
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The Influence of Parliamentary Location and Space 
on Australia’s Political News Media* 

 
 
 
 

Clem Lloyd AO 
 
 
 
I am pleased to be able to participate in this series of Senate lectures and thank the organisers 
for the invitation. Although most of my political work has been involved with the House of 
Representatives, I have had some contact with the senior chamber. When I joined the press 
gallery in the early 1960s my first tasks included covering Question Time in the Senate. It 
was not a highly prized assignment and in those days the pickings were pretty lean. The 
Senate was very much a subordinate arm of constitutional government with the press gallery 
mesmerised by the exhibition of powerful executive government daily in the House of 
Representatives chamber through the powerful political persona of Robert Gordon Menzies. 
The discrepancy between the naked use of the forms of Parliament to reinforce executive 
power in one chamber, and the moribund nature of the other, was only too evident. In the 
intervening forty years, the role and authority of the Senate has been transformed. The 
strength of the executive power, however, remains potently evident within the parliamentary 
building. A principal theme of this lecture is how the executive became so powerful within 
the parliamentary framework and how this has been reflected in the evolution of Australian 
political journalism. 
 
Although the publicity for this lecture identifies me correctly as working with a group of 
senior Labor politicians, my first attempt to get a job on parliamentary staff was actually with 
a distinguished Senate leader, Sir William Spooner. It was during the credit squeeze of 1961 
when there had been a flurry of what today would be called ‘downsizing’ in the Sydney press. 
Spooner was then Minister for National Development, a crucial portfolio in the major growth 
decades of the 1950s and 60s. The job promised plenty of travel, most of it to mines, 
irrigation works, and beef roads but anywhere seemed preferable to Sydney in a major credit 
squeeze. 
                                                 
* This paper was presented as a lecture in the Department of the Senate Occasional Lecture Series at Parliament 
House on 27 March 1998. 

 1



 
When I went for an interview with Sir William’s office, I was startled to be questioned at 
some length about my military record. It was stressed very strongly that Spooner favoured a 
military background when selecting his male staff. I had been a rather undistinguished recruit 
minor in a national service battalion under the old call-up system, and found it hard to 
reconcile my own war-like capability with what Sir William expected. 
 
Subsequently, my principal referee, a celebrated Australian war correspondent, threatened to 
knock my head off for posing, as he put it, as ‘a war hero who had won a Military Cross 
wading ashore under heavy fire to establish the British beachhead at Salerno in the Sicily 
campaign.’ Another Lloyd had actually applied for the Spooner job and we had both 
nominated the same referee. It was all sorted out eventually, the heroic Lloyd got the job, and 
I stayed on the dole. Sir William had an enviable reputation for intensive demands on his staff 
and, like Billy Hughes, he ran through a lot of press secretaries. The war hero did not last 
long with Spooner. He may have found the Salerno beach-head more congenial. Five years 
later I was recruited to work briefly as private secretary to another Senate leader, Don 
Willesee, so, in a sense, justice was done. 
 
I have been asked today to pick up some of the themes I explored in a rather brisk study 
written ten years ago as part of a federal Parliament publishing program for the Australian 
bicentennial. The book’s rather unambitious scope is indicated by its soporific title, 
Parliament and the Press, which doesn’t give much away. One of the issues I considered was 
the impact of space and location on the functioning of the Australian Parliament, the 
government (or constitutional executive) and the press (now more accurately, the news 
media). My essential argument can be summarised as follows. British constitutional 
conventions, and Australia’s written constitution, propose a constitutional dispensation based 
on a separation of powers between the three great institutions of Parliament, executive and 
judiciary. The press, which is neither dealt with specifically in the British constitutional 
conventions nor identified specifically in the Australian constitution, has mostly observed this 
separation in organising its resources to gather and present political news. As the Australian 
constitution has evolved, however, this traditional pattern has been distorted in the Australian 
experience by peculiar factors of location and space. 
 
Except for the twenty-seven years when the Australian Parliament was based in Melbourne, 
Australia’s executive government has been a tangible presence in the Parliament, as distinct 
from a constitutional presence, because of arrangements which accommodate it and its retinue 
within parliamentary space. In short, ministers have their personal offices in Parliament 
House and cabinet meets there. Initially, this was an arrangement of convenience to meet 
urgent necessities arising from the movement of Parliament, executive and press to the new 
capital of Canberra. Because the presumed temporary Parliament House at Canberra lasted 
for sixty years, the executive became so embedded in parliamentary space that it has proven 
impossible to extricate. Thus, the arrangement of what I have labelled the ‘Executive in 
Parliament’ has been perpetuated in this new, and hopefully permanent, Parliament House 
occupied in 1988. 
 
When Australia’s first Parliament assembled in full session in Melbourne in 1901, it inherited 
the splendid parliamentary building of the Victorian colonial parliament. This stately 
parliamentary edifice at the top of Bourke Street was restored to Victoria in 1927 after the 
Parliament moved to Canberra. It remains the state Parliament House of Victoria, an 
impressive building by any criteria and still maintaining the most elegant parliamentary space 

 2



in Australia. It is an interesting point of press gallery practice that for a time the press was 
actually accommodated on the floor of the House of Representatives chamber, a highly 
unusual procedure in the conventional Westminster format. 
 
