Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation

Additional Estimates Hearings 14 and 15 February 2005

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 62

Topic: Review of Television Operations

Hansard Page: 61 

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Mr Milan, I understand SBS commissioned a review of the television operations in 2004—is that correct?

Mr Milan—Correct.

Senator CONROY—How much did it cost SBS?

Mr Torpy—I do not have the figures. I will have to take that on notice.

Senator CONROY—Roughly? Are we talking $10 million? Are we talking $10,000?

Mr Milan—No, we are talking in the order of $30,000 or $40,000.

Senator CONROY—Ballpark figure?

Mr Milan—Yes.

Answer: 

The total cost of the Review of SBS Television Operations was $40,900 excluding GST.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 63

Topic: Review of Television Operations
Hansard Page: ECITA 61

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Can the SBS make available to the committee a copy of the review?

Mr Milan—It is obviously an internal management document. We would consider a lot of the information in it with commercial-in-confidence. So I think that we would be asking our minister that, if we did lodge it with you, it be on a commercial-in-confidence basis—if you are comfortable with that, Minister. There are other aspects of the report which cover personnel matters. Can we take it on notice, if you would not mind, Senator, and we will get back to you.

Answer: 

SBS is unable to provide a copy of the Operations Review Report for the reasons set out below. A summary of the outcomes of the Review is also provided.

SBS has previously received a request to disclose the Operations Review Report under the Freedom of Information Act 1982 (Cth) (FOI Act). This request was refused on the basis that the document was exempt from disclosure under the FOI Act under s36(1) - relating to internal working documents of agencies, and s40(1)(c) - relating to management or assessment of personnel by an agency. SBS disclosed certain other documents as a result of the application but withheld, within the terms of the Act, the Operations Review Report.

SBS is concerned that disclosure of the Operations Review Report under the Senate Estimates process could circumvent the process that has already been undertaken by SBS under the FOI Act. The FOI Act process required SBS to consider the commercial harm to SBS that could result from disclosure of the Operations Review Report and also whether or not disclosure of the document would be in the public interest. These considerations are as follows: 

1. Sensitive business analysis

The Operations Review Report is a strategic, high level management document containing recommendations about courses of action that could be taken by the Head of Television. Disclosure would necessarily mean disclosure of the methodology for identifying staff movements, operations and cost changes. 

Many recommendations are ongoing, affect staff and address sensitive issues relating to the organisation’s infrastructure.

Disclosure of this type of sensitive business analysis would affect SBS’ ability to commission similar analysis in the future. SBS needs to be able to commission such expert advice on a confidential basis in order to make informed decisions about management.

2. Sensitive personnel information

The Operations Review Report relates to the decision making processes for the management of TV Operations at SBS, particularly personnel. Much of the material in the review itself was based on information provided confidentially by staff, collected during the review process. 

SBS believes that disclosure of the document would have a substantial adverse effect on the management of SBS personnel. Disclosure of information contained in the Operations Review Report, particularly the statements made by employees about operations and management at SBS, and by the reviewer about groups of SBS staff, would create a reluctance in staff and managers to provide frank and candid views to external reviewers in the future, would impact detrimentally on staff morale and would prevent management from conducting reasonable and confidential deliberations in order to make staffing decisions. 
3. Public interest considerations

The FOI Act decision required SBS to consider the public interest in disclosing the Operations Review Report; SBS found that disclosure would be contrary to the public interest. 

SBS considered the serious adverse consequences for the effective administration and management of SBS that would result from disclosure, already noted above, and weighed these against the public interest in providing interested parties and the Australian public with the widest possible access to government-held information; and the public interest in SBS staff having a right of access to documents containing decisions which affect them.

On balance, given the high level, strategic nature and currency of the review, and the fact that SBS staff had been kept informed regularly of the basis of decisions affecting them, by email and by staff announcement, SBS felt that it was unlikely that the democratic process would be impaired by with-holding the information. 

Rather than disclosing the contents of the Operations Review Report, SBS provides the following summary of the outcomes of the Operations Review. These outcomes have been openly communicated to staff. 
Summary of the Outcomes of the Operations Review

The following structural changes were implemented following the Operations Review:

· News and Current Affairs was allocated its own production resources and staff in Sydney (Electronic News Gathering crew and Editors), transferred from the TV Operations pool. Expressions of interest in moving to News and Current Affairs were sought from existing staff. 
· Funds were transferred from Operations to News and Current Affairs to reflect the change in responsibilities. 

