Senate Environment, Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 10 and 11 February 2003

Senate Environment, Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 10 and 11 February 2003


Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 50

Topic: Digital Multichannel Audience figures
Hansard Page:  ECITA  58

Senator Conroy asked:

Does the ABC have information on the number of viewers currently watching the ABC’s two digital multichannels?
Answer: 

Currently there is data available on audience viewing of digital services in pay television households but not on the size of the digital free-to-air audience.

Digital Broadcasting Australia estimates that there are currently approximately 53 000 digital set-top boxes in the Australian market. This number will increase with continuing sales of digital sets and receiver units.

The data provided below is from the Nielsen Media Research National Pay Television Panel of 950 Households. 

· Average Monthly Reach for ABC Kids for the period 01 November 2001 to 28 February 2003 was 444,000
· Average Monthly Reach for ABC Fly for the period 01 November 2001 to 28 February2003 was 226,000
Average Monthly Reach measures the number of people who have viewed ABC digital channels at some point during the month.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 51

Topic: Balance/Bias – The Media Report
Hansard Page: ECITA  63

Senator Tchen asked:

Given that the war actually has not started—there is no shooting yet—and Mr O’Regan is already prepared to characterise the moves to war as ‘excesses’, has he sought to bring any balanced views on this into his program?

Would it be ABC’s editorial policy that Mr Pilger’s, or perhaps Mr O’Regan’s view, ought to be balanced?
Answer: 

The ABC’s commitment to balance and impartiality (as reflected in its Editorial Policies) requires editorial staff to present a wide range of perspectives and not unduly favour one over the others. The requirement for balance may not always be reached within a single program, but will be achieved as soon as possible.
The Media Report on Radio National on 30 January 2003 and the following week’s program on 6 February 2003 discussed the issue of the media and how it deals with conflict and propaganda in the context of the current situation of impending war. 
The ABC believes that the program was balanced and contributed a useful perspective on media coverage of war. 
In the first part of the program, presenter Mick O’Regan spoke to Wes Boyd, a former Silicon Valley software entrepreneur in the US whose view is that the US media is not providing the diversity of views that exist in the US or throughout the world regarding the impending military action in Iraq. He formed a public interest group MoveOn which used the internet to appeal for funds for an advertising campaign to put the case against the conflict. 
Australian investigative journalist, John Pilger, then provided his critique on the quality of debate in the Australian media over the current situation with Iraq. He commented on the way the media has been handled by the military both in the current context and during the previous Gulf War. 
The interview with John Pilger was both rigorous and challenging. His position on the war with Iraq was made clear to listeners through the introduction by the program’s presenter Mick O’Regan, who referred to Pilger as “…a relentless critic of the moves to war, and of the failure of the media to expose the distortions that justify it and the excesses that characterise it”. 
The following week, The Media Report explored censorship and war and the effect that “pooling” of footage has on the community’s perception of war. A grab from the John Pilger interview the previous week was played and Trevor Bormann, a producer of the ABC’s Foreign Correspondent program who in 1991 was in Saudi Arabia and part of the media pool covering the Gulf War for ABC TV, was asked to respond with his critique based on his own direct experience. 
The ABC has provided comprehensive coverage surrounding the impending war with Iraq and has presented the principal relevant viewpoints on the many and complex issues involved.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 52

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 63 

Senator Tchen asked:

At the previous hearing, in November, both I and the chair, Senator Eggleston, put a number of questions on notice to the ABC about this program. However, I will quote to you one particular question which Senator Eggleston asked about a complaint that one of the principal persons described the document actually wrote to the ABC management expressing her concern that the program would be biased. She was supported by some leading members of her community. The question was: what steps did the ABC take to address these concerns? The answer from the ABC was as follows: Over a number of years concerns have been expressed to the ABC regarding this project. The ABC has thoroughly investigated these concerns to ensure that the issues raised were appropriately addressed in the program.

I am afraid that does not actually tell us very much because the question very specifically was: ‘What steps did the ABC take to address these concerns?’.

