Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 14 and 15 February 2005


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 36 

Topic: Election Monitoring 

Hansard Page: ECITA 39/40 
Senator Conroy asked: 
The report states that the ABC has been doing the monitoring since 1998, which I think Senator George Campbell also mentioned. How do these results compare to previous campaigns? Mr Green—This result for 2004 is particularly remarkable in that, to the best of my recollection, it is the first time that we did not have a complaint from either government or opposition party headquarters during the progress of the campaign. Mr Balding—Also, the complaints that we received from the public were down quite significantly compared to the previous federal election. Senator CONROY—………….. Is it possible to get copies of those previous reports? Mr Green—Yes. This is the first time we have actually done a public report, but I can give you on notice some dot points that relate to our performance in previous federal elections. 

Answer:  
For the 1998 and 2001 Federal Election campaigns the ABC commissioned Media Monitors to provide an independent analysis of the Corporation’s election coverage. 

The methodology used to monitor share of voice in 2001 was based on a combination of item counts and durations. This approach includes some duplication, hence total for all parties adds to more than 100%. 

Share of voice by party across all ABC media platforms for the 1998, 2001 and 2004 Federal Elections: 

	Party Share of Voice 
	1998 
	2001 
	2004 

	Coalition 
	42% 
	62.0% 
	44.6% 

	ALP 
	35% 
	56.0% 
	43.5% 

	Democrats 
	9.4% 
	7.2% 
	3.5% 

	Greens 
	-
	5.3% 
	4.4% 

	One Nation 
	5.7% 
	3.8% 
	-

	Others 
	8.2% 
	3.3% 
	3.9% 


External analysis by Rehame of ABC coverage of the 2004 Federal Election was based on party and candidate share of voice only (duration). 

During election campaigns, the ABC ensures that all relevant audience contacts are reported to the Election Coverage Review Committee on a weekly basis. This assists with the speedy identification of any issues of concern in the ABC’s election coverage. The following table shows all telephone and written complaints received by the ABC in the previous three Federal Elections.  

	
	1998
	2001
	2004

	Total number of complaints 
	2441 
	1814 
	993 

	Total number of complaints about bias 
	440 
	380 
	295 

	Complaints from  political parties 
	21 
	16 
	10 

	Upheld complaints 
	4 
	0 
	6 


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 37 

Topic: Election Monitoring 

Hansard Page: ECITA 41 
Senator Conroy asked: 
How much extra time on TV does the 5.9 per cent differential between Labor and the coalition’s share of voice actually equate to? Is that two minutes, 10 minutes, an hour? 
Mr Green—Can I take that on notice and get back to you. 

Answer:  
The 5.9% share of voice difference between the Coalition (47.9%) and the ALP (42.0%) on ABC Television for the duration of the 2004 Federal Election campaign equates to: 1 hour: 7 minutes: 16 seconds (Source: Rehame). 

This time is spread over the six weeks of the campaign and is spread over all TV programs including output from non-news and current affairs sources. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 38 

Topic: Election Monitoring 

Hansard Page: ECITA 41 
Senator Conroy asked: 
Sure. On the ABC’s flagship current affairs program the 7.30 Report the coalition received an additional 4.4 per cent share of voice compared to Labor. Was this explained by foreign news, or has Kerry O’Brien been getting a beating behind the scenes that we do not know about? 
Mr Green—I think that, for any differential in coverage, to start talking about segments of five per cent is not something that the ECRC was particularly concerned about. Given that everyone was available, anything that blew out over 10 per cent we would certainly want to look at very seriously………….. 
Senator CONROY—Excellent. Can you take on notice how much extra time that 4.4 per cent differential in the party share of voice equates to—is it three shows or two minutes in the overall coverage. 
Mr Green—Yes. 

Answer:  
The 4.4% share of voice difference between the Coalition (48.0%) and the ALP (43.6%) on the 7:30 Report for the duration of the 2004 Federal Election campaign equates to: 7 minutes: 9 seconds over the six weeks of the campaign. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 39 

Topic: NII Funding 

Hansard Page: ECITA 41/42 
Senator Conroy asked: 
If NII funding was to cease, would all staff employed for the NII be terminated, and what programs would be affected? 
Mr Balding—That would have a significant impact on the ABC’s output as well as the staff, obviously………... 
Mr Balding—We can provide details of the split of NII, the programs that have resulted from this initiative and the benefits of those programs. We have provided that information before and I have no problem in providing this committee with a detailed analysis of how the NII funds have been allocated, the programs and the benefits that have been derived from those programs. 

Answer: 

The NII program gives priority to the delivery of new programs and content that are produced in or reflective of regional and rural Australia. It delivers services that would otherwise not be available to regional Australia, and, in the case of Television generates production outside the major production areas of Sydney and Melbourne. 

The NII program also generates programming on business and the economy, programming for children and family, and programming containing educational content. 

NII has delivered programming across all ABC platforms; four new regional radio studios have been established, and fourteen new radio program shifts have been commenced across thirty-eight regions. Hundreds of hours of regional and educational programming have been added to ABC’s Radio and Television schedule and featured on ABC Online. The ABC launched its first Internet Radio station dig, which can be accessed via the internet across Australia, and Television introduced additional news bulletins to the ACT and Northern Territory. 

A summary of the split of NII funding over the three full years is provided below. 

	Initiatives 
	2001-02 
	2002-03 
	2003-04 

	
	Actual 
	Actual 
	Actual 

	
	
	
	

	
	($'000) 
	($'000) 
	($'000) 

	Regional and Rural 
	 8,921 
	15,043 
	14,256 

	
	
	
	

	Business and the Economy
	 524 
	3,324 
	2,874 

	
	
	
	

	Children and Family
	 463 
	175 
	407 

	
	
	
	

	Educational  
	565 
	1,038 
	917 

	
	
	
	

	TOTAL
	 10,473 
	19,580 
	18,454 


During 2003 the ABC, in consultation with DCITA, undertook a comprehensive performance review of the Corporation’s National Interest Initiative (NII) program. 

The Review concluded that the initiatives to which the funding was allocated were within the spirit of the original request for funding and in line with the ABC’s NII budget allocation criteria. The Review demonstrated the effectiveness and efficiency of output delivery, and that the ABC utilised appropriate existing infrastructure and resources delivering value for money outcomes. 

A list of new ongoing Radio programs supported over the three-year NII period is provided below. 

The Night Air
Extended Life Matters 
Sunday with Julie Copeland 
Street Stories 
Perspective 2 o'clock Book Reading 
First Person 
All in the Mind 
dig Internet Radio 
Keys to Music 

A list of new television programming scheduled over that period as a result of NII can be found at Attachment 1. 