· A program to rationalise and update edit facilities was initiated. 
· In addition, News and Current Affairs gained full responsibility for the Melbourne and Canberra bureaux, and continue to facilitate the needs of other bureau clients as required.

· A position for News and Current Affairs - Operations Manager was created and filled, with responsibility for managing staff and facilities and setting and maintaining the highest standards of output. 

The following changes to the TV Operations management structure were implemented: 

· The positions of Senior Director, Videotapes Supervisor and Edit Supervisor report directly to the TV Operations Manager. 
· The positions of Production Coordinator and Post Production Coordinator were abolished and two new management positions were created and filled. These positions are the Studio Services Manager (who has direct and specific responsibility for managing the Sydney Studios) and the On-Air Services Manager (focusing on the combined Presentation and Traffic areas), both reporting to the TV Operations Manger. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 64

Topic: Review of Television Operations

Hansard Page: 62 

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Were other changes made that were not recommended by the review?

Mr Brown—Not that I can think of.

Senator CONROY—If you do think of any, if you take that on notice and just confirm that and let us know.

Mr Brown—Yes.

Answer: 

Apart from very slight modifications to the consultant’s recommendations as part of the implementation process, no additional changes were made.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 65

Topic: Bias in News and Current Affairs
Hansard Page: ECITA 64

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—In terms of bias—and I asked the ABC a similar question—apparently there are still problems for some SBS viewers in relation to the language used in reports about activities and organisations that are clearly terroristic in their nature. For example, I continue to receive reports from many sources about the difficulty SBS seems to have in describing as terrorists people around the world who commit terrorist acts and of reporting that obscures the real facts of the situation because of the language used. A primary focus of this problem continues to be the Israeli-Palestinian issue, although there are situations, too, in which SBS news reporting and current affairs programs skew the stories. I will mention one or two instances.

In a 17 December story about the UN building new houses in the Jenin refugee camp, Ross Cameron of SBS News adopted Palestinian propaganda, in my view. He stated:

A flash point of Palestinian resistance, the refugee camp in the West Bank town was reduced to rubble during heavy fighting two years ago.

‘Resistance’ is the Palestinian term for the violence and, in fact, only a small minority of the camp’s buildings, in a couple of blocks, was reduced to rubble. Similarly adopting Palestinian terms, on 19 December, Mr Cameron referred to ‘the Palestinian uprising against Israeli occupation’. Mr Milan, is it SBS policy to adopt the frames of reference of one of the sides to this conflict?

Mr Milan—No, it is not.

Senator SANTORO—So why is that particular reference being used regularly, as I have just indicated, by that particular reporter?

Mr Milan—Senator, I am happy to take that question on notice, but without seeing the full context of the piece it is impossible to answer that question.

Senator SANTORO—I would be grateful if you would take that on notice and provide us with your view as to whether or not you think that that is an accidental or random use of the Palestinians’ term. On 13 January, in a report on SBS news, Richard Mason claimed:

It’s been revealed that it—US weapons inspector Charles Duelfer’s upcoming report—contains no new substantial information and will reiterate that there’s no evidence of hidden weapons or of a plan by Saddam to revive his weapons programme.

In fact, if it has no new information, it will state, as Duelfer’s previous report did, that Saddam did indeed have plans to revive his weapons program as soon as inspections were over and was already developing illegal missiles. Does it not concern you, Mr Milan, or SBS generally, that such flagrant misrepresentation of crucial facts occurs during its news service?

Mr Milan—Again, Senator, I would want to see the full bulletin and the full context of the piece. I am happy to take it on notice.

Answer: 

News reports of 17 and 19 December 2004

SBS does not accept the Senator’s broad assertion in the opening paragraph about SBS’s news and current affairs programs. 

In relation to question asked about terminology used in the news reports cited by the Senator, each of these were mentioned briefly in the context of the lengthy stories which provided a range of perspectives on aspects of the Israeli-Palestinian conflict.

The term “resistance” has historically been used, and is still used, to describe group action in opposition to those in power. “Palestinian uprising” is a direct translation of the widely used term “intifada. The term has been in common usage, including in Israel, since the first intifada in the early 1980s and its meaning is broadly understood by audiences. References to “occupation” are similarly used universally in the media as way of describing the Israeli presence in the West Bank and Gaza.

SBS assesses the usage of these terms on a case by case basis in the context of the facts and events which are being reported. 