Firstly, the ABC commissioned this program in 1997 and you spent $82,933 under an agreement in force at the time and the Film Finance Corporation was required to provide an additional $195,282 to cover the cost of production. As you might recall, there were two Hungarian Australians, Mr Tibo Vajda, who headed the interrogation department of Hungary’s post-war communist secret police, the ABH, and Mrs Magda Bardy, one of the victims of the secret police. Can you explain why the ABC was interested in a documentary about matters that were in the public arena in 1993 when this issue was first raised in the Sydney newspapers? The Sydney Morning Herald and the Nine Network’s Sixty Minutes program published a story of Mrs Bardy and Mr Vajda. Some four years after the ABC commissioned the documentary. Why was there this four-year gap? 

Answer: 

Since late 1997, the ABC has investigated and sought to address issues of concern raised by Mrs Magda Bardy, one of the people presented in the documentary program, “Seasons of Revenge”, commissioned in March 1997, but never broadcast. The ABC has twice arranged for senior representatives to meet with Mrs Bardy to discuss her concerns; the first occasion being in June 1998 with the then Head of National Networks, and then in March 2001, the then Managing Director and the then Director of Corporate Affairs met with Mrs Bardy. 
The ABC has written on at least nineteen occasions to Mrs Bardy or to others who have made representations on her behalf, addressing issues raised. In addition, the ABC has answered Questions on Notice following Senate Estimate Committee hearings on four previous occasions, in 1998 (Questions number 175, 176,177), in 1999 (Question 7), in February (Questions 152 - 164) and  in November 2002 (Questions 79 - 83). The ABC has always attempted to respond fully to all issues and matters of concern.

In relation to the question as to why the ABC was interested in a documentary about matters that were in the public arena in 1993, the ABC advised the Senate Committee in answer to Question 175, Senate Budget Estimates, 1998/99 as follows: “The documentary is to explore the claims and counter-claims of two Hungarians, Mrs Magda Bardy and Mr Tibor Vajda, concerning events which took place in Hungary in 1951. The claims arose in 1993, in press coverage and a “60 Minutes” story on Channel 9. The filmmaker has advised that she intends the theme of the documentary to be how the past is being dealt with by the newly emerging democracy that is contemporary Hungary”. 
As advised in answer to Question 143, Senate Additional Estimates, 18 February 2002: “the program was submitted for consideration by ABC Television documentaries in the normal documentary accord rounds. Although none of the ABC staff responsible for the commissioning are currently employed by the ABC, it is clear from the commissioning documentation that it was perceived that the issues contained in the proposal remained of relevance at the time of commissioning”.

The ABC is aware that the filmmaker sought to develop the ideas and prepare a documentary project for submission over a number of years prior to it being commissioned by the ABC in 1997. It is not unusual for there to be long periods of time for the development and financing of television projects, especially independently produced, co-financed documentaries. It is also understood that archival documents in post-communist Hungary relevant to the project became increasingly available during the middle 1990’s.

The ABC notes that the commissioning of projects that explored such subject matter was common among broadcasters around the world in the aftermath of the fall of the former Soviet Union and communist governments in eastern European countries. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 53

Topic: ‘Victims’/Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 63

Senator Tchen asked:

Can you explain why the ABC commissioned Ms Janet Bell, who happened to be the long-time de facto partner of Mr Tom Molomby, the barrister representing Mr Vajda in the defamation action against Mrs Bardy and the media, to produce, write, direct and narrate the documentary which dealt with Mrs Bardy and Mr Vajda? Could you tell me whether Ms Bell approached the ABC to do this documentary, or, if not, how she was chosen to be the documentary’s producer?

While you are going through your records, perhaps you can see whether at any stage Ms Bell informed the ABC that her long-time partner was actually the barrister representing one of the prime characters in the documentaries in a current legal action against the other prime characters? If you could provide all the documentation relating to Ms Bell informing the ABC about this matter

Answer: 

As advised in answer to Question 143, Senate Budget Estimates, 2001/02, 18 February 2002: “the program was submitted for consideration by ABC Television documentaries in the normal documentary accord rounds”. Ms Bell submitted the project for funding under the ABC/Film Finance Corporation Documentary Accord.

As advised in answer to Question 175, Senate Budget Estimates 1998/99, “the ABC was aware at the time the documentary was commissioned that Ms Bell and Mr Molomby, Counsel representing Mr Vadja, were partners. The potential for this to cause a conflict of interest for Ms Bell in the production of the documentary was discussed with her, prior to commissioning, by the Commissioning Editor Documentaries. Ms Bell gave an undertaking, which was accepted by the Commissioning Editor, that the production of the film would be undertaken without the involvement of Mr Molomby. The ABC accepted this undertaking, and on this basis was prepared to commission the program. The ABC was also aware of Ms Bell’s extensive career in film and television, and her professional integrity. Prior to becoming an independent film maker, she worked for the ABC and for Film Australia both as a documentary maker and an executive producer. Ms Bell has more than twenty years experience in the industry.”

