Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 16 and 17 February 2004

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 1

Topic: ABC Board - Overseas trips
Hansard Page: ECITA 6 

Senator Santoro asked:

Would you be in a position to provide to the committee, for each member of the board who made an overseas trip over the past 10 years—that is, February 1994 to February 2004—details as follows: the member of the board who took the trip; the purpose of the trip; whether the board member was accompanied on the trip by a family member, relative, friend or other person; the cost to the ABC, if applicable, of this person’s travel, accommodation and any other charges incurred that were met by the ABC; the date and duration of each trip; destination or destinations visited; hotels and/or other paid accommodation; the cost to the ABC overall of each trip; and a copy of the report on the trip by the board member? 

Would you take that on notice and undertake to provide the information?

Answer: 

Please note that ABC records retention (and therefore the information provided) is guided by legislative requirements to keep financial documentation for 7 years, and travel documentation for two years. The ABC is not obliged to retain records beyond the periods stipulated by the Administrative Functions Disposal Authority under the Archives Act 1983. Therefore some of the information provided in the table is based on estimates.
Attachment A provides details of ABC Board Member travel from 1 July 1995 to date. Where the Board Member was accompanied by their spouse, the cost of the spouse’s travel is calculated by halving the total airfare costs incurred.

This table excludes non-Board related travel by ABC Staff-Elected Directors.

Directors provide a verbal or written report to the Board following their travel. Minutes or reports of the Board are confidential and therefore cannot be provided.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 2

Topic: ABC staff – Leader of the Opposition’s East coast bus tour

Hansard Page: ECITA 7

Senator Santoro asked:

Mr Balding, is it true that the following ABC personnel accompanied federal opposition leader, Mark Latham, on his recent east coast bus tour: a current affairs journalist, a radio journalist, a TV journalist and two crew? Can you tell the committee how many ABC staff members are employed by ABC offices in localities on the route travelled by Mr Latham and his entourage?

Would you be able to give me an opinion—if not now then certainly as a considered opinion as a question on notice—about whether the investment in the travelling party outlined above represented good value for money when in situ staff might have covered the Latham trip on its news value?
Answer: 

Three ABC reporters and two camera crew were assigned from Canberra Parliament House to cover for Radio News, Radio Current Affairs, TV News, Midday News+Business and Lateline. By comparison, News Limited had five reporters on the bus, plus a photographer; Fairfax had three reporters, plus a photographer.
The itinerary was as follows:

Gosford (no ABC journalists based there)

Newcastle (5 Radio News journalists based there)

Tamworth (2 Radio News journalists based there)

Armidale (no ABC journalists based there)

Lismore (3 Radio News journalists based there)

Tweed Heads (no ABC journalists based there).

There were no ABC TV facilities available at any of these stops. It was not practical to have local Radio News reporters, when available, intercept the tour in a piecemeal fashion. For continuity and efficiency of coverage it was better to assign reporters to travel with the tour. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 3

Topic: ABC journalists – interviews in Iraq

Hansard Page: ECITA 8

Senator Santoro asked:

Do you think that ABC journalists sent to Iraq to report the crisis and subsequent conflict should have been awake to the possibility that individual Iraqis they approached for vox pops might not want to risk committing suicide just to get on the ABC?

Mr Balding—We will take all that on notice, and we will have to give a very considered response to that.
Answer: 

Yes. ABC journalists were aware of the implications regarding public comment in Iraq.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 4

Topic: Mr Richard Ackland – Radio National 
Hansard ECITA 8 

Senator Santoro asked:

I refer to the manner in which Mr Richard Ackland discharged his responsibilities as presenter of the morning show on Radio National in December and January, and specifically to the occasion on which he said in the context of the Hutton inquiry then under way in Britain that, ‘In Australia, if you lie, you get re-elected.’ That is a direct quote. Do you believe that was an appropriate broadcast comment by one of your journalists?

Mr Balding—Again I am not aware of that comment. I would like to have a look at it. I will get hold of the transcript and I will go through it.
Answer: 

Despite extensive checking of programs and other sources, including the four programs between Christmas and New Year nominated by Senator Santoro’s office following the ABC’s request for more specific information, ABC Radio has been unable to trace such a quote spoken by Richard Ackland during his presentation of Radio National Summer Breakfast. 
Three Summer Breakfast programs dealing specifically with the Hutton Inquiry have been checked along with a range of other programming where such a comment may have been possible. Only two items specifically focused on the Hutton Inquiry:

2 January   – Roy Greenslade and John Kampfner.

22 January – John Kampfner. 

Two further programs presented by Peter Thompson were also checked:

28 January – Hutton Inquiry Update. 

29 January – Hutton Inquiry Report.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 5

Topic: Mr Richard Ackland – Radio National morning program
Hansard Page: ECITA 9

Senator Santoro asked:

Would you be able to inform the committee how much Mr Ackland was paid for presenting this program?

Answer: 

The ABC has consistently argued that disclosure of the remuneration details of presenters would disadvantage the ABC in the marketplace. Maintaining the confidentiality of such information is standard practice amongst broadcasters.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 6

Topic: Use of language – ABC International Operations
Hansard Page: ECITA 10/11

Senator Santoro asked:

I was interested to read in last week’s Bulletin magazine that John Tulloh, the ABC’s head of international operations, recently sent a memo to ABC staff telling them not to refer to Hamas, Hezbollah and Islamic Jihad as terrorist organisations. The memo is reported to state: Please be careful with Middle Eastern references. Several recent slip-ups have attracted justified complaints. The ABC follows UN guidelines on proscribed groups: Hamas, Hezbollah, and Islamic Jihad are NOT included in the UN’s list of terrorist organisations and therefore must not be described as such.

Would you be prepared to make a copy of that memo available to the committee?

Mr Balding—I will look into that. If it is appropriate I will be more than happy to provide it to the committee.

I would like to elicit some further opinion from you. The memo goes on to state that if any of these organisations: … claims responsibility for, say, a suicide bombing or similar outrage, then it is entirely appropriate to describe the incident itself as an act of terrorism. A suicide bomber who detonates himself or herself is a terrorist. While we must avoid labels where possible, do not be afraid to call such a person a terrorist.

It would appear from this that, according to the ABC, at least as expressed within that memo, it is possible for representatives of non-terrorist groups to repeatedly commit terrorist acts. Would you think that that is the case?

Mr Balding—I think we need to have a look at the definition of ‘terrorist’. I think that what John Tulloh would be trying to do is provide some guidelines and a style guide to ABC journalists to assist them. I am more than happy to have a look at that and provide comments to you.

Answer: 

Yes, it is possible for groups not proscribed by the UN as terrorist organisations to commit terrorist acts. 

The ABC has general style guidelines relating to terrorism of which an important objective is the use of neutral language. The ABC is conscious that in some communities, the use of the word “terrorist” to describe a particular group can appear less than impartial when there is no clear consensus about the legitimacy of the particular group.  

For some years, ABC News and Current Affairs has been guided by the United Nations in making its decisions about whether to use the term “terrorist” to describe particular groups around the world.  The ABC took that decision at the time because it decided that it was more appropriate to be guided by UN recommendations which had been agreed upon by the international community.  

The issue of labelling of organisations was identified last year by the ABC Board as one of the areas to be covered in a review of the ABC’s Editorial Policies. This review is still underway.  

In the meantime, the ABC will continue to only use the word ‘terrorist’ in appropriate cases. 

A copy of John Tulloh’s Memorandum to Staff is attached below:

[Copy of Memorandum from John Tulloh emailed to relevant ABC staff, dated 1 December 2003]

MIDDLE EAST REMINDER

Please be careful with Middle East references. Several recent slip-ups have attracted justified complaints. 

     The ABC follows UN guidelines on proscribed groups and territories. Hamas, Hezbollah and Islamic Jihad are not included in the UN list of terrorist organisations and therefore must not be described as such. 

     But if any them of claims responsibility for, say, a suicide bombing or similar outrage, then it is entirely appropriate to name the incident itself as an act of terrorism. 

     A suicide bomber who detonates himself or herself is a terrorist. While we should avoid labels where possible, do not be afraid to call such a person a terrorist instead of the repetitive use of ‘suicide bomber’. 

     The ‘occupied territories’, as in the West Bank and Gaza, are not ‘Israel’s occupied territories’. 

     There is no contemporary Palestine or a Palestine state at present. There are Palestinian lands and territories in the West Bank and Gaza Strip. 

     These are under the control of the Palestinian Authority. 

     It is the Palestinian Prime Minister or the Prime Minister of the Palestinian Authority, but he is not the Prime Minister of Palestine. 

      If it is necessary to explain Jewish settlements in the West Bank and Gaza, you should describe them as ‘ Israeli settlements declared illegal by the United Nations.’  

     The term ‘Jewish state’ as an alternative to Israel is correct inasmuch Israel was founded as a homeland for Jews. But it is misleading as 20% of Israel’s population is non-Jewish. It is better to regard the term as a cliché and therefore avoid it. 

     Avoid referring to the ‘Israeli capital’ if possible as it is such a contentious issue. Israel says Jerusalem is its capital and is indeed where most of the government offices are situated. But the UN, like most countries, has always regarded Tel Aviv as the capital. Recognising Jerusalem as the capital remains in dispute, partly because Israel annexed the eastern half of the city.

Email to staff:

     Update 26/2/04: Our generic style for the new dividing line Israel is erecting along the West Bank border is ‘security barrier’ and thereafter ‘barrier’ or ‘security fence’ and thereafter ‘fence’. But if the story involves an area where the barrier/fence is actually a wall of concrete blocks, we can refer to it as a ‘security wall’ and thereafter ‘wall’. About one-quarter of the dividing line has been built so far. The majority of it consists of a fence. It is not clear yet what the remaining three-quarters will comprise.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 7

Topic: Hutton Inquiry
Hansard Page: ECITA 11

Senator Santoro asked:

Has the ABC studied the findings of the Hutton inquiry in relation to activities real or alleged by the BBC?
Mr Balding—We have, and we are continuing to study it. In actual fact, I have commissioned a report that will go to the editorial policy committee of the board at the end of March. 
Senator SANTORO—Would you be prepared to make that report public?
Mr Balding—I will have a look at that. Again, it is forming the basis of a board paper. Can I please take that on notice?
Answer: 

The ABC Board has a longstanding preference that Board papers remain confidential to the Board. However, the Board has now considered an analysis of the Hutton Inquiry’s findings. The Board is satisfied that changes are not required to the ABC’s complaints handling arrangements directly as a result of this examination.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 8

Topic: CPI – ABC Funding
Hansard ECITA 12

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—…... In regard to question No. 194 of the November hearings, about the use by the ABC of the CPI as a benchmark for deflating ABC funding over time, I need to apologise to you for not providing you with the background paper that I said I would. I have now located that paper and am happy to provide that to you. I look forward to your considered response.

Mr Balding—Thank you. We will revisit that question.
Answer:

The ABC has reviewed the paper tabled by Senator Santoro regarding ABC funding.  Whilst the ABC broadly understands the basis of the model and in the absence of further detail, the ABC is of the view that there have been several significant misstatements of key inputs to this model and therefore the model does not support Senator Santoro’s claim that the ABC has received a 17.3% or $87.3 million funding increase over the period 1995/6 and 2001/02.  The most significant of these are outlined below.
1. Calculation of change in labour expenditure over time:  The analysis is apparently based on the ABC’s financial statements, dividing salary costs by the number of full time employees to derive a salary growth index.  However, the ABC’s accounting treatment with respect to the amortisation of programming expenditure has changed over the period in question.  As a result, the model has understated the ABC’s 2001/02 total salary cost by some $30 million.  This omission has resulted in a significant understatement of the ABC’s actual labour expenditure growth over the period 1995/96 to 2001/02.  This error alone has served to deflate the index by some 200 basis points.

2. Calculation of the ABC’s Capital Expenditure: The model asserts that the ABC spends 30.8% of its total revenue on capital expenditure.  The model defines capital expenditure to be the residual of total revenue less labour costs, supplies and program costs. This assumption is fundamentally flawed and would represent an annual capital spend of some $260 million.  The ABC’s commitment of new revenue to capital expenditure is actually in the order of $60 million per annum, or 6.5%.  This error significantly distorts the funding comparison conclusions as calculated by the model on both the capital and supplies & program cost categories.    

