
 

 

23 October 2020 
 
 

ABC response to submission made to the Senate Committee Inquiry into 
Australia’s Foreign Relations 

   
 

Introduction 

The ABC was informed by the Senate Foreign Affairs, Defence and Trade Committee 
on 16 October that a submission had been made to its current Inquiry into Australia’s 
Foreign Relations1 by an ABC staff member which makes some adverse reflections on 
the ABC.  
 
The staff member’s submission makes claims about potential Chinese Communist 
Party influence on the ABC program “The Power of Falun Gong” and other claims 
about the relationship between the ABC and the Chinese Communist Party (CCP). 
 
As the ABC had no prior knowledge of, or involvement in, the submission, the 
Committee afforded the ABC the opportunity of a right of reply to the specific claims 
made in this submission prior to its publication.   
 
This submission by the ABC has been prepared in response to several of the specific 
claims made in the staff member’s submission which the ABC considers are 
inaccurate, unfounded, and made without the provision of supporting evidence.  
 

ABC response to allegations it is “pro-Chinese” or under the influence of 
Chinese state agencies 

Any suggestion that the ABC Foreign Correspondent program, or the ABC more 
generally, has been subject to CCP influence is rejected. 

The ABC does more critical reporting on China and the CCP, day in and day out, than 
any other Australian media organisation – even when it creates difficulties, such as 
China Correspondent Bill Birtles being withdrawn from Beijing earlier this year, leaving 
the ABC without a correspondent on the ground for the first time in more than 40 years. 

On top of the regular news coverage, the ABC conducts deep examinations of China’s 
activities in our country and the world, appropriate scrutiny given its importance as a 
growing global superpower. 

 
1 Senate Committee Inquiry into Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 
and Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020. 

Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 and Australia’s Foreign Relations (State and
Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020

Submission 91 - Response by ABC to Submission 91



 

In June 2017, “Power and Influence: The hard edge of China's soft power” laid bare the 
growing concerns about covert Chinese actions taking place on Australian soil. This 
joint ABC /Nine Newspapers investigation took five months and uncovered how the 
CCP was secretly infiltrating Australia.  

In April 2019, the same team revisited the subject in the Four Corners program 
“Interference”, which focused on the CCP’s machinations in the political life of 
Australia’s Chinese communities, including how it was seeking to undermine critical 
voices in Australia’s Chinese-language media.  

In June 2019 Four Corners presented “Tremble and Obey” marking the 30th 
anniversary of the Tiananmen Square Massacre and in July 2019 “Tell the World” 
showed the plight of the Uyghur community. 

Since the Foreign Correspondent/Background Briefing investigation “The Power of 
Falun Gong” appeared in July, Falun Gong practitioners have mounted a concerted 
campaign over the reporting. The ABC completely rejects the claim its reporting was 
sourced from, or influenced by, the CCP. The sources of the allegations were within the 
Falun Gong movement itself, both current and former practitioners, and its published 
literature.  A detailed response in relation to the ABC’s story on the Falun Gong is set 
out below. 

In addition to this reporting, the ABC has an established Chinese-language news team 
working out of the Asia Pacific Newsroom, publishing mainly in simplified Chinese, and 
covers China without fear or favour. A sample of recent stories includes:  
 

• https://www.abc.net.au/chinese/2020-10-19/senator-hits-back-at-aoc-boss-over-
beijing-olympic-boycott/12781888 

 
• https://www.abc.net.au/chinese/2020-10-16/asio-warning-for-local-politicians-

over-foreign-spies/12776952 
 

• https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-24/china-building-bigger-uyghur-
detention-camps-in-xinjiang/12699100 

 
• https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-23/china-knows-its-place-in-the-world-

can-australia-live-with-it/12693382 
 

• https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-23/chinese-propaganda-shows-fake-
attack-on-us-air-force-base/12693152 

 
• https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-21/matthew-carney-foreign-journalist-

china-intimidation-birtles/12686498 
 
 
Chinese-language content is subject to the same standards and processes as all ABC 
News content and is regularly reviewed for compliance with editorial standards. The 
ABC has complete confidence in its accuracy, impartiality and independence. 
 