The practice and procedure of the federal Parliament in Melbourne were heavily influenced 
by the model established by the colonial Parliament. With the new federal press gallery, this 
meant the adoption of the rules and conventions of a powerful colonial state press gallery 
system. Perhaps the closest Australia has ever come to a genuinely political press, in the sense 
of a press ethos and practice largely shaped by its political coverage, particularly of 
Parliament, emerged through the combination of a strong and increasingly assertive Victorian 
state governance with powerful, politically oriented newspapers. By the time of federation the 
Melbourne press—particularly the Age and the Argus—exerted an influence which they were 
able to sustain, even enhance, in the new national Parliament. While the Sydney Morning 
Herald was predominant in New South Wales colonial politics, it was not able to match the 
logistical and location advantages of the Melbourne dailies. Indeed, it might be argued that 
these journals retained an ascendancy in national politics even after the Parliament left 
Melbourne, and in some degree until World War II. 
 
These Melbourne dailies provided resources and facilities for the interstate press in 
Melbourne. Without technological support in particular, it would have been very difficult for 
the press in other states to maintain even a rudimentary daily coverage. The tyranny of 
communications logistics also facilitated the development of news agencies servicing 
particularly the non-daily and provincial press with federal political material. In terms of 
organisation and procedure, within the Parliament, however, the press gallery largely 
followed established colonial practice. 
 
With the small scale of Australia’s federal administration, at least until World War I, the 
executive was easy to cover relative to the Parliament, where the principal reporting effort 
was focussed. The executive was largely housed in accommodation near but separate from 
Parliament House, and the federal cabinet also convened there. In the foundation years, the 
Prime Minister usually held as well a major portfolio, invariably Treasury or External Affairs. 
Consequently, his personal office was attached to the relevant department. 
 
Remarkably, the Prime Minister shared an office with his private secretary during this early 
period, an arrangement which must have put leaking to the press at a premium. In practice, 
this relative subjugation of the prime ministerial role meant that the Prime Minister got most 
of his press exposure through the parliamentary forum, as did the members of his cabinet. In 
short, national politics were represented and reported through the Parliament rather than 
through any specific executive structure. Not until 1911 were the rudiments of an independent 
Prime Minister’s Department established, and the creation of executive publicity structures 
was essentially a function of the Great War and the years immediately following. 
 
The ascendancy of Parliament as the overriding source of national political news also began 
to weaken during World War I. This was partly due to increasing executive power but also to 
the emergence of the military structure as a major news source. The turbulent party politics of 
the war, particularly the conscription split, and the defection of W.M. Hughes from Labor to 
head a new national government, were played out substantially in the parliamentary forum. 
 
It is a fair conclusion that the Parliament still dominated the gathering of political news, 
despite the cumulative growth of the executive’s newsworthiness. In particular, the projection 

 3



of a political leadership persona through what we know today as ‘spin’ or ‘image-making’ 
was accomplished largely through parliamentary forms and spaces. This parliamentary news 
predominance was achieved in a context of strict separation of powers between 
parliamentary, executive and judicial functions, in accordance with the Westminster 
constitutional system. Indeed, this predominance of Parliament as a news source was typical 
of the Westminster system, at least until the late 1920s. 
 
From the early 1920s, the balance of press power in Melbourne began to change with the 
emergence of Keith Murdoch’s Melbourne Herald group, extending to the morning press 
through the creation of what became the spectacularly successful Sun Pictorial. This was 
reflected to some degree in the press gallery through the substantial sales of both Murdoch 
papers, the evening Herald and the morning Sun, although in terms of overall political 
influence and persuasiveness the Age and Argus were still predominant. Murdoch was by far 
the most important and influential former member of the Melbourne gallery, partly through 
his journalistic abilities but also through the cultivation of close political links with the Labor 
prime ministers, Andrew Fisher and Billy Hughes. 
 
Murdoch served as a de facto publicity adviser to both leaders, parlaying these contacts into 
familiar relationships with British politicians, military leaders and newspaper proprietors, 
particularly Lord Northcliffe, who fostered Murdoch’s early entrepreneurial development. 
Other notable journalists from the Melbourne gallery were Lloyd Dumas and W. Farmer 
White, both of whom moved from political journalism to play major roles in the 
establishment of prime ministerial and government press publicity and relations. Dumas later 
became head of the Adelaide Advertiser and one of Murdoch’s most trusted subordinates in 
the Melbourne Herald group. This imposition of a countervailing intermediary between the 
gallery and the executive developed gradually from 1919–20. 
 
It is an interesting speculation what might have happened to Australian government and 
politics if the national capital had remained in Melbourne. In policy and administrative terms, 
it could be argued that the move to Canberra was made at the worst possible time. Very 
likely, the public policy of the Great Depression would have been conducted with greater 
competence because the Parliament and executive would have remained closely linked to the 
administration which mostly stayed in Melbourne, as did the headquarters of much of the 
nation’s corporate strength and the national trade union movement. 
 
The political and financial controllers of the United Australia Party which largely dictated 
politics and public policy during the 1930s were also in Melbourne, which would have made 
an elegant capital in the memorial marble tradition. The move to Canberra split the close 
linkage between the executive and military command, ensuring that direction of the war was 
divided between the new capital and the old. The strains and inefficiencies caused to the war 
effort by this division were incalculable. 
 