The correction of the above two items alone substantially shifts the results of this model towards those previously tabled by the ABC.  Notwithstanding the above the ABC remains of the view that CPI is the most appropriate benchmark indicator of cost inputs and therefore the most appropriate for modelling its funding in real terms.  In support of this view the Macquarie Bank described CPI “as an appropriate measure to calculate real levels of funding as it is a broad based measure of price inflation and is commonly and widely used and accepted” (11 September 2003).  

The ABC remains of the view that its funding analysis indicating its 2003/04 appropriation is $591.37 million (being some $10 million less in real terms over its 1995/96 funding levels) is appropriate (refer to QoN No 183 from the Supplementary Budget Estimates hearings on 3 November 2003).  The use of CPI as applied by the ABC in its analysis is consistent with that of Macquarie Bank’s independent analysis of ABC funding.  A full copy of the Macquarie Bank report has been provided to the committee in answer to QoN No 9.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 9

Topic: Macquarie Bank Review
Hansard Page: ECITA 12

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—….. In your answer [qon194], you mentioned a Macquarie Bank study in the ABC triennial funding submission. Was Macquarie Bank retained by the ABC to produce the submission?

Mr Balding—It was.

Senator SANTORO—Would you be prepared to make the findings of that report available to the committee?

Mr Balding—We have made a summary of the findings available by virtue of the triennial funding submission. We did provide a summary publicly in January last year. It is a very thick report, but I am more than happy to extract the summary of that report and make it available.

Senator SANTORO—Would we be able to have a look at the entire report?

Mr Balding—Yes. I do not to see any reason why not.

Answer: 

A copy of the Macquarie Bank review is Attachment 1.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 10

Topic: Complaints Review Executive

Hansard Page: ECITA 12/13

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—I refer to your answer provided to question No. 192 that I also put at the committee hearings on 3 and 4 December [November] 2003 with respect to the Complaints Review Executive.  ….Have you asked the CRE to explain the discrepancy between its analysis of the complaints referred to it and that conducted by the ICRP?

Mr Balding—I have been through both of those reports and, no, I have not directly asked the CRE to explain it. I believe the CRE in his analysis provided a very detailed critique of the complaints and gave a very detailed analysis prior to the decision he took.

Senator SANTORO—Would you be able to provide us with the explanation or the analysis supplied by the CRE?

Mr Balding—Yes. The CRE was very detailed in all of his analysis. That is a public document now, so I can provide that.
Answer: 

A copy of the Complaints Review Executive’s Report is attached – Attachment 1.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 11

Topic: Costs of answering senators’ questions on notice

Hansard Page: ECITA 13/14

Senator Mackay asked:

Out of curiosity, Mr Balding, how much has it cost the ABC to date to answer Senator Santoro’s questions on notice to date? Have you ballparked it?
Mr Balding—We have not done that detailed analysis for questions on notice but, as I said, the ABC take very seriously our accountability to parliament and we do apply a lot of time and effort on the answers. I am aware there is a question from Senator Cherry, I think, asking for information on some follow-up questions from Senator Santoro on freedom of information. We are in the process of providing that information back to the parliament.
Senator MACKAY—Is that via an FOI request from Senator Cherry?
Mr Balding—No, I think it was a question that Senator Cherry asked in the Senate.
Senator MACKAY—It was a breakdown, was it?
Mr Balding—Correct.
Senator MACKAY—Irony intended: can you take my question on notice?
Mr Balding—Yes.
Senator SANTORO—I would be very interested in that answer myself. 
Senator Kemp—If we are going to look at the costs of questions that Senator Santoro is asking the ABC, perhaps we had better do it for other senators as well. 
Senator SANTORO—I made a mental note to make that an additional question on notice for you, Mr Balding.
Senator MACKAY—That is absolutely fair enough.
Answer: 

In answering all questions on notice arising from those senators present at Senate Additional Estimates (16 February 2004), the ABC has spent approximately 278.3 hours, costing approximately $28,927.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 12

Topic: Ms Linda Mottram – Awards for Excellence in Journalism
Hansard Page: ECITA 14

Senator Mackay asked:

With respect to the comments by Senator Santoro on Linda Mottram, can you confirm whether Ms Mottram has won any awards for excellence in journalism, Mr Balding?

Mr Balding—Yes, Ms Mottram has won a number of awards for excellence in journalism, and I am more than happy to identify those awards and provide them to this committee.
Answer: 

Linda Mottram won a Walkley Award for current affairs reporting in 1999.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 13

Topic: ABC Journalists – Prime Minister’s WA trip
Hansard Page: ECITA 14

Senator Mackay asked:

Can you take on notice which journalists, of whatever medium, accompanied the Prime Minister on his recent trip to Western Australia, as well as the cost to the ABC of that involvement?

Mr Balding—Yes, we can provide that.

Answer: 

The Prime Minister’s trip was covered by Dana Robertson (for TV News, Midday News+Business and Lateline), travelling from Canberra; a camera operator from Perth; David Webber (for Radio Current Affairs) from Perth; and local ABC journalists (Jay Townsend in Perth and Danielle Bower in Kalgoorlie). The expenses were $4,702.68.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 14

Topic: Written reports on Mr Geoff Crawford’s Overseas trips.
Hansard Page: ECITA 20

Senator Mackay asked:

Mr Balding, given that Mr Crawford has indicated that he reported in writing, would you be able to provide the estimates committee – on an in-confidence basis, if you like, or in whatever form – with copies of those two reports?

Mr Balding – Yes.

Senator Mackay – We would prefer it not to be in confidence.

Mr Balding – Let me have a look at the nature of the report, because it also formed part of a board paper. I want to be very careful about setting a precedent of providing board papers outside the corporation.

Answer: 

Attached are short reports on the outcomes of Mr Crawford’s visits to the European Broadcasting Union (EBU) and the Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU).

Reports of Mr Crawford’s attendance at Member Meetings 2003

European Broadcasting Union (EBU)

As an Associate Member of the EBU, the ABC decided that it would be appropriate for it to be represented at its General Assembly (for the first time in a number of years) in Stockholm in July 2003. In addition to re-establishing links at a corporate level with fellow EBU members, there was also the opportunity to meet with representatives of an extensive number of affiliated broadcasting organisations at a senior level. The ABC’s Director of Corporate Affairs, whose responsibilities include corporate oversight of the ABC’s international relations, attended.

The major professional discussion during the Assembly was focussed on the progress of digital transmission in all its forms, with a wide range of perspectives being presented by various members. There was a wide-ranging discussion both on the Assembly floor and in subsequent groups on how broadcasters were responding and adapting to the fast-evolving dynamics of digital broadcasting.

The ABC participated in the informal group discussions about the development of digital technologies in Australia, as well as briefing other members about general broadcasting trends in Australia. He also took the opportunity of holding separate discussions with the EBU’s Heads of Television, Radio and Legal/Public Affairs on several bilateral programming initiatives.

On his way back to Sydney, Mr Crawford visited London for talks with the BBC about policy-related matters, governance issues and complaints’ handling. He also took the opportunity to speak with other media outlets, including the Press Association, and a range of media contacts.

Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU)

The ABC is a Foundation Member of the ABU, and regards its participation in its various activities and meetings as important and valuable to the operation of the Corporation. The Director of Corporate Affairs attended the ABU’s annual General Assembly on behalf of the Corporation in Istanbul in October 2003. It attracted more than 400 delegates from 77 organisations worldwide.

In addition to regular Union business, the General Assembly focussed much discussion on ways of developing (public) broadcasting in the region; and the need for a greater flow of information on digital terrestrial broadcasting between more developed countries and the less developed ones in our region. The ABC participated in a range of group discussions, and had the opportunity of informing other members of the ABC’s position on various policy issues.

On his way to Istanbul, the Director of Corporate Affairs, on behalf of the Corporation, met with BBC officials in London to discuss governance issues (in particular the Hutton Inquiry). He subsequently attended the Annual Conference of Public Broadcasters International, of which the ABC is a long-standing member, in Krakow in October, where Mr Crawford delivered a paper on Audiences: The Profile of the Public Broadcaster’s Audience. He also participated in other discussions at the conference on issues of particular concern to public broadcasters. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 15

Topic: Mr Drew Lean – Overseas travel

Hansard Page: ECITA 23

Senator Mackay asked:

Other than meetings with the BBC in London, what else did Mr Lean do in London?  …… How long was he in London for? …. Did any other staff accompany Mr Lean at any stage during these trips?  …. Who were they and what did they do there?

Mr Knowles—It would probably be better to take that on notice, just to be sure of the facts…….

Mr Balding – Yes. A proposal comes to me. It separates out the cost of the airfares, accommodation and any contingencies that are provided for. The purpose of the trip et cetera is fully detailed.

Senator Mackay – If we were to ask you for that, you could provide that to us, having spent some time having a look at it.

Mr Balding – Yes. That information is available, but not at the moment. We can provide that on notice
Answer: 

Mr Drew Lean, Director of Production Resources for the ABC was in London, unaccompanied, for 4 days between 16 and 20 September 2003. During the visit to London, Mr Lean met with the following industry contacts:
· The Consulting Executive Producer of Parkinson (BBC)

· The Senior Vice President Business Affairs of Trans World International

· The Director of Demetris Productions

· Other Independent Producers

Mr Lean toured the BBC Production Facilities whilst in London.

Mr Lean also took the opportunity to interview a potential candidate for the position of Manager Production Resources, News & Current Affairs, NSW.

A copy of the travel proposal outlining Mr Lean's travel to the Netherlands and UK is provided at Attachment 1. The proposal was signed by the Chief of Staff as the Managing Director’s delegate.

Mr Lean came back to Australia a day earlier than noted on the travel proposal due to the cancellation of a meeting at the request of the Financial Controller of BBC Resources, and work commitments in Australia.

Mr Lean was accompanied by Mr David Cruttenden, Head of Operations, Production Resources and Mr Mark Nealon, Manager, Broadcast Operations, Production Resources, when they attended the IBC 2003 conference held in Amsterdam.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 16

Topic: Mr Max Uechtritz – Conference travel
Hansard Page: ECITA 24/25

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—I would like to move on to Max Uechtritz, Mr Balding. We were provided with information that Mr Uechtritz made a trip to Spain, the US and the UK in November 2001 for 17 nights at a cost of around $18,000, and it is stated that the purpose of the trip was for a conference. Which conference was that and what is the ABC’s justification for it?

Mr Balding—I will have to find out which conference it was.

Senator MACKAY—Where was the conference? I am confused.

Mr Pendleton—I think it was in Spain.

Senator MACKAY—Were the UK and the USA added on?

Mr Pendleton—I do not have the details, but I can provide the details of that trip on notice.

Senator MACKAY—So of the 17 nights that were cited, how many of those nights were in Spain at the conference?

Mr Pendleton—I do not have that detail.

Mr Balding—I am sorry that we do not have this detail. You will appreciate that when we provide answers on notice, they are fairly comprehensive. The detail is there but pulling it all together and putting it in a format that can be assembled and given to the committee is a very onerous task, I can assure you.

Senator MACKAY—…Thank you, I would appreciate that.

Answer: 

Max Uechtritz is the ABC’s Director of News and Current Affairs and on this trip he travelled to Spain and the UK. The trip to the US did not proceed. The trip’s purpose was for Mr Uechtritz to have program meetings with the ABC’s London-based journalists and other industry meetings, and to attend the Newsworld conference in Barcelona. 

The Newsworld conference is a gathering of news and current affairs executives and industry figures from around the world. Mr Uechtritz had meetings with other broadcasters to negotiate and arrange co-productions, joint field assignments and other resource sharing including in some cases the sharing of international bureaux. 