	
	
	Attachment 1

	2001 - 02 
	2002 - 2003 
	2003 - 2004 

	Australia Talks 
	Dimensions Series 
	A Big Country Revisited – series 2 

	Gulpilil 
	Catalyst – series 3 
	Feedback 

	Kimberley Cops 
	Catalyst – series 4 
	Feedback – series 2 

	Desperate Times 
	Macumba 
	Dimensions 

	Catalyst 
	Line in the Sand 
	George Negus Tonight Monday – series 1 

	Trek: An Australian Camel Odyssey 
	Wildness 
	George Negus Tonight Wednesday – series 1  

	Morecroft Goes Wild 
	Stories of the Stoneage 
	George Negus Series 

	Dimensions Series 1 & 2 
	The Dream and the Dreaming 
	Catalyst – series 4 

	Canberra Symphony Orchestra 
	Outback Opera 
	Catalyst – series 5 

	Collectables 
	The Worm Farm 
	Aussie Animal Rescue 

	A Big Country Revisited 
	Canberra Symphony Orchestra 
	Malice - The Koolama Incident 

	Dimensions Specials 
	Bushfire Recovery Concert 
	Goannas & Cane Toads 

	Dimensions in time – series 2 
	Treasure Hunt - series 1 
	Sunday Afternoon 

	Feedback 
	Treasure Hunt - series 2 
	Ernabella Choir  

	Visions for a Nation 
	A Big Country Revisited 
	Adelaide Festival 

	The Shack 
	A Big Country Revisited - series 2 
	The Greatest Australian 


	2001 - 02 
	2002 - 2003 
	2003 - 2004 

	Tasmania Tales of Whales and Whaling 
	Dimensions in Time 
	Rosalie’s Story 

	The State Funeral of Eric Campbell – The Last Anzac 
	Dimensions - Feb-June 
	History Detectives 

	Police Academy 
	Feedback - series 1 
	Wild Watch – series 2 

	Year of the Outback 
	Feedback - series 2 
	Outback House 

	Dimensions People Specials 
	Shark Net 
	Pre-Purchase Documentaries 

	Dimensions 
	Police Academy 
	Opal Fever 

	Aussie Animal Rescue 
	Dimensions  - July-Dec 
	Land Mines - A Love Story 

	
	Dimensions  - Feb-June 
	Inventions from the Shed 

	
	Year of the Outback 
	Science of Miracles 

	
	Aussie Animal Rescue 
	Keeping the Faithful 

	
	Tasmania: Sanctuary or Trap 
	The Worm Farm 

	
	
	Outskirts 

	
	
	Truth about Dragonhall 

	
	
	Taylor Made  

	
	
	Inside Australia 

	
	
	Machine to Die For 

	
	
	ReefRangers 

	
	
	Stories of the Stone Age  


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 40 

Topic: NII Funding 
Hansard Page: ECITA 42/43 
Senator Campbell asked: 
There is another part of my question in terms of the new funding—has there been any change in the criteria from the original criteria put forward by the board and is that criteria public? Can we have copies of both sets of criteria or the one set of criteria if it is the one set of criteria? 
Mr Balding—There has been no change, but remember we have not allocated any of the new NII money as yet because that will come into play next financial year. 
Senator GEORGE CAMPBELL—I understand. I was also going to ask you for the list of programs that were funded under the original— 
Mr Balding—We are more than happy to provide a list of all the programs and the projects that have been funded by the NII. 

Answer: 
Please see Question 39. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 41 
Topic: Content Sales 

Hansard Page: ECITA 49/50 
Senator Conroy asked: 
What if I contacted you and said, ‘I want to get what was on the 7.30 Report last night; the PM made some pretty outrageous statements and I want to splice them into a show I’m doing or put them on the net’?
Mr Balding—In general it would be sold, yes, provided we were guaranteed that the editorial integrity would not be compromised. 
Senator CONROY—How do you get a guarantee of that?
Mr Balding—From the actual program maker themselves we find out what they intend to do with it and how they intend to use it. 
Senator CONROY—I appreciate that you indicated you were not across all the details. 
Mr Balding—I am not, but I would be happy to take it on notice. 

Answer:

In ensuring the editorial integrity of the ABC content or program  is maintained, in line with ABC Editorial Policies, the ABC Library  Sales staff will inquire as to the intended use of the footage from the film or program maker or other client themselves. In ascertaining the intended use of the content, the sales staff rely on their knowledge of the film and television industry and their knowledge of respective clients within the industry, and may seek supplementary material, e.g. scripts, synopses, or study guides, from the film or program maker or client. If there is still some reason for concern the request will be referred upwards. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 42 

Topic: Sale of Footage 

Hansard Page: ECITA 50 
Senator Conroy asked: 
Why was it deemed to be party political? I do not actually know who was making it. 
Was the Labor Party making it?
Mr Balding—Judy Rymer, I think it was. 
Senator CONROY—Is Ms Rymer a member of the Labor Party, the Democrats, the Greens or any other political party?
Mr Balding—I am more than happy to take it on notice and provide the detail. 

Answer:  
In January 2004, ABC Library Sales was approached to provide footage to film-maker Judy Rymer, for a 4 part documentary sponsored by the NSW Teachers Federation, Oxfam, Amnesty International, A Just Australia, ChillOut and several others.  

The overarching consideration was the intended purpose of the film and the need to protect the editorial integrity of the ABC and its reputation as an impartial and independent broadcaster rather than the political affiliations of the film maker. 

The ABC does not have information on whether Ms Rymer has political affiliations. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 43 
Topic: Sale of Footage 

Hansard Page: ECITA 51 
Senator Conroy asked: 
Before lunch we talked about the editorial policy with regard to politicians getting the right to say that others could not use their appearances on the ABC. ………Given that it was not an election ad, on what basis was it deemed to be too political for the ABC to supply some materials? 
Mr Balding—As I indicated earlier, I am happy to take it on notice and provide this committee with a full, detailed response to that. It was a decision taken by an ABC executive director, and I would like the opportunity to articulate that in an answer. 

Answer:  
In January 2004, ABC Library Sales was approached to provide footage to film-maker Judy Rymer, for a 4 part documentary sponsored by the NSW Teachers Federation, Oxfam, Amnesty International, A Just Australia, ChillOut and several others.  

Inquiries by the ABC revealed that the intended use, as indicated by the film maker, of the material requested for the film was for partisan purposes.  

The study guide for the documentary described the program as a “partisan video, not a dispassionate examination of all sides of the issue. It brings together a range of opinions, experiences and information to create support for its call for a radical change to the Government’s asylum seeker policies.” 