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 54

Topic: ‘Victims/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 64

Senator Tchen asked:

Could you also find out what advice the ABC sought or obtained about this matter, including in relation to whether such a situation, firstly, was in accordance with the ABC’s editorial policies and guidelines; secondly, whether such a situation could inappropriately influence the court case; and, thirdly, whether this situation was both legal and ethical? If you did receive such advice, I would appreciate receiving a copy of it.

Answer: 

The ABC sought and obtained internal legal advice in relation to this program.  Editorial policy decisions were made in the usual manner by ABC Television. The objective of these checks was to ensure that no broadcast would occur that would have the potential to interfere with legal processes. The ABC’s strong preference would be to keep its internal legal advice confidential.

In regard to the second and third parts of the question, the ABC does not believe that it has done anything that could have inappropriately influenced the court decision, or that was unethical.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 55

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 64

Senator Tchen asked:

Can you confirm the truth of the report in the Daily Telegraph on 23 July last year that Mr Tom Molomby had also been employed at the ABC and had sat on the board as a staff-elected member at that time, or at any time?
Answer: 
Mr Molomby was an employee of the ABC and an ABC Board staff representative. However, Mr Molomby ceased to be an employee and a member of the Board almost a decade before the commissioning of the project. Mr Molomby’s terms as staff-elected Director were from 15 December 1983 to 14 June 1988. Mr Molomby was an employee of the ABC from April 1970 to August 1988.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 56

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 64

Senator Tchen asked:

Did Mr Molomby have any dealing with anyone from the ABC about this documentary? Can the ABC guarantee that Mr Molomby had no role or input into the documentary?
Answer: 

The ABC is not aware of anyone from the ABC having any dealings with Mr Molomby in relation to the documentary. 
As noted in answer to Question 53 above and in Question 175, Senate Budget Estimates, 1998/99: “the ABC was aware at the time the documentary was commissioned that Ms Bell and Mr Molomby, Counsel representing Mr Vadja, are partners. The potential for this to cause a conflict of interest for Ms Bell in the production of the documentary was discussed with her, prior to commissioning, by the Commissioning Editor Documentaries. Ms Bell gave an undertaking, which was accepted by the Commissioning Editor, that the production of the film would be undertaken without the involvement of Mr Molomby. The ABC accepted this undertaking, and on this basis was prepared to commission the program. The ABC was also aware of Ms Bell’s extensive career in film and television, and her professional integrity. Prior to becoming an independent flim maker, she worked for the ABC and for Film Australia both as a documentary maker and an executive producer. Ms Bell has more than twenty years experience in the industry.”

In addition, the filmmaker, Ms Bell, agreed to include a reference to her relationship with Mr Molomby in the documentary, to ensure that the audience was aware of the relationship and the filmmaker’s arrangements not to discuss the project with her partner and to undertake an independent investigation.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 57

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 65

Senator Tchen asked:

…. In December 1998, in response to a facsimile from Ms Bell—her only communication with Mrs Bardy in relationship to the program, shot on location in Hungary, and Mr Vajda—Mrs Bardy forwarded to Ms Bell a copy of a letter dated 26 July 1996 from the Hungarian interior minister’s office to Mr Vajda’s Hungarian lawyers. The letter contained a definitive account of the available documentation related to Mrs Bardy as well as to Mr Vajda in the archives of the interior ministry……….

Given this definitive letter from the Hungarian interior minister’s office, which Mrs Bardy had also forwarded to the ABC’s then head of national networks, how do you account for the fact that the ABC accepted a program in which Ms Bell, as narrator, repeatedly asserts the innocence of Mr Vajda and that documents in the archives of the Hungarian interior ministry indicate a different AVH officer interrogated Mrs Bardy?  Did anyone at the ABC ever seek an explanation from Ms Bell as to why there was no reference in the documentary to a letter from the Hungarian interior minister’s office which refuted the claims advanced by Ms Bell in support of Mr Vajda?
Answer: 

The program does not “repeatedly assert the innocence of Mr Vadja”. As the ABC advised in answer to Questions 149,151 and 152, February 2002 and Question 80, November 2002,  “Over a number of years concerns have been expressed to the ABC regarding this project. The ABC has thoroughly investigated these concerns to ensure that the issues raised were appropriately addressed in the program.”  The investigations undertaken by the ABC have addressed the communications to the filmmaker and the issue of available and authenticated documentation, including discussing these issues with the filmmaker.