In terms of the actual move to Canberra, the impact on traditional relationships between 
Parliament, executive and press were serious enough. For the gallery there was some benefit 
in the levelling of the playing field by the removal of the substantial advantage the Melbourne 
Parliament had given to the great Melbourne newspapers and their allies. In theory, at least, 
all newspapers and the few news agencies covering federal politics in Canberra faced similar 
levels of comparative disadvantage. In short, they shared problems of distance, 
communication, space and location. This relative equality, however, was eroded by the rapid 
growth of Murdoch’s Herald and Weekly Times group, which annexed major newspapers in 

 4



all capital cities except Sydney. This concentration created a bloc of national political 
influence in the gallery matching the supplanted supremacy of the great Melbourne dailies. 
 
The shift to Canberra had been planned on the basis that the spatial separation of government 
institutions would replicate that of Melbourne. The executive would have its own wings with 
the eventual expectation of moving to department offices as the public service trickled into 
Canberra. The Parliament would have the show-piece of a new but temporary Parliament 
House. While modest accommodation had been included for the press in the Parliament, it 
was tacitly accepted that the newspapers and agencies would hire or build offices in the few 
crude urban centres. Homes would be built for permanent journalists, and transients in for the 
parliamentary session would stay in government hostels. In short, the pattern of coverage and 
accommodation of executive, Parliament and press would largely maintain the patterns of 
Melbourne. Seemingly, some spirit of constitutional determinism would maintain the 
traditional balance. For a variety of reasons this failed to happen. 
 
For a start, it proved impossible to get the executive government even as far from the 
parliamentary building as West and East Blocks adjoining the parliamentary building. Cabinet 
meetings in the nearby administrative buildings proved impracticable and were moved to 
Parliament House. This combination of executive and parliamentary function in one building 
meant that accommodation provided to ministers as parliamentarians was appropriated for 
executive purposes. Inevitably, the basic offices consumed additional space for public 
servants and staff. Most ministers had no departmental offices and the few that did found 
them inconvenient to use. The administration came to Parliament House and so also did the 
press. What were intended essentially as common rooms solely for press covering 
parliamentary proceedings were reorganised into offices in a manner not dissimilar to the 
British land enclosures. 
 
This assumption of parliamentary space was encouraged by parliamentary policies which 
rejected any notion that the press should pay rental for the accommodation. This, it was 
argued, would give the press tenants’ rights in Parliament. Such a principle was not applied to 
the executive offices, presumably because ministers also held rights as parliamentarians. With 
Canberra deficient in eating, drinking and diversionary facilities, much of the social life and 
entertainment were focussed on Parliament House. Essential services such as barbers and 
bookmakers appeared in the Parliamentary building. In short, a political culture emerged 
embracing all who worked in Parliament House, a culture that did not change materially over 
sixty years, whose elements were as discernible in 1988 as they had been in 1927. 
 
What impact did this convergence of political social factors in the new capital have on the 
press? The tangible separation of Parliament and executive had allowed the press to apply 
established criteria of newsworthiness, or news value, to gauge the measure of coverage given 
to each institution. In Melbourne, the test of newsworthiness had mostly favoured the 
Parliament, although with a pronounced shift to the executive in the 1920s. 
 
Very likely, this drift was maintained, perhaps even gathered momentum, after the transfer  to 
Canberra. Changing news values would have partly dictated this. With changing styles of 
news presentation from the early 1920s, together with the gradual emergence of broadcast 
news, pressures were already on the old broadsheet dailies to transform their conventional 
news values. It is the extent of the shift in news value from Parliament to executive, rather 
than its occurrence, that is at issue in the Australian context. It has to be asked whether the 
conjunction of press and executive in Australia’s Parliament House at Canberra distorted, and 

 5



eventually stifled, the reporting of traditional parliamentary proceedings. In short, it is argued 
that the Australian press moved from predominantly reporting Parliament to overwhelmingly 
reporting what the executive said and did in the parliamentary building. Consequently, the 
Parliamentary institution diminished in prestige and newsworthiness because the executive 
was lodged squarely within its bounds. 

 
The point may be amplified a little by comparison. In the United States, the constitution 
separates the institutions of executive, Congress and Supreme Court. The constitution gives 
considerably more discretionary power to the executive, through the elected President, than 
Westminster systems convey. It is reasonable to expect, then, that the President gets the 
greater share of press attention at the expense of the two other institutions. Yet the Congress 
and Supreme Court are not obliterated from media coverage and attention. They remain 
highly newsworthy. Each has its own institutional space and its own press gallery to cover it. 
Congress in fact has distinct sub-galleries performing specialist news media functions. This 
separation of constitutional and news media function guarantees that Congress and Court get 
a fair share of news media and attention, although less in proportion than space and broadcast 
time going to the President. Physical separation of space gives perhaps an even fairer balance 
in the United Kingdom, where the coverage given to Westminster in session is comparable to 
what Number Ten and Whitehall receive. 
 