In the UK, Mr Uechtritz also met with broadcasters and various news agencies to negotiate annual contracts for the provision of services. The US leg of the trip was cancelled due to work pressures in Australia. Mr Uechtritz left Sydney on November 11, arrived in Spain on the afternoon of November 12, and left Spain on November 17. He arrived in London that day and departed for Sydney on the morning of November 22. In all, he had five nights in Spain and five in London. The rest of the time was spent travelling.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 17

Topic: Coverage – ALP National Conference, Sydney
Hansard Page: ECITA 25

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—….. Has the ABC issued any directions to non-executive staff to minimise their travel costs? To give you an example, were ABC Canberra press gallery journalists told that they could not be paid travel costs for covering the ALP national conference in Sydney?
Mr Balding—I am not aware of that. I can find out for you……
Senator Mackay – We are playing with words a little bit here. Was it indicated that there was a cut in the budget and therefore, for example, not as many journalists as had gone previously would be able to cover the ALP national conference. Was there any truncation at all in terms of travel to this ALP national conference in comparison to the last one?
Mr Balding – I would have to have a look at that…… and take it on notice…..
Senator Mackay – Are you aware of anybody being told they could not go and cover the ALP national conference because of budget constraints?
Mr Balding – No, I am not, but again I would need to have a look at that against the resourcing levels that we have provided. 
Senator Mackay – Thank you for that.
Answer: 

All domestic assignments involving off-base travel are subject to prior approval by Executive Producers or line managers. Cost considerations do form part of the evaluation of travel proposals - as do normal efficiencies, such as whether suitable staff are available, based where the assignment is to occur, rather than having to bring staff from a remote location. 

In assigning for the conference, a number of Sydney-based radio and television staff were used to supplement staff travelling from Canberra. All of the ABC journalists assigned from Canberra to cover the ALP national conference in Sydney were paid travel costs. 

One Canberra-based producer asked to attend but the Executive Producer of the 7.30 Report told the producer that the program could handle the assignment with a local Sydney producer. This was considered the most efficient and effective use of resources for the coverage required. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 18

Topic: ABC resources – ALP National Conference 
Hansard Page: ECITA 26

Senator  Mackay asked:

Senator MACKAY—Are you aware of anybody being told they could not go and cover the ALP national conference because of budget constraints?

Mr Balding—No, I am not, but again I would need to have a look at that against the resourcing levels that we have provided.

Answer: 

See answer to QoN 17.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 19

Topic: ABC Chairman’s travel
Hansard Page: ECITA 26

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—How many days did he [the ABC Chairman] spend in Washington and New York?

Mr Pendleton—I have not got the breakdown of the trip. I can supply that on notice.
Answer: 

Mr McDonald arrived in New York on 8 July 2003, departing for and arriving at Washington on 10 July 2003. He departed Washington on 11 July. 

Mr McDonald was in New York for 1.5 days, and in Washington for 1.5 days.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 20

Topic: Sports Coverage – National Bulletin - Benchmarks
Hansard Page: ECITA 37/38

Senator Lundy asked:

Senator LUNDY—How are you going to measure it? How are you going to demonstrate to this committee that you have achieved that?

Mr Balding—It is a matter of looking at the product when it goes to air and benchmarking that product pre and post its introduction. I am more than happy to come back to this committee at the end of May or June— whenever the estimates are—and provide that information. We are talking about something that has not happened yet, so it is very difficult for me to articulate it in fine detail, but I am more than happy to come back and benchmark the new product.

Senator LUNDY—I want you to benchmark what you are currently doing and I want to ask you now whether or not you have in fact done an analysis of how many national stories are compiled from more than one state at any given point in time and the rationale behind the move to a national bulletin. Have you done a study looking at the crossover? What were the results?

Mr Balding—The news and current affairs management has.

Senator LUNDY—Can you provide that study to the committee?

Mr Balding—I can provide an overview of it. I would need to have a look at that document.

Senator LUNDY—On notice, can you provide all detail about that study? If you believe you have a case to claim that it is commercial-in-confidence it is incumbent upon you to put that to the committee.

Mr Balding—I am quite happy to come back and put the rationale behind our decision. I am a little bit concerned if you are asking for the details of that strategy.

Senator LUNDY—I am, and I am asking for the study that led to the strategy being made. I want the benchmark so I know what to compare it with.

Mr Balding—I have not seen the details. I am quite happy to take it on notice and then provide advice to this committee as to whether or not—

Senator LUNDY—I have asked you the question; if you do not want to provide it you have to present a case to the committee for its being commercial-in-confidence. Otherwise, it is incumbent upon you to provide that information.

Mr Balding—I am quite happy to do that.

Answer: 

As this issue was not a cost saving measure, a detailed analysis of how many national stories are compiled from more than one State at any given point in time was not done as part of the decision making process.  The national and international stories delivered in the sports wrap were already being delivered, in a different form, by the network to the individual States.

For example, Sydney, or another newsroom, would on a typical day in the past have supplied several of the national/international sports stories for use in the sports segments in other States. If those stories were used in Victoria for example, the only local input would have been that the local sports presenter read the introduction to the story.

On other occasions, a national or international story may have been produced in Victoria and sent to the other States for use in their local bulletins. It would be a serious waste of resources to have each State producing their own versions of national and international stories.

This is also the case with other national stories such as health, science or politics. 

The following dot points give the rationale for the decision by ABC News and Current Affairs Management to introduce the new national wrap:

· For some time, News and Current Affairs management was concerned that the resources being used to cover sports-related news for the 7pm TV news bulletins around the country were not being used as efficiently and effectively as possible. 

· Sports reporters around the country were spending much of their time producing material for the national network, and in some cases (South Australia and Victoria) preparing to present sports reports in their local bulletins. 

· This meant that the reporters were not getting out to cover local stories – and the ABC’s audiences were not getting as much coverage of sports stories of local interest in the State or Territory. 

· These concerns were raised on many occasions in discussions with staff and with senior editorial people in charge of putting the news bulletins together.

· The decision to introduce the new national wrap from a single location is aimed at bringing a sharper focus to the ABC's prime-time coverage of national and international sports-related news stories.

· The concept allows for a centralised editorial process to deal with national and international stories of interest to the whole country and to give this coverage a more uniform treatment in a more concise format than previously provided. 

· This clears the way for journalists in places such as Victoria and South Australia to concentrate on building local contacts and finding and reporting on local sports-related stories of interest to the local community. 

· These journalists will retain a strong profile in their local States and Territories because they will be appearing in stories and doing “live crosses” into their local news bulletins. These local stories would complement the national/international wrap – they would be run before or after the wrap, decisions that would be made locally depending on news values and what stories are around on a particular day.

· If, for instance, a story that has made it to the national wrap is of more interest locally (say, a Lleyton Hewitt story, which is of bigger interest in South Australia because he is from there and there is some local reaction they would like to run), then it can be edited out of the wrap and done as a stand-alone story just for that State.

· The move follows extensive consultation with staff and weeks of piloting the segment. The pilots were distributed around the country for comment and feedback from staff.

The ABC will be monitoring the progress of the new segment. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 21

Topic: ABC Arts & Culture - restructuring
Hansard Page: ECITA 39

Senator Lundy asked:

Senator LUNDY—Is that person [Richard Moore, Melbourne based Executive Producer for the arts] doing anything different from what they were doing before?

Ms Levy—They have a different allocation of tasks within it.

Senator LUNDY—Can you tell me what the difference is?

Ms Levy—No, I cannot.

Senator LUNDY—Can you take it on notice?

Ms Levy—Yes, I am happy to.

Answer: 

Prior to the restructure of the arts and entertainment departments, Richard Moore’s allocation of tasks as an Executive Producer within the Television Division were the management of the weekly television arts programs: Critical Mass, Sunday Afternoon Arts and Words as well as a range of arts performance and documentary programs and a development and commissioning role in relation to arts documentaries, both internal and independent productions. 

Following the restructure of the arts and entertainment departments, Richard Moore’s allocation of tasks as an Executive Producer within the Television Division include management of a feature–length concert and documentary special of Gianluigi Gelmetti’s debut as Artistic Director and Chief Conductor of the Sydney Symphony Orchestra, conducting Verdi’s Requiem; a dance work choreographed and produced especially for television by Melbourne filmmaker Michelle Mahrer and choreographer Bernadette Walong; a feature –length opera/documentary, The Widower, from the producers of One Night The Moon; a documentary, The Paper Queen and the weekly television music program, Rage. His tasks also include management of the pre production of the feature-length television program of the sixtieth anniversary of The Young Performers Award, a national classical musicians award. He also continues to have a development and commissioning role in relation to arts documentaries, both internal and independent productions.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 22

Topic: ABC Arts & Entertainment restructure
Hansard Page: ECITA 40

Senator Lundy asked:

Senator LUNDY—Can you take it on notice to provide all details about the restructuring that is taking place affecting both the arts and entertainment departments and now combined department over the last 12 months.

Ms Levy—I think we have already tabled that to the Senate last time, but I will retable it and add anything else to it that you are requesting.

Senator LUNDY—Please do, particularly the precise detail and the responsibilities of the particular executive producer in question
Answer: 

In 2003, ABC Television announced changes to arrangements for the delivery of arts programming, restructuring two existing departments, Arts and Entertainment production, into a single Arts and Entertainment portfolio. These changes are part of an arts broadcast strategy designed to continue to expand and enhance its arts coverage in 2004. The intention was also to establish more efficient management of the genres, eliminating overlap as well as providing greater flexibility and the opportunity to increase output for the Television schedule. The restructure also sought increased efficiencies through rationalising production, acquisitions and programming operations with improved utilisation of resources.

The restructure provides the opportunity for a more effective long-term strategy for professional development and staff planning in key program production areas, through more efficient lines of editorial control and opportunities for executives and staff to multi-skill in all areas of the new department.

The changes also provide improved arts and entertainment information through a centralised database accessible to all arts and entertainment programs. This database was developed and is managed in Melbourne.

Despite the merging of the departmental structures, the genres of arts and entertainment remain distinctive in programming, commissioning and acquisition strategies.

As a consequence of the restructure, the following staff changes were made. 

On 13 October 2003, the role of Head of Entertainment was expanded to include Arts, and the combined position renamed Head of Arts and Entertainment. This reflects a previous structure of ABC Television where Arts and Entertainment were combined under a single Commissioning Editor. A new position of Executive Producer Arts & Entertainment was created. The Executive Producer, Arts was renamed Executive Producer, Arts and Entertainment, reflecting the single portfolio. 

Of the two Executive Producers, Entertainment: one was seconded to ABC Enterprises; the other renamed Executive Producer Arts and Entertainment. Additional Executive Producers have been contracted to Arts and Entertainment over the last few months to manage the extra workload created by the large number of new programs generated by the combined department. 

The role of the Deputy Network Programmer has been enhanced to provide a greater emphasis on programming a more diverse mix of Australian and international content for the weekly program Sunday Afternoon Arts. There have been no re-locations and no redundancies in either the arts or the entertainment departments as a result of the restructuring. 

In 2003, clarification was made to the management of the genres of comedy and entertainment, with narrative comedy included in the Drama portfolio, renamed Drama and Narrative Comedy and non-narrative comedy, such as sketch and stand up comedy, defined as being under the management of the Head of Arts and Entertainment.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 23

Topic: Sport Reporting
Hansard Page: ECITA 40

Senator Lundy asked:

Mr Balding, you have said on a number of occasions that there will not be any changes to employment. Will staff who have previously done sport reporting for those weeknight bulletins be required to have additional duties added to their role, or any other changes to the role that they play in their occupation with the ABC?

Mr Balding—I am not aware that they will be required to do additional duties. It may mean the expansion of some existing duties, as I said, in the local sports coverage, but I am more than happy to come back to this committee to answer that on notice.

Senator LUNDY—Okay. I would also like details of the current staffing resources in each of the states with respect to news in each of the states.

Mr Balding—Just news and current affairs?

Senator LUNDY—In relation to sports coverage. You work out if you think it is affected. I want you to be all-inclusive. If in doubt, please include them into that description so that I can have a good idea about—

Mr Balding—We can provide that detail.

Senator LUNDY—I would like classification, role and duties, and how those will potentially change under the proposed changes.

