freedom of expression and the role of the media in reporting controversial subject matter that has the potential to seriously offend; the ABC’s position as an independent public broadcaster; the public interest associated with any reportage or commentary; and the safety and the security of ABC personnel. 

In the case of the Leunig cartoon, the Media Watch program believed that it was a legitimate element of its revelation of a newspaper’s decision not to publish the cartoon for the cartoon to be shown on the program and the web site. The views of “radical Islamists in Iran” are not considered relevant in the ABC’s consideration of this issue. The ABC believes the appropriate approach to ensure the provision of key information to the community is to consider the circumstances of each case on its merits and in terms of the principles outlined above.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 171

Topic: The Glass House
Written Question on Notice 

Senator Fierravanti-Wells asked:

The Glass House programme’s guest book of 27 October 2005 states:

“Karen: Thanks to Dave Hughes for taking the …. out of Chronic Fatigue Syndrome last night. I have had CFS for eight years and have never found being stuck at home, sometimes too exhausted to get up off the bed, very funny. Will he be making jokes about Multiple Sclerosis and Leukaemia next?”

Your guest book has seven or eight similar posts from CFS sufferers complaining that Mr Hughes behaved in a gratuitous and offensive manner.

Is it acceptable for the ABC to ridicule people with a disability?

Could you explain how this can be justified in the context of Sections 10.8.1 and 10.8.2 of your editorial policies which state that the ABC must treat all sections of society with respect and avoid disparaging language against disabled people?

Answer: 

The Glass House program broadcast on 26 October 2005 did not ridicule people with disabilities or use disparaging language against disabled people. 

The program included a piece by comedian Dave Hughes in which the release of the Government’s anti-terror laws and sedition laws were the subject of satirical treatment. 

Mr Hughes’s satire was directed at the proposed new laws, not those who suffer from Chronic Fatigue Syndrome and no insult was intended towards people suffering CFS. Its inclusion was consistent with the program's brief to discuss topical subjects and the requirements of ABC Editorial Policies 10.8.1 and 10.8.2.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 172

Topic: Media Watch Policy
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

How much did the ABC spend on its abortive, eight programme season of Vulture?

Answer:

The ABC would prefer not to disclose its spending on specific programs for commercial reasons. The ABC operates in a commercial market for television content.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 173

Topic: Inside Business

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to your answers about Alan Kohler on Inside Business and his editorial slot. Why is he allowed an editorial slot to express his personal opinion?Your response failed to answer the question. Please provide a proper and detailed response.

You also deny the allegation that Mr Kohler alleged corruption when he stated on 2 October 2005 (Attachment 27):

“Not mentioned in the report is the name Dick Honan, the main beneficiary of this policy. His company, Manildra, produces all the ethanol in Nowra and will make millions from increasing output to 350 mega litres a year. He also seems to be a prime ministerial friend and a big donor to the Liberal Party. Maybe that’s what I’m missing.”

In other words, a friend of the PM makes donations to the Liberal Party and gets what he wants on ethanol policy. That is the inference of the comment. Is this not clearly an allegation of corruption?

Answer:

See answer to Question 101.

With regard to the commentary on ethanol, the ABC is currently investigating a written complaint on this matter. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 174

Topic: Triple j Morning show

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Was a complaint upheld about tasteless jokes and comments made on the Triple J morning show about former New South Wales Opposition leader John Brogden?

Answer: 

Yes. On the Breakfast program of 31 August 2005, Jay and the Doctor were talking to Mornings presenter Mel Bampton. They commented on John Brogden's attempt to take his own life. The ABC believed the remarks they made were insensitive. 

The ABC received three complaints about this discussion. These were upheld and the presenters were counselled regarding their responsibilities when discussing matters relating to suicide.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 175

Topic: Triple j – Jay and the Doctor

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Could you provide a transcript of comments made by Jay and The Doctor on their show of 3 November 2005 regarding the Prime Minister and terrorism?

On 8 March 2005, which of the Triple J presenters on Jay and the Doctor expressed his personal belief that New South Wales Police had murdered TJ Hickey in Redfern?

Attachment 28 is an extract from the Jay and the Doctor Guestbook dated 3 February 2006 referred to at the 13 February hearing regarding inappropriate comments about rape. Please refer to the questions previously answered and the questions and comments put by me at the hearing and provide a detailed response to the same.

