Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 13 and 14 February 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 107

Topic: Terminology 
Hansard Page: ECITA 152

Senator FIERRAVANTI-WELLS—You go to the Israeli Ministry of Foreign Affairs website on 21 November—

……………………..

Senator FIERRAVANTI-WELLS—and they refer to Hezbollah as a terrorist organisation, yet your journalist, barely a day later, refers to them as ‘Hezbollah fighters’. That is a classic example of what Senator Ronaldson is saying. I have got more examples here which I am happy to give you where your journalists refer to them as ‘militants’ and other organisations refer to them clearly as ‘terrorists’.

Mr Cameron—You can give us these new examples. If they somehow contravene our policies, believe me, our reporters around the world, not just in the Middle East, are fully aware of this perception that is out there and they are very careful because of it. And we are very careful because of it.

Answer:

The ABC is satisfied that the usages cited in the examples are appropriate. It would be inappropriate for the ABC to simply adopt the terminology of any particular government or organisation. The ABC is an independent organisation and makes its own judgements about the use of language.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 108

Topic: Mark Willacy Palestinian territory 

Hansard Page: ECITA 152

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—Mr Balding, on 23 August Mark Willacy was talking about the West Bank and made the comment in his report that ‘all of the West Bank is regarded under international law as Palestinian territory’. That is simply not right. Under UN Security Council resolution 242, it is still to be finalised by negotiation. There seems to be a clear anti-Israel bias in the reports coming out of the Middle East by ABC reporters.

Mr Balding—I do not agree with that but I am more than happy to have a look at each of those examples and provide context and provide this committee with a full answer.

Answer:

The ABC does not accept that UN Security Council Resolution 242 of 22 November 1967 contradicts the assessment made by Mark Willacy. 

UN Security Council Resolution 242 states that the principles for a “just and lasting peace” in the Middle East should include:

(i) Withdrawal of Israel armed forces from territories occupied in the recent conflict;

(ii) Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgement of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 109

Topic: Digital Funding

Written Question on Notice 

Senator Conroy asked:

How much money has the Government invested in digital infrastructure at ABC?

Answer: 

To date, the Government has contributed a total of $90.2 million towards the ABC’s costs of digital conversion. These funds were provided as equity injections over the period from 1998/99 to 2003/04.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 110

Topic: Analogue Broadcasts

Written Question on Notice

Senator Conroy asked:

How much money does ABC spend on analog broadcasts at present?

Answer: 

For the 2005-06 year, the ABC is budgeting to spend $80.2 million on analog transmission costs.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 111

Topic: ABC Inventory
Written Question on Notice

Senator Conroy asked:

How many hours of TV broadcast material are in the ABC inventory? How does this compare with 1996?

Answer: 

There were 809 hours of first release TV broadcast material in the ABC inventory as of 1 July 2005. This compares with 646 hours of first release TV broadcast material as at 1 July 1996.

Note: ABC TV inventory is acquired material only, as previously advised to the Senate Committee. Commissioned programs are entered into the inventory as delivered material.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 112

Topic: AM, PM and The World Today

Written Question on Notice

Senator Conroy asked:

At the October Senate Estimates hearing John Cameron gave an undertaking that the ABC would not proceed with changes to the ABC Radio Current Affairs if they lead to a reduction in quality:

Senator NASH—Weren’t there some editorial concerns though that those programs would not be as good? Wasn’t there an editorial concern that the technical support staff was needed for those programs to function as well as possible?

Mr John Cameron—Yes, I know what you mean. We are talking about that at the moment. We have said this openly to the staff and will continue to say it: if there is any impact on the quality, we will not be going down that route.

I understand that one week after that assurance was given, Gordon Lavery told a meeting of staff that management was proceeding with the change.

What examination was undertaken on the impact of the changes on quality?

What criteria were applied to determine there would be no impact on quality?

Who made the assessment that there would be no impact on quality?

Who made the decision to proceed?

Is that decision being reviewed?

Answer: 

News and Current Affairs management made the decision to proceed with the changes.

The issue of quality is of prime concern to management. Experienced managers formulated the changes with a view to making sure there was no impact on quality. As none of the changes involve editorial content, and in fact editorial numbers are being increased as a result of the rationalisation, ABC News and Current Affairs Management is confident there will be no impact on audiences.

The decision is not being reviewed but the change is being monitored to ensure, as News and Current Affairs management expects, that there is no adverse impact on the programs. The changes are now being implemented in a considered manner so that the changeover is smooth. 

There is no expectation of any change to the quality of ABC Radio Current Affairs programs. All of the changes relate to back-office functions and not to journalism. The changes being implemented reflect those that have been in place in other areas of the ABC for more than a decade and are proven and reliable.

Change is always difficult and the workplace issues surrounding these changes are being dealt with sensibly and sensitively. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 113

Topic: ABC Style Guidelines

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Both in response to Question 125 from the October/November Estimates last year and in this last round of Estimates you indicated that the ABC Style Guide was up for review.

What internal discussion, process or practice led to this review?

What were the dates of the last three revisions or reviews of the Style Guide?

What processes will the ABC undertake in reviewing the Style Guide?

Will there be community consultation as part of the review? If so, on what basis will that consultation be done?

Will drafts on the new Style Guide be made available for public comment?

Will the new Style Guide be made public immediately on completion?

Is there any internal documentation relevant to the use of words such as “terror” terrorism” or “terrorist” in the current or proposed Style Guide? If so, please advise on the nature of such documentation.

Will the new Style Guide have the same level of enforcement by ABC management as the current one?

Answer: 

The Style Guide is reviewed every few years to take account of changes in language and usage. The current version was released in 2003. The two previous versions were released in 1998 and 1995.