The Managing Director wrote to staff on 9 August 2004 as follows about the Library Sales footage policy: 

“…It is …important to recognise that such refusals are extremely rare. In the overwhelming majority of cases ABC material is licensed to independent filmmakers without the consent of the subjects contained in the footage. 

It is also important to consider the very real difference between the use of ABC material in the public domain under fair dealing provisions (the option that was taken by the film maker), and the official licensing of ABC content. 

Decisions regarding the official licensing of ABC material are not taken lightly. We do not, for example, allow our news and current affairs content to be used inappropriately by other networks. When arriving at the decision concerning Punished Not Protected, the Director of Enterprises was compelled to consider ABC Editorial Policies (in particular 5.6.4) and ABC Enterprises Licensing Terms and Conditions (particularly section 2.2). 

I accept that staff have the right to be staunchly critical of the decision not to licence ABC material to the makers of Punished not Protected. But it is simply untrue to assert that the decision was political or an act of censorship, remembering that the ABC did not challenge the final use of the material in the film…”

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3
Question: 44
Topic: Australian Caption Centre – Going to Tender 

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 

· At the Estimates Committee hearing on 14 February 2005 Mr Pendleton said that in 2003 the ABC was ‘becoming aware of new players within the market that were capable of providing captioning services to the ABC.’  How many players were identified at that time and who were they? 

· What criteria were used to determine that these new players ‘were capable of providing captioning services to the ABC’ and to what extent was it determined that they could do so? 

· How many proposals were received in Request for Proposals NSO587RFP? 

Answer:  
· In 2003 the ABC became aware that there were at least two companies that, in future years could potentially  provide the ABC with captioning services  (See also response to Question 3). 

· Through an assessment of the work being undertaken by these companies at that time. 

· Four proposals were received in response to Request For Proposals NS0587RFP. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 
Question: 45 
Topic: Australian Caption Centre – Complaints/Viewer Enquiries 

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
· At present the ABC in each State refers any public calls about captioning to either the local Australian Caption Centre captioning staff or to the Australian Caption Centre’s 1800 Freecall number. How are these going to be dealt with in the future? 

· Does the ABC have staff trained in dealing with the range of questions about captioning and captioning issues? 

· Will the ABC be providing proper access for enquiries and complaints, including a telephone typewriter (TTY) number that people can call? 

· As a result of this, are ABC viewers going to see a reduction in the service level with regards to complaints/information handling? 

· How is the ABC going to monitor and benchmark this given that this is currently effectively outsourced to the Australian Caption Centre? 

Answer:  
· ABC switchboards refer calls regarding the reception of captions on ABC TV programs to our Reception Advice Line (RAL) on 1300 13 9994 (local call cost). For those who are deaf or have a hearing-impairment the RAL can also be contacted via TTY 1800 627 854, or the ABC reception advice web form at http://www.abc.net.au/reception/contact/.  Like all other organisations, the ABC can also be contacted via the National Relay System. The Reception Advice Line is staffed Mon-Fri 8am – 7pm (AEST). 

· Reception Advice Line operators are trained to deal with ABC Television and Radio reception complaints, including those relating to captioning.  

· Viewers can send enquiries to the ABC via the TTY number, email us via the web form at: http://www.abc.net.au/contact/ or write to ABC Audience & Consumer Affairs, GPO Box 9994, Sydney NSW 2001. 

· ABC believes that, in undertaking the initiatives outlined above, it will ensure customer service levels regarding the handling of enquiries or complaints relating to ABC TV captioning will be maintained. As with other aspects of the captioning service the ABC aims for best practice. With this in mind the ABC has initiated discussions with representatives of the deaf and hearing-impaired community on service issues. 

· The ABC has contractually secured mechanisms to monitor and benchmark captioning output.  

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 46 
Topic: Australian Captioning Centre – Cost Savings and Cross-Subsidisation 

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked: 
· At the Estimates Committee hearing on 14 February 2005 Mr Pendleton stated that the new captioning agreement with CSI will result in savings of $1.4 million per annum over the term of the contract. What is that in relation to?  For instance is it relative to current expenditure or to expenditure proposed by a proponent to the Request for Proposals NSO587RFP? 
· What is the term of the contract with CSI? 
· Please detail what the actual savings will be in each year. For instance are the savings less in some years and greater in other years and if so for what reasons? 
· When questioned on possible expenditure increases in other departments as a result of the new captioning arrangements, Mr Pendleton referred to a “like-for-like basis”. Please detail what comprises these like-for-like components. 
· I understand that CSI will be captioning news programmes for several ABC branches remotely from Sydney, Brisbane or Canberra, which will entail some form of data carriage from the site where the captions are prepared to the site where the captions are broadcast. Will the ABC incur expenditure as a result of this data carriage and if so what will this expenditure be? 
· Will the ABC monitor this data carriage activity on a regular basis to ensure it is within budgeted boundaries? 
· I understand that transcriptions derived from caption text files have been provided under arrangements with the Australian Caption Centre, and that these transcriptions serve important purposes such as content for the ABC’s website. Will the cost of obtaining these transcriptions from CSI differ in comparison to costs incurred by the ABC under previous arrangements with the Australian Caption Centre and if so by how much? 
· Will the ABC report back to this committee on a 6-monthly basis whether projected savings are being achieved? 

· This cost saving you have achieved is very large and whilst on the surface it seems commendable, it raises a few questions – are the staff undertaking the captioning being paid in accordance with appropriate industrial agreements? 
· What steps did you take to ensure that at this level of pricing there is a sustainable business for CSI, its overseas parents and its Australian partner? (or are they going to be coming back to you at a future stage, once the service is locked in, and either start demanding higher payments or cost-cutting (and possibly compromising the service) because they aren’t making a return?) 
· What steps have been taken to ensure that there will be no diminution of the service? 
· What potential areas of diminution have been identified and protected against eg sections of programmes or whole programmes without captions, poor quality captioning…? 
· How many staff were offered in the CSI tender proposal? 
· Are you aware that as we speak CSI’s Australian partner is actively seeking to recruit staff from the Australian Caption Centre? 
· During the tender process, was each proponent specifically asked if their proposed pricing was their best price? 