Given the very large number of examples of apparent offensive or inappropriate comments made by Jay and The Doctor, will the ABC keep their programme tapes for longer than 60 days or are we going to get a continuous cycle of complaints and then a response from the ABC that the audio is no longer available.
Answer: 

triple j does not transcribe programs.
In March 2005, Lindsay McDougall made the comments regarding TJ Hickey’s death as a satirical aside following the news headlines. Mr McDougall was reminded of the need to be careful in his comments on contentious matters such as this. 

Refer to Question 89 regarding the extract mentioned in Attachment 28.

The ABC’s policy in regard to retention of program tapes is outlined in answer to Question 88.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 176

Topic: ABC children’s website links

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did the ABC’s dedicated children’s website provide links to Triple J’s website that included material highly unsuitable for children?
Answer: 

There is no link directly from the ABC Children’s home page to the triple j website. Visitors to the ABC Children’s home page would need to click on the “Rollercoaster – for big kids” link which takes them to the “Rollercoaster” home page, then on the “Loops” link which presents features and interviews about contemporary music. From the “Loops” page there are links to the triple j website, including the Net 50 request program page. These links are provided because they are of relevance and potential interest to visitors to the “Loops” section.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 177
Topic: Conflict of Interest

Written Question on Notice
Senator Fierravanti-Wells asked:

What were the arrangements between Mr Walter Hamilton and the ABC involving the use of ABC facilities in Japan, while he was on leave and in Japan working as I understand it, on a private project? Did he use any of the facilities and did he pay for that use?

In respect of the conflict of interest issue raised previously, can I refer you to adjudication in 2003 by the ABC complaints process?It relates to the involvement by Radio National presenter Sandy McCutcheon in an anti-war or peace symposium. The adjudication states that: 

“The ABC agreed that Mr McCutcheon’s involvement in the symposium could have given rise to a perceived conflict of interest with his presentation of Australia Talks Back, which had also examined the subject of the Iraq war. Mr McCutcheon has been spoken to and reminded of his responsibilities in relation to ABC guidelines on engagement in outside activities and conflict of interest.”

In that light could you explain the prominent involvement of former Media Watch presenter and soon to be Four Corners reporter Liz Jackson at a televised panel decrying sedition laws contained in the counter-terrorism legislation. Did she have permission from the ABC?Has she stepped over the line from journalist to campaigner?How will this personal involvement in the issue affect any Four Corners coverage of the issue?

Was a trip made by your Melbourne broadcaster Jon Faine back in 2003 to Al Jazeera at the ABC’s expense or Al Jazeera?
What was the cost of sending Jon Faine and his team to Singapore to broadcast the execution of Van Nguyen?Why did he need to go when I understand three other reporters were already in Singapore?Please provide a full breakdown of the length of his stay, costs of travel and other expenses?

Answer:

Walter Hamilton reported a story for ABC TV’s Foreign Correspondent from Japan in July-August 2005. As a former Tokyo Correspondent during eleven years for the ABC, he had offered a story proposal to the program that was accepted. For an agreed period, Mr Hamilton came off his extended leave to prepare this report. During the period he worked with the Tokyo staff and used the Tokyo office, as is usual when working for an ABC program. All and any use by him of ABC facilities was related to the preparation of the story that was aired on August 9, 2005. Financial benefits to the ABC of the arrangement were that Mr Hamilton paid his own airfares between Australia and Japan, made his own arrangements for his accommodation while in Tokyo, and that he returned to Sydney at his own cost to complete the story. Mr Hamilton was not using ABC facilities for a “private project”.
On the question relating to Liz Jackson, there was no "televised panel" as such. ABC TV news did a story on the new sedition laws, and used some vision of an information evening organised by the NSW Writers’ Centre in Rozelle on November 29, 2005. Liz Jackson was a member of that panel and while she was seen in the footage used in the news story, no comment from Liz Jackson was used in the story. Comments were used from two other panel members. As a panel member, Liz Jackson spoke about the new sedition laws, and reiterated what she had already said in the Media Watch programs that covered the new laws.
There was no need for Liz Jackson to get approval from News and Current Affairs to be part of this panel as she was working for Media Watch (part of the Television Division of the ABC) and she cleared it with the Executive Producer of Media Watch.