The revision is done by News and Current Affairs management and involves management and staff consultation, as well as seeking comment from the ABC’s Standing Committee on Spoken English. There is no community consultation as the Style Guide is an internal ABC document, and the draft will not be made available for public comment or available to the public for the same reason. 

The current version has this to say about terrorism:

Terrorist/Extremist

Remember, one person’s ‘terrorist’ is usually someone else’s ‘freedom fighter’. ‘Terrorism’, ‘terrorist’, ‘militant’, ‘gunman’, etc. are all labels. Our reports should rely first on facts, and clear descriptions of events, rather than labels that may seem too extreme or too soft, depending on your point of view.

When reporting a conflict, such as in the Middle East, we avoid partisanship, or the perception of it, by not adopting for ourselves the preferred labels of one side or the other – instead confining their use mostly to when giving one side’s assessment of the other (e.g. ‘what the Israeli Government calls a terrorist cell’). Our audience will be able to draw their own conclusions about, say, the bombing of a bus full of school children or a missile fired into a congested residential neighbourhood – so our first objective must be to inform.

The use of violence, including against civilians, in a political cause is not new. Terrorism – violence targeting civilians and not necessarily in a clear political cause – is not new. We won’t resile from using the word ‘terrorism’ in appropriate cases – but as a rule, strong, thorough reporting is better than labels.

The phrase ‘war on terror’ is essentially rhetorical, and does not describe a definite conflict. It is a phrase we would use only out of someone else’s lips.

As the revised Style Guide is still in draft form, it is not appropriate to indicate what it might say about terrorism, as the draft may change.

All staff in News and Current Affairs are expected to observe preferred News and Current Affairs usage, as set out in the Style Guide and this will be managed in the same way with the revised version.

It is worth noting, however, that while it is mandatory for staff to be familiar with the guide, it is a “guide”, not a formal policy document. Accordingly, a common sense approach is encouraged.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 114

Topic: Breaches and disciplinary action
Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Please provide the nature of each breach and resulting disciplinary action that was taken against any particular person in relation to breaches of either the Style Guide or Editorial Policy over the last five years.

Answer: 

The ABC is not able to provide the level of detail sought by the Senator. There is no central register or database in relation to failure to comply with the News and Current Affairs Style Guide. 

However, in terms of breaches of Editorial Policy, the following table details the broad subject matter of all complaint issues upheld by ABC Audience & Consumer Affairs and the Complaints Review Executive since the introduction of the 2002 edition of the ABC Board’s Editorial Policies. 

In addition to this statistical summary, detailed information is available in the Corporation's Public Reports on Audience Comments and Complaints, which have been published quarterly since December 2002, and can be accessed from the Corporation's website - http://abc.net.au/corp/pubs/reportsindex.htm. These reports describe every complaint upheld by the Corporation, including a summary of the complaint and the ABC's findings. 

In response to direct questions from the Committee on the subject of disciplinary action, the Managing Director stated his view that it would be inappropriate to provide details of action taken in relation to particular individuals, as a result of breaches of Editorial Policy requirements. The Managing Director agreed to give an overview of the actions taken by the ABC, and this is outlined in response to question 97.

[image: image1.wmf]Category

Topic

Sub topic

Total

Fairness, accuracy & independence

Factual inaccuracy

N/A

673

Bias

Other

54

Anti-government

28

Other political

13

Pro ALP

3

Pro Coalition

1

Pro-government

3

Sub-total

102

Unfair treatment

Denigration

19

Other

15

Racism

15

Discrimination

13

Sexism

10

Sub-total

72

Balance

N/A

30

Incidental advertising - Non ABC products / logos

N/A

17

Sub-total

894

Broadcast standards

Inappropriate content

Other

106

Bad language / profanity / swearing

36

Poor taste

24

Violence

17

Sex and sexuality

9

Bad example

8

Offence to religious feeling

6

Sub-total

206

Standards of interviewing

Other

58

Standards of presentation

Language - poor terminology / misuse of word

13

Language - pronunciation / grammar / spelling

12

Other

10

Sound quality / voiceovers / background music

1

Sub-total

36

News values / news content

Other

12

Not enough coverage

3

Placement in bulletin

1

Sub-total

16

Promotions - ABC programs and products

Other

4

Not as advertised / misleading / inconsistent

1

Sub-total

5

Intrusiveness / invasion of privacy

N/A

2

Sub-total

323

Audience preferences

Scheduling / program changes

Other

308

Quality - general

N/A

4

Sub-total

312

Corporate / Infrastructure

Customer service / complaints handling

N/A

91

Transmission

N/A

30

Captions

N/A

7

Management issues

N/A

3

Sub-total

131

Other

Other

N/A

11

Grand Total

1671


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 115

Topic: Labelling

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

In your answer to Question 125 from the October/November Estimates, you advised:

The ABC has no policy that involves labelling certain groups as terrorists and others not. The use of the word “terrorist”, as is the case with the use of any other word, is subject to ABC Editorial Policies and driven by the responsibility to report accurately and fairly. As a general indication, it would be expected that, where the facts of a matter clearly point to it being a terrorist act  then it may well be that the word “terrorist” or “terrorism” may be used, particularly where it provides important context and information relevant at the time. However, it is equally possible that the word may not be used, without in any way suggesting that the ABC has somehow made a judgement that the act is not a terrorist act or that the ABC in any way condoned the act. The ABC believes the examples quoted are acceptable uses of language and were not “breaches of the Style Guide”, therefore no disciplinary action was taken.

At Estimates on Monday 13 February you advised:

Senator RONALDSON—I could not agree more. On behalf of many people, I am complaining that the ABC consistently refuses to call one group of terrorists ‘terrorists’.

Mr Balding—The ABC journalists are governed by the board’s editorial policies, and at the moment those policies are very precise in respect of labelling. We have outlined to this committee before what that policy is.