Answer: 
· The $1.4 million savings figure is derived from financial modelling of proposals received and is based on a comparison with current expenditure. 
· Consistent with the Request For Proposal issued in July 2004, the term of the contract is five years and eight months. 
· Financial modelling of the CSI proposal compared to current expenditure identified savings in the range of $1.3 – $1.5m for each year of the contract. 
· The financial modelling compared proposals received on a “like for like” basis, i.e., comparing submitted prices for each type of captioning (online and offline) and other services (eg., tape encoding and conversion) with the volumes published in the Request For Proposal and anticipated volumes in future years.  
· The ABC has assessed the cost of data carriage and has anticipated an increase in data carriage costs of approximately $15,000 per annum, due to the change in online captioning delivery. The identified annual savings of $1.4 million take this into account and the savings are nett of any increased costs such as data carriage. 
· The ABC will monitor monthly detailed reports (including all individual call data). 
· Like the ABC’s contract with the Australian Caption Centre (ACC), the ABC’s new contract is for captioning services only. However, unlike the previous contract the ABC has been able to secure a minimum rate for the supply of transcripts for those programs that wish to utilise this service. (Note: captions are prepared for television broadcasts. A transcript can be prepared from the captions file for use, for example, on a web-site.) Individual programs may take advantage of this service or may seek to achieve better transcript prices from other suppliers. A range of rates were paid for transcript services supplied by the ACC. The new rate struck with CSI will be more than some programs paid and less than that paid by others. As ABC programs continue to negotiate transcript services and rates with other suppliers the ABC requests the opportunity to provide the Committee with the detail of rates in the CSI contract on a confidential basis. 
· The ABC is willing to provide details on captioning on request at each Estimates Hearing. 
· The ABC believes this a matter for the contractor, who is obliged to supply the Services in compliance with all applicable standards, awards, laws and regulations. 

· The prices are secured by contractual arrangements. 

· To ensure the maintenance of the service the ABC has, for the first time, in relation to captioning, contractually secured adherence to appropriate quality and service level standards. 
· The service is secured by contractual arrangements. 
· The ABC would prefer to maintain the confidentiality of the proposals received in this procurement process.

· The ABC is aware that the company has been recruiting staff. 
· No. The ABC assessed all proposals and provided two proponents with the opportunity to make presentations and provide answers to questions from the ABC, provided in writing prior to the presentations. Neither party were specifically asked if their proposed pricing was their best price. The ABC assumed each proponent took advantage of the RFP submission and presentation to address all relevant areas of the selection criteria. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 47 

Topic: Australian Caption Centre – Australian Partners 

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
· You said that the Australian partner has already undertaken captioning services for the ABC. Who is this partner? 

· Please specify exactly when they provided captioning services to the ABC. 

· Please specify the extent to which they provided these services, eg, as a percentage of total ABC caption production. 

· Did the ABC have a direct contract with this partner or was it through some other relationship, and if the latter what was this relationship? 

· Did you know that Caption It’s contract to the Australian Caption Centre was terminated?  If so, did you know why?

· Has this Australian partner ever had to provide a level of service commensurate to the requirements for the ABC?  For example, when daylight saving time finishes, there will be five news bulletins broadcast simultaneously at 7.00pm in Brisbane, Hobart, Melbourne, Sydney and Canberra, immediately followed by the 7.30 Report and a Darwin and Adelaide bulletin. What steps did the ABC take to ensure that they have the experience to do that? 

· According to the ITFC website the Australian stenographic resources are providing live captioning to ITV, the UK’s main commercial channel. Does this mean the Australian resources are going to have conflicts of priorities on which programmes to service? I would have thought that ITFC’s first loyalty would be to its UK client rather than a contract on the other side of the world? 

· I also understand that it takes many years for these stenocaptioners to train to become suitably proficient to work on live television and that there is a worldwide shortage of suitably qualified people. Does the Australian partner have sufficient resources to cover the needs of the ABC, especially if somebody leaves or cannot work anymore? 

· As they are required, where will new stenocaptioning resources come from? 

· Is there any kind of commitment to training/development of people to undertake this work by the Australian partner and if so what is that commitment? 

· There seems to be some reliance on the history of the Australian partner to provide security that the extensive captioning services could be performed. What steps did the ABC take to ensure that the Australian partner was adequately resourced – on both staffing and equipment levels – to undertake the ABC contract? 

Answer: 
· The Australian partner is a company named Caption It. 
· The ABC understands that Caption It was a sub-contractor to the ACC for captioning of ABC programs until November 2003. 
· The ABC does not have details of the work undertaken by Caption It for the ACC. 
· No, see above. 
· Yes, the ACC wrote to the ABC on 20 November 2003. No, the letter did not provide reasons. 
· The service from CSI is secured by contractual arrangements. 
· The service from CSI is secured by contractual arrangements.

· CSI is contractually committed to the ABC to ensure that all resources necessary, including trained staff, are available to meet its service obligations. 
· This is a matter for CSI. 
· The ABC is aware that CSI has initiated staff training activities. 

· The service from CSI is secured by contractual arrangements.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 
Question: 48 

Topic: Australian Caption Centre – New Technology 

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
· Mr Pendleton said that “the quality of service will remain the same, if not be better”, I understand that the successful tenderer is using a new captioning software to undertake this work, one that has not been used before. Can you guarantee that the service will not be disrupted by trying out new software? 
· I understand that captioning software is quite complicated and has to interact with other software such as the ABC’s I-news newsroom computer system. Has this been tested and is it working properly? 
· What is the contingency if it doesn’t work? 
· This new provider is relying heavily on remote captioning. If the technology fails, will we see several news bulletins uncaptioned because of one failure somewhere in the system?  For instance, what is the backup to ensure viewers in Hobart aren’t affected by a problem in Canberra, Sydney or Brisbane? 
· Is the captioning equipment supplied by the new provider? 
· How was the new equipment evaluated to ensure that it would deliver the required service? 
· How did you evaluate the technical expertise of the proponents? 

Answer: 
· Captioning software has been tested prior to the launch of the new service and is operational. The ABC and CSI will continue to monitor its operation to ensure the captioning service is maintained. 
· Captioning software does not interact with iNews. iNews data is forwarded to CSI servers. The captioning software utilises the data from iNews but has no direct interaction or interconnection. This is similar in concept and identical in function to the previous interconnection with ACC computers. iNews uses FTP (file transfer protocol) to send data to the CSI server via a hardware firewall. This is an improved security measure as compared to the gateway to gateway process in use between iNews and ACC's network. 
· Significant redundancy has been built into the overall system with multiple, identical workstations to allow one workstation to take over the work of any failed unit (at any site). Standard off-the-shelf hardware is being utilised to ensure fast, easy replacement. There is 100 percent duplication of CSI network switches and server as well as 100 percent duplication of ABC firewalls and interconnection to CSI Network and 100 percent duplication of all Remote Captioning hardware and communication circuits. Distributed delivery of all data is undertaken so that if one complete site is unserviceable, other sites have access to their respective data. The use of remote technology allows any site to perform any function. In the circumstance of catastrophic failure occurring in one entire site (eg fire), a short-term response can be undertaken using laptop PC's to live caption affected programs. The use of identical setups on off-the shelf PC's also enhances recovery from catastrophic failure. 
· See above. 
· The arrangement for equipment provision is almost identical to the arrangement with ACC. All offline equipment is supplied by the new provider. All equipment used to create the online captions is supplied by the new provider. iNews equipment and the interconnection equipment up to the firewalls is ABC equipment. Equipment used to insert the caption data into the television signal is ABC equipment. 
· The RFP evaluation process drew on appropriate technical and other input in making its assessment. 
· The RFP evaluation process drew on appropriate technical and other input in making its assessment. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 49 

Topic: Australian Caption Centre – Quality of Service 

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
· The tender document referred to captioning presentation standards that I understand were based on the Deafness Forum caption quality standards. How will you guarantee that the provider will meet those standards? 

