In Xi's China, even internal reports fall prey to censorship

AP News, By DAKE KANG November 1, 2022

BEIJING (AP) — When the coronavirus was first detected in Wuhan in late 2019,
reporter Liao Jun of China’s official Xinhua News Agency told conflicting stories to
two very different audiences.

Liao’s news dispatches assured readers the disease didn’t spread from person to
person. But in a separate confidential report to senior officials, Liao struck a different
tone, alerting Beijing that a mysterious, dangerous disease had surfaced.

Her reports to officials were part of a powerful internal reporting system long used
by the ruling Communist Party to learn about issues considered too sensitive for the
public to know. Chinese journalists and researchers file secret bulletins to top
officials, ensuring they get the information needed to govern, even when it’s
censored.

But this internal system is struggling to give frank assessments as Chinese leader Xi
Jinping consolidates his power, making it risky for anyone to directly question the
party line even in confidential reports, a dozen Chinese academics, businesspeople
and state journalists said in interviews with The Associated Press.

It’s unclear what the impact has been, given the secretive nature of high-level
Chinese politics. But the risk is ill-informed decision-making with less feedback from
below, on everything from China’s stance on Russia’s invasion of Ukraine to its
approach to the coronavirus.

“Powerful leaders become hostages,” said Dali Yang, an expert on Chinese politics at
the University of Chicago. “They actually are living in cocoons: protected, but also
shielded from information that they should be open to.”

The reports are classified as state secrets, giving them an air of mystery in China.
They are called “neican,” which is pronounced “NAY-tsahn” and means “internal
reference.”

They report on what would be considered staples of journalism in many other
countries: corruption, strikes, public criticism, industrial accidents. In China, such
matters can be too sensitive for public consumption, as they “could damage the
Party’s reputation,” a 2020 Chinese academic paper says.

Newspapers, think tanks and universities across China each have their own classified
reporting channel, sending intelligence up to local and provincial officials. They
monitor air pollution in industrial Hebei province and guide the disposal of spoiled
pickles in Hunan, a region famed for its cuisine.

But a few outlets, such as Xinhua and the state-controlled People’s Daily, supply
intelligence directly to China’s rulers. Their confidential reports have toppled
officials, changed policy, and launched government campaigns against poverty and
waste.



The Communist Party calls internal reporting a secret weapon, acting as its “eyes and
ears,” while propaganda acts as its “throat and tongue.”

Those who write internal reports are thoughtful, open-minded and often critical of
the government, says Maria Repnikova, a Chinese media expert at Georgia State
University.

They can face threats or intimidation, even when backed by the state, with officials
taking extreme measures to block bad news from reaching their superiors.

“They are quite cautious about what goes in there, because they still have
gatekeepers,” Repnikova said.

Xi is intimately familiar with the power of this internal reporting system, said Alfred
W, a former reporter who met Xi when he governed Fujian province. Xi cultivated
ties with reporters from Xinhua and the People’s Daily, the outlets with direct,
confidential lines of communication to Beijing — and thus, the power to influence his
career.

“He’d always mingle and socialize with journalists,” Wu said. “Xi’s street smarts
helped him so much.”

After coming to power in 2012, Xi stifled dissent and launched an anti-corruption
campaign that jailed rivals. The crackdown has made reporters more cautious about
what they write in internal memos.

Xi took control of Xinhua, which nominally reports to the No. 2 official, the premier.
Under Xi, Xinhua at times began to ignore Premier Li Keqiang, whose frustrations
boiled over in an internal meeting, said Wu and a state media journalist with
knowledge of the matter, speaking on condition of anonymity to discuss the sensitive
subject.

During a visit to Xinhua, Xi called internal reference reports “very important,” saying
he had paid attention to them throughout his career.

But a Xinhua journalist famed for internal reports that helped take down a senior
executive at a state company is now unable to publish, according to a close associate.
Though the internal reference system remains powerful and active, they said, the
risks of reporting sensitive information have grown.

“Before, he could make these disclosures because Xinhua had the power to protect
him,” the associate said, declining to be named for fear of retribution. “Now, they say
he can’t report these things anymore.”

The internal reports system was also vulnerable to corruption. Officials and
businesspeople manipulated it to lobby for their interests. In one incident, Shanxi
province officials gave cash and gold ingots to reporters to cover up a mine accident
that killed 38 people.



Xi’s crackdown has reined in corruption, but also sidelined many of Xi’s competitors
and paralyzed low-level officials, who are reluctant to act without clear permission
from the top.