Please advise whether the policies relating to the use of the word “terror” in the current Style Guide are merely a “general indication” of usage that a journalist “may” follow as indicated in your first answer or whether they are prescriptive and “precise” as indicated by your second answer. Please provide concrete examples in your response.

Answer: 

There are two documents referred to here. The first is the ABC’s Editorial Policies, which all staff are required to understand and follow. These Policies include a section on labelling groups and individuals, which emphasises that the ABC reports the facts clearly, accurately and impartially. While this section on labelling says “as a general rule” we should avoid labelling groups or individuals, it also says labels can provide valuable information or context for the audience. 

The Style Guide for News and Current Affairs staff provides guidelines for the use of language, including the use of words such as “terrorism”. The Style Guide states that “we won’t resile from using the word ‘terrorism’ in appropriate cases – but as a rule, strong, thorough reporting is better than labels”. 

The Style Guide, as the name suggests, is not prescriptive, and program-makers are expected to use their professional judgement when making decisions about the language used. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 116

Topic: Use of ‘Terrorism’

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

In the last few Estimates, Senators Santoro, Fierravanti-Wells and myself have collectively produced hundreds of instances of use of terms such as “terror”, “terrorism” or “terrorist” to describe organisations, people and events in places such as South East Asia and London. As stated before, I believe this labelling to be correct.

We have also provided dozens of examples of organisations such as Islamic Jihad and Hezbollah described merely as “militants” or in terms other than “terror”, “terrorism” or “terrorist.”

For example:

· Ian Henderson, introducing a report on the Hadera bombing for the Victorian evening News bulletin on October 27, referred to "the Palestinian militant group, Islamic Jihad".  Mark Willacy, in his report, referred to "Islamic Jihad, one of the militant groups meant to be observing a truce". Nowhere in the story was any mention of terror, terrorist or terrorism.

· On ABC Radio "AM" (Oct. 7) - Peter Cave announced, "Known for its successful recruitment of suicide bombers, the Palestinian militant group, Hamas" 

Could you please provide any examples of Islamic Jihad, its actions or its members being described as “terror” terrorism” or “terrorists”

Could you please provide any examples of Hezbollah, its actions or its members being described as “terror”, “terrorism” or “terrorists”

Answer: 

On The World Today on October 16, 2003, a reporter said: “Hamas and Islamic Jihad have denied involvement in the blast, but at least three smaller terrorist groups have claimed responsibility”.

On The World Today on April 14, 2003, a reporter said “a terrorist group like Hezbollah”.

On PM on October 26, 2004, the presenter said “the Iranian-backed Hezbollah terrorist group”.

On Lateline on February 9, 2005, in a discussion where a guest spoke about Hamas and Islamic Jihad “and these other elements engaging in violence”, the presenter said: “What would Israel expect him (Palestinian leader Mahmoud Abbas) to do in order to prove that he’s at least holding up his side of the bargain because otherwise, the whole process will be in the hands of a very small group – a very small group of terrorists”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 117

Topic: Labelling 

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

The ABC has repeatedly insisted that it does not make any geographical distinction between the labelling of different terrorist groups.

Can you analyse your labelling of Islamic Jihad and Jemaah Islamiah and report as to whether you think there is any difference in labelling. Please provide concrete examples in your response.

Answer: 

The ABC does not label terrorist groups according to geography. Indeed, as stated in the addition to the Editorial Policies, issued by the ABC Board in March 2005:

6.14 Labelling of groups and individuals

6.14.1 As a general rule, the ABC does not label groups or individuals.

6.14.2 The ABC prefers clear, thorough reporting rather than the use of labels to describe groups or individuals.

6.14.3 The overriding objective for the ABC is to report the facts clearly, accurately and impartially to enable our audiences to make their own judgements and form their own conclusions. At times, labels can provide valuable information or context. However, if inappropriately applied, they can also be seen as subjective, over simplistic or as portraying stereotypes.

6.14.4 Where labels have been ascribed to an individual or group by a third party, this will be made clear within the broadcast.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 118

Topic: Labelling Azahari

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

In the 10 November 2005 edition of the Midday Report, Ros Childs referred to Azahari bin Husin as ‘the master bomb maker of terrorist organisation Jemaah Islamiah’, and ‘the most wanted terrorist in Asia’. 

Does this statement represent a view that:

· Osama bin Laden and Abu Musab Al-Zarqawi, are not terrorists?; or

· That the Indian Subcontinent is not in Asia?; or

· That Osama bin Laden and Abu Musab Al-Zarqawi are less “wanted” than Azahari bin Husin

Answer: 

The question refers to an item broadcast on The Midday Report on November 11, 2005.

The introduction to the story referred to Azahari bin Husin as “one of Asia's top terror suspects”.

It then went on to describe him as “the master bomb maker of terror organisation Jemaah Islamiah”.

He was described as the “most wanted terrorist in Asia” in the context that Indonesian police had him as a prime suspect in the wave of bombings across Indonesia in 2000, the Bali bombings in 2002, the Marriott hotel attack in Jakarta, the attack on the Australian embassy in 2004 and the Bali attacks last year.

The report focused on terrorism in the Asian region and the more immediate threats to people in the region from members of Jemaah Islamiah.

It did not put Azahari bin Husin at the top of a world list of terrorists ahead of the likes of Osama bin Laden and Abu Musab Al-Zarqawi.

The ABC's normal style is to refer to the Indian subcontinent as "South Asia". 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 119

Topic: ABC Bias

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

I would like to refer you to a book published by Melbourne University Publishing entitled The Alfred Deakin Debate: Barons to Bloggers 

Details of title at http://www.mup.unimelb.edu.au/catalogue/0-522-85207-6.html 

This is a book about media power and the nature of news and opinion within the media world. Key contributors include ABC Chairman Donald McDonald, publisher Eric Beecher, political journalist Margo Kingston; and AFR journalist and former editor of the Sun-Herald Andrew Clark.