As also advised in answers to Questions 149,151 and 152, February 2002, and Question 80, November 2002, “A key element of the documentary involves the search for official documentation. Sequences refer to the opening of AVH (secret police) archives after the collapse of the Hungarian communist government in 1989, and a memorandum obtained from the Hungarian Interior Ministry. The film indicates the complexity and the contested nature of the documented history of Hungary during this period.”  

At a point in the documentary, as the Interior Ministry archive is presented, it is stated, “all the files were prepared from the viewpoint of the state security. It’s not about the life of the people … it’s about the AVH’s view of them … That’s why it’s a very special mirror to the reality, its not the reality itself of course.”  The intention of the film, at one level, is to indicate the impossibility of relying on extant documented material because of the nature of the 1950’s political regime. Given this, the potential unreliability of documentation was to be indicated in the program. 
In addition to the approach indicated above, the filmmaker decided to include a statement in the film indicating that Mrs Bardy did not wish to participate in the film and to include Mrs Bardy’s public statements made over a number of years.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 58

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 65

Senator Tchen  asked:

The sixth issue relates to [the ABC’s] responses to Question No. 143 from the additional estimates hearing of 18 February last year and Question No. 81 from the supplementary budget estimates hearing on 20 November 2002. The ABC said it had commissioned the documentary because it was perceived that the issues contained in the proposal remained of relevance at the time of commissioning. I touched on this issue in my first question. The answer that the ABC gave was that it believed that, at that time, the issue remained relevant.

Did the ABC ever ask why the documentary overlooked the facts, as reported in the Australian on 13 August 1993, that when Mr Vajda arrived here in 1957 he made no mention of his job as an officer in Hungary’s KGB or that he had been convicted of maltreating prisoners and preparing false statements? What if any role did the ABC’s commissioning editor of documentaries have in checking whether this documentary was factually correct or accurate?

Answer: 

The issue of Tibor Vajda’s emigration to Australia was not the subject of the documentary. 
The program clearly indicates that he was a member of the AVH, as well as stating that the AVH was “modelled on the Russian KGB, with the power to detain, to torture and to execute”. The program also stated that Mr Vajda was sent to KGB officers training school in Moscow in 1949 and returned to Hungary as second in command of the AVH’s investigation department. It also presents Mr Vajda being interviewed by a Hungarian journalist regarding his role as the head of the investigation section “during the worst violence”. 
The commissioning editor’s responsibility included ensuring the factual accuracy of the content of the program.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 59

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 65

Senator  Tchen asked:

The seventh aspect I would like you to look at is the responses to question No. 156 of 18 February 2002 and question No. 82 of 20 November 2002. The ABC claimed that the only reason for not broadcasting the documentary was the length of time that had passed between when these matters were in the public arena and the completion of the film. What documentary evidence is the ABC relying on in claiming that this was the reason for not showing the documentary? Could you please provide a copy of this evidence or the process by which you reached that decision. Who made this decision? How could it be that it was timely to commission the program in 1997, although it covered matters that were dealt with in the public domain in 1993, but then it was not timely to broadcast the documentary after it was completed?

Answer: 

A major reason for ABC Television’s decision to delay broadcast over a number of years was outstanding legal action not involving the ABC.

The decision not to broadcast was made by the Director of Television on recommendation to the Managing Director. As indicated in answer to Question 82, November 2002, “the ABC has decided that, given the length of time that has now passed since these matters were in the public arena and the completion of the film, it does not intend to broadcast the film”. This decision is based on the programming and scheduling needs of ABC Television. 
As noted in answer to Question 51 above “the commissioning of projects such as this was common among many broadcasters around the world in the aftermath of the fall of the former Soviet Union and communist governments in eastern European countries”. However, given that these issues are now over a decade old, there is a belief that they are not currently compelling. There is the further issue that the program is now more than four years old.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 60

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: 66

Senator  Tchen asked:

The eighth question is: could you please provide the committee with all ABC analysis of the documentary upon its completion. Why won’t you admit that the program the ABC commissioned and accepted from Ms Bell was so flawed that the corporation lacked the stomach to broadcast it? If the answer is that there has been a change of management and a change of view, I am sure there will be a documented indication of that, and I would like to see that as well.