· At present most of the news bulletins have synchronous pop-up captions with only the truly live segments having scrolling captions which lag behind the dialogue. Will this continue or will there be a higher incidence of live scrolling captions? 

· What level of consultation was undertaken with caption viewers on the prospective tenderers? 

· Are the viewers satisfied that there are adequate safeguards in place to cover the high standards that they are currently receiving? 

Answer: 
· These quality standards have been contractually secured by the ABC. This better practice approach is the first time the ABC has had such standards included in a captioning contract. 
· The ABC aims to ensure that a high quality service is delivered. Captioning output will be delivered through a mix of live scrolling and synchronous pop-up captions. All on-air captions will comply with contractual standards, based on the Deafness Forum’s Code of Practice for the presentation of captions. The ABC understands that there are varying views within the deaf and hearing-impaired community regarding the issue of live, scrolling captions. The ABC has initiated dialogue with the Deafness Forum regarding captioning quality 
issues and intends to discuss issues regarding captioning service quality and delivery such as the presentation of live captions, with the objective of providing the service sought by the deaf and hearing-impaired community. 
· The ABC maintained confidentially consistent with probity requirements. This prevented any consultation with external parties. Subsequent to the conclusion of the process, however, the ABC has begun a process of consultation on captioning issues. 
· The service began on 7 March 2005. The ABC is maintaining an ongoing assessment of viewer responses.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 
Question: 50 
Topic: Unfair Treatment of Interviewees 

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
· Given the nature of the Independent Complaints Review Panel findings about unfair treatment of interviewees, what action had the ABC taken to communicate the findings to those who were treated unfairly as interview subjects? 
· Has any form of apology been offered to those which the Independent Complaints Review Panel has concluded were unfairly treated? 
· Specifically in the context of the ‘For Corners’ programme ‘Lords of the Forests’, has any contact at all with these Tasmanian businesses and individuals been initiated by the ABC? If not, why not? 
· During the first half of 2004 the ABC dealt with numerous complaints alleging breaches of the editorial Code - including bias, lack of balance and unfair treatment. The ABC appears to have responded to such complaints by denying these problems. 
· what action has the ABC taken to review, and correct, responses to complainants now that the Independent Complaints Review Panel findings have shown such denials to be inadequate? 
· does the ABC believe that it is acceptable for such responses to be left to stand as they are, even though they now clearly conflict with the findings of the Panel? 
· do unsatisfied complainants not now deserve a revised response in line with the Panel findings? 

Answer:  
· All correspondents who requested Independent Complaints Review Panel (ICRP) review of their complaints regarding Lords of the Forests have received a copy of the findings. 

· The ICRP findings do not make reference to the unfair treatment of interviewees. 
· The ABC has responded to all complaints regarding Lords of the Forests, including those from Tasmanian businesses and individuals. 

· The ABC makes it clear to all complainants the various avenues of review available to them, which include the Complaints Review Executive (CRE), the ICRP and the Australian Broadcasting Authority, and has fully cooperated with all investigations regarding the program. The ICRP finding included a review of previous responses to complainants from the ABC, and thereby supersedes these responses. Should complainants remain unhappy regarding the action taken following investigations by the CRE and ICRP, they are able to submit their concerns to the ABA for review. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 51 

Topic: Outfoxed 

Written Question on Notice
Senator Santoro asked: 
I refer to the television bucket-job ‘Outfoxed: Rupert Murdoch’s War on Journalism’, the 2004 ‘documentary’ the ABC on Tuesday 8 February 2005. It appeared to be devoid of balance. It featured a group of obviously disgruntled former Fox News presenters. 

One comment on the show – from an American – was that he spotted manipulations within the first 15 minutes. He said the editors cut up news stories to make them form different meanings. He said: ‘This is truly a slimy and deceptive piece of work, just like Fahrenheit 911. And since when did lies mean good editing? Yeah they edit stories together to form different meanings. That's horrible editing because it's not real, and not how the real thing happened. Anything that is a lie is not good.’ 

Another comment from an American viewer was: 

Don't you just love the television remote control? I do, whenever there is a programme on I don't like - I change the channel. 

Accepting of course that documentaries often portray only one side of a story, what public value would you put on the ABC screening a subjective and highly skewed hatchet job on Rupert Murdoch? 

Answer: 

The ABC notes that the documentary Outfoxed: Rupert Murdoch’s War on Journalism is a subjective analysis of the impact of an aspect of the News Corporation media activities. The documentary provides an in-depth perspective on the work of the US Fox News Channel. The style of the documentary is deliberately controversial, but nevertheless the program raises important issues about the role of the media to provide accurate and unbiased information and commentary to the general public. 

In assessing its relevance for an Australian audience, the documentary’s perspective on media influence and its interest to Australian viewers because of Rupert Murdoch’s Australian origins and News Corporation’s continued ownership of Australian media interests, including major print and television outlets.

ABC Television documentaries form part of factual content that contributes to diverse and relevant programming reflecting a wide range of audience interests, beliefs and perspectives, including programs that are presented from a particular point of view. In this context it is relevant to note that in July 2002 the ABC broadcast a one hour documentary, providing key members of the Murdoch family, including Rupert Murdoch, the opportunity to comment on their values and approaches to the media. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 52 

Topic: Anti-Semitism 

Written Question on Notice
Senator Santoro asked: 
Radio JJJ – On November 12 last year Triple J presenter Steve Cannane was interviewing Fr David Smith, who claimed to be a close friend of a former Israeli nuclear technician who had been convicted of treason for providing Israeli state secrets to a British newspaper and imprisoned for 18 years for this offence. No transcripts are provided for JJJ on-air interviews, but I am informed that the gist of Cannane’s remarks was this: 

‘Fr Dave, why did those awful Jews lock up this great man?’ 