You might note that Donald McDonald has written the preface.

The book has reference to an independent study by RMIT, Roy Morgan, and the Reader. The study seeks to determine how journalists view the media in terms of most bias in Australia. In answer to which media outlet is the most biased,  40% said News Ltd, 25% ABC, 12% said Australian, etc. 

That is to say that 25% of Australian JOURNALISTS think that the ABC is the most biased media outlet in Australia and that as a whole, Australian JOURNALISTS rate the ABC as the second most biased media outlet.

How do you respond to the fact that in a survey in a book with a preface by Donald McDonald, journalists think thee ABC is the second most biased media organization in the country?’

Answer: 

Contributors to the book put forward their own views on the media. The preface makes no mention of the survey quoted in this question. The ABC does not endorse this survey or accept its conclusions.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 120

Topic: Diversity
Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

I would put it to you that while the ABC may portray a diversity of life styles (e.g. people of different ethnic heritage or sexuality), that there is very little political and social diversity within key areas of ABC programming.

Would you acknowledge that by merely taking a view of diversity as being ethnic, gender or sexuality-based that you are in fact creating and politically and socially homogenous culture within the ABC?

What measures are in place to ensure a diversity of political views, educational and socio-economic backgrounds? 

What are you doing to engender actual diversity?

How is the ABC confident that it is meeting its obligation of impartiality? 

Is the ABC asking of itself in a systematic way, ‘How are we impartial? How do we treat certain issues?’ This needs to occur over the range of programs over time. If so, what processes are in place?

Is the ABC asking of itself in a systematic way, ‘How can we ensure that we can’t be accused of bias in such circumstances? Would a disinterested observer think that the ABC takes one editorial position or another over a range of programs over time?’  If so, what processes are in place?

Answer: 

The ABC does not take the view that diversity is limited to ethnicity, gender and sexuality. ABC Editorial Policies require programs “which reflect a wide range of audience interest, beliefs and perspectives” and the ABC’s Charter of Editorial Practice “requires editorial staff to present a wide range of perspectives”. The ABC seeks to meet these requirements by:

· presenting a range of viewpoints on all subjects in News and Current Affairs programs; 

· monitoring program content from the period prior to commissioning, through production to delivery to ensure compliance with Editorial Policies;

· encouraging radio listeners to provide their viewpoints via radio talkback or other interactive means;

· presenting television programs in 16 different genres and in a number of different formats such as documentaries, discussion programs, magazine and factual;

· management reviews of program content, both formal and informal, to check compliance with Editorial Policies, and regular reports to the ABC Board regarding adherence to Editorial Policies; and

· maintaining a complaints process at arms length from program makers to provide independent assessment of claims of partiality. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 121

Topic: Labelling

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

What is the basis on which ‘experts’ are chosen to speak on the ABC? How is this done? Are there lists kept? Do they tend to take views like those of the producers and presenters who have chosen them to be informative? 

Answer: 

Editorial Policies provide specific guidance on the use of specialist commentators or ‘experts’. It is ABC policy to provide a range of views on significant issues over time, ensuring the broadcast and publication online of a diversity of perspectives. To achieve this, program makers use a number of different commentators and analysts. These ‘experts’ are selected based on their expertise in the subject matter or theme of the program combined with their ability to communicate with an audience. 

Expertise may be demonstrated by a number of factors including current job or work position, relevant educational qualifications and published work on the subject.

The ABC does not keep a central list of experts, rather the experts required for a particular program are considered on a case by case basis. Individual program makers routinely maintain contact books with details of experts they have found to be well informed and articulate on particular topics.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 122

Topic: Article on ABC bias 

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

I refer you to the following:

On 24 January 2006, The Age:

“Why we need a 'biased' ABC

The ABC has survived despite the appointments of several inadequate general managers - and despite Government bias against it. The organisation can still hold its own in terms of its brilliant current affairs and good news services even though it is underfunded and criticised.

It's a wonder that with a Liberal-biased board of directors that it has the latitude to report freely at all.

Governments continually condemn the ABC's left-wing bias and yet without the ABC there would be little account for the Government's decisions.

It is necessary and essential for the ABC to always be left of centre - whichever Government is in power. To be completely "unbiased" and not be opinionated is to be weak in my terms. 

The people of Australia need the ABC and all its multi-functions, and it is a sad reflection that perhaps the ABC is not getting the general managers it deserves. For all his "calming" influence, Russell Balding was not the right man for the job. He is an accountant, a numbers man, and accountants should not be at the head of an expansive, free-thinking organisation. We need men of vision as managing directors, inspired leaders with a grand vision of where the ABC ought to stand in our society.

These days, in particular, when the Liberal Party has a free hand to make terrible blunders, we need an unshackled ABC with enough funds to keep us freely informed.


Gordon Bick (former ABC Four Corners producer), Rosebud”


Monday, 13 February 2006,  ECITA Pg. 135

Senator RONALDSON—It was probably an unreasonable question to ask you and I will just state the obvious, that it seems a bit surprising. Is Gordon Bick known to any of those at the table, former producer of Four Corners?

Mr Cameron—Before my time in news and current affairs terms.

Monday, 13 February 2006, ECITA Pg. 137

Senator FIERRAVANTI-WELLS—I will be coming to that as well. Senator Ronaldson mentioned Gordon Bick. This journalist was employed in a senior role on a flagship current affairs program. He has clearly got a left-wing propagandist view of journalism. Surely, having had an admission by somebody so senior, you cannot sit here and deny that there is no left-wing bias in your organisation.