News report of 13 January 2005

The news item on 13 January concerned the US Government’s announcement that the search for weapons of mass destruction in Iraq was over and no such weapons had been found. The main focus of the news item was the comments made following this announcement by a US Government spokesperson and President Bush and political reaction to those comments.

The reference to a “plan” was made fleetingly towards the end of the news item. 

To respond to the specific point raised, though minor in the context of the item, SBS notes that Charles Duelfer’s interim report included, among others, the following relevant findings:
· “The Former Regime had no formal written strategy or plan for the revival of WMD after sanctions.”

· “...ISG assesses that Saddam clearly intended to reconstitute long-range delivery systems and that the systems potentially were for WMD.”

· “ISG found no direct evidence that Iraq, after 1996, had plans for a new Biological Warfare program”, following the abandonment of its existing program in late 1995.

· "Saddam Husayn ended the nuclear program in 1991 following the Gulf war. ISG found no evidence to suggest concerted efforts to restart the program.”
The interim Duelfer report distinguished Saddam’s intent or desire to restart weapons of mass destruction programs from his having plans to do so, in the sense of a developed scheme. The reference in the news item was intended to reflect this.
SBS acknowledges that the word “plan” may be open to different interpretations. However, the reference, in its context, did not have any substantial impact on overall meaning of the report and SBS does not agree that it was a “flagrant misrepresentation of crucial facts.”

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 66

Topic: Terrorists/Terrorism

Hansard Page: ECITA 65 

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—SBS similarly refrained from referring to those who carried out the subway bombing in Moscow, the Australian embassy bombing in Jakarta, the school atrocity in Beslan and the multiple bombings in Iraq as terrorists. Does SBS believe that none of those attackers are terrorists?

Mr Brown—I am not familiar with that story and will have to take that on notice.

Senator SANTORO—Would you take that on notice and have a look at the reporting of all of those particular incidents and give us your view as to whether or not the word ‘terrorist’ could have been used to describe those particular situations?

Mr Brown—Yes.

Answer: 

SBS notes that having regard to the complexity of international conflicts and potentially differing views of Australians from different cultural backgrounds, its approach is to adopt as far as possible a neutral or non-judgemental position in reporting news and current affairs. SBS will not generally label a group or individual as a “terrorist” except in circumstances where:

· directly quoting individuals using the words “terrorist” or “terrorism;” 

· individuals or organisations describe themselves as “terrorists” or as being responsible for acts of “terrorism;”or

· the term is applied to reporting of general issues such as “anti-terrorism” measures or “anti-terrorism” laws. 

This approach is broadly consistent with that of the approach taken by other public broadcasters. 

As far as SBS is aware, descriptions of the perpetrators of the acts referred to in this question complied with its policy.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 67

Topic: Bias in News and Current Affairs

Hansard Page: ECITA 65 

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—On 13 October, Dateline celebrated its 20th year anniversary by looking at how its stories are compiled. One story featured was Bronwyn Adcock’s report on Mamdouh Habib which infamously concentrated almost exclusively on allegations that he had been mistreated, all but ignoring evidence against him……… Later in the same program, David O’Shea, who compiled the special, stated:

No Dateline story has ever generated as much controversy as this one, Mark [Davis’s] report on the plot to assassinate Zimbabwe’s President Robert Mugabe. ……….O’Shea mentioned the man behind the allegations against Tsvangirai, Israeli conman Ari ben-Menashe, but not that he was working for Mugabe at the time he made the allegations and aired the video………... Does SBS still not accept that its Dateline reports on Habib or Tsvangirai were flawed?

Mr Milan—We would certainly not put the two of them together.

Senator SANTORO—I just use those as two examples within the same question.

Mr Milan—The substance of your question as far as Mr Tsvangirai is concerned is still potentially a matter of legal action, although I would have to say it is unlikely because the action against SBS that you referred to was actually withdrawn, or de-listed—struck out, is that the right term—struck out from the New South Wales court. So there is no pending legal action, but there is always the potential. They might try and bring a case back on, so I would rather not elaborate on the legal matters surrounding the Tsvangirai case, other than to say that we do absolutely stand by the story. We would not have published it in the first place had we not.

Senator SANTORO—What you are saying is that you still say that the story that you published, which was considerably contradicted by the Zimbabwe Supreme Court in dismissing charges against the gentlemen concerned, you stand totally by that story?

Mr Milan—The decision to publish the story was not based on the testimony of Mr ben-Menashe………. All I can say to you is that we certainly still stand by the story. I do not have the same first-hand knowledge of Mr Habib’s story as I do the Tsvangirai action, because obviously it did not result in a legal action. I am happy to take it on notice and look into it.