The exercise of permissive occupancy, even squatting rights, by the executive in Parliament 
House has been detrimental both to the Parliament and to the perceptions of Parliament as 
reflected by the news media. It has also, I suggest, been more directly harmful to the news 
media in the power it has given the executive government to manipulate news. Of course, 
there would have been executive manipulation of the press even if the institutions had 
maintained physical separation and a proprietary executive press corps had emerged. This 
would have been less damaging to the Parliament, however, because it would target 
journalists who did not cover Parliament. Manipulation by the executive would then have 
depended on the relative advantage of the executive in direct bargaining with journalists over 
the news agenda. This would have provided a basically fairer contest because the power of 
the executive would not have been reinforced by the traditional privileges of the 
parliamentary institution. Thus, the advantage that the executive already possesses is, in the 
Australian context, accentuated by the ancient privileges and conventions of the Parliament. 
 
If this seems far-fetched, the sceptic need go no further than Sir Robert Menzies’ second 
prime ministership (1949–65) for examples. Menzies’ expertise in news media control lay in 
the combination of executive manipulation with parliamentary precept and precedent. For 
example, executive manipulation could be achieved by the technical device of not holding 
press conferences except in extreme circumstances, such as a close-run election. Conversely, 
Menzies could call on the precept that material related to important matters of state had first 
to be conveyed to the Parliament before it could be disclosed to the news media. Where this 
hoary, and somewhat dubious, tradition was applied when Parliament wasn’t sitting, delays 
were inevitable, yet the fault lay with Parliament rather than the executive. Menzies had a 
very deft hand indeed when it suited him to sustain his executive fiat with the reinforcement 
of parliamentary tradition. 
 
There were some bright spots for gallery journalists in the Menzies years, largely through the 
ingenuity of individual journalists in finding ways around the Menzies log-jam. In general, 
they were wretched years for the gallery’s development as a responsible and responsive news 
media institution. So also had been the Depression years of the 1930s where, retrospectively, 

 6



gallery journalists conceded that, shackled by the conventions of objectivity generally 
accepted in that period, their coverage of the Great Depression had been grossly inadequate. 
These failures were balanced by periods of excellent journalism. 
 
Unquestionably, press gallery journalists did a fine job with their reporting of government 
and administration during World War II, both in what they wrote and in what they concealed, 
the confidential material they knew but did not write because of national security. A 
significant part of the gallery work during World War II, however, was accomplished by a 
small group of senior journalists who worked as much in Melbourne, where the military 
headquarters were centred, and on the road with Prime Minister Curtin. It was not, therefore, 
primarily involved with either the Parliament or the executive in Canberra. 

 
After Menzies retired in the mid ’60s, the gallery had a period of vigorous renewal, a 
resurgence counterpointing in many ways the gradual decline of the long-entrenched Liberal 
government. Harold Holt and John Gorton were much more moderate in their approach to the 
news media, particularly the television and photojournalism elements. Many gallery members 
who had endured the Menzies dominance departed and their successors were younger and 
more innovative, prepared to try new forms of journalism such as satirical comment, a genre 
that would have been unthinkable under Menzies. Finance and economics journalism began 
to strengthen, originating with the establishment of the Financial Review gallery office in the 
early 1960s but spreading enthusiastically to other major newspapers. The television 
journalists began to conquer the daunting challenges of transmitting material to networks 
based in distant capital cities. It was an era of supreme newsworthiness, with the Vietnam 
War and the rejuvenation of the ALP, culminating with the election in 1972 of the Whitlam 
government. Overall, the period 1966–72 would rate highly in any review of gallery 
performance since 1927. By this time, however, the limitations of the Old Parliament House 
were increasingly manifest. 
 
It is somewhat unclear just how long the temporary Parliament House was intended to last, 
but a reasonable estimate would probably be about twenty years. Its planners and builders 
would have been startled to learn that it staggered on for sixty years. Certainly the Depression 
and World War II delayed the transition to a permanent building, but there seems no reason 
why a new building should not have signified the development decade of the 1950s. It is 
surprising in retrospect that Menzies’ love of the parliamentary institution should not have 
spurred him to invest in a new parliamentary space. Menzies was not impervious to the 
planning and development needs of the national capital, whose bounds he once boasted he 
could walk around each night before bed. It has been suggested that Menzies preferred the old 
building because of his easy mastery of it, but he would have been just as formidable a 
parliamentarian in any chamber. 
 
Even when a firm decision had been taken to build a new Parliament House, squabbles over 
its site took more than a decade to resolve. Planning and construction took more than another 
decade as the old building withered. The transient building had never been envisaged as a 
work of elegance and splendour, but for much of its existence it had a genteel, gentleman’s 
club ambience. Sustained over-use had reduced it by the early 1980s to what was effectively 
public squalor. Yet this decaying and increasingly unworkable monument has become etched 
in public memory as the landmark of a great period of Australian government, particularly for 
the news media. 
 

 7



Earlier this year [1998], there was a remarkable effusion of public nostalgia for this 
constitutional artefact, as venue for the Constitutional Convention. Numerous veterans of 
Parliament, executive, news media and staff gathered for a final wallow in past glories. Much 
of the sentimentality from the news media appeared to be generated by journalists who had 
come to the parliamentary gallery mostly in its final decade. Reasonably perhaps, they 
concluded that Parliament had always reflected an exuberant tempo, easy proximity to the 
greats of the executive, and a relatively benign, even licentious, administration. 
 