Mr Balding—Senator, I do not even know the gentleman. It was well before my time; I believe he was employed some time ago. You would be surprised to know, with respect to a number of people who used to work for the ABC, that whenever they write something, they always say ‘former ABC journalist’ or ‘former ABC producer’; they do not say what they are currently doing or what they have done over the last three to five years. Everyone is entitled to their views and opinions. I do not accept that gentleman’s opinions as outlined here tonight. As I have outlined to this committee on a number of occasions, I am definitely of the view that the ABC is not biased. We have a number of processes and procedures in place to put any of those issues on check. There are times—

Monday, 13 February 2006, ECITA Pg. 150

Senator RONALDSON—Some restless soul and insomniac has emailed me and said that Mr Bick worked with the ABC from 1971 until 2001. Have you all collectively dropped him or does someone remember him? I am not going to ask you any questions about it, but someone must remember somebody who worked at the ABC for 30 years and was executive producer of Four Corners.

Mr Cameron—No, he was not described as the executive producer.

Senator RONALDSON—Whatever I have described him as.

Mr Cameron—As a producer.

Senator RONALDSON—Former producer of Four Corners.

Mr Cameron—A producer. Forgive me, Mr Bick, whoever you are, because I have been there for 22 years and I do not know him.

Senator RONALDSON—I think we have got one bitterly disappointed Mr Bick listening to this. ….

”The ABC of how not to win friends
Gerard Henderson. Gerard Henderson is the executive director of the Sydney Institute.
7 February 2006, The Sydney Morning Herald
 
If Russell Balding is after more funding, he has a funny way of going about it.

The ABC's short march to Canberra in search of extra funding is on again. Last week the public broadcaster released its triennial funding submission to the Federal Government for 2006-09.

The ABC wants an extra $38.4 million over three years. It also hopes the Government will respond favourably to any recommendation for extra money that might be in the Funding Adequacy and Efficiency Review, being undertaken by the consultant KPMG. The ABC's managing director, Russell Balding, is on record as declaring he is "relatively optimistic" the ABC will get more funding "out of the two reviews".

Last June Balding delivered a speech in which he said that "over the course of 17 years and five triennial funding submissions, the ABC has been repeatedly knocked back". He added that "you could be forgiven for thinking that a telephone in the hands of Russell Crowe gets better treatment than an ABC triennial funding submission". Balding was critical of the attitude to the public broadcaster "of both major parties", specifically the Hawke government, the Keating government and the Howard Government.

Balding seemed to rejoice in the fact that "politicians are not always overburdened with love and affection for the ABC". He asked the self-serving question: "How could we possibly be politically biased when we have managed to offend every prime minister since 1932?"

Conveniently, the answer was provided recently by Gordon Bick, a former ABC TV Four Corners producer. In a recent letter to The Age, Bick wrote: "Governments continually condemn the ABC's left-wing bias and yet without the ABC there would be little account for the Government's decisions. It is necessary and essential for the ABC to be always left of centre - whichever government is in power."

In other words, many ABC presenters and producers criticise Labor and the Coalition from the left. Yet Balding, the ABC's editor-in-chief, seems to believe such a scenario represents balance. It doesn't. Bob Hawke and Paul Keating understood in their day that the ABC was imbued with a fashionable leftism, of the kind found in many humanities faculties, that is critical of social democrats (i.e., Labor) and political conservatives (i.e., the Coalition) alike. John Howard and Peter Costello recognise the same problem, albeit from a different perspective.

Contrary to the implication in Balding's speech, the fact that the ABC's funding requests have been rejected by Labor and the Coalition is an indication not of balance but, rather, of stark management failure. This time around, Balding's announcement of the ABC's submission was preceded by the news he will quit by the end of March, some time before his contract expires. In view of the strong emphasis Balding has placed on the dire necessity of the ABC getting extra money, this seems like an undignified cop-out. Decisions about ABC future funding are expected in the May budget.

The only managing director who will have succeeded in the job is the one who can deliver new funding for important and balanced programming. Balding will depart without achieving such an aim. I understand that during his tenure as managing director, he has not had an official meeting with Costello. Yet the Treasurer meets key figures in the community regularly.

Balding's office will not answer the question as to whether he has made personal representations to Costello. Just imagine what Kerry O'Brien would say if, on The 7.30 Report, a politician failed to answer such a straightforward inquiry. As those involved in the political process recognise, it is hard to get a favourable outcome if the Treasurer and Prime Minister are not onside.


The criticisms made of the ABC by successive governments have been reasonable. Take the Howard Government, for example. The likes of Howard and Costello believe that there should be greater political balance among ABC presenters and producers. Also, the Government wants the ABC to introduce a better complaints procedure. Both requests, if implemented, would lead to an improvement in the ABC. However, both have been resisted by management.

Indeed, senior ABC players seem to have consciously decided to take on the Government. Consider the case of satirist Guy Rundle, an editor of the leftist Arena Magazine. In 2001 Rundle wrote a Quarterly Essay piece titled "The Opportunist: John Howard and the Triumph of Reaction" in which he not only bagged the Prime Minister but attacked Labor as well, declaring that "the forces of reaction now stretch from media magnates and redneck populists to Kim Beazley and John Faulkner".

So what happened to Rundle? Well, last year he was appointed executive producer of ABC Arts. That's what. Maybe the powers that be at the ABC decided they needed yet more leftists on its payroll.

It's much the same with the ABC's complaints procedure. In a long-drawn-out process, the former communications minister Richard Alston had a number of his complaints against the ABC Radio AM program upheld by the Independent Complaints Review Panel and the Australian Broadcasting Authority. Rather than accept the umpire's decisions, the findings of both bodies were attacked on ABC TV's Media Watch program. Despite his role as editor-in-chief, Balding did nothing as the public broadcaster's existing complaints procedures were publicly bagged by his own staff.

Yet the soon-to-resign Balding expects that his advisers and maybe his replacement (who will be decided by the ABC board in the only really significant decision it ever makes) will roll up in Canberra and receive a large load of extra money. Well, it might work. But it hasn't in the past. The ABC is most likely to receive the funding it needs after, and if, it reforms itself.”