‘Why is it OK for Jews to have a nuclear arsenal, when it wasn’t OK for Iraq 

…?’ 

There was no balance sought from a suitable source – for example, from the Israeli embassy in Canberra. 

Since this propagation of anti-Israeli – and arguably anti-Semitic – propaganda was broadcast in the week in which the ABC announced it cannot fund the broadcasting of opera, is there something you would like to tell us about the real priorities of the ABC? 

Answer:  
A review of the triple j interview with Fr David Smith on 12 November confirms that no such questions were asked by Steve Cannane. 

The interview was conducted within the ABC’s Editorial Policies relating to accuracy, impartiality and objectivity and there is no basis to the allegation of anti-Israeli or anti-Semitic bias.  

The ABC is aware that the quoted material that appears in this question appears to be the same as that on a weblog published by an individual on the Gold Coast. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 53 
Topic: Lucas Heights 
Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
On November 30 last year ‘The World Today’ programme ran an item on a Greenpeace ‘report’ that suggested listeners should be alarmed about a classified uranium enrichment research project involving a ‘little known company called Silex’ at the Lucas Heights nuclear facility in Sydney on the grounds that it could lead to weapons of mass destruction being manufactured in Australia. The programme presented as its independent on-air ‘talent’ the former diplomat and anti-nuclear author and campaigner Richard Broinowski, who said it was disingenuous to say that Silex was ‘only producing or only experimenting’ for civil purposes and that the secrecy alone ‘suggests something less than innocent’ was going on. 

Reporter Jayne-Maree Sedgman also told listeners Defence Minister Robert Hill ‘happened to be addressing a major international meeting on the illicit trade in WMD’ that day and had refused to be drawn on Silex’s specific activities.  Yet Broinowski was cited as a contact person on the Greenpeace media statement announcing its report. 

Do you think it would have been more appropriate in terms of balance if the ABC report had mentioned this fact? 

Answer:  
The ABC notes that Mr Richard Broinowski was clearly identified during the introduction to the program as: "Former Australian Diplomat and author of Fact or Fission, the Truth about Australia's Nuclear Ambitions, Richard Broinowski, has welcomed Greenpeace's report." 

The ABC believes that listeners would have been informed by that introduction of Mr Broinowski's views on this subject. There were no claims made as to his independence. 
In relation to balance, the Defence Minister, Robert Hill, was quoted and replayed at length. The following 30 November 2004 transcript of the story demonstrates this:   

ELEANOR HALL: While UN inspectors may have failed to find any weapons of mass destruction in Iraq, Greenpeace has today expressed concerns such weapons could be manufactured in Australia. 

The environmental group has released a report which, it says, reveals the full extent of the Federal Government's support for a classified uranium enrichment project at the Lucas Heights nuclear facility in Sydney. 

Greenpeace says a little known company called Silex is using the facility to develop a process to enrich uranium with the aid of lasers. 

But the Defence Minister, Robert Hill, says rigorous safeguards are in place to ensure the technology is not misused. 

Jayne-Maree Sedgman reports. 

JAYNE-MAREE SEDGMAN: Not a lot is known about the privately-owned company Silex, and that has Greenpeace worried - that and the fact that Silex technology is considered so sensitive it's been classified by both the United States and Australian Governments. The company maintains its research is simply designed to find more efficient ways to enrich uranium, which would then be used to generate electricity in nuclear power plants. 

Former Australian Diplomat and author of Fact or Fission, the Truth about Australia's Nuclear Ambitions, Richard Broinowski, has welcomed Greenpeace's report. He's told reporter Nick Grimm there are good reasons to be worried. 

RICHARD BROINOWSKI: The point is that it's disingenuous to say that Silex are only producing or only experimenting for civil purposes. 

JAYNE-MAREE SEDGMAN: Professor Broinowski says the secrecy alone suggests something less than innocent is going on. 


RICHARD BROINOWSKI: Look I don't think nothing untowards is going on, you can't just say that laser technology for enrichment for commercial purposes - that's less than 20 per cent U2-25 - is something that is innocent, it's not. If you've got a new laser technology which uses less power, less capital costs than either centrifuge or gas use diffusion, it's a magnet for countries who wish to enrich uranium 235 for weapons. 

JAYNE-MAREE SEDGMAN: Defence Minister Robert Hill, who happened to be addressing a major international meeting on the illicit trade in WMD today, refused to be drawn on Silex's specific activities. 

ROBERT HILL: Well I don't think it's appropriate for me to refer to particular companies, what I'm saying to you is that dual use is an area that is of concern because there can be a very legitimate purpose for the export of the product. We in Australia -I've given you the example of the biological science are for example - have encouraged the development of products and tools that bring economic advantage to us and can also bring major scientific benefit to the wider community. 

JAYNE-MAREE SEDGMAN: Senator Hill says any company that exports dual use or potential dual use technology from Australia requires high-level approval and, he says, strict criteria govern that approval. 

ROBERT HILL: We look at the record of the intended recipient - the state and the company or institution that's receiving those technologies - and sometimes we give guidance to the companies, sometimes under our legislation we simply advice them that the export will not be permitted and whilst we don't claim that our system is perfect, it is quite sophisticated. 

We would like to see our efforts in that regard reciprocated by all states within our region and that we work with each other to limit the chances of a dual use technology being inappropriately used. 

ELEANOR HALL: Defence Minister Robert Hill ending that report by Jayne-Maree Sedgman. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 54 

Topic: Media Watch

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
On November 1 last year, then ‘Media Watch’ presenter David Marr used the programme to attack those probing the ABC, in this case the Australian Broadcasting Authority (ABA). Marr had been leaked a copy of a draft ABA report into Richard Alston's complaint about ‘AM’s’ coverage of the war in Iraq, and he didn't like its findings against the ABC programme. He called it ‘probably the silliest so far’ of all ABA reports he had seen. He also called it ‘bizarre’ and ‘pretty comical’. He claimed, ‘Not for the first time in our experience, the ABA has shown it doesn't really understand how journalism works’ and that the ABA ‘took sides.’ He said the ABA's analysis was ‘slovenly’ and then, ’It’s more than slovenly; it's dishonest.’ Marr preferred the findings of the ABC's own internal Complaints Review Executive, which he somehow seemed to feel was more independent than the ABA. 

Now that Liz Jackson has taken over the host's chair at ‘Media Watch’, will the programme continue to attack those attempting to hold the ABC accountable and the body responsible in law for enforcing the ABC Charter and Code of Practice, or will it revert to its original purpose in probing the media? 