ABC—If there has been a change of management, you would like to have that documented?
Senator TCHEN—If there has been a change of view of the management, I would like to see that change.
Answer: 
ABC Television does not undertake analysis of pre-purchased programs upon completion. The ABC has contractual rights to view the production at various stages including the viewing of rushes and at rough cut, fine cut and sound mixed stages. In relation to Seasons of Revenge, the ABC viewed various rough cut versions of the production to ensure that it met its commissioned brief and met editorial policy and legal requirements. ABC records indicate that analysis was undertaken of these rough cuts, as is usual with most projects, as the work was revised to ensure it met the initial commissioning brief and editorial policy and legal requirements.

The ABC’s reasons for not broadcasting are outlined in the answer to Question 59.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 61

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 66 

Senator Tchen asked:

My ninth question is: is it a fact that the ABC and the FFC wasted in excess of $277,000 of taxpayers’ money in this production? I know that that is self-evident if you have not shown it, but the question I would like an answer to from the ABC is: what have you done to make sure that in future the money you spent was well spent? Or do you simply write it off?

Answer: 

The ABC exercises close editorial, creative and financial oversight of all pre-purchased programs. While there is always a risk that for any number of reasons a program may not be able to be completed or broadcast, this is a rare situation and consequently determined to be of low risk. For example, this is the only program, as far as ABC Television management can identify, commissioned in the period 1996/97 to 2002/03, that the ABC has decided not to broadcast. A major reason ABC Television delayed broadcast was outstanding legal action not involving the ABC. When ABC management had the opportunity to consider the program for broadcast they came to the view as outlined in answer to Question 59. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 62

Topic: ‘Victims’/’Seasons of Revenge’
Hansard Page: ECITA 66

Senator Tchen asked:

Finally, I would like you to turn your mind to Question No. 83 from the last supplementary estimates hearing on 20 November 2002. You indicated that, since producing Victims, Ms Bell has worked as an ABC television executive producer on two internal productions: In the realm of the architect and Dynasties. Would you please include the amounts spent on these programs and the amounts paid to Ms Bell.
Answer: 

The ABC apologises for advising in answer to Question 83, November 2002, that the title of one of the projects on which Ms Bell worked was “In the realm of the architect”. This was a misprint. The correct title is “In the mind of the architect”.
“In the mind of the architect” was a three-hour, three-part documentary series commissioned in 1998/99 and completed in 1999/2000 at a total production and development cost of $723,636. Ms Bell was employed midway through the series and received a total of $18,000 for her employment.

“Dynasties” was a seven part series, consisting of six half hour episodes and one 55 minute episode. The series was commissioned in 2000/01 and completed in 2001/02 at a total cost of $964,170. Ms Bell received a total payment of $82,366 for her employment during the two years.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 63

Topic: Timing of Prime Minister’s speech, 4 February 2003
Hansard Page: ECITA 68-69 

Senator Mackay asked:

(i) Are you aware of any discussions between the government in its broader sense-that is, staffers etcetera-and anybody from the ABC with respect to this matter?

Mr Balding – Post or during?

Senator Mackay: - Pre

Answer: (i) 


The ABC is not aware of any approach by any Member of the Government or a Government Member’s office in regard to this issue. The ABC, through its Parliament House Bureau, did make approaches to both the Government and Opposition during the morning and early afternoon of the 4th of February 2003 to attempt to get information on the likely order of events. 

Senator Mackay asked:

(ii)
Senator Mackay - Who told the ABC’s Canberra Bureau that the Prime Minister would not be starting his speech until just before three o’clock?

Mr Balding… close to the time, [the ABC’s] Canberra bureau was getting information that this was going to impact on our programming, that in fact it was going to run over—that the fact the Prime Minister would not be starting his speech until just before three o’clock was going to have an impact on our programming. As I said a bit earlier, when they found that out I think that is when we made approaches to try and change the sequence.