The trip made by Jon Faine to Al Jazeera in Doha, Qatar, was at the expense of the ABC. Jon Faine was in Dublin attending the Newsworld International Conference where he met with the Head of News Gathering and Operations for Al Jazeera. He was invited to visit Al Jazeera’s operational headquarters on his way back to Australia. Given the significant role Al Jazeera played in recent world events, this opportunity was taken up by Jon Faine and the visit resulted in useful program material and valuable insight into Al Jazeera.

Jon Faine travelled to Singapore to supplement the coverage available from the ABC’s News and Current Affairs staff who had considerable demands placed on them to service the ABC’s national Radio and Television needs. The execution of Van Nguyen was not only a major national and international story, but also a very relevant Melbourne story as he was a local resident. 
Being on the ground in Singapore, Jon Faine was able to provide Local Radio across Australia and particularly 774 ABC Melbourne listeners, with an insight into Singaporean attitudes and policies and a closer understanding of the position of the supporters, relatives and friends of Van Nguyen who were in Singapore for the execution. Mr Faine and his producer spent two and half days in Singapore.

The cost of sending Jon Faine and his producer to Singapore was approximately $9,584. 

Flights 

$ 7,422

Accommodation
$ 1,200 * final costs being reconciled

Travel Allowance
$    802

Taxis


$    160

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 178
Topic: Depleted Uranium Claims (Local Radio)
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Attachment 29 is an article by Dr. John Whitehall, a Director of Neo-natology at Townsville Hospital. He is an Associate Professor in the School of Public Health and Tropical Medicine at James Cook University and has a special interest in the causes and incidence of birth defects and is a member of the Australian Birth Defects Society.

In the article he accuses a whole range of ABC programmes of falsely perpetuating the myth that depleted uranium causes birth defects. He says the ABC failed to challenge spurious claims made on its programmes, and failed to heed the official position of the United Nations, despite deferring to the UN on other matters, such as terrorism. 

I note the various specific instances referred to by Dr Whitehall. Please provide me with detailed responses in relation to each of those instances.

Answers: 

The ABC has presented a range of perspectives on this issue, including from the United Nations. For example, on 22 February 2003 Radio National’s Earthbeat program featured the views of the Head of the United Nations Post Conflict Assessment Unit Henrik Slotte. This UN agency examines environmental problems post-war. Henrik Slotte notes that the UN studies   “...have been able to say that there is no alarming find related to the sites where depleted uranium was used.”, and “…we have not been able to point at any link between the use of depleted uranium and cancer cases”. This program can be found at: 
http://www.abc.net.au/rn/science/earth/stories/s786734.htm
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 179

Topic: Left Wing Journalists
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why has the ABC hired yet another left-wing pro-abortion pro-gay marriage journalist Julia Baird to present Sunday Profile?

Why does the ABC always seem to hire left-wing journalists?

Answer: 

ABC Radio hires people on the basis of skills and ability to do the job required. Their political or other personal views are not sought. 

Julia Baird was chosen to present ABC Local Radio’s weekly Sunday Profile program based on her skill and experience as an interviewer and journalist. . 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 180

Topic: Instances of double standards
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

You were asked another specific question last time about coverage of the death of the Queen Mother, namely why none of your reporters could find one good thing to say about her. You were not asked about what was said by members of the public or her friends. You were asked about what was said by reporter Rafael Epstein. Your response failed to answer the question. Please provide a proper and detailed response.

And yet when you answered questions about Media Watch and the 7.30 Report coverage of the Corby case, you replied that while various people on the programme made comments which supported the assertions made by Senator Santoro, the reporter Tracey Bowden had not made those comments.

So on the one hand, people other than the reporter making comments means everything is fine, but on the other hand, when it suits you, if someone other than the reporter makes the comment then that is also OK. It’s a double standard. You were asked about the Queen Mother and why no reporter made positive comments. Not the presenter, not the talent. On the Corby case you were asked about overall claims made on the programme and you respond by focusing on the reporter.

Answer:

The ABC has nothing further to add to its previous answers in relation to this issue. The ABC believes Rafael Epstein’s report was fair and appropriate and the report by Tracey Bowden was also fair and appropriate. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 181

Topic: Instances of obscene comments
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:
Is the ABC aware of comments by listeners that found a discussion on “dacking” on 702 ABC Sydney on February 10, 2005, “obscene”?Please find attached an extract of items from its guest book (Attachment 30). Does the ABC agree that the discussion was obscene?What policies are there relating to obscene or offensive material.