It is the duty of a public broadcaster to investigate serious claims wherever they may 
arise, including in government, religious or charity groups. In a robust democracy no 
group is exempt from scrutiny, including Falun Gong. We stand by the accuracy and 
integrity of the reports. 

Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 and Australia’s Foreign Relations (State and
Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020

Submission 91 - Response by ABC to Submission 91

https://www.abc.net.au/chinese/2020-10-19/senator-hits-back-at-aoc-boss-over-beijing-olympic-boycott/12781888
https://www.abc.net.au/chinese/2020-10-19/senator-hits-back-at-aoc-boss-over-beijing-olympic-boycott/12781888
https://www.abc.net.au/chinese/2020-10-16/asio-warning-for-local-politicians-over-foreign-spies/12776952
https://www.abc.net.au/chinese/2020-10-16/asio-warning-for-local-politicians-over-foreign-spies/12776952
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-24/china-building-bigger-uyghur-detention-camps-in-xinjiang/12699100
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-24/china-building-bigger-uyghur-detention-camps-in-xinjiang/12699100
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-23/china-knows-its-place-in-the-world-can-australia-live-with-it/12693382
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-23/china-knows-its-place-in-the-world-can-australia-live-with-it/12693382
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-23/chinese-propaganda-shows-fake-attack-on-us-air-force-base/12693152
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-23/chinese-propaganda-shows-fake-attack-on-us-air-force-base/12693152
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-21/matthew-carney-foreign-journalist-china-intimidation-birtles/12686498
https://www.abc.net.au/chinese/2020-09-21/matthew-carney-foreign-journalist-china-intimidation-birtles/12686498


 

 

ABC response in relation to Falun Gong criticisms 

ABC News has reported dozens of stories about the persecution of Falun Gong 
followers over the past two decades, including two long-form stories by the Foreign 
Correspondent program. The latest reports also made it clear the Falun Gong has been 
persecuted in China.  
 
ABC journalists approached several Falun Gong practitioners and leaders for 
interviews including: Dragon Springs spokesman, Mr Jonathan Lee, on 19 June 2020; 
Mr John Deller, a spokesperson for the Australian Falun Dafa Association, on 14 July 
2020; and the President of the Australian Association on 17 July 2020.   
 
The ABC also sent a written request to interview Li Hongzhi, affording him a fair 
opportunity to respond.  He did not respond to that request.  
 
The reporters who worked on these stories extensively researched, corroborated and 
fact-checked the claims made in the stories before they were broadcast and 
published.  That research included interviews with current and former practitioners and 
their family members and friends, academics and specialists with extensive peer 
reviewed research of the Falun Gong, examination of medical and financial records, 
personal diaries and correspondence.  
 
It is important to understand that the case studies that were presented in these reports 
represent the concerns of a very broad range of ex-practitioners and observers.  The 
case studies were intended to illustrate for the ABC’s audience the types of concerns 
that many ex-practitioners and critics of the Falun Gong raised with ABC News.  Many 
ex-practitioners of Falun Gong spoke to ABC News on the condition of anonymity, 
explaining that they were afraid they would be harassed or condemned for speaking 
out.    
   
Chinese Government Persecution of Falun Gong  

The newsworthy focus of these stories were the allegations about the destructive 
impact certain teachings and practices within Falun Gong have had on a range of 
former practitioners and their families.  The reporting was not about the entirely 
separate issue of how the Chinese government has persecuted Falun Gong.  The fact 
the CCP has persecuted Falun Gong was made clear in the reports, and the ABC has 
reported that issue on a newsworthy basis, over time, but that was not the material 
focus of the reports.  
 