Senator Mackay - Where did they find that out from?
Answer: (ii)
The ABC Canberra bureau received preliminary information about the timing of the Prime Minister’s Speech late in the morning of 4 February 2003. This information was provided in a routine phone call by the bureau to the Prime Minister’s Office to obtain details of the likely timing and duration of speeches. A call was also made to the Office of the Manager of Opposition Business in the House of Representatives. The timing was confirmed with the Bureau about one hour beforehand. ABC News and Current Affairs and ABC Television, with formal responsibility for the schedule, consulted on the likely impact on the schedule if the speeches were to run beyond 3.00pm which would normally be children’s programming. With general advice on the likely timing or duration of the Prime Minister’s and Leader of the Opposition’s speeches ABC Television was required to make on the spot decisions about remaining with the broadcast and when to cease the broadcast. As the broadcast concluded the audience was advised that the Leader of the Opposition’s speech would be broadcast later that evening in the scheduled Parliamentary broadcast time slot. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 64

Topic: Gulf War - Television Broadcasting Arrangements 1991
Hansard Page: ECITA 69 

Senator Conroy asked:

….could you provide us with information—if necessary, on notice—on what the ABC Television broadcasting arrangements were for the similar parliamentary statements made by the then Prime Minister, Mr Hawke, and the then opposition leader, John Hewson, prior to the Gulf War in 1991?

Answer: 

Following the commencement of aerial bombardment of Iraq on 17 January 1991, two days after the United Nations Security Council deadline for the Iraqi withdrawal from Kuwait, a special sitting of the Australian Parliament was convened on 21 and 22 January. Proceedings in the House of Representatives began with a motion authorising the Speaker, “to make arrangements for the television recording and live transmission by the Parliamentary Sound and Vision Office of the debate in the House on Monday, 21 and Tuesday, 22 January 1991 on the motion relating to the Gulf war; and … the use by any television station of any part of these proceedings, either live or recorded, in accordance with the guidelines approved by the Speaker”. The Hansard records that the then Prime Minister rose to speak at 2.08 pm. Following the Prime Minister’s speech the then Leader of the Opposition rose to speak at 2.45 pm. His speech concluded just before 3.25 pm.
ABC Television Presentation Operation Reports indicate that ABC Television broadcast the special sitting from 2.00 pm (AEDST) to approximately 3.50 pm, before returning to children’s programs. 
Previously, at approximately 3.30 pm on 4 December 1990 the then Prime Minister had made a Ministerial Statement in regard to the “Gulf crisis”. Hansard records that at 4.07 pm the then Leader of the Opposition rose to speak in reply, concluding his remarks at just before 4.28 pm. ABC Television did not provide a direct, live  broadcast of either of these statements, having broadcast Parliamentary Question time from 2.00 pm to 3.00 pm earlier that day.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 65

Topic: ABC Content Rights Management

Written Question on Notice

Senator Mackay asked:

(i)
Can you provide details of the current staffing levels of the Content Rights Management Section, including the number of positions, levels and salaries?

Answer: (i) 

Content Rights Management is a division comprising the following departments:

· Rights Management; 
· Business Affairs Acquisition; 
· Business Affairs Development/Production/Co production;  
· Archives and Library Services; and 
· ABC Content Sales.
In addition to the Director, there are 185.23 Full Time Equivalent (FTE) staff members in the Division as at the end of February 2003, in the following salary bands:

	Content Rights Management Division (CRM)
	TOTAL FTE
	Base Salary Bands

EBA 2003-2005

	
	
	$

	*AD/PFBD3
	11.97
	36,148 - 39,429

	AD/PFBD4
	18.98
	40,603 - 45,241

	AD/PFBD5
	11.50
	46,339 - 49,655

	AD/PFBD6
	10.00
	50,754 - 55,318

	AD/PFBD7
	4.00
	56,493 - 61,789

	AD/PFBD8
	5.40
	63,261 - 69,892

	**EL1
	9.00
	69,000 - 85,999

	EL2
	5.00
	86,000 - 104,999

	EL3
	6.79
	105,000 - 124,000

	***CASFIXED
	0.97
	** negotiated rate

	****PG/MKBD2
	13.43
	31,568 - 35,107

	PG/MKBD3
	35.04
	36,148 - 39,429

	PG/MKBD4
	29.14
	40,603 - 45,241

	PG/MKBD5
	15.00
	46,339 - 49,655

	PG/MKBD6
	7.00
	50,754 - 55,318

	PG/MKBD7
	1.00
	56,493 - 61,789

	Grand Total
	185.23
	


*
AD/PRFBD - Administrative/Professional Band

**
EL - Executive level

***
CASFIXED – Casual Fixed

****
PG/MKBD - Program Maker band

(ii)
Can you provide details of the terms of employment for Robyn Watts, Director of Content Rights Management?