Answer: 

SBS does not accept that its Dateline report, “The Trials of Mamdouh Habib”, was flawed. SBS has received no formal complaint in relation to the program. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 68

Topic: SBS Radio Italian Language Current Affairs

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

I receive representations from SBS audience members in relation to a leftwing bias on the Italian language radio service. Specifically these relate to the weekly news background show ‘Lo Scandaglio’, which one critic has characterised to me as ‘weekly propaganda dished up as current affairs’. 
There are numerous examples that have been brought to my attention, but one instance illustrates the problem.

Umberto Martinengo, the programme’s host, began his show on 30 October 2004 with a dig at the ownership culture, the mum-and-dad shareholders, described as: 

Una categoria diventata un mito nell'Australia targata John Howard; i piccolo investitori che investono i loro risparmi, sudati o meno, in aziende ... alcune delle quali sono cattive ... direttamente o non ammazzano i loro dipendenti, vedi la James Hardie o la Amcor.’

It seems he just can't resist a dig at those terrible capitalists who save money without honest sweat.

Do you consider this to be balanced current affairs journalism?

Answer: 

In response to the Senator’s comment about the reference to shareholders, SBS has independently verified that the expression “sudati o meno” (hard earned or not) is a value-neutral idiomatic expression in Italian. In view of this SBS does not regard this particular expression as having breached standards.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 69

Topic: SBS Radio Italian Language Current Affairs

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Other guests quizzed on the ‘shareholders' society’ on Lo Scandaglio that day were Renata Mussolino, health and safety officer of the Trades Council of Victoria, and Fabrizio Galimberti, financial editor of the Italian newspaper Il Sole 24 Ora.

On the show Martinengo referred to Amcor as "recidiva" because they have suffered several industrial accidents. Mussolino said shareholders are making profits "sul sangue dei lavoratori".

Another habitué of this programme is Silvana Mangione – an apparently America-hating New York resident – who provides her own partisan view of the American political situation.

In the lead-up to the American election last year, when asked why the average Joe would vote Bush, notwithstanding ‘un'economia disastrata’ (Martinengo's words), she answered ‘Il mistero si chiama il lavaggio del cervelli.’ Just in case the listeners missed the cue, she confided:  ‘Nello stato di New York, posso dire con gioia che Kerry e' davanti a Bush di 18%. Quindi qui non c'e' problema.’

Another guest invited to comment on the American political scene prior to the American election was Marcello Costa, lecturer from Flinders University, who at least had the integrity to admit he hoped President Bush lost the election. 

Apart from Fabrizio Galimberti, all guests seem to be sourced from the same socialist trenches. 

Does SBS have any measures in place to ensure there is some semblance of balance in its Italian language news analysis? If so, what are these measures and why do they so spectacularly fail in the case of ‘Lo Scandaglio’?

Answer: 

SBS’ Codes of Practice and Editorial Guidelines are developed by the SBS Board under s 10 of the Special Broadcasting Service Act 1991 to guide program-makers in their work. There are a number of measures in place to ensure that SBS Radio broadcasters meet their responsibilities under the Codes and Guidelines. Among other things, Executive Producers are required to monitor their staff to ensure that they are meeting the standards set out in the Codes and Guidelines. As part of this, supervisors provide feedback to broadcasters and broadcasters attend an accredited training scheme as required. Individual performance is assessed through a formal system of performance appraisal.

SBS does not accept the assertion that these measures have “spectacularly failed” in the case of the ‘Lo Scandaglio’ segment in relation to the instances described by the Senator.

· Use of the term “recidiva”: SBS has obtained an independent translation of the context of this statement where Amcor is described as “recidiva”, which means a “repeat offender” and understands that the statement properly reflects the facts in their context, ie that Amcor has repeatedly suffered industrial accidents.
· Guest appearance of Silvana Mangione: SBS notes that the response by Silvana Mangione represents her personal views. 
The personal views of guests are not the views of SBS and this is understood by listeners. SBS Radio seeks the views of large numbers of appropriately qualified people as well as listeners, through talkback and other listener feedback, as part of its role of providing information which allows listeners to form their own opinions.
· Reference to “un’economia disastrata”: The literal translation of Martinengo’s words ‘un'economia disastrata’ means “an economy in bad shape”. While there was a good deal of pre-US election debate about the state of the American economy, SBS accepts that the broadcaster did not source or attribute the above view, which may have led some listeners to perceive bias. SBS has addressed this issue internally.
· Political affiliations of guests on the program: SBS seeks to ensure balance and objectivity in its programs by presenting a range of opinions, which are drawn from a variety of sources. SBS does not invite guests to comment on their programs if they have a direct party political affiliation, other than where that affiliation is relevant to the issue and is disclosed to listeners. Most commentators on this segment are drawn from academic circles; not all commentators can be easily categorised along strict ideological lines and their positions may vary depending on the topic under discussion. Nevertheless, management are reviewing the criteria for selection of guests for this segment to ensure that at all times they meet the standards set by the SBS Codes of Practice and Editorial Guidelines. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 70