Reporting the newsworthy allegations of abuse from former practitioners and 
their families, and describing their view that this had a destructive impact on their 
personal health and relationships, did not create an editorial obligation to report on how 
the Chinese communist government has persecuted Falun Gong, or how many people 
practice it or benefit from it. The fact that Falun Gong has been persecuted by the 
Chinese government in no way detracts from the serious, newsworthy allegations 
about its own practices and teachings, or about how it treats its own practitioners and 
ex-practitioners.  
  
 
 

Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 and Australia’s Foreign Relations (State and
Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020

Submission 91 - Response by ABC to Submission 91



 

Right of Reply  

The newsworthy allegations that were the focus of the reports were put to Falun Gong 
on multiple occasions for response, and to the extent that its representatives were 
willing to respond, those responses were prominently presented.  
 
It was a commonly accepted view - amongst all informed people the reporters spoke to 
- that Li Hongzhi promotes fundamentalist teachings that include not to eat meat, not to 
trust modern medicine, and not to accept homosexuality.  The other commonly held 
view among those spoken to by ABC News was that Falun Gong is completely adverse 
to criticism of its teachings and practices, and that if any person criticises the Falun 
Gong, the default response is to claim the teachings are open to interpretation, the 
critics are wrong and fabricating their claims, and are most likely sympathetic to, or part 
of, the Chinese communist party.  
 
ABC News made reasonable efforts to corroborate and confirm the accuracy of this 
widely-held view with a broad range of people it spoke to while preparing the stories, as 
well as a careful and conscientious review of relevant teachings from the principal 
Falun Gong book, Zhuan Falun and a series of lectures delivered by Li Hongzhi.    
 
Dragon Springs spokesman Jonathan Lee as well as the Falun Dafa Association of 
Australia were afforded a fair opportunity to respond to the allegations related to the 
movement’s view of medicine, including an interview with Mr John Deller which is 
prominently presented on the Background Briefing website.  Background Briefing and 
ABC News online reported Falun Gong’s response to the allegations about its 
teachings on homosexuality.   
 
 
Trump Presidency 

ABC News’ investigation of the editorial direction of Falun Gong’s affiliated media outlet 
The Epoch Times, and its overt support for the Trump Presidency, was newsworthy 
and a matter of public interest worthy of exploration by these investigative current 
affairs programs.  
 
ABC News identified this NBC News online article from 2019, which reported how The 
Epoch Times had spent more on pro-Trump advertising on social media than any other 
organisation outside of the Trump campaign itself.  The report also showed that The 
Epoch Times had been banned from buying further advertising from Facebook, after 
being caught bypassing Facebook’s advertising rules while strongly pushing pro-Trump 
policies. 
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/trump-qanon-impending-judgment-day-
behind-facebook-fueled-rise-epoch-n1044121   
 
The ABC’s research also confirmed that in December 2019, another Falun Gong 
affiliated group was banned outright by Facebook after engaging in “co-ordinated 
inauthentic behaviour”, including generating fake profiles of Trump 
supporters.  Facebook confirmed that, although the people behind this network sought 
to conceal their identities and coordination, its investigation linked the activity to Epoch 
Media Group.  
https://about.fb.com/news/2019/12/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-
georgia-vietnam-and-the-us/  
 

Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 and Australia’s Foreign Relations (State and
Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020

Submission 91 - Response by ABC to Submission 91

https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/trump-qanon-impending-judgment-day-behind-facebook-fueled-rise-epoch-n1044121
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/trump-qanon-impending-judgment-day-behind-facebook-fueled-rise-epoch-n1044121
https://about.fb.com/news/2019/12/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-georgia-vietnam-and-the-us/
https://about.fb.com/news/2019/12/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-georgia-vietnam-and-the-us/
https://about.fb.com/news/2019/12/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-georgia-vietnam-and-the-us/


 

The Epoch Times was provided with a fair opportunity to respond to the allegations 
presented in the ABC’s reports and to the extent that it did respond, those responses - 
as well as previously published Epoch Times statements - were presented in the 
reports.    
 