Answer: (ii) 


Director Content Rights Management, Robyn Watts, is employed by the ABC under the terms of an Australian Workplace Agreement (AWA). She has ongoing employment status with the Corporation that is not affected by the notional three-year term of the Agreement. Her terms and conditions of employment are no different from other Executive Directors or senior managers engaged under this arrangement and, as in any AWA, must first be assessed against existing Award conditions to ensure there is `no disadvantage' in entering into this form of Agreement.

(iii)
Is the possibility of a future sale of programs a major consideration when new programs are commissioned? 

Answer: (iii) 

When a program is commissioned by Television the primary consideration is its suitability and requirement for the Television broadcast schedule. Consideration would also be given to budgetary constraints. There is no consideration given to the sales potential. If there are costs associated with acquiring additional Rights in order to make a program saleable worldwide then the cost of such Rights is funded from Revenue.

(iv)
Does Content Rights Management engage in ‘contra-deals’, where an ABC program is ‘sold’ to another organisation for the reciprocal broadcast rights of an alternative program?

Answer: (iv) 

The Business Affairs department of Content Rights Management, gives assistance to Radio in drafting the terms and conditions of a number of program exchange agreements where Radio gives its programs to other broadcasters free of charge and in return Radio receives programs from other broadcasters free of charge.
(v)
Please provide details of any ‘contra-deals’ that Content Rights Management have entered into in the previous 12 months.

Answer: (v) 

Please refer to (iv) above

(vi)
Can you provide details of the performance of Content Rights Management sales for the past 12 months in Net terms with salaries of the Content Rights Management Section taken into account?

Answer: (vi) 

 
ABC Content Sales, the sales department within Content Rights Management, is forecast to deliver a 15.1% increase in Net Profit in 2002/03 compared to 2001/02. Net Profit is defined as Gross Revenue less Total Expenses, Salaries and Overheads.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2 





Question: 66

Topic: ABC Production Outsourcing
Written Question on Notice

Senator Mackay asked:

(i) What TV programs does the ABC still produce in-house?

Answer: ABC Television produces a significant number of programs in-house, a total of 1060 hours, excluding the program Rage. (Attachment 1 details a list of these titles for 2002-03). This does not include ABC News and Current Affairs which produces in-house a further 2500 hours of national and local news and current affairs annually.

(ii) What criteria do the ABC use to determine which TV programs are produced externally?

Answer: The ABC does not fully-fund programs to be produced externally. Production occurs either in-house or in co-production with the independent sector. 

In addition to in-house production and co-production, there are circumstances where the ABC pays a licence fee to acquire the right to broadcast documentaries and children’s drama programs under pre-purchasing licence fee arrangements. These are not ABC productions, rather they are programs produced by the independent sector. The Australian Film Finance Corporation guidelines for funding documentaries and children’s drama preclude the ABC from supplying resources and/or facilities as part of these financing arrangements.
(iii) How many TV programs currently under development is the ABC producing internally? 

Answer: As at 21 February 2003, the ABC currently has 21 programs under internal development.
(iv) How many TV programs does the ABC currently have under external development?

Answer: As at 21 February 2003, the ABC currently has 27 projects under external development (“external” projects, if commissioned are either produced in-house or in co-production, or in the case of children’s drama or documentaries are pre-purchased programs [see (ii) above]).

(v) What proportion of the total level of funding allocated for TV program production is allocated to programs produced externally to the ABC?

Answer: As per question (ii) the ABC does not fully-fund programs to be produced externally.

No new children’s drama programs were pre-purchased in the 2001-02 year. The only expenditure on children’s drama was rolled over from the 2000-01 year.

(vi) Has analysis been conducted as to the cost effectiveness of externally produced TV programs vs internally produced programs? If so can you provide details?

