Media diversity in Australia
Submission 3 - Supplementary Submission

,é ABC

Alumni

Ms Christine McDonald

Secretary

Senate Committee Environment and Communications References Committee
Parliament House

Canberra ACT 2600

[By email to: ec.sen@aph.gov.au]

24 March 2021

Dear Ms McDonald,
Re: ABC Alumni’s submission to the media diversity inquiry

This letter is to draw your attention to the fact that one section of ABC Alumni’s submission
to the Committee’s inquiry into media diversity (submission no 3) requires updating due to

recent events.

Earlier this month, Nine Entertainment Co and WIN Corporation jointly announced that
from 1 July 2021, WIN Television will cease to broadcast Network Ten’s programs in its
license areas, and will instead revert to its traditional affiliation with Nine, and will

broadcast channels 9, 9GO, 9GEM and 9Life [ https://www.nineforbrands.com.au/media-

release/affiliation-agreement-signed-between-nine-and-win ].

According to at least one reputable media reporter, The Guardian Australia’s Amanda

Meade [ https://www.theguardian.com/media/2021/mar/19/sky-news-dumped-in-the-

regions-as-win-welcomes-nine ], one consequence of the new deal will be that WIN will

cease to broadcast News Corp Australia’s Sky News when its agreement with Sky ends in
August this year. (ABC Alumni has not so far received formal confirmation of Meade’s story

from WIN, but we have taken other steps to satisfy ourselves that it is broadly correct.)



Media diversity in Australia
Submission 3 - Supplementary Submission

Section 2 of ABC Alumni’s submission to the media diversity inquiry focuses on the
arrangement between WIN and Sky. We argue that Sky News does not respect the
traditional convention that news and current affairs programs on free-to-air television
should fairly reflect, over time, all principal points of view on matters of public importance;

and that nothing in the revised Commercial Television Code of Conduct requires it to do so.

Clearly, if WIN does indeed discontinue its arrangement with Sky, this section will lose its

immediate relevance.

However, ABC Alumni continues to believe that the issue is an important one. There is, it
seems to us, nothing to prevent Southern Cross Australia, which is likely to resume its
traditional affiliation with Network Ten, from making an arrangement to broadcast Sky
News in place of WIN. Indeed, it is probably only the fact that Nine Entertainment and
News Corp Australia are fierce rivals across the Australian media space that will prevent
WIN from continuing to carry Sky News as well as (or instead of some of) Nine’s

programming. There would be appear to be no regulatory barrier.

Whether or not WIN continues to broadcast Sky News, therefore, ABC Alumni’s

recommendation 2 remains pertinent. We repeat it here:

RECOMMENDATION 2: ABC Alumni is firmly against government-mandated censorship,
and in favour of press freedom. Yet we suggest that the Committee might consider
whether some requirement that diverse points of view be fairly represented over time

should be an explicit requirement of broadcasters licensed to use the public spectrum.

We would be grateful if you could draw this letter to the Committee’s attention, and attach

it to our submission online.

Yours sincerely,
Jonathan Holmes,

Director, ABC Alumni Limited