“The Editor
West Australian

Dear Editor

Gerard Henderson says (7/2/06) "...the Government wants the ABC to introduce a better complaints procedure..." and that this necessary reform has been "...resisted by management...". This is nonsense.

Four years ago the ABC Board and management implemented a series of reforms to its corporate governance processes including significant enhancements to the ABC's complaints handling system. We took complaints handling away from the program makers and established ABC Audience and Consumer Affairs and a separate Complaints Review Executive. In mid 2005 we reformed the Independent Complaints Review Panel. The ABC's complaints handling system is without peer within the Australian media industry.

I am not sure what regular contact Mr Henderson has with senior figures in the Federal Government but he is wrong about their attitude to the very substantial and effective complaints handling reforms instituted by the ABC.

Mr Henderson takes almost 1000 words to demean the ABC and its Triennial Funding Submission to Government. Not one word was devoted to the substance of the submission, which calls for increased resources in order to position the ABC to meet the challenges of the digital age, expand regional services, and improve levels of Australian content on television.

Contrary to Mr Henderson's assertions, the ABC has secured additional funding from the Government in recent years, including: an additional $4.2million per annum for television acquisitions; the renewal of the National Interest Initiatives program costing $18 million per annum and the renewal of the ABC's Asia Pacific international television service contract.

I remain confident that the Government will give serious consideration to the ABC's funding submission and assess it on its merits.

Yours sincerely

Russell Balding
Managing Director”

In light of:

. Mr Bick’s letter

. Mr Henderson’s article citing Mr Bick

. Mr Balding’s response to Mr Henderson’s article 

. References to Mr Bick at Estimates

Can you please advise:

What positions were held by Mr Bick at the ABC over which years?

What positions were held by Mr Cameron at the ABC over which years?

How it was that Mr Balding and Mr Cameron were unaware of Mr Bick, even though Mr Balding had written a letter to West Australian refuting an article by Mr Henderson which quoted Mr Bick only days beforehand?

Do Mr Bick’s views reflect the standard approach and thinking among News and Current Affairs staff at the ABC?

If not, what steps are management taking to make it clear that Mr. Bick’s stated approach is not acceptable?
Answer: 

A search of the ABC’s records show that Mr Bick was a producer at Four Corners from 1972 and left the ABC in 1978.

Mr Cameron has been Director of News and Current Affairs since 2004. From 2000 to 2004, he was National Editor for News and Current Affairs; from 1998 to 2000 he was 

Head of News and Current Affairs in Victoria; from 1993 to 1998 he was Head of ABC News and Current Affairs in Queensland; from 1989 to 1991 he was Correspondent and Bureau Chief in Washington; before that he was a reporter and producer in Queensland for five years.

Mr Balding and Mr Cameron were aware of Mr Bick’s letter before it was raised at the Senate Estimates hearing. However, since Mr Bick’s departure from the ABC preceded their arrival, Mr Balding and Mr Cameron were not aware of Mr Bick’s former role at the ABC, other than Mr Bick referring to himself as a former Four Corners producer in the letter. 

Mr Bick’s views do not reflect “the standard approach and thinking among News and Current Affairs staff at the ABC”. The ABC’s approach to News and Current Affairs programs is set out in ABC Editorial Policies, which all staff are expected to adhere to. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 123

Topic: Breaches of the Style Guide - use of “our”

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I note that the ABC has conceded, contrary to numerous prior denials, that staff breached the style guide rule and various management directives on the use of “our”, as in “our troops in Iraq”, almost 500 times in 2 ½ years. Do you agree that these breaches can no longer be dismissed as “occasional”?

Regarding the “our” rule and in light of a further 20 examples of breaches, I have uncovered SINCE the last hearing (Attachment 1). What action has been taken to enforce this rule, or does the ABC only bother when the issue at stake is Australian involvement in Iraq?

Will Rebecca Carmody and Kirrin McKechnie who were multiple offenders previously, again be reminded of the style guide?

Will the ABC clarify the following answer for November Questions on Notice:  “Was Mr Dempster spoken to about his multiple breaches of the ‘our’ rule before 21 October 2005. When he again breached the rule on 21 October, what action was taken? Alternatively, if no action was taken, why not, given Mr Cameron’s earlier dire warnings about disciplinary action for repeated breaches?

Answer: 

The ABC has not conceded that staff  “breached the style guide rule and various management directives on the use of ‘our’, as in ‘our troops in Iraq’, almost 500 times in 2 ½ years”.

The ABC has reviewed the examples provided in Attachment 1 and does not believe there is a need to speak specifically to the staff mentioned in relation to the examples quoted in the question. A number of the examples involve interviewees or third parties quoted using the word “our” rather than ABC staff. The ABC rejects the suggestion that it is concerned about this usage only when the issue is Australian involvement in Iraq. All staff are regularly reminded of the preferred usage. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 124

Topic: Breaches of the Style Guide - Use of “we”

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

If the expression “our troops in Iraq” is banned then why is it OK for Tony Jones on Lateline (14 February 2006) to use the following expression in respect of the lack of Australian casualties in Iraq: “We haven’t taken casualties in the same way”?

The “we” clearly refers to Australian troops (Attachment 2). Why is “our” banned but “we” is OK?

Answer: 

The Style Guide sets out preferred usage in relation to the word “our” and, by implication, “we”. The same general approach is preferred for both words. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 125

Topic: Breaches of the style guide - use of “more than”

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

In relation to your rules on protest rallies, I understand the ABC has a rule about not using “more than” to describe the size of protests. I note from your own style guide that it makes it sound like the ABC is impressed, or not, with the size.