Mr Balding—We can provide that.
Answer: 

Following are the staff involved in sports news coverage for ABC TV News:

NSW: Three dedicated sports reporters. 
Victoria:  Two sport presenter/reporters – one presents Monday to Friday, the other presents at weekends and reports the other three days. 

Tasmania: One part-time reporter. 

Western Australia: Two presenters, one weekday/one weekend and usually one full-time sport reporter.

Queensland: One full-time sports reporter who presents at weekends. 

South Australia:  One reporter/presenter weekdays and one reporter/presenter at weekends and reports the other three days.

Northern Territory: One full-time reporter.

ACT: One reporter/presenter who presents at weekends and reports the other three days. 

General reporters in all capital cities also cover sports-related news from time to time as required. They are all classified as program-makers and their job is to prepare and present sports-related news and current affairs content to contribute to the ABC’s comprehensive local, national and international coverage and to engage and inform the target audience. The essence of their roles has not changed, although a small number of them spend less time presenting on-air and more time gathering stories. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 24

Topic: ABC – ‘Deadly Enemies’ documentary
Hansard Page: ECITA 42

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—What part of the interview [Dr David Kelly, Deadly Enemies] was given to ABC current affairs and news then? It must have been germane or relevant.

Senator MACKAY—ABC current affairs and news broadcast part of that final interview.

Ms Levy—I think they did, but I will check. 

Senator MACKAY—All right. Presumably there was something relevant, or else they would not have used it. It was not all about germ warfare in the 1930s.

Ms Levy—I cannot say that they did use it. Let me check that they did use it.

Answer: 

Dr David Kelly’s contribution to Deadly Enemies focused entirely on his role in the uncovering and cataloguing of biological weapons programs in the former Soviet Union. He does not offer, nor is he asked for, any comment on his experience or knowledge of Iraq and the nature and state of any Weapons of Mass Destruction, WMD programs or Iraq’s capacity to develop programs or weapons. 

Nevertheless it did provide an insight into Dr Kelly’s demeanour before his testimony to the Parliamentary Committee.

The 7.30 Report’s European Correspondent Phillip Williams filed a comprehensive story following on the Hutton Inquiry findings that cleared the Blair Government of contributing to Dr Kelly’s death. The story, prepared in London and completed in Sydney, carried commentary from both sides of politics in Britain along with historical perspective. 

In that context, the 7.30 Report thought it appropriate to contrast Dr Kelly’s calm and composed demeanour so evident in Deadly Enemies with his demeanour under questioning, later, by the Parliamentary Committee. 

The 7.30 Report used an excerpt from Deadly Enemies in which Dr Kelly is seen thumbing through a photo album featuring his experiences on the ground in the Soviet Union. He was providing a commentary on the comparative health and safety arrangements applying in the Soviet Union and in the West. 

Thus this incidental sound used was: “So they’re the sort of suits we used in Russia. They’re quite different to those that would be used in the West. . . . in Russia it was an ordinary tap and you took the hose and you bent the hose over and held it with your thumb until you went to the next one.”

Phillip Williams observed Dr Kelly was “. . . confident, relaxed and a month later he was dead”. For the purposes of the 7.30 Report story, Dr Kelly’s participation in Deadly Enemies was only useful as an illustrative device, giving the audience, albeit cursorily, another face of a newsmaker most had only seen under pressure before a Parliamentary Committee.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 25

Topic: Sale – ABC documentary ‘Deadly Enemies’
Hansard Page: ECITA 42

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—Is it the case that [the documentary Deadly Enemies] was sold for $120,000?
Answer: 

The documentary Deadly Enemies was licensed to the UK’s Channel 5.

The ABC’s licensing arrangement with the UK broadcaster is subject to a commercial confidentiality clause and, as such, the ABC’s preference would be to keep the details of the terms of the agreement confidential.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 26

Topic: Mondo Thingo – Product review

Hansard Page: ECITA 43

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—…I am going to ask a couple of questions about a program called Mondo Thingo. I have not seen this, but I am advised that the program which screened last Wednesday included a product review of a new drink product called the Nicotini, which is a nicotine laced cocktail; is that true?

Ms Levy—The program included a short segment about a product that is available in America but not in Australia. 

Senator MACKAY—But it does actually exist—

Ms Levy—Apparently it exists.

Senator MACKAY—and it was profiled as part of the program?

Ms Levy—Yes, as a comment on the impact that the smoking bans have had on drinking behaviour.

Senator MACKAY—Mr Balding, would you accept that that may well be in breach of section 15.2.2 of the ABC’s editorial guidelines, which states that publicity for products should not be given, or 15.2.3, which states that product placement is not acceptable, or 15.2.5, which states that ABC presenters must avoid endorsing products? I accept that that may not have been the case here.

Mr Balding—I do not think it would be a part of product placement. It was commenting on a particular item, as Sandra Levy just explained. I do not believe it would be in breach of the editorial policies.

Senator MACKAY—But it was publicity for a product.

Mr Balding—A product which is not available in Australia.

Senator MACKAY—There is the Internet. You can purchase things from other countries. So you do not accept that it was a breach of the guidelines?

Mr Balding—I would have to have a look at it. I am only going on what has been described here. I am quite happy to have a look at it in respect of editorial policy. The programs are run through the editorial policies anyway, but I am quite happy to check it out.

Senator MACKAY—Okay. Does the segment on Nicotini breach 15.12.1 of the ABC’s editorial guidelines, which ban the promotion of smoking products, or would the ABC contend that, because you drink it rather than smoke it, it is not a contravention of that guideline?

Mr Balding—I would have to have a look at that.
Answer: 

ABC Editorial Policy requirements were taken into account regarding the Nicotini segment of the Mondo Thingo program. All relevant matters were considered in detail prior to broadcast on 11 February 2004. The program’s producer referred the segment for advice and a copy of the script was provided to ABC Television Head of Policy. An initial taping of the segment was also provided prior to the final production and editing. The segment was approved for broadcast.

The segment was a satirical and comedic review of the phenomena. It included references to issues such as the impact of passive smoking. For example, the host introduced the segment stating, “As a non-smoker, I like nothing more than going to a bar and getting my hair and my clothes full of other people's smoke”. The segment ended with the visual image of liquid in a cigarette butt and ash-filled ashtray with the comment, “Now, there aren't any plans to import Nicotini into Australia. But, if you're desperate, you could try drinking vodka out of an ashtray”.

The ABC does not believe that these references to a particular commercial product or service constitute either advertising or promotion. Section 15.2.1 specifically notes that commercial references may be appropriate in ABC programs, provided they are not given undue prominence nor repeated frequently. The criteria for judgement are the context for the reference.

Section 15.2.2 indicates by example, that publicity is the presentation of identifiable or clearly labelled brand products or services such that contact details or repeated references to trading names or where products may be purchased, are included in the broadcast. Although the segment does include a visual image of a bottle containing the product, it is on screen once, for a brief period, consistent with the requirements of section 15.2.1. There is no information about contact details or where the product may be purchased. Consequently, there is no breach of section 15.2.2.

The ABC expressly prohibits product placement, which is the inclusion of content in a program in exchange for cash and/or other non-financial support. No editorial content in the program, or other episodes, was included in exchange for any investment or in-kind support. Consequently, there is no breach of section 15.2.3.

The ABC believes that commercial references in the segment were appropriately in context and consistent with the satirical and comedic nature of the program. The verbal and visual references were not promotions of smoking, but in fact negative references. The ABC is confident that requirements have been met and the segment fully complies with the spirit and detail of ABC Editorial Policy. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 27

Topic:  Mondo Thingo - Budget
Hansard Page: ECITA 44 and 50

Senator  Mackay asked:

Senator MACKAY—What is the budget for the new TV lifestyle program, Mondo Thingo?

Ms Levy—I do not have that with me, I am sorry. We will take it on notice.

Senator MACKAY—Can anyone provide a ballpark figure for the budget of Mondo Thingo? Surely somebody must know.

Mr Balding—We are trying to find out for you, Senator.

Ms Levy—We will have to take that one on notice and get back to you.

Answer: 

The following information was sent to the Senate Committee on 17 February 2004.

Mondo Thingo Budget

Cash cost to Television
$672,100 per series

$16,803 per episode
Staff and facilities cost
$2,242,352 per series

$56,059 per episode

(of existing ABC staff & facilities)

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 28

Topic: Gerry Adams’ address – National Press Club broadcast
Hansard Page: ECITA 47/48

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—When will the Gerry Adams prerecorded address be run?

Mr Burns—I will have to take that on notice and get some more information for you.

Senator MACKAY—I am advised that for 90 per cent of the time it is a live broadcast.

Mr Burns—I do not have that information but I would be happy to get that for you. There are reasons why the ABC would keep a program in reserve, in terms of possible technical difficulties and the like.

Senator MACKAY—Technical difficulties?

Mr Burns—Again, I will get some more detail on that for you.

Senator MACKAY—So in theory it could have been shown live but it was not—

Mr Burns—Yes.

Senator MACKAY—as a result of a decision by the executive producer?

Mr Burns—That is right.

Senator MACKAY—Fair enough. Mr Balding, would you back that decision?

Mr Balding—I would have to look at the reasons why they took that decision.

Senator MACKAY—Could you also please advise us as to when this type of decision has been made previously?

Mr Balding—Yes.

Answer: 

The broadcast on November 11 featured George Savvides – Managing Director of Medibank Private, and Professor Ian Harper, Business School, University of Melbourne, discussing current private health issues. This address was recorded on November 4. The Executive Producer of the program chose to schedule this address during a parliamentary sitting week when the issue of private health insurance was more likely to be of interest to the audience. 

The Gerry Adams address centred on the launch of his latest book – an issue of no immediate urgency - so the Executive Producer decided to delay its broadcast. It is not uncommon practice to record programs to fill later dates. On occasions when speakers cancel at late notice, the ABC is obliged by its agreement with the National Press Club to replay a first-run episode recorded earlier in the year. For example, when the Thai Deputy Prime Minister, Suwit Kun Kitty, fell ill a few days before his scheduled address on November 19, the Executive Producer scheduled an address by President of the Australian Conservation Foundation, Peter Garrett, recorded earlier in the year. 

When the decision was made to hold Mr Adams’ address aside, the NPC schedule was far from full. The Executive Producer now expects to replay the program in its entirety on Wednesday, 14 April 2004 at 1.00pm, with an early morning repeat on Thursday, 15 April 2004, on ABC Television. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 29

Topic: ABC Radio networks
Hansard Page: ECITA 48/49

Senator Cherry asked:

… At this point in time, how many Australians do not get reliable broadcasts of the five ABC radio networks?

Mr Balding—I do not know how many Australians, but you may be aware that in our triennial funding submission last year we proposed extending the reach of two networks—Triple J and NewsRadio—to ensure that population centres of greater than 10,000 have access to those networks. It came as a bit of a shock to me that there are still a number of pockets throughout Australia that do not have good reception of Radio National and Classic FM; there are a number of black spots. So the submission included taking all of our national networks to population centres of greater than 10,000. We would have to do a bit of research on that. I am quite happy to take that on notice and come back to you as to who does not get all the networks.

Answer: 

Based on ABS Census figures for 2001 and current ABC transmission coverage, at least 4.4 million Australians do not receive reliable broadcasts of all five ABC Radio networks.

	Radio Network
	Percentage of the Australian population receiving each Radio Network
	Number of Australians not receiving each Radio Network

	Local Radio
	99.34%
	125,200

	NewsRadio
	77.05%
	4,353,500

	Radio National
	98.42%
	299,700

	Classic FM
	95.57%
	840,350

	Triple J
	95.10%
	929,510


Note: Some people do not receive reliable coverage on more than one network.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 30

Topic: Radio Producers – numbers of casuals employed
Hansard Page: ECITA 49

Senator Cherry asked:

Coming back to radio, I have been amazed—and probably other politicians have been as well—wandering around various radio stations, by the slow decline of the species of radio producer. There are an enormous number of programs which increasingly have part-time producers, casual producers or no producers at all. Do you have any figures for or any comments on that continuing decline in terms of actual preparation going into programs that are going out?

Mr Balding—No, I do not. I would have to have a look at that.

Senator CHERRY—Are you aware of a significant increase in the number of casuals appointed to those positions?

