
Effectiveness of the Australian Government’s response to Australian citizens who 
are kidnapped and held for ransom overseas

Submission by Nikki Sorbello, News Editor at the Bundaberg NewsMail

I wish to make a submission to the inquiry that is both from a personal, as well as a 
professional, nature. Both would fall under term of reference (d) any other related matter, 
and that is the treatment of the media during the kidnapping case of photojournalist Nigel 
Brennan.

BACKGROUND
I had worked with Mr Brennan at the NewsMail during his employment at the paper from 
January 2007 to January 2008, both as a colleague and later as the chief of staff. I often 
socialised with Mr Brennan and other colleagues during this time and consider him a 
friend.

This personal relationship, not only with me, but with other senior members of the 
NewsMail editorial team, did affect our decisions on how we reported the story of Mr 
Brennan’s kidnapping in Somalia.

I believe our personal connection to Mr Brennan, whose family still live in Bundaberg, 
put the NewsMail in a unique position where the community expected to be kept up to 
date with the kidnapping case of one of their own, whom many had come into contact 
with through his work at the paper. We made an editorial decision that we needed to do 
something to remember the plight of our friend and colleague. 

It was decided we would place Mr Brennan’s photograph, with the number of days he 
was held in captivity in each edition of the paper. This was a decision that was faithfully 
followed until his release 462 days later.

During Mr Brennan’s captivity, my role at the NewsMail was chief of staff. I was also 
acting editor for four months, in May 2008 and from July to September 2009?.

SUBMISSION

I would like to draw the committee’s attention to the 1997 inquiry into Helping 
Australian Abroad – A review of the Australian Government’s Consular Services.

In Paragraph 21 of the executive summary, the report states
“The committee believes that DFAT’s total media ‘no comment’ policy, either on or off 
the record, was a mistake.
“If the department was unhelpful to the media, and unprepared to guide and work with 
the media … the department is in no position to criticize the media for what is broadcast 
or written.
“The committee believes that DFAT should enter into more co-operative arrangements 
with the media in any future hostage crises.



The committee recommended in Recommendation 22 that
“In any future hostage crisis or similar event, DFAT provide guidance to the media, 
rather than ignore the media.”

Nothing has changed since this 1997 report, as everything the committee recommended 
was experienced by the NewsMail.

 There was a no comment policy, on and off the record,
 The NewsMail were told to stop reporting on the case, and I was personally 

threatened as being responsible for Mr Brennan’s safety
 There was never any co-operation between DFAT and the NewsMail
 The NewsMail was forced to rely on information for other news organizations and 

freelance journalists as our main source of information.

The NewsMail’s experience with DFAT during Mr Brennan’s captivity was not a 
professional, nor positive, experience.

When Mr Brennan was first kidnapped, we were provided with a statement from DFAT. 
The department refused to answer any questions or make further comment other than the 
supplied statement. Within days the NewsMail received a letter advising us to cease 
coverage of the kidnapping. The NewsMail reported just five days after the kidnapping 
we would be minimizing coverage of the case, at the directive of the department.
Mr Brennan’s captivity continued for 15 months. During that time the NewsMail made 
repeated requests for information from DFAT. These requests were made formally with 
questions via email, via telephone to get general information or request for any updates. 
Each time these requests were denied and we were told that no comment could be made.

As the NewsMail was committed to running something in each edition of the paper, we 
continued to do so with what little information we had. Sometimes we only ran a 
photograph and days hostage count. Other times this information came from what was 
being reported by other news sources in Africa and Canada, or what AAP was reporting 
about the lawlessness in Somalia.

A number of times DFAT contacted the NewsMail demanding that we cease all 
publication of the kidnapping story. When this was done, we were provided with no 
information as to why we should do this, no information on the case or if it was 
progressing.

On one occasion, about half-way through Mr Brennan’s kidnapping, I took a phone call 
from a member of the DFAT media team. It was in response to a number of questions I 
had sent, via email, for a story I was working on. The majority of the questions were 
based on the initial responses we had from DFAT when Mr Brennan was first kidnapped. 
The questions were asking DFAT to confirm or update all the points they had made in 
initial responses – about consular assistance, about federal police presence, etc.



I was told I would not be getting a response. When I asked why, as this was information 
DFAT had released to the public before, and I was just asking if this was still the current 
situation, I was told we should not be reporting on the kidnapping at all. I was then told 
that I would personally be held responsible if anything were to happen to Mr Brennan 
and that I was putting him in danger. 

As a friend of Mr Brennan’s, his welfare and safety was always forefront of my mind and 
of numerous discussions we had about our coverage of his story. We were never once 
asked to stop publication by the Brennan family. We were thanked by countless members 
of the public for the continuing presence of Mr Brennan in the paper.

During Mr Brennan’s captivity, the NewsMail was only able to get information about his 
situation and cover speculation about the kidnapping through other networks of 
journalists, including contacts at Reporters Without Borders, freelance journalists in 
Africa, information from Somalia news blogs and the like, as well as information that 
was being reported in African and Canadian publications. This information was freely 
available on the internet, yet was not something DFAT was willing to comment on.

Given this information was regularly available, I could not understand why DFAT 
refused to make regular statements about the case. We reported this information anyway, 
regardless of the fact the DFAT would say nothing.

Towards the end of Mr Brennan’s captivity, the paper began to have more to do with the 
Brennan family again, having more regular meetings with them in which they would keep 
us updated of the progress of the case. The NewsMail also assisted the family with  
publicity for a community fundraising day. While there were concerns about publication 
of this, the NewsMail was able to prevent any of these stories from appearing on our 
website or the internet, effectively preventing any publication outside our readership area, 
and making sure that no suggestion of fundraising in Australia could possibly reach the 
kidnappers. This was a simple request and it was easy to uphold. 

We believed that if we could guarantee no online publication of all our stories relating to 
Mr Brennan and his situation, DFAT should have been more co-operative – at the very 
least giving us background information if not actual material for publication. As Mr 
Brennan’s local newspaper and former team of colleagues, we would always have 
respected guidance we were given in relation to his situation and safety – if only we were 
told. 