Topic: Documentary repeat

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Why did SBS think so highly of the one-sided and misleading documentary, ‘The World According to Bush’ shown on July 20 & 27 that, barely a month later, on August 31, it replayed both parts on the same night, part one again in the ‘Cutting Edge’ timeslot and part two 30 minutes later, after the late news programme? Would the same interest have been shown in a pro-Bush documentary?
Answer: 

The two-part documentary The World According to Bush (to which SBS acquired the broadcast rights for two runs) was repeated on 31 August 2004 in response to audience demand. 

All imported documentary programs are considered by SBS Television’s programming area in line with the usual program assessment procedures.

SBS cannot be sure how a particular documentary will be received and whether there will be demand for a repeat. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 71

Topic: Product Revenue

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Accepting that SBS as a public broadcaster is not a ‘profit-making’ organisation, does the Corporation’s business plan include a mechanism under which potential programmes or documentaries to be produced or co-produced by SBS and into which SBS puts public money, are assessed for their potential to produce revenue, for example from sales of the product?  

Answer: 

Goal 2.1 of the SBS 2004-6 Corporate Plan is to “Increase commercial and other external revenue”. 

This is read subject to the Charter in section 6 of the Special Broadcasting Service Act 1991 which is reflected in Guideline 5 of the SBS Codes of Practice and Editorial Guidelines: the decision to produce or commission programs is based on the appropriateness of the program for the SBS schedule, not on the capacity of a program to attract revenue from the sale of the program or merchandising. 

Arrangements for the exploitation of intellectual property rights in a program commissioned or produced by SBS are considered on a case by case basis once the decision to produce a project has been made. The ability to enter into such arrangements depends on the nature of the project and the extent to which SBS holds the rights, which varies between different types of production. 
Information about sales and licensing is published in the SBS Annual Report.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 72

Topic: Public Protests by Employees

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Why does the SBS employee code not state clearly – without being in any way a draconian set of rules – that senior executives who are inevitably identified with the publicly-funded Corporation must seek prior advice and clearance from their manager if they are invited to attend or participate in highly political public protests, or are considering doing so?

Answer: 

The relevant employee code relating to public comment by SBS employees is contained in Appendix B to Guideline 4 of the SBS Editorial Guidelines “SBS Employee Conduct and Code of Conduct.”

Public Comment 
SBS employees, as members of the community, have the right to make public comment and to enter into public debate. However, there are some occasions where public comment by an SBS employee is inappropriate. 

‘Public comment’ includes views expressed in any forum or media where it might be expected that the comment will spread to the community at large. SBS makes a distinction between public comment on ‘SBS matters’ and ‘non-SBS matters’.

• ‘SBS Matters’
No SBS employee may make public comment about ‘SBS matters’ without the authority of the Managing Director or his or her delegate. ‘SBS matters’ include programming, editorial, employment and management policy and practices, and any other matters relating to SBS’s operations.

• ‘Non-SBS Matters’ 
SBS is a publicly funded national broadcaster which must be, and be seen to be, objective and impartial. There may be occasions when public comment on non-SBS matters by an employee acting as a private individual could be detrimental to public perceptions of SBS’s independence, particularly when the employee has a high public profile. 

It is the responsibility of the employee to determine where there is the potential for such a situation to arise and to ensure that their status as a private individual is clearly established before any public comment is made. If the employee is in any doubt, they should seek advice from their manager.

The current policies reflect the outcome of previous consultation, consideration and review. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 73

Topic: Complaints Process

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

I note that one of the key changes flagged by SBS in relation to the new Codes of Practice is the establishment of a new Audience Affairs Unit reporting directly to the Managing Director.