Mr Balding—No, I am not, but I am quite happy to have a look at it.

Senator CHERRY—I would appreciate it if you could look at that and get back to the committee at some point.

Answer: 

A review of staffing statistics since June 2001 indicates there has been no increase in the overall number of casual staff across the Radio Division.
Over the past two decades, advances in new technology and changes in work practices have led to a different approach to the way radio is produced and broadcast. These changes have delivered major improvements and efficiencies in the way ABC Radio operates. 

There has been a full roll out of digital editing and operating systems across ABC Radio and this has resulted in a greater degree of multi-skilling and more efficient use of time in editing and production, particularly in regional areas which now have the same access to the internet as their metropolitan peers. This has also enabled ABC Radio to take advantage of the innovative and increasingly cross-media activity that is considered the norm in the broadcasting and new media environment. 

ABC Radio has a mix of full time, part-time and casual staff and it is not unusual for some aspects of radio production to require only ‘one person operation’. However, from time to time, there may be an increase in casual staff to meet seasonal workforce needs and the use of casuals, particularly in regional areas, is often required to backfill.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 31

Topic: Language usage 
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

(a) On how many occasions since 1 December 2003 have the AM, PM and 7.30 Report programmes referred to the terms ‘wedge politics’, ‘political wedge’ or ‘wedge’ in relation to their coverage of federal politics?

(b) In each instance, in what context were the terms related?

(c) In how many of these instances was the programme referring to the Coalition, the Labor Party, the Prime Minister or the Leader of the Opposition?

(d) In how many instances, did the ABC actually use the term in its own political commentary or analysis rather than it merely being referred to by someone being interviewed or quoted on the programme?

(e) How does the ABC define the term ‘wedge politics’ or ‘political wedge’?

(f) In what circumstances would the ABC’s Editorial Policies allow it use such subjective terms on its current affairs programmes?
(g) On how many occasions since 1 December have the AM, PM and 7.30 Report programmes referred to the Kay Report into weapons of mass destruction (WMD) in Iraq?
(h) During this time, on how many occasions has the ABC referred to the failure to find WMD in Iraq?
(i) On how many occasions when referring to the Kay Report or its findings, have these programmes referred to the Report’s findings that Saddam Hussein’s regime possessed WMD programmes and capabilities?
(j) Does the ABC consider that accurate and impartial reporting of the Kay Report should include reference not only to whether WMD have been found but also the regime’s WMD capabilities and programmes? If not, why?
Answer: 

The ABC produces some 23,000 unduplicated hours of television and radio news and current affairs and publishes in excess of 60,000 news stories on ABC Online each year. 

All of the main news and current affairs radio and television programs on the ABC have websites and have transcripts available for most stories. 

The ABC will willingly respond to any issue, question or complaint about its use of language and/or the application of editorial policies on an actual segment of one of its programs.
The ABC does not believe that these questions specifically identify actual examples of concern over its content. In the absence of the identification of any specific concerns the ABC would need to commit significant resources to undertake the required exercise. 

The ABC is committed to accuracy, impartiality and objectivity and communicating with its audience using clear, concise and objective language. 

The ABC’s Editorial Policies reflect this:

6.3.1 
It is one of the statutory duties of the ABC Board to ensure that the gathering and presentation by the ABC of news and information is ‘accurate and impartial according to the recognised standards of objective journalism’. The Board requires ABC editorial staff to observe the highest standards and not allow their professional judgment to be influenced by pressures from political, commercial or other sectional interests or by their own personal views.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 32

Topic: Legal Costs – Employee Relations
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I noticed in the answer to question on notice No 179 asked at the November estimates hearing, that the legal costs incurred by the ABC for employee relations cases were substantially lower – just $230,009.87 against $405,519.24 – for 2002-03 against 2001-02. Is this because there were fewer complaints in or dealt with in 2002-3 as against 2001-02? Was there less recourse to outside legal firms in regard to employee relations cases in 2002-03? If so, was this because of a lower number of cases requiring outside legal advice or service, or because fewer employees argued the toss? Or has the ABC simply found a less expensive set of lawyers?

Answer: 

In preparing this response, the ABC has reviewed its previous answer supplied to question on notice No 179 and has discovered that the figure provided for 2002-03 was incorrect due to an administrative oversight. The correct figure for 2002-03 was $322,934.3, not $230,009.87 as previously advised.
In relation to whether there were fewer complaints in or dealt with in 2002-03 than in 2001-02; there were 24 employee relations matters in which the ABC incurred legal fees during 2001-02.

In 2002-03 there were 20 employee relations cases. Seven of these cases ran across both financial years. The actual difference between the two years on the corrected figures is not significant and does not reflect any change in the manner in which the ABC handles such matters. At all times where the matters can be dealt with internally within existing resources they are, and when this is not possible or where it is inappropriate, external assistance is sought. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 33

Topic: Bias and Balance – ABC’s AM program
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Many people have made contact with me since I began to raise issues of perceived bias and lack of balance in ABC news and current affairs reporting of the Iraq crisis and conflict, the Israel/Palestinian situation, and other events closer to home. The predicament of the BBC in Britain, where fallout from over-editorialising has claimed the scalp of that organisation’s chief executive in the wake of the Hutton report, is surely the clearest possible indication of the public demand for objectivity. Yet on February 6, the AM programme aired an item – the reporter was John Shovelan, who was recently dishonourably mentioned in dispatches for editorialising on air – that attempted to breathe more life into the argument that the Americans had repeatedly said the threat from Iraq – pre-war – was ‘imminent’. If there are any examples of this, then Mr Shovelan should cite them. 

In fact President Bush said exactly the opposite in his 2003 State of the Union address. This is what he said in that address: ‘Some have said we must not act until the threat is imminent. Since when have terrorists and tyrants announced their intentions, politely putting us on notice before they strike? If this threat is permitted to fully and suddenly emerge, all actions, all words, and all recriminations would come too late. Trusting in the sanity and restraint of Saddam Hussein is not a strategy, and it is not an option.’ 

Please comment on this further example of deficiency in the reporting of events by the AM programme.
Answer: 

The ABC does not agree that there is a deficiency in the reporting of events by AM on 6th February 2004. 
Below is the opening line to the AM report on February 6, 2004, and it was reporting on testimony to Congressional committees by the director-general of the CIA, George Tenet:

TONY EASTLEY: The Head of the CIA, George Tenet, has said that the Agency's analysts had never described Iraq as an imminent threat in the lead-up to the March invasion of Iraq.

This is the relevant first part of John Shovelan’s report, and it clearly refers back to the opening sentence in the introduction about the use of the word “imminent”. It also points out that a host of other words or phrases with similar meanings and intents were used in the lead-up to the decision to go to war.

JOHN SHOVELAN: The CIA has taken such a pounding since its former weapons inspector, David Kay, said that "we were all wrong about Iraq's illegal weapons", that Mr Tenet was forced to mount an immediate defence. 

GEORGE TENET: The question being asked about Iraq, in the starkest terms is, were we right or were we wrong? In the intelligence business you are almost never completely wrong or completely right. That applies in full to the question of Saddam's weapons of mass destruction. 

JOHN SHOVELAN: And while senior members of the Bush administration did use the phrase "imminent threat", Mr Tenet said it wasn't a phrase used by the Agency. 

GEORGE TENET: Let me be clear. Analysts differed on several important aspects of these programs and those debates were spelled out in the estimate. They never said there was an imminent threat. Rather, they painted an objective assessment for our policy-makers of a brutal dictator who was continuing his efforts to deceive and build programs that might constantly surprise us and threaten our interests. No-one told us what to say, or how to say it.

JOHN SHOVELAN: Recently, White House officials have said they didn't describe the threat as imminent, but an examination of the rhetoric used by the administration, going back two years, showed they did, as well as a multitude of phrases equally as compelling. Phrases like "mortal threat", "urgent threat", "immediate threat", "unique threat", and the phrase chosen by the Secretary of State, Colin Powell, one year ago today when addressing the UN, that Iraq represented a "very grave threat".
Listed below are some examples of what John Shovelan was referring to:

1. "This is about an imminent threat." White House spokesman Scott McClellan, 10/2/03

2. "The Iraqi regime is a threat of unique urgency." President Bush, 10/2/02

3. "There's a grave threat in Iraq. There just is." President Bush, 10/2/02

4. "This man poses a much graver threat than anybody could have possibly imagined." President Bush, 26/9/02

5. "No terrorist state poses a greater or more immediate threat to the security of our people and the stability of the world than the regime of Saddam Hussein in Iraq." Secretary of Defense Donald Rumsfeld, 19/9/02.

6. "I see a significant threat to the security of the United States in Iraq." President Bush, 1/11/02.

7. "There is real threat, in my judgment, a real and dangerous threat to American in Iraq in the form of Saddam Hussein." President Bush, 28/10/02.

8. "The Iraqi regime is a serious and growing threat to peace." President Bush, 16/10/02.

9. "There are many dangers in the world, the threat from Iraq stands alone because it gathers the most serious dangers of our age in one place. Iraq could decide on any given day to provide a biological or chemical weapon to a terrorist group or individual terrorists." President Bush, 7/10/02.

10. "The world is also uniting to answer the unique and urgent threat posed by Iraq whose dictator has already used weapons of mass destruction to kill thousands." President Bush, 23/11/02.

11. "Iraq poses a serious and mounting threat to our country. His regime has the design for a nuclear weapon, was working on several different methods of enriching uranium, and recently was discovered seeking significant quantities of uranium from Africa." Secretary of Defense Donald Rumsfeld, 29/1/03.

12. Iraq poses "terrible threats to the civilized world." Vice President Dick Cheney, 30/1/03.

13. "The people of the United States and our friends and allies will not live at the mercy of an outlaw regime that threatens the peace with weapons of mass murder." President Bush, 19/3/03.

14. Iraq was "the most dangerous threat of our time." White House spokesman Scott McClellan, 17/7/03.

15. Iraq a "very grave threat". U-S Secretary of State Colin Powell to the United Nations, 5/02/03.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 34

Topic: OED Definitions - broadcasting
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I would like to follow up the ABC’s answer to question 173, which I asked at the November estimates, on the matter of the claim by ABC journalist Peter Cave of a massacre by Israelis of Palestinians in the West Bank city of Jenin. The ABC’s response demonstrated the inconsistent application of very important principles. The first – and thus primary – definition of ‘massacre’ in the authoritative Oxford English Dictionary reads, in toto:  ‘The unnecessary indiscriminate killing of human beings; a general slaughter, carnage, butchery; also occasionally, the wholesale killing of wild animals.’ Definition No 2 in the OED defines massacre as ‘a cruel or particularly atrocious murder’. The primary definition of ‘murder’, also in the OED, is ‘the crime of unlawfully killing a person especially with malice aforethought’. At Jenin, the Israeli commander met – arguably he exceeded – the requirements of Article 26 of 1907 Hague Convention, which declares: ‘The Commander of an attacking force, before commencing a bombardment, except in the case of an assault, should do all he can to warn the authorities.’ 

At Jenin, the inhabitants of the refugee camp that was to be the target of Israeli military action because it was a place from which Palestinian terrorists operated, were warned by the Israelis prior to the assault. Non-combatants were given time to leave. The ensuing engagement was between combatants as defined by the Hague Convention (whether or not armed ‘civilians’ took part). 

I invite you to revisit and revise the ABC’s answer to my question and to conclude that Mr Cave’s use of the word ‘massacre’ was inappropriate and inaccurate and the ABC wrong in broadcasting his report in that circumstance.
Answer: 

The ABC considers that its response to Senator Santoro’s question 173 was comprehensive and accurate. Peter Cave’s report fully complied with the ABC’s Editorial Policies and Code of Practice. The ABC has nothing further to add to its response.