In practice, however, the parliamentary environment had invariably been strictly regulated, 
particularly during the Menzies era, with the authoritarian control of Speaker Archie Cameron 
complementing the more subtle manipulations of Menzies. This Parliamentary Dance to the 
Music of Time had a pronounced epochal quality to it, the heightened experience and frenetic 
quality of an era’s passing. 
 
The news media was also seduced by the impact of a political milieu which was decidedly to 
their professional advantage. It was the period when the relationship between the Parliament 
and the executive government was at its most distorted. The supremacy of the executive 
seemed absolute, even in matters which were properly the prerogative of the Parliament. An 
example is the executive response to an attempt by the Parliament to move the press gallery 
partly out of the parliamentary building to accommodate an influx of new members. A widely 
accepted version of this incident, largely confirmed by Anne Summers in her address to this 
forum last year, holds that the move was stopped by the Prime Minister, Bob Hawke, on the 
grounds that a press exodus from the Parliament would cost his government the next election. 
If this is correct then it reflects a sadly diminished Parliament, an institution historically at its 
lowest ebb. 
 
Inevitably, the contempt of the executive for the parliamentary institution which had so 
generously housed it was reflected in press coverage which played down the parliamentary 
institution and elevated the executive. Even in a period when the Senate particularly was in a 
period of revival and committee systems were increasingly effective, the coverage and 
interpretation by the news media of the Australian Parliament was at its most feeble. While 
the executive dictated the political agenda, as it did ruthlessly through the 1970s and ’80s, the 
significance of the parliamentary institution continued to waver. 
 
By the late 1980s, the restoration of a proper balance between executive and Parliament in the 
parliamentary building, particularly as reflected in the news media, was long overdue. 
Fortuitously, it came in the new Parliament House. Despite the architectural quality of the 
building, its many fine spaces and superb internal light, it pleased few of the new occupants, 
but this antipathy soon faded. Despite an abiding affection for the old premises, the 
parliamentarians, the executive and their staff soon adjusted to the new building. Why 
wouldn’t they? In terms of comfort, space, resources, facilities, and convenience, it was 
infinitely superior. Although the executive was still housed in the parliamentary building, in 
some splendour, a measure of parity was restored to its relationship with the Parliament. The 
quality of the parliamentary spaces, lobbies, offices, party and committee rooms did much to 
revive the prestige and self-esteem of the parliamentarians who were not in the executive. 
Significantly, the Parliament was able to affirm and entrench traditional curbs on access and 
movement of the news media within the parliamentary building. 
 
Unquestionably, the ethos and structure of the Old Parliament House was more attuned to the 
practice of print and radio journalism than any other public building in Australia, perhaps 

 8



even the world. The resentment of journalists plucked from the centre of the action to a 
controlled periphery was a resentment not mollified by more space and facilities. A painful 
process of adjustment had to be made to the new ambience and amended conventions of 
parliamentary function. The change of parliamentary domicile also brought user-pays charges 
for the first time, still below market rentals but irksome for institutions and individuals used 
to a free ride. Where once the argument had been that press payment for space would produce 
tenants’ rights, no additional rights accrued when payments were eventually applied. 

 
Nor did the advantages of space and facilities last for long. The planners of the gallery had 
not anticipated the spectacular growth spiral in both number of institutions and journalists 
from the early 1990s. In part, a substantial increase in space created its own demand. The 
major newspaper offices, the ABC, and the television networks, doubled and in some cases 
tripled the size of their gallery staffs. The sprouting of a range of diversified news interests 
outside the mainstream sparked pressures for individual and small-unit representation which 
the gallery, to its credit, sought to accommodate. Space was also awarded to news agency 
services, mainly commercial and financial, which proliferated in the 1990s. A cursory look at 
the current gallery list is enough to confirm its formidable mass and growth. After less than 
ten years, the gallery has virtually filled the primary space allocated to last it in perpetuity. 
This raises the question of whether the gallery offices, as distinct from common 
accommodation for journalists covering Parliament, should be retained in Parliament at all. 
 
The only firm proposals for relocating the press outside the Canberra Parliament were made 
by Sir Keith Murdoch in the late 1940s. Murdoch, whose attitudes were fashioned by his 
work in the Melbourne gallery, felt it appropriate that journalists should have an independent 
existence outside the conventions and limitations of parliamentary space. This would enable 
them in some degree to provide separate coverage of Parliament and executive, even though 
the two constitutional institutions still existed side by side. Murdoch received little support 
from his proprietorial colleagues or federal politicians and his proposal for a separate press 
building lapsed and never revived. 
 
I was interested to read in Anne Summers’ lecture here last year that she had advocated the 
removal of the Financial Review office from the gallery to space outside the Parliament. She 
felt that this was necessary to restore competitiveness among gallery journalists, and destroy 
an entrenched uniformity in professional attitudes to political journalism. It is a viewpoint for 
which I have much sympathy. As with Sir Keith Murdoch, there was a lack of interest from 
Dr Summers’ superiors and colleagues. It seems increasingly likely, however, that the 
accumulating pressures on space and growing numbers of potential entrants will force such a 
resolution, whether wholly or in part, upon the gallery. Without the cosy propinquity between 
executive and gallery that defeated any proposal to vacate the old building, such a solution 
would possibly succeed. 
 