Answer: 
The ABC notes that Media Watch will continue to be Australia's leading forum for media analysis and comment, turning a critical eye on the media in general and journalism in particular. In that context, Media Watch has always maintained a watching brief over media regulators such as the Australian Broadcasting Authority and the Press Council. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 55 
Topic: Radicals and Militants versus Terrorists 

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
On September 1, on ‘AM’, in the wake of the double bus bombing in Beersheba in Israel, Tony Eastley referred to ‘The radical Palestinian group Hamas,’ while for Jane Hutcheon it was ‘The militant group Hamas.’ This is just one of many, many examples of ABC journalists refusing to refer to those who attack Israeli civilians as terrorists. There is a difference, however, when the same type of attacks occur elsewhere. 

Later that day, on ‘The World Today’ Hamish Robertson announced: 

As Israelis come to terms with the latest suicide bombing on their territory, 

Muscovites are also reeling from another terror attack [the suicide bombing of 

a subway station] just one week after terrorists brought down two passenger 

planes in southern Russia. 

Later that day, on the television news, Emma Griffiths reported from Russia, after the subway station bombing there: 

Terrorists bombed two planes just a week ago.’ She noted that Chechen 

separatists had been blamed for the subway attack ‘but so far they've denied 

any involvement in these latest terrorist attacks,’ (ABC TV "News" 01 Sep 

04). 

The following day, on ‘AM’ Tony Eastley introduced an early report on the Beslan school siege, by saying ‘It's the third terror act in Russia within a week.’ The next day, he referred to ‘the terrorists, thought to be Chechens,’  

Throughout the Beslan crisis, the ABC consistently referred to the perpetrators as terrorists. 

Similarly, introducing a television report, on September 9, newsreader Natasha Simpson referred to ‘Today's major terrorist attack targeting the Australian Embassy in Jakarta.’ In a report, Rachel Mealey then referred to ‘another terrorist attack on the city.’ On 13 September, Eleanor Hall referred to ‘The terrorist attack in Jakarta’ on ‘The World Today’. On September 9, on ‘PM’, former Middle East correspondent Tim Palmer said you would have to describe the Jakarta attack as ‘a high quality job in terms of terrorism,’ and Mark Colvin also referred to the bombing as a ‘terrorist attack.’ In a September 12 television report on fears of a second suicide squad in Jakarta, Tim Palmer referred to ‘a possible terror threat in the same area.’ On September 14, Eleanor Hall announced on ‘The World Today’, ‘But we go first to Iraq, and the claim by a terrorist group there that it's holding two Australian security guards hostage.’ The words ‘terrorist’ or ‘terrorists’ are used in describing murderous attacks against civilians for political purposes is Moscow, Beslan, Jakarta and Iraq. 

The attacks in Jakarta and Moscow were even comparable to the attacks on Israelis in terms of method used – suicide bombing, and numbers killed. 

Why is it that, to the ABC, these are all terrorist attacks, but attacks on Israeli civilians are not? 

Answer:  
The ABC is careful to avoid labelling groups or individuals, for instance, as “terrorist”. A group might be considered “terrorist” by some people or governments, and not by others. The ABC generally takes no particular stance in such instances. But this is not the same as describing an attack as a “terrorist attack”, which the ABC believes is appropriate in certain circumstances. 

The ABC acknowledges there has been some inconsistency in the past in the use of labels. For this reason, the ABC Board has recently endorsed the amendment of the ABC’s Editorial Policies to clarify the use of labels. The amendment follows for information: 

Labelling of groups and individuals 

6.14.1 
As a general rule, the ABC does not label groups or individuals. 

6.14.2 
The ABC prefers clear, thorough reporting rather than the use of labels to describe groups or individuals. 

6.14.3 
The overriding objective for the ABC is to report the facts clearly, accurately and impartially to enable our audiences to make their own judgements and form their own conclusions. At times, labels can provide valuable information or context. However, if inappropriately applied, they can also be seen as subjective, over simplistic or as portraying stereotypes. 

6.14.4 
Where labels have been ascribed to an individual or group by a third party, this will be made clear within the broadcast. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 56 

Topic: Radicals and Militants versus Terrorists 
Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
On September 5, on ‘Correspondents Report,’ Jane Hutcheon reported on the threat to the al-Aqsa mosque from Jewish extremists. She stated: 

To Jews, this is the site of the first and second temple. In front of us, beneath 

the dome, the Wailing Wall, said to be the western wall of the second temple, destroyed nearly 2000 years ago. It's also the site where Mohammed ascended to heaven and known to Muslims as the Haram al Shariff, it's one of Islam's holiest places. 

I note that the Jewish claim to the site is expressed with qualifications, so it is the site of the temples ‘to Jews’ and the wall is ‘said to be’ the Western wall of the temple. This despite there being clear and overwhelmingly accepted historical and archaeological evidence that this is the case. By contrast, the Islamic narrative that the Temple Mount is the ‘site where Mohammed ascended to heaven’ is accepted without reservation or even the phrase, 'to Muslims,’ despite the fact that this is a spiritual belief and is held only by Muslims. 

Was the ABC satisfied with this report? If so, is it now ABC policy to cast doubt on Jewish historical beliefs, even when these are supported by overwhelming archaeological evidence, while accepting Islamic religious beliefs without question? 

Answer:  
The ABC notes that the report does not cast doubt on historical and archaeological evidence relating to the site of the Second Temple. No matter what the historical and archaeological evidence is, it is not inappropriate to use the phrase "said to be" when talking of matters 2000 years old. 

For clarity the sentence talking about the Muslim attachment to the site should have specified that Muslims believe it's also the site where Mohammed ascended to heaven. 

However, it is assumed that the listener will logically draw the conclusion that "ascended to heaven" is a miraculous event and a function of belief. The paragraph was written to describe the importance of the site to both religions. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 57 

Topic: ‘PM’ Report on 3 August 2004

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
On August 3, on ‘PM,’ Mark Colvin announced, ‘an explosion in the southern Gaza Strip town of Rafah killed three Palestinians. Witnesses blamed either an Israeli tank shell, or a rocket fired from an Israeli helicopter gunship.’ Reporter Mark Willacy continued, ‘What we know Mark is that witnesses are saying that an Apache helicopter gunship, that's an Israeli Apache helicopter gunship, fired a missile at a crowd of people who gathered near the Gaza-Egypt border.’ A Reuters report the same day stated, ‘Witnesses and Israel's army said the blast appeared to be from a bomb that militants were trying to detonate against Israeli troops in Rafah.’ 

Why wasn't the information contained in the Reuters report used in the ABC story? 