The ABC notes that this matter has now been referred to the Australian Broadcasting Authority (ABA) for independent review. The ABC has responded to the ABA’s requests for information about this broadcast. The ABC awaits the decision of the statutory authority. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 35

Topic: Audience comments & complaints – ICRP findings
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

The ABC Public Report on Audience Comments and Complaints for October-December 2002 noted, ‘Two listeners complained separately that in an interview on Nightlife, two inaccurate statements regarding ‘illegal settlements’ in the West Bank and Gaza … were made … we conceded that it would have been more accurate to refer to the settlements as ‘contentious’ rather than ‘illegal’.’ Given that the Complaints Review Executive made this finding in 2002, why were ABC announcers and reporters – for example Tanya Nolan on AM on November 15, 2003 and Mark Willacy in a radio news report on October 28, 2003 – continuing to state that Israeli settlements in these areas are ‘regarded as illegal under international law’. 

Does this apparent policy of allowing reporters and announcers to ignore the findings of the Complaints Review Executive extend to those of the Independent Complaints Review Panel?

Answer: 

The two complaints referred to in the ABC’s Public Report on Audience Comments and Complaints for October-December 2002 were not the subject of investigations or findings from either the Complaints Review Executive (CRE) or by the Independent Complaints Review Panel (ICRP). 

In line with established practice the ABC’s Audience and Consumer Affairs unit investigated and responded to the complaints.  Dissatisfied complainants have the option of referring their complaint to the CRE or the ICRP. This did not occur in this case.

The examples quoted from the ABC’s public report followed an examination of the full context of the interview in question. Following that investigation the ABC responded to the complainants with the following paragraph:

 “With regard to your claim that Delroy’s reference to “illegal settlements” was factually inaccurate, this is a point of some debate. Undoubtedly it would have been more accurate to have referred to the settlements as “contentious”; however Mr Delroy’s question was based on a UN Security General’s press release from March 2002, in which Kofi Annan said to the Israeli Government “you have the right to live in peace and security within secure internationally recognised borders. But you must end the illegal occupation” (UN Secretary General, 2003, Press Release SG/SM8159 SC/7325, 12 March.”

In regard to the further examples cited in the question, the ABC believes that the statement ‘regarded as illegal under international law’ is accurate and consistent with ABC Style guidelines. 

The United Nations Security Council’s Resolution 446 (1979) passed on 22 March 1979 determined that ‘the policy and practices of Israel in establishing settlements in the Palestinian and other Arab territories occupied since 1967 have no legal validity and constitute a serious obstruction to achieving a comprehensive, just and lasting peace in the Middle East’.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 36

Topic: Use of Impartial Language
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In an interesting and thought-provoking analysis of what went wrong at the BBC, leading British litigation lawyer Trevor Asserson said some very interesting things about the power of language. His three studies of the BBC can be accessed at www.bbcwatch.com. I note for the record that his interest lies chiefly in what he sees as the BBC’s bias against Israel. But what he says has general force in public affairs and in public broadcasting. He says this: ‘Language is the principal medium for broadcast communication. Choice of language is fundamental to achieving an aim of impartiality. Where certain words or phrases have a specific legal or quasi-legal meaning that appears to support one side of a politically controversial debate, a neutral term should be used where available. The BBC’s failure to do so must impute its claim to impartiality.’ 

What weight does Australia’s biggest public broadcaster place on getting broadcast language absolutely right – as in impartial and totally balanced, designed to inform rather than to inflame? Do you think that this requirement is particularly relevant to the ABC in the context of the newly published IPA Backgrounder that critically examines and finds wanting the language used by ABC reporters and presenters in the context of the Iraq war?
Answer: 

The ABC places great weight on “getting broadcast language absolutely right”. This does not mean that occasional errors will not occur. The ABC does not believe the IPA document raises any new issues, and management stands by the coverage of the Iraq war.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 37

Topic: ABC Online website
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

While on the topic of less than impartial language, does ABC management believe that the ABC Online website is meeting the requirements in terms of language as that mandated for broadcast? Are there any management concerns that none of the regulators – or apparently complaint mechanisms – has power to formally oversee ABC Online content or to act to remedy a complaint? A year ago, when this issue was raised, an ABC spokesman said that while the code of practice referred specifically only to radio and television reports, the ABC regarded ABC Online as subject to the same journalistic rules. The spokesman said some clarification might be needed of the ABC’s independent complaints review process to ensure that it applied to online content. What is the situation today?

Answer: 

As a matter of policy the ABC Board has decided that ABC Online should comply with similar editorial policies to its broadcast media. Further, ABC Editorial Policies apply to all new media platforms and services unless clearly inappropriate. 
Like their colleagues in Radio and Television, ABC New Media & Digital Services staff are trained to understand and implement the same Editorial Policies including the commitment to fairness and impartiality. 

The ABC’s complaints procedures apply to material published on ABC Online, just as they do to programs broadcast on radio or television. 

The Independent Complaints Review Panel (ICRP) is able to consider serious complaints of bias, lack of balance or unfair treatment, which arise from material published on ABC Online.

The jurisdiction of the Australian Broadcasting Authority (ABA) is established by the Broadcasting Services Act 1992 (BSA). 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 38

Topic: ABC Ultimo – department transfers
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the answer the ABC provided to question 195 [196] I had put in this Committee at its Hearings of 3 and 4 November 2003 with respect to the transfer of ABC Departments to Ultimo. I had asked whether it was correct whether some departments had had to make the transfer twice. 

Could you please indicate how many departments had had to move twice or more, also indicating for each such department how often it had had to make the move and how many individuals were involved?
Answer: 

Note: Reference in Question 38 above should refer to QON 196 not QON 195.
	Division
	Department
	Staff
	Moves


	Duration Between Moves

	
	
	
	
	

	
	
	
	Ultimo - GH - Ultimo
	

	Technology
	Management
	3
	2
	2 years

	&
	Policy & Resources
	8
	2
	2 years

	Distribution
	Projects
	2
	2
	2 years

	
	Distribution & Communications
	18
	2
	2 years

	
	Spectrum Planning
	2
	2
	2 years

	
	Broadcast & New Media Research & Development
	12
	2
	2 years

	
	Information Technology
	12
	2
	6 months

	
	
	
	
	

	
	
	
	Within Ultimo
	

	
	NSW Technical Services
	11
	4
	2 yrs / 3 mths / 4 mths

	
	Information Technology
	10
	2
	6 months

	
	Radio Transmission
	4
	2
	7 months

	
	
	
	
	

	News CAff
	Radio News
	16
	3
	4 mths / 3 mths

	
	
	
	
	


Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 39

Topic: Mr Richard Ackland – Morning Show – impartiality and balance
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the requirement that the ABC be impartial and balanced in its presentation of facts and opinions. On that basis, I draw your attention to Richard Ackland’s comments, on the Morning Report of 26 December 2003, with respect to the detention of illegal migrants in the South Pacific. 

Do you believe that Mr Ackland, as an ABC presenter, was being balanced when he referred to the ‘Pacific Solution’ as having echoes of the ‘Final Solution’? If so, on what basis do you believe that this is an appropriate comparison? Could you point to other programmes, which Mr Ackland broadcast during his tenure as presenter of the Morning Show, which could be viewed as balancing these comments?
Answer: 

This segment involved a discussion between presenter, Richard Ackland, The Australian’s correspondent in the Pacific, Mary-Louise O’Callaghan and Director of the Asia Pacific College of Diplomacy at the ANU, Professor Bill Maley. 

The discussion commenced with Richard Ackland asking Mary-Louise O’Callaghan [based in the Solomon Islands] whether there had been any further news on the hunger strikers in Nauru that morning. 
Richard Ackland moved on to ask Ms O’Callaghan:

Do you feel there’s enough coverage of this in the local Australian media…particularly some background to it …I mean it just is something that strikes me as an enormous shift in our foreign policy…this closer involvement in the region? 
She responded:

Mary Louise O’Callaghan:   

Yes, and it came without much warning. So I think people are still coming to terms with the depth of that change, and I think Nauru is a good example apart from the obvious questions over the “not so Pacific Solution” as I like to call it.

Richard Ackland: [Chuckle]

Mary Louise O’Callaghan:   

Nauru is a very sticky one now for Australia if they’re going to pursue, and the Howard Government is going to pursue this greater engagement, they can’t actually just walk away from a country where, even though the numbers don’t really add up you’ve got 12,000 Nauruans, a island that has got very little means of generating income apart from hosting people’s unwanted asylum seekers.

Richard Ackland:  

Yes, the word “solution” has a …it’s a terrible use of the word … such a resonance from another era. 

Richard Ackland did not say the “Pacific Solution” has echoes of the ‘Final Solution’.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 40

Topic: Radio National - Earthbeat
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the Radio National program EarthBeat broadcast on November 1, 2003:

(a) In that programme, Dr Patricia Ranald claimed that a Free Trade Agreement between Australia and the United States would, among other claimed harmful effects, would allow monopolisation of water rights in key Australian catchments by ‘large transnational corporations’. Do you believe it would have been appropriate for the presenter to note that such monopolisation would be illegal under both Australian and US law and that no proposals to change those laws had ever been made in the context of the negotiations being referred to? Do you believe that the failure to raise this issue would allow listeners to draw accurate inferences from the programme?

(b) As well as making that claim, Dr Ranald make a number of other strong allegations, no better grounded in fact. Do you believe the inferences listeners could draw from the programme were assisted by the presenter then saying that Dr Ranald’s ‘fears are already reality’?

(c) Do you believe that ABC programmes such as EarthBeat meet the requirements for balance by providing some time for an opposing view to that preferred by the presenters but then dismissing those views or in other ways indicating that one of the views being presented is ‘already reality’?

(d) How are staff selected to work on EarthBeat? What affirmative steps are taken to ensure that there is a balance of views among staff working on that programme?

Answer: 

(a) Dr Ranald did not make the claim that a Free Trade Agreement between Australia and the United States would, among other claimed harmful effects, would allow monopolisation of water rights in key Australian catchments by ‘large transnational corporations’.  

She in fact said the opposite… that the Free Trade Agreement (FTA) was based on a 'negative list agreement', which 'means that all government regulation in certain areas is included in the agreement unless it is specifically excluded...once regulation is covered by the agreement, governments can't make any new regulations [if they make] trade or investment more difficult in the eyes of the other trade partner'. 

As an example, Dr Ranald referred to water use and rights in the Murray Darling Basin: 'for example...would you want to have some kind of restriction on...investment by a transnational corporation? Would you want to make sure there were certain levels of environmental flows? Now if you decided to do either of those two things and you hadn't had a complete exemption for water and that kind of water use in your free trade agreement, you could be open to challenge…not only by the US Government, but by water corporations on the grounds that any new regulation in that area could be seen as a barrier to trade or investment.'

Dr Ranald was saying that, under the FTA, you couldn't make any changes to the regulation of water rights unless water was specifically exempted from the FTA. This is quite different from what the statement attributes to Dr Ranald, and it is this statement that premises the other questions.

· Would it have been appropriate for the presenter to note:  ‘…that such monopolisation would be illegal under both Australian and US law…’  No, because the words 'monopolisation' or 'monopoly' were not used in the Earthbeat report in question, or by any of the interviewees and therefore did not call for a response from the presenter. 

· ‘…that no proposals to change those laws [about monopolisation] had ever been made in the context of the negotiations being referred to?’  No, because it was not relevant. Under the model of the FTA in negotiation at the time of broadcast, if new regulations (say, to allow or prevent monopolisation) were to be made for water without challenge, then water would need to be exempted from the FTA. The program discussed the need for exemptions of certain public services like water. It was not claimed at any point in the program that the FTA would 'allow monopolisation'. (In Australia, monopolies are regulated by the Trade Practices Act.)

· Do you believe that the failure to raise this issue would allow listeners to draw accurate inferences from the program? Yes. Accurate information was provided about all the issues raised in the program which did not include any use of the term 'monopolisation'.

(b) The presenter said this when introducing the next guest, a non-government expert on the North American Free Trade Agreement (NAFTA). The expert explained that NAFTA was a model for the Australia and United States Free Trade Agreement (AUSFTA), and that the NAFTA ‘rules that give broad rights to multinational investors’ and other investor-state complaint mechanisms were going to be ‘extremely similar’ in the AUSFTA. Some examples of how NAFTA has operated over the last decade were provided as the ‘reality’.