This issue aside, how has the gallery adjusted to the more temperate and commodious 
environment of the new building? I stress here that I am not speaking from direct experience. 
I have not worked in the press gallery since 1964, and I have never worked in this building at 
all. I doubt that I have been inside its walls more than seven or eight times, including today. 
My judgements are based on tentative assessment of outcomes as reflected in news product. 
 
Despite some grumbling to the contrary, I would rate the gallery quite highly in terms of 
ethical journalism. Of the 1000 or so adjudications of the Australian press gallery since 1976, 
few are relevant to unethical conduct by gallery journalists. The long-established judicial 

 9



sanctions of the Media Alliance’s Code of Ethics, to the best of my knowledge, have not been 
invoked against gallery journalists in recent years. Nor am I aware of any major disciplinary 
problems involving the gallery committee and its extended membership. The conduct of the 
crucial relationship between the gallery and the parliamentary officers in a difficult period of 
adjustment seems to have been sound, if not without tensions. I know of no major breaches by 
journalists of parliamentary privilege or gross misconduct within the new Parliament House. 
Nor am I aware of any recent major defamation or sub judice contempt actions against federal 
political journalists. There may be lapses I have missed, but overall it seems that the gallery’s 
record for ethical journalism, conduct within the Parliament, and accurate journalism, at least 
in the legal sense, has been creditable. 
 
I referred earlier to the fixation on the Old Parliament House, not only as the fulcrum of 
political news, but also as a principal place of entertainment and social activity for the 
hundreds of people who worked there. The shift to the new building broke this linkage 
forever. The developing cafe and boulevard life of areas close to the new building have 
delivered much more sophisticated diversionary options to the new generation of Parliament 
House workers, including journalists. Even a superficial look at the new entertainment areas 
of Manuka and Kingston late at night suggests a high patronage by parliamentarians, staff and 
journalists. This represents a maturity greatly to be welcomed, moving the incessant social 
activity welded to politicking out of the parliament institution. 

 
The new building has been responsible for a blossoming of political and parliamentary 
television news. Television journalism was particularly ill-suited to the oddities and 
inconveniences of the old building, with poor studio spaces, shabby backgrounds, lack of 
natural light, and inadequate connections to network offices. Contrast, for example, the dim, 
dingy images from the Old Parliament House during the Constitutional Convention with the 
generally luminous pictures from the new chambers and lobbies. Indeed, the lighting in the 
current chambers often gives sharply defined frontal facial images distinctly unflattering to 
parliamentarians caught squarely on camera. The long-delayed access to sound and visual 
bites for broadcast journalism has been utilised to animate and vitalise television news in 
particular. Although not based on rigorous content analysis, my feeling is that newspaper 
coverage of parliamentary proceedings has increased, even without the big-bang occasions of 
uncertain Senate majorities. 
 
Generally, assessments of gallery performance have missed what I consider the most 
encouraging development of recent years, the emerging of comprehensive background 
reporting across the spectrum of public policy. I would say that public policy can now justly 
be added to the conventional breakdown of political journalism into covering Parliament and 
covering the executive. This has not been confined to the voluminous coverage by specialist 
economics and business writers which has developed consistently over almost forty years. 
Rather it extends across a broad range of public policy areas which would have been very 
lightly covered, if at all. I cite particularly the communications area, where the quality of 
extended background and analysis has been of very high quality in recent years. 
 
What  about political comment? I am often surprised by the depth of ignorance even senior 
politicians display about the history of news media and its practice. Particularly irksome is the 
frequently quoted dictum that journalists should scrupulously separate fact and comment. 
There have been one or two well co-ordinated critiques on this subject in recent months. 
Presumably this separation applies only to print journalists. Television journalism is able to 
maintain a balance between fact and opinion because of program differentiation: a split 

 10



between news (fact) and current affairs (news and comment). For print journalism the issues 
are rather different. 
 
While print was the dominant news medium, the reporting of news was dictated for many 
years by what was called the objectivity principle. Essentially, this provided that material 
should not be reported unless it could be confirmed by at least one identifiable source. There 
was even a fashionable doctrine of triangulation, the notion that news should not be reported 
unless it could be confirmed by three sources. Fact, under the objectivity canons, was 
confined to the news columns; comment or opinion to leaders or editorials. 
 
All of this sounds perfectly reasonable, but in terms of getting at the truth of events rather 
than their superficial connotations, the objectivity principle is a hazard. If all you can report is 
only what you can source, without the freedom to interpret or comment, then what you 
present objectively may be a pack of lies. The reporting of Stalin and Hitler scrupulously 
adhered to the objectivity principle, with reporters replicating word for word what they were 
told or what they were given. US journalists who had long suffered under the shackles of 
strictly objective journalism finally got sick of it during the heyday of Senator Joe McCarthy. 
By reporting only what McCarthy said or released in press statements, they obscured the 
essential truth that the man was a dangerous demagogue. They turned against the conventions 
and exposed McCarthy by interpretative journalism and comment. 
 