The program makers put this issue directly to Dragon Springs spokesman, Jonathan 
Lee, and provided him with a fair opportunity to respond.  His response was 
prominently presented in the reports. We also note that the ABC made two requests to 
interview Li Hongzhi to provide him with a fair opportunity to respond to these issues, 
but he did not respond to those requests.  
 
Dragon Springs complex  

The reports accurately characterised “the secretive world” Anna discovered at Dragon 
Springs, based on her first-hand personal experience of visiting the complex multiple 
times, including her disturbing encounter with Li Hongzhi.   
 
ABC News made reasonable efforts to investigate the claims made by the concerned 
neighbour, Frank Ketcham, by obtaining a copy of the stop work order issued by the 
town of Deerpark’s building department, which was addressed to Mr Jonathan Lee in 
2016.  This documentation states that Dragon Springs had illegally built “an additional 
story” and that this “8th additional story was not approved in plans.”  
 
Mr Lee was provided with a fair opportunity to respond, to explain why the compound 
was heavily secured and that it follows all planning and environmental rules.  
   

The ABC report echoes CCP propaganda used to persecute Falun Gong   

ABC News made it clear to its audience that the CCP had: persecuted Falun Gong 
followers and done terrible things to it; had indefinitely imprisoned tens of thousands of 
Falun Gong followers and demanded they renounce the movement; had banned Falun 
Gong because it saw the movement as a threat to its grip on power; and had behaved 
like a cult and demanded robotic obedience from Falun Gong followers.   
 
The ABC did not echo CCP propaganda or in any way align itself with the CCP 
treatment of Falun Gong. The fact that the CCP has persecuted Falun Gong does not 
preclude the ABC from reporting on newsworthy allegations against the movement by 
former practitioners and others with knowledge and experience of the movement.  
 
The allegations and concerns that were presented and examined in the reports were 
independently considered on their individual merits to be newsworthy and to represent 
a matter of public interest worthy of investigation by the ABC.  ABC News provided the 
following statement:   
   
The multi-award-winning team that put together these series of reports are among the 
most experienced and respected journalists in the profession.  Over the years they 
have rigorously investigated and published criticisms of the Communist Party of China, 
its human rights abuses, its authoritarian nature and its undue influence in Australia 
and the region.  
 
The ABC has arguably done more to expose the wrong doings of the Chinese 
Communist Party than any other media outlet.  It is simply incorrect to suggest that the 
ABC is influenced by the CCP.   

Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 and Australia’s Foreign Relations (State and
Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020

Submission 91 - Response by ABC to Submission 91



 

   
The Executive Producer of Foreign Correspondent, Matthew Carney as China bureau 
chief was one of the first journalists to investigate the mass detention of the Uighurs in 
Xinjiang, China’s surveillance state, and the execution of political prisoners.  For this he 
was expelled from China in 2018.  Eric Campbell has over 30 years reporting all over 
the world and has been particularly critical of the Communist Party, reporting on 
persecution of the Uyghurs and underground religious groups.   When he was Beijing 
Correspondent he faced multiple threats of expulsion. Undeterred by this intimidation, 
Campbell was one of the first journalists to uncover the extent of China’s illegal bases 
and take-over of the South China Sea.  
   
Regarding the claim Mr Campbell was ‘rewarded’ for his reporting at Masanjia with a 
trip to the Tibetan Plateau - that is also untrue. The Chinese Foreign Ministry organised 
a tightly supervised group tour that was available to all foreign media residing in 
Beijing. Some 40 journalists took part, as the region is normally closed to foreign 
media. Mr Campbell used the tour to obtain interviews with repressed Tibetans and to 
show CCP efforts to distort the truth. He later travelled to India to interview the Dalai 
Lama for the report. Ms Zhao could have seen that by watching the report, which is still 
publicly online. https://www.journeyman.tv/film/1305/chinas-new-railroad  
  

  
ABC MOU with Shanghai Media Group (SMG)  

The general purpose of the ABC’s agreement with the Shanghai Media Group (SMG) 
reached in 2014 was to seek to continue to promote mutual understanding and 
friendship between the people of Australia and China, and to expand co-operation 
between the parties in areas such as TV dramas, other programs, and training 
visits.   The MOU expired in June 2018. 
 