The Earthbeat presenter understood that the type of AUSFTA under discussion included NAFTA-type mechanisms for investor-state complaints when the program was broadcast on 1 November 2003. At the time of broadcast, the terms of the AUSFTA were still being negotiated. The Australian Government announced the completion of an AUSFTA on 9 February. The AUSFTA will have a government-to-government dispute-settlement mechanism. However, unlike the NAFTA, it will not allow for investor-activated or investor-state disputes. 

(c) The ABC has a responsibility to present a wide range of perspectives on matters of relevance and interest to Australians. Through a vast range of programs and services, the ABC provides a broad range of viewpoints from diverse sectors of the community, keeping Australians informed of issues and events occurring in their own backyard, across the nation and around the world. Earthbeat adheres at all times to professional journalistic standards of fairness and balance. In the particular instance raised, opposing views were represented by Alan Oxley, Chairman of the Australian APEC Study Centre. 

(d) Earthbeat staff are selected on merit for their specialist science and journalistic expertise. It is an open and transparent process and the personal viewpoints of candidates are irrelevant to the process.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 41

Topic: Complaints Review Executive
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the answer the ABC provided to question 192 which I had put in this Committee at its Hearings of 3 and 4 November 2003 with respect to the Complaints Review Executive (CRE). In that answer: 

1. You state that the CRE ‘employed rigorous standards of research and investigation’, substantiating that by saying that the CRE analysed a number of broadcasts. 

(a) How does the mere fact of reviewing a number of broadcasts discharge an obligation of rigour?

(b) Have you asked the CRE to explain the discrepancy between its analysis of the complaints referred to and that conducted by the ICRP? If so, could you please provide the explanation supplied by the CRE?

(c) Has any consideration been given to appointing to the CRE a person who has not had a long association with, and history of employment by, the body that person is intended to investigate?

2. At answer (f) to that question, you indicate that Mr Shovelan ‘accepted the CRE’s findings’. 

(a) Did you ascertain whether Mr Shovelan and Ms Mottram accepted the ICRP’s findings?

(b) If so, can you indicate whether indeed they did?

(c) Would it concern you if an ABC employee or contractor did not accept the findings of the ICRP and if so, what further action, if any, would you consider appropriate?

Answer: 
(a) The ABC’s response to Richard Alston’s 68 complaints included the following information about the Complaints Review Executive’s investigative approach:

The Minister’s 68 complaints about the content of AM were put to the Division of News and Current Affairs for a response.

Reportage of the Iraq War was also tracked on other agencies such as the BBC, the Washington Post, AFP, Reuters and the Guardian. It was also tracked against the transcripts of the official press briefing sessions undertaken by the White House, Pentagon and CENCOM in Qatar.

All editions of AM were analysed over the period of war coverage from 20 March 2003 until 14 April 2003. Transcripts were analysed as well as audio recordings of the program.

The criteria by which AM reporting and the Minister’s complaints were evaluated was by reference to the ABC Charter of Editorial Practice (Page 8-9).

Each of the 68 complaints was considered together with the 8 conclusions that the Minister has made about the Iraq conflict reportage on AM.

A copy of the CRE’s full response was provided with answer to QoN No. 10.

(b) This question was asked and answered at the Additional Estimates Hearing on 16 February 2004 - see extract from Hansard below:

Senator SANTORO—Have you asked the CRE to explain the discrepancy between its analysis of the complaints referred to it and that conducted by the ICRP?

Mr Balding—I have been through both of those reports and, no, I have not directly asked the CRE to explain it. I believe the CRE in his analysis provided a very detailed critique of the complaints and gave a very detailed analysis prior to the decision he took.
(c) This question was asked and answered at the Additional Estimates Hearing on 16 February 2004 - see extract from Hansard below:

Senator SANTORO—I would be grateful for that. Has any consideration been given to appointing to the position of CRE a person who has not had a long association or history of employment by the body that person is intended to investigate?

Mr Balding—How do you mean?

Senator SANTORO—Often the CRE investigates bodies that have been associated with the membership of the CRE—in other words, Caesar judging Caesar.

Mr Balding—This is an issue of perception. When we enhanced our complaints-handling process, one of the things we did was put in a CRE because, prior to that enhancement, it was the program areas themselves that reviewed the complaints. We did not see that as appropriate and we then separated that out. We had audience and consumer affairs, which is a part of corporate relations, assessing the complaints with the program makers. We believed, and I still do, that adding that other level of an independent complaints review executive, completely separate and at arms-length from the program-making areas, provides an independent view of it. I understand that there is some perception that that person draws a salary from the ABC and it is the ABC that they are investigating, but I would also like to mention that there are still two external bodies, separate and independent from the ABC where complainants have an avenue for following up their complaints. One is the Independent Complaints Review Panel and the other is the ABA.

(2) (a)(b)&(c) 


The ABC does not believe this is a matter of the acceptance or otherwise of the Staff involved. The issue for the ABC is the action taken as a result of the ICRP report. 

As stated in the ABC’s answer to QoN No. 172 from the Supplementary Budget Hearings 

on 3 November 2003, the ABC took the following action.
"In the ABC’s Press Release of 10 October 2003 the Managing Director stated, "As Editor-in-Chief of the ABC, I have also instructed senior News and Current Affairs management to take note of the ICRP review, particularly in relation to the upheld complaints”. Prior to releasing this Statement the Managing Director discussed the issue with the Executive Director of News and Current Affairs.

News and Current Affairs management have noted the report and discussed the findings.

In relation to the 'AM' presenter Linda Mottram, News and Current Affairs management has spoken at length with her about the issues raised in both the ABC internal inquiry and the ICRP report, and has reaffirmed its confidence in her commitment to ABC Editorial Policies and ensured she has a complete understanding of what is expected of a senior current affairs presenter.”

In addition, the following exchange occurred at the Additional Estimates Hearing on 16 February 2004:

Senator SANTORO—I look forward to your answer. In answer to question No. 172 from the November estimates the ABC said that management had spoken in a ‘frank and robust way’ to Ms Linda Mottram, AM presenter, about her adherence to editorial policies and had ‘reaffirmed its confidence’ in her commitment to those policies. Ms Mottram was later reported as saying, ‘Nobody is telling me to do anything differently on the basis of it.’ Was the advice to Ms Mottram to modify her presentation?

Mr Balding—I am informed that Ms Mottram was advised of her obligations in respect of adherence to the ABC’s editorial policies and guidelines and that it was a very frank and open discussion with Ms Mottram.

Senator SANTORO—So do you think that has modified her behaviour to the extent that ABC editorial policies are no longer compromised?

Mr Balding—Ms Mottram is no longer with the corporation. She left the corporation shortly after that.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 42

Topic: Media Watch 
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the answer the ABC provided to question 188 I placed on notice at the November estimates hearings with respect to the programme Media Watch. In that answer, you refer to an edition of Media Watch broadcast on 3 November 2003. As no such edition appears on the Media Watch website, could you please provide the details of the edition you are referring to and a copy of the transcript at issue?
Answer: 

The edition of Media Watch that the Senator refers to appears on the ABC Website and the link is found at:

http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s981335.htm
The transcript was posted online on 3/11/2003.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 43

Topic: The World Today - Bias and Balance
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

On the ABC Radio programme The World Today on 19 December 2003, presenter Hamish Robertson asked a guest: ‘To what extent is the American public aware of the longer term implications of the war in Iraq? The fact that the United Nations has been downgraded, that an independent sovereign country, nonetheless one with a very unpleasant government, but still sovereign and independent, has been invaded – and this goes absolutely against all the fundamental principles that were laid out in San Francisco at the formation of the United Nations at the end of the Second World War.’ Is this an example of the absence of bias the ABC claims for its news and current affairs programmes? Is it ABC policy to allow its journalists to editorialise in this way?

Answer: 

The question was looking to the longer-term implications of the decision to go to war in Iraq, including the impact on the relevance of the United Nations at critical times. The question was part of an extended, end-of-year debate on the biggest issue in the world for 2003, and was shaped around a number of facts:

(1) That the American decision to invade Iraq was without a second resolution at the United Nations;

(2) That the UN’s own concerns about the impending conflict had been set aside, as evidenced by the US-led coalition’s decision; and

(3) the invasion of a sovereign nation - however unpleasant its government, does run counter to the established principle of respecting national sovereignty enshrined in the UN charter - a principle that can be traced back to the Treaty of Westphalia of 1648.

In the intervening period after the war, the US administration has begun placing greater emphasis on the UN's role, but this wasn't the case at the time of the invasion of Iraq last year.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 44

Topic: ABC Television documentary – The Killing Fields of Gaza
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Following up on the ABC’s answer to question on notice No 186 tabled at the November estimates, the ABC has made decisions to air documentaries that present a stridently anti-Israel point of view – for example The Killing Fields of Gaza, which portrays Israeli soldiers operating there as callous murderers of non-combatants, and Israel’s Secret Weapon, which portrays Israel’s unadmitted nuclear weapons programme in a most sinister light. Both documentaries present tendentiously partisan pro-Palestinian/anti-Israel versions of Middle East events. The Killing Fields of Gaza gives Israeli officials approximately four minutes of film time, while the pro-Palestinian argument gets 50-plus minutes. Yet when presented with the opportunity to broadcast Relentless, a documentary that gives a mainstream Israeli perspective on the Middle East conflict, the ABC declined, saying the programme ‘did not sufficiently address all relevant viewpoints’. 

How can the ABC claim that Relentless fails to satisfy its requirement to address ‘all relevant viewpoints’ when The Killing Fields of Gaza apparently does?
Answer: 

In relation to the program entitled Relentless, the ABC stands by its response provided to QON 186 from the Senate Supplementary Estimates held in November 2003.
“Gaza: The Killing Zone” was run because, in the view of the Executive Producer of Four Corners, it contained an unusual level of observational footage and compelling first hand evidence of what it’s like to be a civilian living in Gaza. Four Corners’ understanding was that the Channel Four team had gone to Gaza to film another story - the impact of the Iraq War on Palestinian opinion. The crew found itself close to a series of civilian deaths and so produced a report on what they found. To the Executive Producer of Four Corners this appeared legitimate field reporting, executed without a preconceived agenda. The report, by virtue of its setting, had a strong flavour of Palestinian life in Gaza, but Israeli perspectives were included. 

Four Corners has run other programs containing strong criticism of Palestinian terrorism, including Deb Whitmont’s “Cycle of Violence” and recently the BBC’s “Arafat Investigated”. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 45

Topic: ABC Online website
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In relation to the unregulated content of news items published on the ABC Online website, what protocols does the ABC apply to ensure news items placed on the site meet all of the standard journalistic tests for accuracy? What management plan is in place for monitoring both posted news content (from sources other than the ABC) and complaints processing? Can the ABC provide details of this plan to the Committee? Or does the ABC prefer to disclaim responsibility for non-ABC material posted on ABC Online and dismiss public complaints about inaccuracy on that basis?
Answer: 

The online newsroom is subject to the Corporation's wider editorial policies, including the ABC’s policies for handling audience complaints.
There is no unregulated publishing of content on the news site. All stories are vetted by a team of journalists, including audience contributions to online discussion forums. There is daily communication between the online newsroom and the various state and regional newsrooms around the country. The online coverage of international events is augmented by stories filed by the ABC's recognised news suppliers, typically Reuters and AFP. 

Newsagency stories are used to provide greater depth and context to international events than might be required by the broadcast media. All newsagency stories are sub-edited by online journalists and in the case where there may be some doubt about the information contained in the story, it is cross-referenced with the ABC's international news desk. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 46

Topic: Red Symons Advertisement Appearances
Written Question on Notice

Senator Mackay asked:

(a) Further to the ABC’s answer to the previous question regarding Mr Red Symons appearing in advertisements and the ABC’s defence that Mr Symons may appear in advertisements as he had established a profile before appearing on the ABC (Hansard, Question 180, ECITA 133, 2003), does the ABC concede that Mr Symons’ public profile would be diminishing substantially if he were not the breakfast show presented on 3LO?
(b)
Given that Mr Symons’ public profile has been enhanced in his role as an ABC Breakfast Show presenter will the ABC now reconsider their decision to allow Mr Symons to appear in commercial advertisements or will they continue to consider him an exceptional circumstance?
Answer: 

a) The ABC is not in a position to concede or otherwise whether Mr Symons’ public profile would be diminishing substantially if he were not the Breakfast presenter on 774 ABC Melbourne. 

b) 
The ABC has an ongoing contractual arrangement with Mr Symons. The provisions of the ABC Editorial Policies 15.9 [as presented in full in our previous response on this matter] have been met regarding Mr Symons’ engagement and while his pre-existing commercial obligations remain, both he and his production team continue to be fully cognisant of their responsibilities under the ABC Editorial Policies. 