In Australia the news services of the ABC were wedded for many years to the objectivity 
canons. In 1971, its journalists in the press gallery found themselves in the ludicrous 
predicament of not being able to report the deposition of Prime Minister, John Gorton, in the 
7pm news bulletin, because they could not source it. The ABC news journalists were scooped 
by the current affairs program This Day Tonight which followed the news at 7.30pm. Its 
journalists had no inhibitions about putting Gorton’s overthrow to air, although there had 
been no formal political announcements. 
Politicians who preach a pious separation of fact and comment seem to be basing their 
strictures on newspapers as journals of record, a concept that has been extinct at least since 
the 1920s. Even when the journals of record were at their peak, they published only a fraction 
of the news and information that was available. Many contemporary newspapers still do a 
creditable job of publishing a lot of material for the record. Already, however, the bulk of the 
task of providing any record has passed over to the Internet which does an incomparably 
better job than any newspaper could ever do. Why should a newspaper try to build up some 
sort of a record on, say, Wik, when there are thousands of pages easily accessible on the 
World Wide Web? Those who proclaim a rigid separation of fact and opinion in the news 
pages give the impression that their only news reading is back copies of the now-extinct 
Melbourne Argus. 
 
The contemporary reality is that print news writing has moved decisively towards 
interpretative journalism, establishing comment and opinion on a firm basis of fact. In many 
ways, this follows the legal notion of fair comment as a defence for defamation, the writing of 
comment and opinion on the basis of accurate fact, which is clearly indicated in the story. A 
retreat to the strict canons of objectivity as advocated by some political pundits would be 
immensely damaging to good and truthful journalism. 
 
Having largely avoided anecdotage so far, let me end with a brief personal account of a 
consultancy I did some years ago for the planners of the Old Parliament House Museum. In 
particular, I was asked to make suggestions on what might be done to preserve areas which 

 11



were relevant to the history of the press in Parliament House. Not many of my specific 
proposals were adopted, but the preservation of part of the old press gallery area was 
accomplished some years later. 
 
With an official of the prospective museum, I made an extended tour of the deserted 
chambers and lobbies, arriving at last at the old Prime Minister’s suite. I found to my 
astonishment that the office had not been touched since Bob Hawke left over two years 
before. Among the debris and artefacts remaining in his office was the blackboard on which 
the Prime Minister’s daily appointments were chalked. The list was fairly typical: one or two 
early morning appointments; a sub-cabinet committee meeting, a full caucus meeting. The 
last item listed was a 12.30pm luncheon appointment which read simply: ‘Lunch—Brian 
Bourke’. The spectacle of a successful Labor Prime Minister and a soon to be disgraced 
Labor Premier sharing a last supper in an increasingly deserted building epitomised for me in 
many ways the fugitive spirit of the place. I strongly urged that the board be kept in place as a 
significant historical memento but I imagine it has been erased. A pity! I hope the two old 
spectres shared a good lunch. 
 
 

 
 
Question — You spoke about the influence of the three buildings on the gallery. As 
somebody who works in the gallery here and knows the Old Parliament House as well, I think 
you were a bit hard on the Old Parliament House and a bit soft on this place. I am one of 
those who regard this as a very neo-fascist building in design and intent in which democracy 
has been the loser. You do not have that wonderful Kings Hall mixture of politicians and 
people. Here everybody is quarantined, everybody has separate entrances, politicians are very 
much kept away from the people, the people kept away from the politicians and it is very 
much like a resort forever out of season for most of the year, with very long corridors. 
 
But in regard to the press gallery, you did talk about the improvement in the ethical conduct, 
and I got the impression you suggested that was partly because of the transference to this 
building. In fact, that would have happened anyway, wouldn’t it? Journalists are better 
educated, they have come from a different stream. The old journalist of your generation and 
my generation have drunk themselves to death or had their heart attacks and have gone. 
 
You did not mention the other parliament house we might have had on the shore of the lake, 
the Holford parliament house, which obviously was inspired by Westminster and Thames-
side location. I wonder whether that might have produced a more democratic sort of 
parliament house than this edifice that we are in today? 
 
Professor Lloyd — I was a supporter of the parliament house on the lake, I think it was a 
terrible tragedy that it was not there. I have always been extremely dirty on the processes that 
put it up here where it was never intended to be.  
 
I note all your comments about this building. As I say, I have never worked here and that 
might produce a totally different attitude to it. I am essentially looking at outcomes, trying to 
judge from my approach to reading newspapers and other news material. What I am really 
saying, is that this new Parliament House is producing, I think, a better balance between the 

 12



executive and the Parliament. Now whether that is based on the sort of sterility and 
separatism that you are talking about, I do not know. I am also saying that it is reflected in 
press coverage which has improved and also is giving a fairer balance of the elements of the 
constitutional system; in particular, putting a better perspective on the two chambers of the 
Parliament, and also now improving public policy journalism. I am looking at outcomes 
rather than individual discomforts or the impact on, I suppose, the ‘things ain’t what they 
used to be’ kind of syndrome. 
 
With regard to the press gallery, I understand it is almost now back to being very close to its 
peak accommodation capacity, and I do think that ultimately the problems will have to be 
faced, with the press moving out of this building, either wholly or in part. Sir Keith Murdoch 
did suggest that in the late 1940s, but it was never done. So, basically I am sympathetic to 
what you are saying, but it was inevitable at some time or other that the problem would have 
to be faced, and that we would have to go back to a system where the parliamentary officers 
have the final control. They lost it completely down in the other place, not surprisingly. They 
just could not contain it. 
 
Question — Professor Lloyd, I am wondering to what extent you think the press or the 
media, electronic and print, has contributed and perhaps is contributing, to the decline in the 
public respect for the Parliament as an institution and what do you see as the role of the media 
in perhaps trying to redress this situation? 
 