Point 7.11 of the Codes, relating to comments and complaints about SBS programming states that:

If a formal complaint is upheld, SBS, at its discretion, may take action including:

· Acknowledging that a breach has occurred;

· Apologising for the impact of the breach;

· Placing a correction, retraction or apology on the SBS website;

· Broadcasting the correct information; or

· Broadcasting an apology for the impact of any breach. 
In relation to the new Audience Affairs Manager (AAM) role in SBS’ complaints handling process, please set out in detail what administrative authority the AAM has to insist that managers implement recommendations fully and promptly.
Answer: 

The AAM’s administrative authority is set out in the Codes of Practice and Editorial Guidelines which establish that the AAM is involved only in complaint investigation, not editorial decision making. Editorial Guideline 8.3.5 sets out the process to be followed by the AAM and Divisions where formal complaints are upheld: 

“8.3.5 Action to be Taken

Where a formal complaint is upheld, the action to be taken will be decided by the relevant Division Head. The Division must communicate its decision to the Managing Director and the Audience Affairs Manager. The Division may, at its discretion, take the following actions: 

· Acknowledge that a breach has occurred in a program; 

· Apologise for the impact of the breach; 

· Place a correction, apology or retraction on the SBS website; 

· Broadcast the correct information; or

· Broadcast an apology for the impact of the breach.

The Audience Affairs Manager will keep a record of the action taken.” 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 74

Topic: Captioning

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

I note that SBS does its captioning largely in-house, although the increasing workload and consequent costs in this area must be a concern. Is there any thought of moving to an external provider and if so, have you identified any organisations that would be able to provide Australian-language – and I emphasise that as a distinction from the colloquial English spoken in other countries – captioning services?

Answer: 

Most of the closed captioning of SBS programs for the benefit of the deaf and hearing impaired is outsourced and has been for some years. SBS is presently considering tenders for this function. The test of successful closed captioning is how faithful it is to the English being spoken in the program, regardless of where the program has come from. To adopt a policy of colloquialising into ‘Australian language” the spoken word would be to risk misleading deaf and hearing impaired viewers as to what is actually being said.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 75

Topic: Terrorists/Terrorism

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Head of SBS Television Shaun Brown told the Estimates Committee at the hearing on 14 February 2005 that, and I quote –

SBS does not have a position on declaring who is a terrorist and who is not, particularly in its news and current affairs coverage.

What part of the process of randomly murdering total strangers to terrorise the survivors and their communities, by individuals or entities that are not recognised states or their lawful agencies and are not accountable to any recognised state legal system, is not ‘terrorism’ according to SBS’ understanding of humanity and the world?

Answer: 

SBS refers to the policy outlined in its response to Question 66. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 76

Topic: Foreign Direct Broadcast News

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

In answering questions about the Vietnamese language news service VM 4, briefly featured in 2003 on SBS’ ‘WorldWatch’ programme, Mr Milan said the unedited broadcast was cut from SBS’ service ‘not … because we necessarily considered it propaganda …’ but because sections of the Vietnamese community had complained about it. Mr Milan said he did not consider the Hanoi satellite broadcasts to have been propaganda any more than ‘many of the other news services we put to air.’

Please list which other unedited news services screened by SBS are categorised as propaganda under Mr Milan’s assessment of the situation.

Answer: 

SBS has previously informed the Committee that it does not make editorial or political judgements about the content of its WorldWatch news services (Reference: Budget Estimates Supplementary Hearing, Monday 3 November 2003 at ECITA pp 5 and 6). The services are put to air in accordance with Code 2.4.3 of the SBS Codes of Practice.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 77

Topic: Outsourcing of Livery Design

Written Question on Notice 

Senator Conroy asked:

(1) I understand that last year SBS invited tenders for the creation of a new SBS ‘look’ or livery, is that correct?

(2) Why was the decision made to change the look?

(3) Which company was the successful tenderer?

(4) How much did the project cost?

(5) Was an internal solution considered?

(6) If so why was the Promotions and Design team unsuccessful?

Answer: 

(1) Yes.

(2) All networks refresh livery from time to time as part of their marketing to viewers. Livery helps define the network brand, signify change and communicate essential information to viewers. 
(3) Ink Project Pty Ltd.

(4) $1.283m excluding GST. This bought 198 visual and 65 musical components, in the categories of Brand IDs, On Air Promotions, Program Lineups and Auxiliary Graphics. 
(5) Yes. 
(6) The internal proposal was at an early developmental stage and was not capable of being realised within the required timeframe (to go onscreen by August 2004 in time for SBS’s Olympics coverage). It would have also required a significant investment in new technology. 


- 1 -