Outcome 1 Output 1.1, 1.2, 1.3




Question 212

Topic: Australian Broadcasting Corporation - Performance Appraisal Mechanisms 

Written Question on Notice

Senator Carr asked:

(1) Provide full details of each of the performance assessment mechanisms linked to the pay outcomes or other financial reward of individual employees, including:

a. What are the current process/es of performance assessment within the portfolio agency? If more than one, please provide details of each, and the employee category it applies to.  

b. For each of the performance assessment process/es identified in (a), please list the range of outcome results an employee can achieve from each of the performance assessment processes identified in (a);

c. For each of the performance assessment process/es identified in (a), what pay or other financial change is linked to each outcome or result for the employee from the performance assessment [ie, the pay increase or one-off bonus or classification or level change]; 

d. For each of the performance assessments identified in (a), what is he classification level of employees subject to this performance assessment (eg SES, EL1, EL2 or APS and equivalent);

e. What is the principal industrial or other instrument governing each of the performance assessment mechanism/s (eg, the certified agreement or AWA); 

f. Does the performance assessment operate over a common cycle? Please provide the commencement and end dates of the most recent full cycle of each of the assessment process/es.

(2) For each performance assessment mechanism described in (1), advise the number of male and the number of female employees at each possible outcome, by classification level for the most recent full cycle (if the performance mechanism does not operate over a common cycle - aggregate outcomes using the 2002-03 financial year).

Answer:

1.a)
All ongoing ABC employees participate in an annual performance management process (PM) concerned with planning, monitoring, reviewing and making decisions about individual job design, staff performance, learning & development and reward. At present there are three PM systems in operation for each of the following groups of employees:

A. ABC program making, technical and administrative staff (approximately 3,500 eligible employees)

B. ABC Senior Executives (approximately 270 eligible employees)

C. ABC Retail staff employed as shop managers & assistants and head office retail managers & assistants (approximately 150 eligible employees).

Each system operates over a 12 month cycle tied to either individual anniversaries or a common cycle.  Each is relatively straightforward and involves the following three standard components:

	Performance Agreement
	The performance agreement outlines:

· key accountabilities and competencies required in the role 

· annual objectives and indicators against which to measure performance over the forthcoming year

· learning & development activities to be undertaken.

	Feedback and Review
	Feedback is ongoing throughout the year and may involve a review of the performance agreement if necessary.

	Annual Appraisal
	An appraisal is held at the end of the year to provide overall feedback on performance and an assessment rating.  Where appropriate high performance is acknowledged and rewarded; areas of underperformance are addressed.


1.b)
Assessment rating scales for each of the ABC’s three PM systems are as follows:

A. ABC program making, technical and administrative staff

	Rating
	Description

	U
	Unsatisfactory Within Current Band
	Performance fails to meet minimum work requirements within the current band and indicates that unsatisfactory results have been delivered against a significant number of key indicators. 

	M
	Meets Requirements Within Current Band
	Performance meets work requirements within the current band and indicates that adequate results have been delivered against most key indicators.

	E
	Exceeds Requirements Within Current Band
	Performance exceeds work requirements within the current band and indicates that better than satisfactory results have been consistently delivered against most key indicators. 

	P
	Meets or Exceeds Requirements Within Next Higher Band
	Performance meets or exceeds work requirements within the next higher band and indicates that substantial or outstanding results have been consistently delivered against most key indicators.

NB. A rating of ‘P’ can only be given if the job plan has been set at the next higher band


B. ABC Senior Executives

	Rating
	Description

	U
	Unsatisfactory 
	Key outcomes have not been delivered and overall performance falls short of expectations.

	M
	Meets Expectations
	Overall performance meets expectations and may exceed expectations on a regular basis.  Key outcomes have been consistently delivered. 

	E
	Exceeds Expectations
	Performance consistently exceeds expectations in terms of both outcomes achieved and how they were achieved. Employee is a recognised a high performer within the division and/or outside the division.


C. ABC Retail staff

Shop Assistants, Stock Assistants and Head Office Assistants

	Rating
	Description

	1
	Below Requirements 
	Objectives not achieved due to (a) factors beyond reasonable control or (b) performance below requirements. Further review required.

	2
	Meets Requirements
	Objectives achieved to a satisfactory standard. Performance meets requirements.

	3
	Above Requirements
	Objectives achieved to a high standard. Performance is above requirements. 


Shop Managers and Head Office Retail Managers

	Rating
	Description

	1
	Well Below Requirements 
	Objectives not achieved.  Manager’s performance well below requirements. Further review required.

	2
	Below Requirements
	Objectives not achieved due to either (a) factors beyond the manager’s reasonable control or (b) manager’s performance below requirements.  Further review required.

	3
	Meets Requirements
	Objectives achieved to a satisfactory standard. Manager's performance meets requirements. 

	4
	Above Requirements
	Objectives achieved to a high standard. Manager’s performance is above the requirements.

	5
	Well Above Requirements
	Objectives achieved to a superior standard. Manager’s performance well above requirements.


1.c) Links between assessment ratings and pay outcomes for each of the ABC’s three PM systems are as follows:

A. ABC program making, technical and administrative staff

	Rating
	Salary Band
	Salary Outcome

	U
	All
	No salary increase is payable to staff whose performance is rated 'U'.

	M
	1-5
	Staff will be advanced one salary point within their current band with the rating ‘M’.

	
	6
	Up to salary point 28, staff will be advanced one salary point within their current band with the rating ‘M’.

From salary point 28, no salary increase is payable to staff whose performance is rated ‘M’. 

	
	7-8
	No salary increase is payable to staff whose performance is rated 'M'.

	E
	1-5
	Staff will be advanced two or more salary points within their current band with the rating ‘E’.

	
	6-8
	Staff will be advanced within their current band with the rating 'E'.

	M, E
	9
	Salary for staff in Band 9 will be at the discretion of management.

	P
	1-8
	Staff will be promoted to the next higher band with the rating ‘P’.

Staff who are at the top of a band and are promoted will move to at least the second point in the new band.


B. ABC Senior Executives

The assessment rating on its own does not determine pay outcomes for senior executives.  Nevertheless eligibility for salary increases or bonus payments should relate to an executive’s performance and can only be considered where they have been given an ‘E’ rating.  The governing principle at all times is that reward and recognition must target exceptional performance as opposed to merely competent performance.  

C. ABC Retail staff

No salary increase is payable to retail staff whose performance is rated ‘Below Requirements’ or ‘Well Below Requirements.’

Shop Assistants, Stock Assistants and Head Office Assistants will be advanced within their band with the rating ‘meets requirements’ or higher;

Shop Managers and Head Office Retail Managers will be advanced within the relevant band at the discretion of the ABC.  

Shop Managers and Head Office Retail Managers are eligible for a bonus payment where the level of expenditure/profit on budget has been achieved.  The bonus payment is calculated on a sliding scale of specified percentages of the manager’s base salary.

1.d) Classification levels of employees for each of the ABC’s three PM systems are as follows:

A. ABC program making, technical and administrative staff


Program Maker Bands 1 to 9


Technologist Bands 1 to 9


Administrative/Professional Bands 1 to 9

B. ABC Senior Executives


Executive Levels 1 to 4

C. ABC Retail staff


Shop Manager Grades A, B, C, D


Sales Assistant


Stock Assistant


Head Office Retail Manager Levels 1 to 4


Head Office Assistant

1.e) The principal industrial or other instrument governing each of the performance assessment mechanism/s is as follows:

A. ABC program making, technical and administrative staff


ABC Employment Agreement 2003-2006

B. ABC Senior Executives 


ABC Senior Employment Agreement 2002-2004 


or


Individual Australian Workplace Agreements

C. ABC Retail staff


ABC Retail Agreement 2002-2005

1.f) Annual performance management cycles for each of the ABC’s three PM systems are as follows:

A. ABC program making, technical and administrative staff


PM cycles are based on individual appointment anniversaries, except that:


Radio staff have a common PM anniversary of 1 March; and


ABC Enterprises staff have a common PM anniversary of 1 July.

B. ABC Senior Executives


PM cycles for senior executives differ according to the Division they work in:


State Directors and executives working in Development, Human Resources, Television, Production Resources and International Broadcasting have a common PM anniversary of 1 January. 


Executives working in Corporate Affairs, Radio and Technology & Distribution have a common PM anniversary of 1 March.


Executives working in Business Services have a common PM anniversary of 1 May.


Executives working in ABC Enterprises, New Media and News & Current Affairs have a common PM anniversary of 1 July.

C. ABC Retail staff


All ABC Retail staff have a common PM anniversary of 1 July.

2.
The most recent Rating Outcomes for each of the ABC’s three PM systems, by gender and classification level, are as follows:

A. ABC program making, technical and administrative staff

Note: To protect the privacy of individuals where small numbers appear in certain bands, band levels have been combined in the following tables.

[image: image1.wmf]Count of Pers No

Rating Outcomes

Classi/Bnd3

Gender

E

M

P

U

Total

AD/PFBD1-2

F

4

20

24

M

1

15

16

AD/PFBD3

F

11

45

56

M

6

18

1

25

AD/PFBD4

F

20

52

6

78

M

3

13

2

1

19

AD/PFBD5

F

28

39

8

75

M

5

19

1

25

AD/PFBD6

F

25

17

8

50

M

15

11

1

27

AD/PFBD7

F

23

14

5

42

M

9

13

1

23

AD/PFBD8

F

16

6

1

23

M

22

16

2

40

AD/PFBD9

F

4

1

1

6

M

2

1

2

5

Total

194

300

38

2

534

Program Maker
Technologist

[image: image2.wmf]Count of Pers No

Rating Outcomes

Classi/Bnd3

Gender

E

M

P

U

Total

PG/MKBD1-2

F

5

12

17

M

6

2

1

9

PG/MKBD3

F

14

36

9

59

M

6

25

8

39

PG/MKBD4

F

30

74

26

130

M

14

60

14

88

PG/MKBD5

F

27

93

27

1

148

M

18

115

12

1

146

PG/MKBD6

F

71

89

24

184

M

86

196

11

2

295

PG/MKBD7

F

67

102

15

184

M

93

227

21

2

343

PG/MKBD8

F

20

44

6

70

M

38

108

10

156

PG/MKBD9

F

6

11

3

20

M

9

30

3

42

Total

510

1224

189

7

1930


[image: image3.wmf]Classi/Bnd3

Gender

E

M

P

U

Total

TECNLBD2-5

F

4

4

2

10

M

9

27

9

45

TECNLBD6-7

F

2

4

3

1

10

M

61

70

21

152

TECNLBD8-9

F

8

1

9

M

10

16

7

33

Total

94

122

42

1

259

Admin / Professional

B.
ABC Senior Executives

Note: Figures are provided on a pro rata basis reflecting the move to a common cycle for each Division.

[image: image4.wmf]Count of Pers No

Rating Outcomes

Classi/Bnd4

Gender

2

3

4

5

Total

HO MGR / ASST

F

4

7

1

12

M

1

2

1

4

SHOPASST

F

36

43

79

M

4

4

8

SMGR GDA-B

F

1

3

3

7

M

1

3

1

5

SMGR GDC-D

F

9

11

1

21

M

2

4

6

Total

40

65

30

7

142


C.
ABC Retail staff

[image: image5.wmf]Classi/Band

Gender

E

M

Total

F

25

13

38

M

32

30

62

F

4

3

7

M

9

9

18

70

55

125

Rating Outcomes

EL 1&2

EL 3&4

Total

Count of Pers No



- 1 -