And yet in your reply to questions of notice following the November 2005 estimates, you have misrepresented your own rules. The style guide is clear. If there are 150 people at a rally, and the reporter thinks there are “more than 100”, I understand the appropriate course is to say “about 150.”

In relation to your answer to question 34, you said:

“the use requires an analysis of whether the reporter had good reason to believe it really was more than the number mentioned and in the absence of evidence to the contrary you accept that was the case.” 

In other words, the reporter had good reason to believe the number really was more than what was mentioned.

In the report by Eleanor Hall in Texas with “more than 100 anti-war protesters?”  Unless Ms Hall counted the protesters, this appears to be a breach of the “more than” rule.

Was Hamish Robertson in Baghdad with “more than 100 human shields?”  Unless Mr Robertson counted the protesters, this appears to be a breach of the “more than” rule.

Now, why did Andrew Geoghan on The World Today of December 14, 2005 state “More than two thousand protestors are targeting this meeting in Hong Kong”? How was he able to make this prediction? This appears to be a breach of the “more than” rule.

Why did News Online on 5 November 2005 state: “More than one thousand people have gathered in Sydney to mark the start of a weekend of protests across Australia against the Federal Government’s counter-terrorism laws.”?

Answer: 

As stated previously, the use of the ‘more than’ in a story requires an analysis of whether the reporter had good reason to believe it really was more than the number mentioned (rather than ‘about’ the number mentioned), in which case he or she is being accurate and informative, or whether the numbers were inflated to make the event seem more important. In the absence of evidence to the contrary, the ABC assumes that the former is the case.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 126

Topic: Breaches of the style guide – Rumour rule

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I note from your news style guide that: “In news reports we do not fuel rumours”. Then why did News Online produce this report on 13 January 2006 that “Unions are concerned about ongoing rumours Qantas jobs could be shifted offshore.”  This appears to be a breach of the “rumours” rule. Could you explain your rule here?

Answer: 

The Style Guide says “a rumour may become significant where it shapes opinion, or is an explanation for an event or reaction worth noting”. The ABC does not believe that the quoted story is an example of “fuelling a rumour”.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 127

Topic: Use of first names

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I note the ABC has conceded that various first name references to people like the causes celebre of immigration activists and David Hicks should not have been made. I note the ABC style guide states that such usage can create the impression the ABC sympathises with the person or issue. 

I note the ABC concedes that there have been examples of people referred to by their first name for reasons of confidentiality but that reason should be disclosed. 

You have previously been asked about numerous breaches of your rule about your reporters not being on first name terms with people in your news reports. Please explain why Alison Caldwell on AM on 23 December 23 2005 referred to the latest cause celebre of immigration activists, a Mr Robert Jovicic, as “Robert” in contravention of your rules?

This is the same Alison Caldwell who referred to American activist Scott Parkin as “Scott”. Has Ms Caldwell been made aware of the rule? Does she understand its applicability? Was she spoken to after the last questions? 

Does the ABC news department sympathise with Mr Parkin and Mr Jovicic?

On 20 January 2006 on PM, why did Indonesia correspondent Tim Palmer refer to Schapelle Corby as Schapelle? Has the ABC taken sides with Ms Corby?

Answer: 

Alison Caldwell did a story about Robert Jovicic on PM on December 23. In it she interviewed Mr Jovicic’s sister, Susanna Brokenshire. While it is generally preferred that reporters not refer to people by their first names, in this case it was reasonable for the reporter to refer to Mr Jovicic by his first name because it would have sounded odd to refer to him, in a conversation with his sister, as “Mr Jovicic”. Ms Caldwell is aware of the Style Guide. The ABC rejects any suggestion that News and Current Affairs  staff or programs sympathise with Mr Parkin and Mr Jovicic. Nor has the ABC taken sides in the Schapelle Corby case. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 128

Topic: Anti-Christian comments – The GlassHouse
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I note the ABC acknowledges offensive anti-Christian comments were made on The Glass House. 

Does the ABC accept that these comments have been regarded by some viewers as offensive?

How do these comments conform to Editorial Polices regarding offensive comments on the basis of religion?

Answer: 

As the Senator has not identified which comments she is referring to in The Glass House, it is difficult for the ABC to answer this question. However, The Glass House is presented in the context of a humourous, satirical or dramatic work and not as a factual program. As the ABC’s editorial policies acknowledge, there may be occasions where satirical or comedic  material is broadcast that may disturb or offend some viewers. In such circumstances the ABC has a responsibility to warn viewers about the material. Such a warning is broadcast prior to the start of The Glass House.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 129

Topic: Anti-Christian comments
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Will the ABC provide a proper answer to question 69 on notice from November 2005 Estimates? How do offensive comments about the Pope, Catholics and Christians in general, conform to ABC Editorial Policies?

Answer:
Triple j programs are not transcribed and the program tapes referred to in Question 69 from the November 2005 Estimates were no longer in existence at the time (refer Question 88 for the policy on tape retention). Thus the ABC was not able to investigate the specific incidences of alleged anti-Christian commentary raised.

While the ABC acknowledges that Jay and the Doctor’s satire and comedy may not be to everyone’s taste, satire and comedy based on Christian subject matter is not in contravention of the Editorial Policies. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 130

Topic: Anti-Christian comments – triple j

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did the Triple J show Today Today on 25 February 2005 make disgraceful comments about the stooping posture of The Pope? What action was taken?

On 1 April 2005 Triple J made highly offensive comments about the last days of The Pope. Why? What action has been taken?

Answer: 

Today Today was a satirical program based on the news events of the day. As such, the Pope along with other figures dominating public life featured occasionally in the program driven by the news events of the time. 

At the time, the ABC did respond to two complaints, one each relating to the broadcasts on the days referred to by the Senator. In each case, triple j and the presenters acknowledged that the attempts at humour relating to the Pope were in poor taste and inappropriate. 