Answer: As per (ii) above, the ABC does not fully-fund programs to be produced externally. ABC Television seeks to utilise ABC staff and facilities to the maximum level wherever possible and in accordance with the relevant funding guidelines.

(vii) Has the trend for TV programs to be produced external to the ABC changed over the past 5 years? 

Answer: No.
(viii) If the trend has moved towards external TV production, why?

Answer:

There is no trend towards external production. As per (ii) above, the ABC does not fully-fund programs to be produced externally.

(ix) Does the ABC still consider in-house TV program production to be a part of its core business?

Answer: 

Yes, in-house TV program production is a major component of the ABC’s core business as evidenced by the list of titles provided at Attachment 1.
Attachment 1 - ABC: Production Outsourcing

[Senate Estimates, February 2003: Written Question on Notice 66]
Attachment 1

Following is a list of ABC Television programs (not including News and Current Affairs programs) to be produced in-house in 2002-03:

ARTS AND CULTURE

Critical Mass

Sunday Afternoon (Hostings)

Words with James Griffin

Handel's Messiah

Obsessions

Young Performers Awards 2002

Inside the Square

Spirit of Christmas

Holy Cow: The Art of John Kelly

Festival Of Perth: Turning Fifty

The Days of Old Darwin

Sydney Symphony Orchestra Concert – Special Gala Performance

Kiss & the Melbourne Symphony Orchestra

Canberra Symphony Orchestra Concerts

CHILDREN’S PROGRAMS

Playschool

Creature Features

COMEDY

Kath and Kim

The Glasshouse

Melbourne Comedy Festival  - Raw

DOCUMENTARIES

A Big Country Revisited

Rough Justice

Cricket in the Seventies

Outback Upfront

Police Training Academy

EDUCATION

For The Juniors (series 6)

Behind the News

Our History (series 2)

Like It Is

Food For Thought

Our Earth

Primary Health

Design and Technology

ENTERTAINMENT

The Fat

2002 Schools Spectacular

Long Way to the Top: Live In Concert

Love is in the Air

Bushfire Recovery Concert

FACTUAL

Future Dimensions

People Dimensions

Health Dimensions

Dimensions in Time 

Media Watch

Gardening Australia (series 13)

Feedback

Kylie Kwong Cooking

Treasure Hunt

Love Letters

Andrew Olle Media Lecture: Lachlan Murdoch

The Australia Day Message 2003

VIC Anzac Day 2003

NSW Anzac Day 2003

QLD Anzac Day 2003

SA Anzac Day 2003

TAS Anzac Day 2003

NT Anzac Day 2003

WA Anzac Day 2003

ACT Anzac Day 2003

INDIGENOUS

Message Stick 

Sisters in the Black Movement

Macumba Re-Visited

Line in the Sand

NATURAL HISTORY UNIT

Morecroft Goes Wild (Hostings)

Tasmanian Tales of Whales and Whaling

Tasmania Sanctuary or Trap

Good Riddance

From the Heart

Ice Shelf

Platypus

RELIGION AND ETHICS

Compass

Sunday Spectrum

Service of Commemoration: Honouring the Lives of Victims of Terrorist Attacks in the United State of America

Australians Together: A Ceremony to Pay Tribute

SCIENCE & TECHNOLOGY

Catalyst

NATIONAL SPORT

Netball: The Commonwealth Bank Trophy

Bowls: Australia vs South Africa

Bowls: Australian Indoor Championships

Bowls Australia vs Northern Ireland

Bowls: Australia vs England

Bowls: Australia vs Scotland

Bowls: Australia vs Wales

Bowls: Trans Tasman Test Series

Bowls Moama

Australian Rugby Shield

Netball: Australian National Championships

Hockey World Cup

Rugby: Australia and the Bledisloe Cup (documentary)

Rugby Grand Slam (documentary)

Hopman Cup 2003

WNBL Basketball

REGIONAL SPORT

NSW Premier Rugby 

NSW Rugby Union - Shute Shield

VFL 2002 Liston Trophy

VIC VFL

TAS Saturday Sport

WA WAFL

WA Sandover Medal 2002

SA SANFL

SA Magarey Medal 2002

QLD Rugby League 

QLD Rugby Union 

QLD Netball

NT Saturday Sport


- 1 -

- 1 -