The government’s tightening grip on the internet under Xi is also warping the
internal reports.

Decades ago, there were few ways for officials to know what ordinary people thought,
making the reports a valuable channel of insight. But the internet “handed everyone
their own microphone,” the People’s Daily wrote, resulting in an explosion of
information that internal reports struggled to analyze.

The internet also posed a threat: Critics bonded online, organizing to challenge the
state.

Xi tackled both challenges. Under him, China beefed up big data analysis to harness
the vast tide of information. Internal reports now cite the internet more and more,
with some bulletins made up largely of social media posts.

Xi also launched a campaign against “online rumors” and put millions of censors to
work. One of the first to be detained was an investigative journalist accusing an
official of corruption.

So while internal reports now draw heavily on online information, the internet itself
has become strictly censored, which can distort the message sent to the top.

Electronic surveillance has also become pervasive under Xi, making it tougher for
sensitive information to be shared, one current and one former state media journalist
said, speaking on condition of anonymity because they weren’t authorized to speak to
foreign media. Communications are heavily watched, keeping officials and experts,
not just dissidents, under the gaze of the state.

As a result, people withhold critical information — sometimes, with catastrophic
consequences.

In the early days of the virus outbreak in Wuhan, Xinhua’s Liao reported the arrest of
eight “rumormongers” for spreading “false information.”

In fact, they were doctors warning each other about the emerging virus in online
chats. Her story discouraged others from speaking up, leaving the central leadership
blind to the virus’ spread.

She also wrote an internal report alerting Beijing to notices from Wuhan health
authorities leaked online. But instead of galvanizing swifter action, her reports lulled
officials into thinking the outbreak was under control, according to Yang, the
University of Chicago professor.

“It’s a systemic issue,” Yang said. “They operated in a system that choked off
channels of information for good decision-making.”



The information department of the State Council, China’s Cabinet, declined to
comment. Xinhua did not immediately respond to an AP request for comment.

The virus story illustrates a paradox of the internal reports: The tighter controls are,
the more valuable the reports become. But tighter controls also make it harder to
find reliable information.

Interviews with Chinese academics suggest when it comes to decisions made by the
top, there’s now little room for discussion or course correction.

Though China hasn’t expressed direct support for Russia’s invasion of Ukraine,
Beijing’s stance is clear: Under Xi’s “no limits” partnership with Russia, officials
voice sympathy with Moscow’s grievances with the West, portraying the U.S. as a
hypocritical bully and NATO as the aggressor. '

But in private conversation, many Chinese foreign policy experts express views that
diverge from the party line. That diversity of opinions, though, isn’t being conveyed
to China’s leaders, some intellectuals fear.

“There’s much more diversity of opinions than one would assume,” said one
academic, declining to be named because they were not authorized to speak to the
press.

At the Chinese Academy of Social Sciences, a book published in Russia wasn’t
allowed to be translated into Chinese because it had sections critical of Putin,
according to an academic familiar with the academy’s Russia experts.

One expert wrote an internal report suggesting China’s foreign minister call his
Ukrainian counterpart, the academic said. When the call took place about a week
later, many academics congratulated the expert in a group chat.

Then, one of the academics said the expert should recommend Xi call Ukrainian
President Volodymyr Zelenskyy. “If I do that, I won’t be able to write another report
again,” the academic recounted the expert writing, speaking on condition of
anonymity because of fear of retribution.

Xi hasn’t spoken with Zelenskyy since the invasion began.

Many experts worry China has alienated Europe by favoring Russia. A landmark
investment deal with the European Union looks all but dead, and Europe is
increasingly aligning its China policy with the latter’s biggest rival, the United States.

One scholar took a calculated risk to get his views heard. Government adviser Hu
Wei published an online essay in March criticizing the war and arguing Beijing
should side with Europe.

Hu wrote publicly because he worried his bosses wouldn’t approve an internal report,
according to Zhao Tong, a fellow at the Carnegie Endowment for International Peace.
Even if the piece was censored, he reasoned, it might get the attention of senior
officials.



“The information bubble is very serious,” Zhao said. “I'm not sure even the
authorities have a grasp of how popular a certain view really is.”

More than 100,000 people viewed Hu’s essay online. Within hours, it was blocked.

https://apnews.com/article/health-china-beijing-covid-wuhan-
3¢199e3f1a084013da18fc9e6061e775