Professor Lloyd — I find that a fairly difficult question to answer. It is something I have 
never given a great deal of thought to. I suppose my concern has really been with news media 
practice and news media content. If anything, I would feel the revival of parliamentary 
reporting, and the spread of good public policy reporting, as well as the factors mentioned of 
better educated journalists, more ethical conduct, and the disappearance of much of the worst 
of the tabloid traditions, would in themselves certainly improve the status of the press and the 
news media over time.  
 
I do not think the decline in public respect for Parliament is really the fault of the news media. 
I think it is a reflection of very serious problems with the ethical conduct of parliamentarians. 
We have never had a worse era, I suggest, than in the last ten years. To suggest that Menzies 
would have had to spend a lot of his time checking on the financial interests of his ministers 
would be totally improbable. Similarly of Curtin, although there was a degree of ministerial 
corruption in the Labor government at the end of the war, which largely went unpunished. 
You just would not have got that to any degree in previous eras. It is now a major problem for 
every government in the country. The ceaseless, factual coverage of ICAC [Independent 
Commission Against Corruption] in Sydney seems to indicate a fairly disgraceful abuse on 
the facts given. Four or five ministers go out virtually every time there is a new government.  
 
There is no doubt that there is a significant degree of public corruption involving politicians. I 
hate to put it in that way, but it is very difficult to reach any other interpretation and I think 
that really is what is dragging the reputation of Parliament and the politicians down. I do not 
see any immediate corrective to it. 
 
Question — Can you please expand on this idea of public policy journalism? Does the 
gallery, in your mind, focus too much on the politics and too little on the policy? 
 

 13



Professor Lloyd — What I’m referring to is the expansion of comment sections or 
interpretative sections in the major newspapers, particularly the Age, Sydney Morning Herald, 
and Australian. The introduction of big new sections such as ‘Focus’ in the Sydney Morning 
Herald means you now have much more scope there for this kind of reporting. Also there is 
the enhanced size of the Friday edition of the Financial Review, the introduction of the 
Saturday Financial Review, and some of the more serious Sunday papers. There is the scope 
for this and although I do not know the nuts and bolts of it, I would suggest that with more 
journalists in the gallery and the great increase in the size of most major offices, attention can 
be given to doing a lot of these public policy areas, which were neglected for many years, in 
some depth.  
 
I have mentioned communications reporting, which I think has been quite outstanding in 
recent years, and would also include subjects like transport or social welfare areas, which in 
the past, in terms of newsworthiness, would have been dismissed as having no audience 
interest. There obviously is audience interest in policy. I think there probably is still the 
overemphasis on politicking, but I do not know that that is ever going to change, it is deeply 
embedded in news media practice. We are getting a focus on policy to some degree on 
television, but I would like to see rather more. The current affairs programs seem to be back 
in the doldrums again, although the Sunday program maintains its very high quality. I would 
like to see more of that in electronic broadcasting, given that except for the ABC the rest of 
the radio in Australia is a national basket case in terms of serious content.  
 
Question — I would like to ask you to comment on this please. If you accept the folklore of 
the old building and the sentimentality and nostalgia that often is referred to there, it was a 
very information and source-rich place for journalists to work. If you accept the folklore as it 
is emerging in this building, then it is a somewhat isolated, removed place where access to 
sources of information is not as cosy or as readily available as down in the other building. If 
you accept those two points, I am not quite sure that I understand why you are saying that this 
building is a much better place for the press and the media. If you accept that there is the 
reality of the distances and the isolation in this building, what then is the media doing, or 
what have other people done that has overcome that problem? 
 
Professor Lloyd — I think there is a bit of a fallacy about the Old Parliament House. What I 
am suggesting is there was only this kind of open slather as the building got out of control in 
its last fifteen years. As you say, it was a superb place for journalists to operate in terms of 
covering politics, in terms of covering the national executive. But that was really only a 
transitional phase. A lot of the journalists who evoke this nostalgia, I think, were people who 
came there in that last period when all the rules were being broken. There was virtually no 
effective parliamentary oversight of what the executive was doing, what journalists were 
doing, what anyone else was doing. Now that may be a little unfair to the parliamentary 
officers, it may be a little exaggerated, but I think that was the general focus.  
 
Of course, those with a longer experience of the old building would know that through much 
of its existence it was as tightly controlled as this Parliament House. Under Menzies as Prime 
Minister, it would be unthinkable that anyone would approach a minister in Kings Hall, or 
that anyone would go into his parliamentary space. Because the building was smaller, and it 
was much less densely populated, the general principles of Westminster parliaments 
prevailed, and there was a fairly tight restriction on press access. So I think it is wrong to 
assume that it was always the case that the old building was this hive of sources and buzz of 
activity, pure chaos, if you like to put it that way. I think that is a fallacy, perpetuated by those 

 14



 15

who had their experience only in that final mad frenzy. If you look back further, control of the 
press in the Westminster parliaments has always been substantially the same control that is 
now imposed here. It was, of course, very irksome when gallery journalists, used to the 
relative licentiousness of the old place, came up here and found it was back to the age of 
austerity. 


	The Influence of Parliamentary Location and Spaceon Australia’s Political News Media*