The presenters were counselled at the time by the network manager. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 131

Topic: Anti-Christian comments Radio National

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did the presenter of The Religion Report, on 6 April 2005, make derogatory comments about the late Pope and was any action taken?

Regarding your answer to question 75 about anti-Christian comments on the Radio National programme Perspective. Mr James Bourne made very harsh comments yet you defend them as “his opinion”. Would you commission someone to make harsh comments about Muslims?
Answer: 

In the context of the extensive coverage at the time of the Pope’s failing health and subsequent death, The Religion Report on 6 April 2005 sought to bring different voices to the critical analysis of the pontificate of John Paul II. 

Stephen Crittenden posited critical views of the Catholic Church under the late Pope as a catalyst for discussion and to explore the arguments of contributors to the program which included an interview with the late Peter Hebblethwaite, an internationally acclaimed specialist on the Vatican (recorded for the ABC for use after the Pope’s death) and Professor William Johnston, an authority on Hapsburg Austria which was a significant political and cultural influence in southern Poland as Karol Wojtyla was growing up. 

It is acknowledged that Professor Johnston’s views were provocative and in introducing him, Stephen Crittenden noted for the benefit of the audience that his perspective would be controversial. 

Any member of the public can contribute draft pieces to Perspective for consideration. James Bourne’s Perspective was considered on its merits for broadcast. Any piece containing ‘anti-Muslim sentiments’ would be similarly examined.  
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 132

Topic: Anti-Government Bias
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

I note the ABC has not denied that a string of commentators on Perspective made a range of anti-government comments. During the Estimates hearing on 13 February 2006, I made references to a series of instances of anti-Government bias across a range of areas. Following are questions which relate generally to anti-Government bias, including attachments of some documents referred to at the hearing.

IR legislation

Attachment 3 includes various documents referred to at the 13 February hearing. Please refer to the questions previously answered and the questions and comments put by me at the hearing and provide a detailed response to the same.

When Alison Caldwell interviewed Greg Combet from the ACTU on AM on 7 February 2006, why did she give him a massive free kick and why has no subsequent balance been provided?

Answer: 

Regarding the ABC’s response to a complainant (included in the Senator’s Attachment 3), ABC Radio confirms that in investigating the complainant’s concerns, it reviewed interviews broadcast on 2 December 2005 by 891 ABC Adelaide Drive presenter Grant Cameron, with ABC political correspondent Jessica Van Vondren and Professor Mark Wooden, on the subject of IR legislation. 

The ABC agreed that these discussions lacked the required balance and that a broader examination which included the positive aspects of the legislation would have been preferable. In keeping with standard ABC Radio practice, the appropriate editorial manager, in this instance the 891 ABC Adelaide Program Director, spoke to Mr Cameron and the program producer about the outcome of the review and reminded them of the need to maintain a balanced approach. 

Mr Combet was interviewed as a preview to the launch of the High Court Challenge by the States to the Government’s IR Legislation. As a key player in the whole IR debate. Mr Combet's views were entirely relevant to the event. 

ABC Radio Current Affairs covered the IR story from all sides, at length. The ABC is satisfied that this coverage presented the principal relevant viewpoints in order to achieve balance as required by the Editorial Policies. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 133

Topic: Australian Constitution 
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Attachment 4 includes various documents referred to at the 13 February hearing. Please refer to the questions previously answered and the questions and comments put by me at the hearing and provide a detailed response to the same.
Answer:

Refer answer to Question 94.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 134

Topic: Comments by Richard Aedy 
Senator Fierravanti-Wells asked:

Attachment 5 is a Media Report interview of 6 October 2005 referred to at the 13 February hearing. Please refer to the questions previously answered and the questions and comments put by me at the hearing and provide a detailed response to the same.

Answer: 

On the Media Report of 6 October 2005, presenter Richard Aedy interviewed journalist Geoffrey Barker. Observing a change in media reportage of terrorism over time, Aedy put this proposition to his guest:

“So it’s partly what the terrorists are doing but surely it’s also a change in response from what the media used to do. They used to be, look I don’t know if sympathetic is the right word but I feel a more sympathetic treatment of what terrorists wanted and what their aims were”.

This observation in no way implies either sympathy or lamentation at “an apparent hardening of media attitudes against terrorists”. The ABC does not sympathise with terrorists.

In the same program Richard Aedy responded to a series of speculative remarks made by his guest, saying:

“The end point of it would be a police state and you hope that you’d get a very benign police state, but it’s still a police state’. 
Mr Aedy was agreeing that should a series of speculative events ever come to pass, the end point might be described as a ‘police state’. He was not stating this outcome as a ‘matter of fact’.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 135

Topic: Comments re Habib
Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Attachment 6 is a complaint and finding relating to The Midday News and Business of 12 January 2005 referred to at the 13 February hearing. Please refer to the questions previously answered and the questions and comments put by me at the hearing and provide a detailed response to the same.

Answer:

See answer to Question 103.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 136

Topic: Negative view of Prime Minister

Written Question on Notice

Senator Fierravanti-Wells asked:

Did Fran Kelly on Radio National Breakfast of 7 February 2006 say to a programme guest talking about the Prime Minister’s views on history “do you see anything sinister in Howard’s views?” Is the ABC again inviting people to form a negative view of the PM? 

Answer: 

No. This program included a lengthy panel discussion on remarks made by the Prime Minister in his Australia Day address on the teaching of history. 

Members of the panel agreed with many of the points made by the Prime Minister. In one of many questions to her guests, Ms Kelly - drawing on the well-reported protest which had greeted the Prime Minister’s remarks – legitimately asked a guest to comment on whether the Prime Minister’s views could be seen as ‘insidious’. This is standard journalist practice and does not constitute an invitation to the audience of any kind. 


- 1 -

- 11 -