Answer: 

The ABC is aware of the comments in the 702 ABC Sydney Guestbook which is moderated by the station’s Program Director. The negative comments included a couple of listeners who suggested the segment was “obscene”. 

The ABC does not agree the discussion was obscene. 

The incident of ‘dacking’ of another team member by a Sydney Swans player in front of a school assembly was a news item on the day. 

The ABC Editorial Policies – Section 10 - provide guidelines on offensive material. Specifically Section 10.1.2 recognises that:

Questions of taste and decency in the Australian community are complex. Individuals and groups may have different standards, and these may change over time. The ABC does not broadcast or publish material which is likely to offend to a substantial degree the standards of a program’s target audience.
There was no coarse language or any other material that could reasonably be described as obscene or offensive in this discussion.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 182

Topic: Ratings
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

(a) I refer to the ABC answers on ratings. Why, in the absence of commercials and with satisfaction with the ABC apparently so high, do 84% of viewers watch a station other than ABC?Please explain this obvious contradiction.

(b) The ABC states that a survey found 88% of people surveyed thought The World Today is balanced. What is their audience?How many were surveyed?How many of those surveyed actually listened to The World Today on a regular basis? 

(c) Why is ABC TV News rating so far behind commercial competitors?

(d) How many ABC programmes rated in the top 10, top 50 and top 100 so far this year?

Returning to your answers to Questions on Notice from the previous estimates, I would like some clarification.

Answer: 

(a) This assertion is not correct. 

Based on analysis of a four weekly period in 2005, the average weekly reach of free-to-air television was approximately 89%. In this same period the average weekly reach of ABC Television was approximately 63%. Average weekly reach for the other free-to-air networks was: Seven 74%; Nine 77%; Ten 71% and SBS 39%. When the analysis is extended to average monthly reach the data shows reach for free-to-air television at 97% and for each of the networks: ABC 80%; Seven 88%; Nine 91%, Ten; 86% and SBS 61%. 

(Source: OzTAM weeks 41-44 2005).

This data illustrates that the vast majority of the population are viewing at least four of the five free-to-air television networks on a regular basis, including the ABC.  

(b) Based on Nielsen Media Research data the average weekly reach of The World Today is approximately 6% of the population aged 10+. This equates to an estimated national reach of 1 million listeners a week.

The survey being referred to in this part of the question is the ABC 2005 Appreciation survey. To answer the question regarding the extent to which The World Today is balanced and even handed, respondents had to be listeners to the program. A total of 529 survey respondents claimed they listened to The World Today, and this is therefore the number of people answering this question. A total of 344 respondents claimed to listen to The World Today at least once a week.

(c) ABC Television News at 7pm is in fact ahead of one of its commercial competitors and not far behind the other two, as the following comparison of Monday to Friday evening news bulletins in 2006 illustrates. 

Ten Network  News 5pm five-city audience of 850,000 viewers.

Seven Network  News 6pm five-city audience of 1.4 million viewers. 

Nine Network News 6pm five-city audience of 1.2 million viewers.

SBS News 6:30pm five-city audience of 230,000 viewers.

ABC News 7pm five-city audience of 1 million viewers.

(Source: OzTAM )

(d) Analysis of OzTAM five city data, for the period to date, that was weeks 1-6, 2006, shows the following results for ABC Television. 

Week 1: 1 program in the top 10, 11 programs in the top 50 and 21 programs in the top 100. 

Week 2: 10 programs in the top 50 and 21 programs in the top 100.

Week 3:  9 programs in the top 50 and 23 programs in the top 100.

Week 4: 9 programs in the top 50 and 23 programs in the top 100.

Week 5: 6 programs in the top 50 and 24 programs in the top 100.

Week 6: 5 programs in the top 50 and 21 programs in the top 100.

The ABC Television programs listed in these reports represent a wide range of genres including News and Current Affairs, Documentary, Drama and Comedy.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 183

Topic: Contempt of Court
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

How many times has the ABC been found in contempt of court in the last 10 years? Please provide details of those instances.

Answer:
Records are available from 1997. Since then, the ABC has faced charges of contempt of court on two occasions. On both occasions, the ABC has pleaded guilty. 