Answer:  
The Reuters report was not available at the time of the ABC report was filed. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 58 
Topic: Staff Counselling

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
Can the ABC provide an account of any ABC staff, including on-air and production staff, contract staff and visiting ‘guests’ who have been counselled and/or had disciplinary action taken against them consequent upon a public complaint, since 2001?   
Answer:  
The ABC does not keep a centralised record of staff who have been counselled or have disciplinary action taken against them as a consequence of an error they have made (which has been noticed by supervisors or managers, or has been pointed out by a complaint from the public). 

When the ABC says someone has been counselled over an issue, it generally means that their supervisor has spoken to them about it and pointed out the error/misjudgement. The supervisor in each case would be mindful that recurrences of similar errors by the same person might require further action and/or be discussed in the context of performance appraisals. In the case of more substantial errors, a note might be put on the person’s file, a formal written warning might be issued, or, depending on the nature of the problem, more serious action might occur, in accordance with ABC policies and procedures. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 59 
Topic: Federal Election Announcement

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
The failure of the ABC to cover the Prime Minister’s election announcement live on television on Sunday 29 August 2004 has been the subject of much comment and it is fair to say, an amount of wry laughter about the notional rather than the national broadcaster. Was the inconvenience of the hour the cause? It would have meant crossing live from the gardening programme. 

With the benefit of hindsight, would you now concede that despite the heroics of self-justification with which the ABC has since indulged itself, failing to cover live the most important political announcement in three years was a significant lapse. 

The example of the absence of a live telecast of the Prime Minister’s election announcement on 29 August 2004, like that in relation to the Leaders’ Debate during the election campaign, tells us that some judgements from within the ABC hierarchy can be dubious.   

Given that interruptions to television programming have to be ticked off on by your director of television is there a more general lesson to be learnt in terms of programming policy? 

Answer: 
The ABC interrupted its television schedule on Sunday, 29 August 2004, for the announcement of the 2004 Federal election. The ABC received confirmation of the calling of the election at 11.16 am (AEST) and twelve minutes later, at 11.28 am, broke into the schedule with a news bulletin about the calling of the election. Thirty minutes later at 11.58 am the ABC again broke into the schedule to provide a second news update. At 1.29 pm the ABC broke into the schedule with a third news update containing highlights of the Prime Minister’s media conference. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 60 

Topic: Federal Election ‘Great Debate’

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
The ‘Great Debate’ was the only televised debate between the two contenders for government in the 2004 election campaign. 

The ABC had the opportunity to broadcast the debate live on a feed from the Nine Network. You chose not to do so – you put out a statement saying the ABC believes it was ‘not sensible’ to interrupt its schedule to broadcast the same programme at the same time as Channel Nine and that this would limit rather than enhance the possible audience for the programme. 

Given that this view was not shared by the majority of the ABC’s own journalists and news and current affairs staff and was widely seen in the community as a strange decision, please provide details of views and representations expressed to ABC management at the time and subsequently by ABC staff and other interested parties. 

Answer: 
The ABC does not have any evidence that the majority of its journalists disagreed with the decision to screen at 10pm nor does it have any evidence that there was widespread feeling in the community that this was a strange decision. 

The 10pm broadcast of the election debate received an audience of 278,000 metropolitan viewers . The ABC received twelve audience contacts related to the debate between John Howard and Mark Latham: 

• eight complaints, including five complaints that the debate was not broadcast live; 
• four requests for information or other comments. 

The 7.30pm broadcast on 12 September 2004 of Bradman: Reflections on the Legend (Part 1) attracted an audience of 801,000 viewers in the five city metropolitan and attracted household share of 15.9%. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 
Question: 61 
Topic: ‘Four Corners’ program Lords of the Forest 
Written Question on Notice 
Senator Santoro asked: 
· Regarding the complaints made by various parties when the programme was aired, what action has the ABC taken to review, and potentially revise, such initial responses to ensure that they are consistent with the Panel findings? 
· Will the ABC issue revised responses to those who complained? 
· If no action will be taken to revise complaint responses, please explain this decision. Does the ABC believe that it is acceptable for responses that have been to be left to stand as they are, even though they now conflict with the findings of the Panel? 
· Regarding the nomination of ‘Four Corners’ reporter Ticky Fullerton for the Peter Hunt Prize awarded through the Museum of Australia:  
-  when was the nomination for this prize made, and by whom? 

-  what was the information provided to support the nomination? (Please provide copies to the Committee). 

-  what information – if any – regarding the complaints made against the programme, and the deliberations of the various complaints review bodies, was forwarded to the prize judges or other officials at the Museum, and on what dates? 

-  on what date was the prize awarded? Did the award of the prize note the complaints made against the programme in any way? 
-  I understand that an ABC staff member was a member of the Peter Hunt award judging panel. Is this correct? If so, was this person aware, or advised in any way, that the ‘Lords of the Forests’ programme was the subject of an ongoing complaint process? If so, did they share this information in any way with other members of the judging panel? If not, why not? 

Answer:  
· The Independent Complaints Review Panel finding included a review of previous responses to complainants from the ABC, and thereby supersedes these responses. It is entirely appropriate for previous responses to stand, particularly as this represents an accurate record of the various investigations. 
· Please refer to response at first dot point. 

· Please refer to response at first dot point. 

· Nomination of ‘Four Corners’ for the Peter Hunt Prize: 

-  The nomination for the Peter Hunt Prize was made on Friday 14 May 2004. The work judged for the Peter Hunt Prize comprised a body of work, with three separate ‘Four Corners’ programs, Lords of the Forest, The Waste Club and Sold Down the River. The nomination was made jointly by the ‘Four Corners’ team involved in the programs:  Ticky Fullerton (Reporter), Linda Carroll, Anne Connolly and Jo Puccini (Producers) and Peter Cronau and Sarah Curnow (Researchers). 
-  As requested by the Eureka Awards, information provided to the judges included the entry form, a 50-word summary of the entry to be used for publicity purposes for the Australian Museum and an additional 200-word summary. The three-page entry form and the 200-word summary are attached. In addition, copies of the transcripts of each of the programs were submitted. 
-  No separate information was forwarded to the Museum or prize judges regarding the complaints about one of the programs entered in the body of work nominated, Lords of the Forest. However, a correction (relating to the map) was published on the ABC's ‘Four Corners’ website in May 2004. 

-  The Eureka Prize was awarded on 10 August  2004. A finding from the Independent Complaints Review Panel was not made public until December 2004, after which the ABC issued a media release was issued by the ABC. 

Matters relating to the judging panel should be referred to the Eureka Awards judging committee. 