MOUs with China are not uncommon.  The Australian Government has had a range of 
MOUs with China, for example: in 2014 Australia and China signed a MOU on climate 
change; an MOU on Reciprocal Years of Culture (2010-2012) to increase cultural 
exchange between China and Australia was signed; the Turnbull Government signed 
an MOU in 2017 for cooperation on building infrastructure.  
 
 
The ABC’s MOU with SMG is consistent with Australian government policy towards 
China. The Department of Foreign Affairs states in its China country brief that “in 2014 
the Australian Prime Minister and Chinese President agreed to describe the 
relationship as a “comprehensive strategic partnership”. Both governments have 
committed at the highest levels to building our relationship and strengthening 
cooperation on important shared interests”.   
 
At the time the MOU was signed (2014) the stories reported on the Chinese language 
webpages of the ABC’s international programming were in the category of ‘lifestyle and 
topical Australian issues’. It was not a news and current affairs 
service.   Examples include an exchange of content during our Window Week 
programs – where programs from the ABC are played on SMG, and the reverse where 
lifestyle programs are played on our international TV service (at the time known as 
Australia Plus).  It also included a visit to Australia by SMG reporters to cover the 
Melbourne Cup for mainland Chinese audiences.   
 

Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 and Australia’s Foreign Relations (State and
Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020

Submission 91 - Response by ABC to Submission 91

https://www.journeyman.tv/film/1305/chinas-new-railroad


 

Changes made to the ABC’s international programming following a review in 2017 
reorientated the Chinese language output on ABC.NET.AU to be news and current 
affairs. For example, there was extensive coverage on the Chinese language 
webpages of the 30th anniversary of the Tiananmen Square massacre.  
Further information is provided at the following links:   
 
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-02/tiananmen-square-massacre-30-year-
anniversary/11169964  
 
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-04/badiucao-reveals-face-amid-threats-from-
chinese-authorities/11176372  
 
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-05/tiananmen-memory-pass-on-to-young-
generation/11179116  
 
It should be noted that the ABC online has been inaccessible in mainland China since 
2018. 
 
Conclusion 

In conclusion, the ABC strongly rejects claims that it or any of its programs are, or have 
been, influenced by the Chinese Communist Party.   Such claims are without 
foundation. The ABC has strict editorial policies and standards and has adhered to 
those standards.  There is no evidence whatsoever to support the assertions made in 
the staff member’s submission, and we would also point out that the person who has 
made these claims does not work in news or current affairs and is not involved in the 
Foreign Correspondent program. 
 
In terms of broader relationships - like any other government and private sector 
organisation - the ABC has – consistent with Australian Government policy of 
encouraging cooperation, increased understanding, community and cultural links –
hosted high-level visits and meetings.    
 
The ABC adopts a fit-for-purpose approach in relation to MOUs and other partnership 
agreements depending on the organisation.  As part of our standard due diligence 
process, we include consultation with appropriate Australian government departments 
to ensure relevant factors are taken into account where necessary.  
 
 

Australia’s Foreign Relations (State and Territory Arrangements) Bill 2020 and Australia’s Foreign Relations (State and
Territory Arrangements) (Consequential Amendments) Bill 2020

Submission 91 - Response by ABC to Submission 91

https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-02/tiananmen-square-massacre-30-year-anniversary/11169964
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-02/tiananmen-square-massacre-30-year-anniversary/11169964
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-04/badiucao-reveals-face-amid-threats-from-chinese-authorities/11176372
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-04/badiucao-reveals-face-amid-threats-from-chinese-authorities/11176372
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-05/tiananmen-memory-pass-on-to-young-generation/11179116
https://www.abc.net.au/chinese/2019-06-05/tiananmen-memory-pass-on-to-young-generation/11179116