In 2001, the ABC was charged with contempt by the South Australian Director of Public Prosecutions. In a news bulletin, the ABC had breached a statutory provision which prohibited publication of any sketch or image of the defendants charged in relation to the Snowtown killings. The statutory provision was unknown to the program makers. The ABC pleaded guilty and was fined $600 and ordered to pay $210 in court costs.

In 2002, the ABC was charged with contempt by the Victorian Director of Public Prosecutions. The ABC broadcast an image of an accused person on the 7.30 Report contrary to a suppression order. The suppression order was known to the program makers who thought they had complied with it by pixilating the image. The ABC pleaded guilty. No fine or costs order was made against the ABC."

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 184

Topic: Professional Development Services

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

What benefits has the ABC obtained in terms of professional development from paying more than $500,000 to American consultant Valerie Geller?

Answer: 

In meeting two of the key objectives of the ABC to engage audiences with relevant and innovative programs, and to be an employer of choice, ABC Radio needs to deliver ongoing professional growth and development training to program makers and managers, both to sustain quality programming and broadcast standards and to maximise the full potential of individual staff. 

International media consultant Valerie Geller works with broadcasters around the world to create powerful news, talk and information radio. With her vast knowledge of the radio industry globally and the implications of emerging media, Ms Geller has and continues to challenge ABC Radio staff to critically examine traditional broadcasting culture and attitudes and expose them to world's best broadcasting practices. The constant challenge for ABC Radio is to provide a personal experience for listeners beyond the mere dissemination of information. Ms Geller assists program makers to forge connections with vastly diverse audiences around Australia, and to make every moment on air count. 

Ms Geller has had an important impact on ABC Radio program makers. Her ability to identify problems, encourage talent, and work with staff to embrace cultural and attitudinal changes in such a rapidly evolving, increasingly competitive environment has proved invaluable to ABC Radio as we continue to attract record numbers of listeners nationally. 

The cost of Ms Geller’s training over the period 2000-2005 inclusive represents approximately 6.9% of ABC Radio’s training budget for the same period. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 185

Topic: GetUp
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

You were asked why the left-wing internet activist group “GetUp” was quoted as experts on the Australian constitution and you denied it. But they state that the anti-terrorism laws amount to “throwing out the constitution”, so they are commenting on the constitution.

As you state your editorial policies require you to present “principal relevant viewpoints”. How is GetUp, which is not, as your report stated, “a progressive group” – I note the spin with the positive label – they are a left-wing activist group. 

Answer:

It is not clear what the question is, however the ABC has reviewed the detailed answer provided previously on this matter and does not believe it can add to it.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 186

Topic: Answers to Supplementary Estimates Question 100

Written Question on Notice 


Senator Fierravanti-Wells asked:

Your answer to question 100 makes no sense. You were asked to explain the reference to Minister Nelson and the donkey. What is the connection between a donkey and larrikinism?It seems from listening to the item, he appeared to say that Minister Nelson was a donkey. Your response failed to answer the question. Please provide a proper and detailed response.

Answer:

The ABC has reviewed its answer to the question and does not accept that the report suggested Minister Nelson was a donkey. The ABC has nothing further to add to the earlier answer.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 187

Topic: Answers to Supplementary Estimates Questions

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Regarding question 115, if the ABC does not have a transcript, how does it know what Mr Browning said?Your response failed to adequately answer the question. Please provide a proper and detailed response.

Regarding that and the other comments made by Rhianna Patrick on Triple J, people at the ABC must have poor memories because I am assured that those comments were indeed made. Will you institute some sort of monitoring or are you just going to ignore this.
Answer:

The ABC provided a detailed response to the question and has nothing further to add.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 188

Topic: Latham Diaries

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

In previous questions you were asked why it was in the first five major interviews with senior Labor people after the release of the Latham Diaries, that the really hard question for the ALP was not asked, namely, what does it say about the judgment of the Parliamentary Labor Party that they tried to foist this person Latham on the Australian people as Prime Minister. This is a question that went to the heart of the judgment or lack thereof, of the ALP.

You were asked a specific question – why the ABC failed to ask that question during the five interviews conducted. Your response was “The release of the diaries was extensively covered.”  Your response failed to adequately answer the question. Please provide a proper and detailed response.

In relation to the failure to ask the question referred to above, have you spoken to the five interviewers about their failure to ask pertinent questions?If so, what was the nature of those discussions?If not, please do so and provide me with details of the discussions.

Answer:

The ABC believes that its earlier response was proper and has nothing further to add.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 189 

Topic: Illawarra Radio Station
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

What is the status of ABC Radio Illawarra?Is it categorised as a regional or a metropolitan radio station?How is this determined? 

Given its proximity to a major metropolitan area, should it be reclassified and how would this in turn affect its funding and resources?

What is the budget and staffing levels of the station?

Answer:

ABC Illawarra is a regional station, with its main office in Wollongong and an outpost in Nowra. Regional stations are located outside the major metropolitan areas and service both rural and regional communities. 

The ABC does not believe ABC Illawarra should be reclassified. Illawarra is a critical region for Local Radio and there is clear evidence that audiences in the region are growing. Despite its proximity to Sydney, the station has in the past four years carved out a unique place for itself by delivering high quality local information for the people of the Illawarra. 

The current budget is as follows:

	ABC Illawarra
	Budget
	Staffing

	2005-06 Nowra Regional 
	$219,911
	3.79

	2005-06 Wollongong Regional
	$556,132
	5.42


It is the ABC’s long-term goal to expand operations in the Illawarra.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 190

Topic: IHR Australia Review
Written Question on Notice

Senator Campbell asked:

Can the ABC make the criteria available that was used to select the company to conduct the review? (This was asked in the Nov round and the actual criteria were not provided, Q.15)

Has that consultant concluded their report?

When will that report be released? 

If they have been released, what are the major findings of the report?

Answer:

The criteria were methodology and approach, level of experience, past success and mix of professional skills. Cost was also part of the decision-making process.

As of 7 March 2006, IHR Australia had not concluded the report. The report will be released soon after the ABC receives it.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 191

Topic: Comcare Documents

Written Question on Notice 

Senator George Campbell asked:

Does Comcare pass on all documents supporting claims to the ABC?

Answer: 

Comcare passes on a range of documents to the ABC that go to determining an employee’s claim. The ABC is not in a position to say whether all supporting documents are passed on to it from Comcare in respect of each claim.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 192

Topic: Psychological injury claims
Written Question on Notice 

Senator Campbell asked:

Have any plans been made to record the reasons for sick leave in order to track systemic issues?

Where are the two new psychological injury claims located?

Answer: 

There are no plans to record the reasons for sick leave in order to track systemic issues. It is not practicable to do that with any accuracy because:

· for reasons of patient confidentiality medical practitioners do not consistently provide a reason for sick leave in medical certificates other than to state the employee is unfit for work; and 

· the ABC’s SAP HR system does not record the specific reason for sick leave absences, it only records whether the absence is with or without a medical certificate and whether the absence is paid or unpaid.
Of the two psychological injury claims lodged from 20 October 2005 to 31 October 2005, one was lodged in Tasmania and the other was lodged in NSW.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 193

Topic: Training - Geller
Written Question on Notice

Senator Campbell asked:

How many hours of training did Ms Geller provide in return for the half a million dollars she received in fees?

How many staff received training from Ms Geller?

Was a process of competitive tender not undertaken? If not, why not?
Answer: 

Ms Geller has conducted numerous formal and informal training sessions and meetings over the course of her visits since 2000. This training has been delivered in a range of ways – in group workshops, one-on-one feedback and training sessions and other meetings with presenters, producers and editorial management. 

It is estimated that over the period 2000-2005, Ms Geller has conducted in excess of 1300 hours of training to an estimated 300 or more staff across ABC Radio. Most staff attended more than one session and many continue to be mentored by Ms Geller.

A competitive tender process was not undertaken as there is no one within Australia who can deliver this unique form of contemporary radio broadcast training. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 194

Topic: Internal Audit of Training

Written Question on Notice 

Senator Campbell asked:

In which areas did the audit report find the Learning department had failed to meet its targets?

What action has been taken to ensure targets are met?

Answer: 

The Learning Department did not complete, by the dates specified, the following actions: 

1) The establishment of a system to define and track divisional expenditure. 

2) The completion of a research project on Training Investment methodologies. 

3) The establishment of evaluation models, to test methodologies, for major training projects. 

4) The implementation of successful evaluation methodologies across appropriate projects and programs. 

5) Integrate diversity programs into State HR programs and practices.
6) Succession planning models developed and implemented.
Some of these matters (for example, item 1 and item 5) have been completed subsequent to the specified target dates. With regard to items 2, 3, 4, and 6, research, evaluation models and pilot projects have been undertaken and the completion of these items will be re-considered in the context of resource availability.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 195

Topic: Replacing the Managing Director
Written Question on Notice

Senator George Campbell asked:

What is the process for selecting a new managing director?

Which recruitment firm is conducting the process?

What are the selection criteria?

When is the new Managing Director due to start?

Who is managing the Triennium Funding Agreement process, if not Mr Balding?

Answer: 

Egon Zehnder International is conducting the search for the Managing Director. Advertisements appeared in major newspapers on 12-14 February 2006. Mr Balding is due to leave the Corporation in March and will be managing the Triennial Funding Agreement process until this time. Appropriate arrangements will be put in place on his departure.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 196

Topic: Strong Review - Orchestras
Written Question on Notice 

Senator Conroy and Senator Campbell asked:

Given the significant costs to the orchestras that arise from their divestment from the ABC, has the ABC reconsidered its position on this matter?

Answer: 

The ABC remains supportive of the outcomes of the Orchestra Review 2005, its objectives to strengthen the Orchestra companies - both in terms of governance and sustainability - and the benefits to be achieved by their divestment from the ABC. Any financial impact on the orchestras arising from the implementation of the Orchestra Review recommendations, is a matter for the Orchestras and Government.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3  





Question: 197

Topic: Hours of Drama
Written Question on Notice

Senator George Campbell asked:

How much Australian drama did the ABC produce and screen in 2005?

How does this compare to 1996?

Is the ABC planning to boost the amount of drama it produces?

Answer:

ABC Television drama production is commissioned on a financial year basis, with actual production usually occurring in the same year or in the subsequent financial year. The ABC commissioned 21 hours of drama production in 2004/5 and 9 hours in 2005/6, an average of 15 hours over the two years. 

The ABC broadcast 13 hours of Australian drama in 2005.

This compares to 88 hours of drama commissioned in 1995/96 and 65 hours of drama commissioned in 1996/7, an average of 77 hours over the two years.

The ABC broadcast 73 hours of Australian drama in 1996.

The ABC is seeking to boost local drama production, subject to available funding.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 198

Topic: ABC Radio - Current Affairs Restructure

Written Question on Notice

Senator Campbell asked:

What examination was undertaken to gauge the impact of the changes on the quality of current affairs programming?

Who made the assessment that there would be no impact on quality?Is that decision being reviewed?

The Herald reported (14/12/05) that two panel operators would be made redundant and The Australian (14/12/05) said they would be redeployed? Which is actually the case?

Is the ABC aware of reports in The Australian that ABC presenters were instructed to not tell listeners that there had been industrial action but instead that there were ‘circumstances beyond the ABC’s control’?

Why were presenters instructed to do this?

Answer: 

The issue of quality is of prime concern to ABC Radio Current Affairs. Experienced managers formulated the changes with a view to making sure there was no impact on quality. As none of the changes involve editorial content, and in fact editorial numbers are being increased as a result of the rationalisation, News and Current Affairs management is confident there will be no impact on audiences.

The decision is not being reviewed. The changes are now being implemented in a considered manner so that the changeover is smooth and unnoticed by the audience.

The changes are unlikely to result in any redundancies, but there will be some redeployments.

It is policy at the ABC not to announce that staff are taking industrial action affecting programming as this could be interpreted as promoting the industrial action.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 199

Topic: DPP
Written Question on Notice

Senator Ludwig asked:

1.
How many briefs have you forwarded to the DPP for 2001-02, 2002-03, 2003-04, 2004-05?


a. How many briefs were returned without action, and how many were actioned?

2.
For each year, what was the average time (as well as indicating the minimum and maximum time in each case) in which it took the DPP to…


a. Bring charges against the accused party


b. Formally bring the matter to a conclusion through either a verdict of guilty or not guilty, the entrance of a nolle prosequi or dropping the charges


c. Return the brief for no further action

3.
Did the agency forward any formal complaints to the DPP regarding the handling of the brief?


a. If so, give details.

4.
Did the agency forward any informal complaints to the DPP regarding the handling of the brief?


a. If so, give details.

Answer: 

1.
Nil

2.
Not applicable

3.
Not applicable

4.
Not applicable


- 1 -

- 43 -

